Bandlöst!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Bandlöst!

Inlägg av kmo »

Är ju roligare än man tror. Har lite gig nu framöver med gamla hårdrocksbandet(covers). Kommer köra bandlöst på några låtar, bl a Ramble on och Nothing else matters. Förmodligen fler. Har inte lirat bandlöst ordentligt på många år, men idag var den med på rep. Och satan vad kul det är. Slutade med att det lirades både Maiden, Sabbath, Zeppelin och en massa annat på bandlös. Det jag märkte direkt är ju att man måste bli väldigt noggrann, man har nog en tendens överlag att slarva rejält med tekniken när man blir lite bekväm. Nyttigt satan att lira bandlöst ibland, både för tanken och muskulaturen i vänsternäven!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Bandlöst!

Inlägg av mrbaloo »

Ja, bandlöst är ju da shit. Jah brukar tänka tanken att jag ska ta med mig två basar på gigen (bandlöst och bandat), men det slutat oftast med att jag bara tar bandlöst med mig. Vet inte om det inte är slöhet eller om fördelarna med en femsträngad bandlös bas överväger. Oftast finns det låtar som inte gör sig på bandlös vid första genomspelningarna men som efter lite arbete blir klockrena till slut.

:tummenupp:
Bally
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 23 apr 2014, 08:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bandlöst!

Inlägg av Bally »

Instämmer att bandlöst är skönare att lira på. Vi startade förra året upp vårat gamla band som somnade in '92 och då kom jag över en bandlös Hagström jazzbass/scanbasshals som jag slängde på en eländig jazzbaskopia som jag funderat på att göra mig av med.
Den basen är nu mindre än ett år senare, min absoluta favoritbas, så nu har jag köpt en original bandlös Hagström Jazzbas för att ha som backup. Lika skön som min kopia med hagströmhalsen.
Hagström HIIB-N '76
Hagström Jazzbas '73
Hagström Jazzbas prototyp '73
Hagström Jazzbas bandlös '73
Hagström Jazzbas bandlös hybrid '78
Hagström H-8B
Hagström HIIB nos halsar på twinneck.
Aria Pro II '80
Ibanez ST1300 Twinneck '80
Hagström H-12 ('65-66)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bandlöst!

Inlägg av hitman »

Men man får inte vara blyg - skall man lira bandlöst måste man få trummisen att banka lösare och tvinga gitarristerna sänka långt under vad de är vana vid - om man inte hör vad man spelar är man rökt...
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Bandlöst!

Inlägg av kmo »

Jag hör alltid vad jag spelar. En bra stärk i ryggen på rätt volym är allt som behövs!! Däremot är jag jävligt sugen på rounds på basen. Sitter chromes på nu, rosewoodbräda. undrar hur mycket det eg. sliter?
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Sv: Bandlöst!

Inlägg av mrbaloo »

kmo skrev:Jag hör alltid vad jag spelar. En bra stärk i ryggen på rätt volym är allt som behövs!! Däremot är jag jävligt sugen på rounds på basen. Sitter chromes på nu, rosewoodbräda. undrar hur mycket det eg. sliter?
Låt bli att benda strängarna och fixa vibrato längs strängarna. Då kommer det att hålla rätt bra på rw-bräda.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Bandlöst!

Inlägg av hitman »

Eller gör en Jaco och lägg på ett lager epoxy.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Bally
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 23 apr 2014, 08:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bandlöst!

Inlägg av Bally »

Jag kommer aldrig gå tillbaka till rounds, Nuförtiden blir det bara halvslipat, såååå skönt att spela på.

Förresten går det att få tag på ebenholtz i dagens läge?
Jag har en avbandad middlescale Hagströmhals som jag tänkte byta greppbräda på, eller kan man slipa ner greppbrädan tills fördjupningarna för banden försvinner?? Blir brädan för tunn då?
Kan man limma på något tunt skikt av något hårt träslag på det som är kvar av greppbrädan efter nerslipning?
Skulle gärna vilja ha ett mörkt trädslag i stil med Ebenholtz, om eben är att glömma.
Hagström HIIB-N '76
Hagström Jazzbas '73
Hagström Jazzbas prototyp '73
Hagström Jazzbas bandlös '73
Hagström Jazzbas bandlös hybrid '78
Hagström H-8B
Hagström HIIB nos halsar på twinneck.
Aria Pro II '80
Ibanez ST1300 Twinneck '80
Hagström H-12 ('65-66)
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Bandlöst!

Inlägg av Lowlife »

Lacka greppbrädan med Herdins betslack, hård och lättjobbad. Slipa bort bandspåren-nja, har du funderat på att ta bort banden och lägga i linjerna istället? Jag gjorde det med en lönnhals, lade i rosewood med vanligt snabblim och det blev kanon efter lackering med betslacken. Att lägga i med rosewood i en rosewoodbräda tror jag skulle bli skitsnyggt, bara en aning av linjer genom att linjerna har tvärgående fiberriktning. Riktigt mumsigt.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Bandlöst!

Inlägg av Roger Hedin »

kmo skrev:Jag hör alltid vad jag spelar. En bra stärk i ryggen på rätt volym är allt som behövs!! Däremot är jag jävligt sugen på rounds på basen. Sitter chromes på nu, rosewoodbräda. undrar hur mycket det eg. sliter?
Jag satte rounds på min femma, men plockade raskt bort dem igen av två anledningar:
- det gnisslade något förfärligt mot ebenholtsbrädan,
- jag fick börja skruva bort såna frekvenser jag inte ville höra.
Flatsen är på igen. Det blir dessutom billigare i längden, då sådana kan sitta på länge. Dessutom upplever jag Chromes som tillräckligt briljanta för att diskant(!) ska gå genom.
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Bally
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: ons 23 apr 2014, 08:13
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Bandlöst!

Inlägg av Bally »

Jag vill inte ha några linjer på halsen.
Jag funderar på att slipa ner greppbrädan några mm, och ersätta det med någon hård typ av faner.
Ska lyssna med folk som kan trä, om det här.
Hagström HIIB-N '76
Hagström Jazzbas '73
Hagström Jazzbas prototyp '73
Hagström Jazzbas bandlös '73
Hagström Jazzbas bandlös hybrid '78
Hagström H-8B
Hagström HIIB nos halsar på twinneck.
Aria Pro II '80
Ibanez ST1300 Twinneck '80
Hagström H-12 ('65-66)
Skriv svar