Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rama
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 16:37
Ort: Metaltown

Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av Rama »

Börjat gasa lite efter en 5a med P+MM. Har ett gott öga till Sandbergs VM5 och Maruszczyks Jake 5 men är det några större skillnader man bör veta om? Är mest ute efter åsikter om det är några stora skillnader på halstjocklek, ljud, byggkvalitet eller eventuellt andra markanta skillnader.

Har provat Sandberg TM5 och någon VM4 men ingen VM5 och ingen Maruszdcxcx. Surfat runt en del och hittade något tyskt forum där det verkade tyckas att Maruxzczczj låter lite mer klassiskt precision/musicman medan Sandberg låter lite mer eget. Halsarna på Sandberg verkade även vara smalare hörde jag nåt om. Någon som kan bekräfta om det stämmer?
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av Basstore »

Alla Maruszczyk är 100% handbyggda medans Sandberg är maskinbyggt.
Maru kan du få customizerade precis hur du vill utan nån direkt extra kostnad medans Sandberg sticker rätt bra i pris..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
tn97ahs
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: tis 13 jan 2009, 15:56
Ort: Mora

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av tn97ahs »

Har en Maruszczyk Jake som jag är jättenöjd med. Även om den ser ut som en P rent visuellt så är det en del nytänk som gör den bättre i min mening. Väldigt stabil och "driftsäker" och kvalitén är klanderfri. Har inte testat Sandberg men min Jake är så pass bra att jag inte tittat åt andra basar och dom jag har liggandes förblir liggandes.

/AH
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av Basstore »

Det ja tycker är bra med Maruszczyk (eftersom ja säljer dom) är att som ja skrev du kan bestämma halsprofil, trä o rubbet utan extra kostnad.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Rama
Medlem
Inlägg: 336
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 16:37
Ort: Metaltown

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av Rama »

Låter ju bra. Men hur är en standard Maruszczyk P-hals då? Tjock eller mer åt slim-hållet? Gött om man kan få det custom men någon form av standardhals borde väl finnas. Där är jag nyfiken på hur skillnaden är jämfört med Sandberg. Samt om det är några stora skillnader på mickar när det kommer till Delano och Sandbergs egna. Vilken är mest klassisk P/MM ljudmässigt?

Marcbass: vad har Maruszczyk för gröna kulörer? Finns någon high gloss pearl green eller liknande? har du någon lista på valbara färger?
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av strummer »

marcbass skrev:Alla Maruszczyk är 100% handbyggda medans Sandberg är maskinbyggt.
Maru kan du få customizerade precis hur du vill utan nån direkt extra kostnad medans Sandberg sticker rätt bra i pris..
Menar du att Maru inte har cnc-fräs eller vari ligger skillnaden?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av Cuba »

strummer skrev:
marcbass skrev:Alla Maruszczyk är 100% handbyggda medans Sandberg är maskinbyggt.
Maru kan du få customizerade precis hur du vill utan nån direkt extra kostnad medans Sandberg sticker rätt bra i pris..
Menar du att Maru inte har cnc-fräs eller vari ligger skillnaden?
Dom kör med yxa och fogsvans.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4727
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av strummer »

Cuba skrev:
strummer skrev:
marcbass skrev:Alla Maruszczyk är 100% handbyggda medans Sandberg är maskinbyggt.
Maru kan du få customizerade precis hur du vill utan nån direkt extra kostnad medans Sandberg sticker rätt bra i pris..
Menar du att Maru inte har cnc-fräs eller vari ligger skillnaden?
Dom kör med yxa och fogsvans.
Både och?
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av blackparkas »

strummer skrev:
Cuba skrev:
strummer skrev:
marcbass skrev:Alla Maruszczyk är 100% handbyggda medans Sandberg är maskinbyggt.
Maru kan du få customizerade precis hur du vill utan nån direkt extra kostnad medans Sandberg sticker rätt bra i pris..
Menar du att Maru inte har cnc-fräs eller vari ligger skillnaden?
Dom kör med yxa och fogsvans.
Både och?

+ Dremel!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Föredetting
Medlem
Inlägg: 72
Blev medlem: lör 07 dec 2013, 01:02

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av Föredetting »

Fick ett pris signerat Adrian himself på 1000 Euro för en passiv 'standard' Jake P-5:a med Delano MM stallmick, rosewood-bräda med dot markings och tortoise plektrumskydd. Aktiv kostar 100 E till. Dessutom får jag P-micken monterad som på en Sandberg, dvs den övre micken sitter närmast stallet i stället för tvärtom. Fick inte kläm på om det gör prisskillnad med vanlig vit lack eller transparent red.
Std halsbredd vid sadeln är tydligen 45 mm men man kan få neråt 43 om man vill, som jag förstod utan extra kostnad. Std strängbredd vid stallet är 17 eller 19 mm, om man vill ha 18 blir det annat stall för 70 E till. Okänt om man får med nån form av gigbag och vad frakten till Schwärige kostar.

Nu har jag inte fått nåt officiellt pris på en motsvarande Sandberg (egentligen bara dotmarksen som är extra utöver de som Thomann har i lager) men sannolikt landar en Maruszczyk några tusen under. En sak att beakta är andrahandsvärde vid en försäljning; Sandberg är välkänt men Marus... är inte ett lika självklart varumärke.

Vad säger marcbass, hur funkar det vid beställning genom dig, skickas den till dig fvb till kunden plus ny fraktkostnad eller går den raka spåret? Hur blir det med garanti, ett eller flera år? Lägger man handpenning eller förskottsbetalar man? Och den verkliga tiotusenkronorsfrågan, hur uttalar man namnet :?: :D

Marroos-chyck? Eller Marroochyck :shock:
Användarvisningsbild
gardinen
Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: mån 23 aug 2010, 12:24
Ort: Trollhättan

Re: Sandberg och Maruszczyk - skillnad?

Inlägg av gardinen »

Min Sandberg från 2010 har (eller borde vara) CNC fräst kropp, men att kroppens konturer, hals etc. är gjort för hand.
Heja Fender!
Skriv svar