Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Markooo »

Och sen å andra sidan så verkar inte direkt utveckling vara något som det läggs mycket fokus på när det gäller stråkinstrument, flyglar och blåsinstrument.

De gör ju sällan något genuint innovativt förutom att de möjligtvis är löjligt bra musiker.

Det är rätt ofta jag får höra från en pianist att "så gör man inte" jämfört med trummisar och gitarrister som är öppna för väldigt många förslag som ligger utanför bekvämlighetszonen.

John Cage och sina prepared piano-metoder är sannerligen innovativa medan "riktiga" pianister säkerligen glodde riktigt snett på honom när det begav sig, just för att... "så får man inte göra"...

Det är just därför man ska göra det. Annars stagnerar utvecklingen.

Så därav uppmuntrar jag till att stämma ner till Fiss och så vidare, oavsett ifall man hör de lägsta tonerna eller inte.

Så egentligen borde det slutas med jämförandet av pianon och gitarrer/basar för det är inte samma sorts instrument.

Och att man skulle vilja ha diskanten från cymbalslag på bas så ska en nog sträva efter att uppnå detta.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Aslan »

+1000!
Tack Markooo för välformulerade inlägg.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av strummer »

Markooo skrev:Effekten av strängar som är nedstämda är ofta något jag gillar. Bara att lyssna på gamla Autopsy-plattor. Bidrar mycket till soundet och produktionen överlag.

Sen å andra sidan så har regler och andra "så får/borde man inte göra"-uttalanden bara hämmat musikskapandet.

Stäm ner helt och hållet så att strängarna verkligen bara hänger så går det nog att göra något nytt.

Trotsighet är nog musikskapandets bästa vän!
Jay, applåder!
Trotsighet, helt rätt:-)

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av strummer »

magnusb skrev:UTAN latency, nu kokar ingenjören inom mig! Snart blir det nidnamn!
Håll inte inne med det, du vet att du inte tål hur höga tryck som helst.

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Hånken »

Markooo skrev: Sen å andra sidan så har regler och andra "så får/borde man inte göra"-uttalanden bara hämmat musikskapandet.
Nämen naturligtvis. De pianister som kan hantera Bösendorfer Imperial Grands lägsta toner är få. De säger de som har hört den trakteras. Även om det instrumentet är gjort och tillverkat för dessa låga toner så bra som det går ifrån början.

Men jag har fortfarande inte hört något egentligen nytt som har skapats enbart för att det är nedstämt? Synten var väl nyskapande om något? På 60-talet var det inte mycket populärmusik med någon nedstämdhet som skapades. Basens låga E räckte gott och väl. Sedan - först när syntarna kom in - på 70-talet och speciellt 80-talet blev basisterna sura på att Moogar och annar gick lägre än vad de själv kunde spela. Således hittades 5 str basen på, med lågt B. Och det började göras musik med detta. Och man kunde skippa syntens lågbas. T o m skippa keyboardisten.

Det handlar väl mer om att instrumentalister vägrar att lämna över uppgifter till andra i bandet som är mer lämpade till saken, än vad de själva är? Du vet, det finns ju en anledning till att följande musikerskämt finns:

"Hur många basister behövs det för att byta en glödlampa?"
"Inga, för det fixar keyboardisten med vänsterhanden".

Musiker är - tyvärr - ett väldigt konservativt släkte, och väldigt stängda för nya idéer, och inte alls så kreativa och innovativa som man kan tycka. De är väldigt framme när det gäller så att säg "nya ljud" kanske, eller så men när det kommer till själva instrumenten är de fortfarande stock-konservativa och det visar sig när de skall försöka utöka - till exempel - stämningen på deras befintliga intrument. Det skall fortfarande spelas med stackar på scenen, det skall vara vintage stuk på instrumenten (fortfarande en 34" vanlig bas) och vintage ljud på det mesta. Det enda som de till sist omfamnade var t ex syntens möjligheter och dess praktiska handhavande speciellt live på turnéer. Men det tog ett tag. Vi skall inte snacka om kritik som Anthony Jackson fick, när han spelade på den första s.k. "extended range bass" som han fick byggt åt sig i mitten på 70-talet.

Tycker fortfarande att folk inte fattat att det är inte "att folk som stämmer ned" som är problemet.

Det är fortfarande att jämföra med att folk skulle kommit in i butiken med sin vanliga elgitarr istället, och sagt att de vill ha den moddad för att kunna ta emot bassträngar. Inte nog med detta, utan PLUS att trots att man avrått ifrån detta - genom att sakligt och pedagogiskt förklarat varför - och rekommenderat att köpa en bas istället, så vill de trotsigt propsa på att ha tjocka strängar på sin vanliga gitarr, och fortfarande stämma ner, som en vanlig bas.

Det är mer DETTA som det bör jämföras med. Precis som om att det räcker med att ha en vanlig bas, så är det tillräckligt för att stämma ner (eller upp) hur som helst. Det hade varit lika tokigt om någon kom in med en bas, och krävt att den skulle kunna gå och stämma upp i vanlig gitarrstämning bara man satte tillräckligt tunna strängar på den. Det har definitivt inte med någon konservatism att göra.

- - - - -

För övrigt tycker jag också det låter gött och fett när man spelar de lägsta tonerna på scenen. Oavsett om jag spelar bas eller synt. Jag kan traktera bas lika "bra" som jag kan traktera keyboard. Och när man spelar "där nere" måste man spela på ett visst sätt på keyboard också för att det skall låta bra. Man kan inte bara lägga ett ackord där nere t ex.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Hånken »

F ö. John Cage förresten. Han har ju gjort den ultimata låten, med det ultimata nedstämdheten, ända ner till 0 Hz. Samt 0 db också.

4'33.

:-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av blackparkas »

Det var väl mer hur du uttryckte dig ett tag där där i alla fall jag tyckte du mer eller mindre förpassade alla som stämde ner om så bara en halvton till idiotfållan...

Finns väldigt mycket "nytt" som kommit tycker jag personligen av att folk stämmer ner, har 8 strängar på gitarrerna etc.
Ett helt nytt sound och gitarristerna spelar ofta på ett helt annat sätt - på gott och ont - när de har dessa stämningar/antal strängar.

Men jag fattar vad du vill åt.
Det finns gränser även för mig.
Spelar ju i princip aldrig löst A (vilket min B-sträng är stämd i) och ytterst sällan lägre än C, blir nått Bb då och då men ytterst sällan som sagt... Det är bara när jag är lat och inte orkar ta oktaven... :D


Det som är problemet är väl egentligen att alla verkar tro att alla gitarrer/basar funkar att stämma precis hur som helst.

Bara köra Drop C på en vanlig Les Paul t.ex. är ju inte bara.. Den är inte byggd för det.
Väldigt få guranister har insett fördelarna med en längre mensur när de stämmer ner.
Jag tycker inte det är lika kinkigt på bas faktiskt. Där tycker jag själva bygget i sig har större betydelse än hur lång mensuren är.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Seaweed »

Ärligt talat, vad är grejen? Vill man lira nedstämt får man väl det, skiter fullständigt i om det blir matematiskt och teoretiskt rätt.

Nä, släpp sargen nu alla bakåtsträvare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Kurisawa »

Seaweed skrev:Ärligt talat, vad är grejen? Vill man lira nedstämt får man väl det, skiter fullständigt i om det blir matematiskt och teoretiskt rätt.

Nä, släpp sargen nu alla bakåtsträvare.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
:tummenupp:
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Hånken »

Javisst. Vill man spela ostämt så får man väl det. Bakåtsträvare ! Passa på att inte stämma alls så måste väl musiken bli bättre, mer nyskapande och framåt?

Och om man vill spela nerstämt, varför bry sig om att köra på en bas? Ta en vanlig gitarr då, istället och stäm ner, tillräckligt tjocka strängar finns. FInns ingen som helst anledning att ha en bas, bara för att man skall stämma ner...
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av 41HZ »

Det finns några bra dokumentärer och intervjuer om den så kallade "ökenrocken" med främst Kyuss. Där beskrivs hur dom stämmde ner lägre än alla andra och drog på ordentligt med volym. Första ackordet de drog till med så stämde allt om sej pga fladdriga strängar. MEN det bidrog till soundet och en sk drone de ville åt.
Brittiska banden Bolt Thrower och Godflesh körde redan på 80-talet med väldigt låg stämmning på vissa skivor. Tror det var A eller ännu lägre. De gav visserligen upp de stämmningarna pga instrumenten blev hopplöst svårspelade, men de försökte dock och gav ut endel musik. Säkerligen för att de trots allt gillade soundet.
Vad jag vill säga är att jag skiter fullständigt i om det inte är perfekt stämmt bara(och om) det fortfarande skapas intressant musik ur det.
Och de allra flesta basriggar har problem att rent återge ens 40hz, alltså ett lågt E och ändå låter det bra.
Tycker inte man ska stirra sej blind på 16hz eller vad det nu var utan bara spela vad man nu känner för att spela. Spela gitarr genom basrigg eller bas genom gitarr-rigg om man nu gillar vad man hör.
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Markooo »

Hånken skrev:Javisst. Vill man spela ostämt så får man väl det. Bakåtsträvare ! Passa på att inte stämma alls så måste väl musiken bli bättre, mer nyskapande och framåt?

Och om man vill spela nerstämt, varför bry sig om att köra på en bas? Ta en vanlig gitarr då, istället och stäm ner, tillräckligt tjocka strängar finns. FInns ingen som helst anledning att ha en bas, bara för att man skall stämma ner...
Den övre hälften av ditt inlägg har ju gjorts och görs.

Kör man på en bas så är det ju lägre toner än en gitarr. Så därav är ju frågan varför skulle man inte stämma ner på en bas? Det går ju att komma lägre.

Stämmer man bara ner en gitarr till basens register så har man ju inte åstadkommit något...

Och sen är det så jävla coolt att stämma ner.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av fieldflower »

Ja jävlar...:roll:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av blackparkas »

Ska vi visa Gandhi den här tråden? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25743
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av fieldflower »

Jo, pinga honom.
Men han kanske inte bryr sig huruvida a) några stämmer ned, b) andra inte förstår varför vissa stämmer ned eller c) varför senast nämnda kategori inte själva vill stämma ned.
Finns viss risk att han ser detta som en pseudodiskussion helt igenom.
Men det kan ju vara roligt också...;)
Medlem i PB50+
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1261
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Hånken »

Hihi. Senast idag, stämde jag ännu mer ner för en som lämnade in sin Squier bas. 4 strängad. Sa att den var fiss fast jag stämt ner i F. Han provade lite i stärkare, och spelade inte högre än 5:e bandet....kommentar "fan vad koolt". Sedan gick han hem. Det var en annan snubbe. Han ville ha den i Fiss.

Dvs, han hörde inte skillnad.

Elak jävel är jag. När han kommer hem och upptäcker detta var det ju bara de väldiga stämskruvarna som slagit sig när han lutat gigbagen mot någonting.

Alla är ju inte så. Än en gång: Jag barar dissa vissa som fissa. Med betoning på vissa.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Musikanten »

Kunden har alltid rätt... :plaga:
- Ingvar -
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Seaweed »

Hånken skrev:FInns ingen som helst anledning att ha en bas, bara för att man skall stämma ner...
Jo. Varför inte?
Hånken skrev:Alla är ju inte så. Än en gång: Jag barar dissa vissa som fissa. Med betoning på vissa.
Vart är din butik? Bara så jag vet vart jag inte ska lämna in basen på justering.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Markooo »

Seaweed skrev:
Vart är din butik? Bara så jag vet vart jag inte ska lämna in basen på justering.
Bild

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av Grafen »

Jag skulle nog också ha svårt att avgöra om en sträng var stämd i f eller f# eftersom jag inte har absolut gehör. Kan inte säga att det känns så särskilt pinsamt.
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4725
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av strummer »

Hånken skrev:Hihi. Senast idag, stämde jag ännu mer ner för en som lämnade in sin Squier bas. 4 strängad. Sa att den var fiss fast jag stämt ner i F. Han provade lite i stärkare, och spelade inte högre än 5:e bandet....kommentar "fan vad koolt". Sedan gick han hem. Det var en annan snubbe. Han ville ha den i Fiss.

Dvs, han hörde inte skillnad.

Elak jävel är jag. När han kommer hem och upptäcker detta var det ju bara de väldiga stämskruvarna som slagit sig när han lutat gigbagen mot någonting.

Alla är ju inte så. Än en gång: Jag barar dissa vissa som fissa. Med betoning på vissa.
Jag fattar öht inte vad det är du håller på med. Är det ditt jobb att fixa med instrument är det ju helt off att bete sig som du påstår stt du gör.

För att vara helt rak och ärlig: de du just beskrev är sjukt jönsiga översittarfasoner, hur fan har du mage att ta betalt?

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av 41HZ »

Grafen skrev:Jag skulle nog också ha svårt att avgöra om en sträng var stämd i f eller f# eftersom jag inte har absolut gehör. Kan inte säga att det känns så särskilt pinsamt.
+1 på det, din inställning börjar bli rejält tramsig nu.
Bara för att inte folk spelar och stämmer som DU vill så behöver du väl inte bete dej som en översittare?
Rickenbacker, P-basar- pedaler - Peavey VB-2 Mesa Bass400- M2000-TKS 112, TKS 115s, TKS 412
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av trikloretylen »

Fan vet hur lågt man kan stämma !?
Har själv en strata som är stämd i dropp Bb
Och en i dropp c# vet inte varför men jag spelar helt olika stilar på dom . Och ja det är samma model ,avri 62:or
blir oftast aggresivare i dropp Bb än dropp C#
men om man stämmer väldigt lågt tycker iaf jag att ljudet blir grötigt
Basen och gitarren blir för lika i klangen . Iaf för mig .
Fårfiol -98.
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av trikloretylen »

[youtube]http://youtu.be/F8S-F3DKA-8[/youtube]
Hittade ett youtube klipp som var rätt bra om att stämma ner
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5433
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur nedstämt kan det bli? Och varför envisas folk?

Inlägg av bjelkeman »

Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar