Öva på Bröllopsresan?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av archisland »

Hej på Er!

Om ett par veckor är det dags för mig att gifta mig, vilket jag och min framtida fru ser fram emot enormt mycket. Det kommer (förhoppningsvis) bli mycket musik och spelande och dansande och sånt, vilket alltid är trevligt.

Två dagar efter bröllopet så åker vi på en två veckor lång bröllopsresa till Parga (Grekiska fastlandet). Min kära framtida fru känner mig ganska väl vid det här laget och är väl medveten om att mina ADHD-liknande tendenser tenderar att kräva någon form av musikalisk (och då även "motorisk") underhållning under såhär långa sejourer.

Som det är nu står jag mellan en rad alternativ, vilka dock alla har sina tillhörande bekymmer:

- Ta med min huvudbas som jag stort sett alltid spelar på (Fender American Deluxe Precision V från 2005) in en gigbag och hoppas att jag får ta med den in i kabinen.

PROBLEM/NACKDEL: Hur vet jag att jag säkert får ta med den in på planet? Jag har en på tok för lång historia med den här basen för att låta den åka med resväskorna och således sluta som kaffeved. Och att ha med ett flightcase känns sådär kul, va.

- Köpa en shredneck för typ 1000 spänn med frakt och allt. Då kan jag i varje fall öva det tekniska med basspelandet.

PROBLEM/NACKDEL: Shredneck låter - så vitt jag kan förstå - inte alls som ett instrument. Den musikaliska behållningen blir således noll och nada.

- Köpa en billig, beggad bas á 500 - 1000 spänn med skruvad hals, skruva av halsen och stuva ner den i bagaget. Då kan jag öva både teknik och "mer musikaliskt".

PROBLEM/NACKDEL: Hur mår halsen efter att ha varit avskruvad, slängd i en väska och därefter ihopskruvad i ett lite annat, varmare klimat? Kommer den gå att använda alls?

Vad tänker Ni? Behöver lite input med det här, känner jag :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av bjelkeman »

Jag skulle lätt tagit en bas med skruvad hals om jag inte haft en huvudlös planka. En planka (Ibanez Axstar) går lätt in i kabinens "overhead" bagagelagring utan problem.

Att skruva ihop basen borde inte vara några problem. Ta med verktyg så du kan justera den om det behövs.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av blackparkas »

Jag skulle tveklöst ha skitit i att ta med nåt.


Bröllopsresa för bövelen!
Då finns det annat att syssla med....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av fieldflower »

+ på Parkas, med tillägget att du köper nåt kul instrument (inte nödvändigtvis en bas) på plats som du försöker lära dig.
-> ADHD stillad och kanske en ny pryl på paletten.

Köp inget piano bara - skitsvårt att få med in i kabinen på hemresan..;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev:Jag skulle tveklöst ha skitit i att ta med nåt.


Bröllopsresa för bövelen!
Då finns det annat att syssla med....
Det är förstås bästa svaret. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av whatawaste »

Öva kan du göra när smekmånaden är över. Om FRUN tillåter det...
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av Per »

fieldflower skrev:+ på Parkas, med tillägget att du köper nåt kul instrument (inte nödvändigtvis en bas) på plats som du försöker lära dig.
Grekland = bouzouki! Vad är problemet?

En bouzouki går utmärkt att ha stående mellan benen ( :oops: ), när man flyger hem. (Det vet jag genom empirisk forskning. :nickar: )
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:Jag skulle tveklöst ha skitit i att ta med nåt.


Bröllopsresa för bövelen!
Då finns det annat att syssla med....
Psolut!
Hitta på något annat att ADHD:a över. Du får väl vara baslängtig och ägna dig åt frun och sånt som är gott... :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6573
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av B-Å Åhs »

Bröllopsresa och basövande passar sig inte alls. Ägna tiden åt din älskade i stället


Skickat från min SM-J500FN via Tapatalk
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4020
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av AlbinH »

blackparkas skrev:Jag skulle tveklöst ha skitit i att ta med nåt.


Bröllopsresa för bövelen!
Då finns det annat att syssla med....
My 2c too. :anli:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+
Inlägg: 1105
Blev medlem: tis 04 jan 2011, 15:26
Ort: Lund

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av JazzBassillen »

Om du ska ta med en bas på bröllopsresan, passar en akustisk ståbas bäst.
Varför då undrar du kanske?
Jo, det är jävligt kontraproduktivt.

Jag instämmer med alla som påpekat att du bör ägna dig din hustru istället.
Om abstinensen blir för svår köp en bouzouki.
Att sjunga serenader till sitt hjärtas utvalda med enbart oförstärkt baskomp är ändå inte optimalt.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av archisland »

Värst va folk är romantiska här då ;)

Skämt åsido - tror bouzoukilösningen kanske blir den smidigaste, när allt kommer omkring :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av fieldflower »

:tummenupp:
Och så ljudprov på hur mycket du hann lära dig under resan.
Är du då skitduktig gratulerar vi dig.
och har du inte lärt dig ett skit gratulerar vi din hustru.

;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av Svensson »

Småimpad och lite avis på människor som faktiskt tar sig tid till att repa. De få gånger jag själv sitter med basen hemma blir det mest att spela sånt jag redan kan. Skulle aldrig komma på tanken att ta med basen på resa.. :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av Per »

fieldflower skrev::tummenupp:
Och så ljudprov på hur mycket du hann lära dig under resan.
Är du då skitduktig gratulerar vi dig.
och har du inte lärt dig ett skit gratulerar vi din hustru.

;)
LOL
Klokt val, bouzouki. Det är alltid kul att ha i arsenalen. Och så finns det ju så mycket cool rebetikomusik, fr a den äldre. Och många smörigt romantiska låtar med tremolo till hustrun. :D
Starta med Frangosyriani, den är visserligen inte så smörig, men hyfsat lätt.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Småimpad och lite avis på människor som faktiskt tar sig tid till att repa. De få gånger jag själv sitter med basen hemma blir det mest att spela sånt jag redan kan. Skulle aldrig komma på tanken att ta med basen på resa.. :lol:

Samma här, lyfter aldrig basarna hemma...
Iofs plankade jag några låtar inför ett gig förra veckan, men det räknas knappast som att öva...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av mrbaloo »

Jag fick lov att ta med mig en bas på en kortare semestertur en gång för några år sedan. Då blev det en hel del torrspelande (övning av noter) på hotellrummet inför ett gig med stans symfoniska orkester. Blev väl inte så uppskattat av min fru...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev:Småimpad och lite avis på människor som faktiskt tar sig tid till att repa. De få gånger jag själv sitter med basen hemma blir det mest att spela sånt jag redan kan. Skulle aldrig komma på tanken att ta med basen på resa.. :lol:

Samma här, lyfter aldrig basarna hemma...
Iofs plankade jag några låtar inför ett gig förra veckan, men det räknas knappast som att öva...
Det är mest sånt jag gör hemma, planka låtar men sitter nästan mer med gitarr då.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av fieldflower »

Svensson skrev:
blackparkas skrev:
Svensson skrev:Småimpad och lite avis på människor som faktiskt tar sig tid till att repa. De få gånger jag själv sitter med basen hemma blir det mest att spela sånt jag redan kan. Skulle aldrig komma på tanken att ta med basen på resa.. :lol:

Samma här, lyfter aldrig basarna hemma...
Iofs plankade jag några låtar inför ett gig förra veckan, men det räknas knappast som att öva...
Det är mest sånt jag gör hemma, planka låtar men sitter nästan mer med gitarr då.
Jag har fått ett litet lyft i hemmaövandet iom att vi spelar in många rep. Då stänger jag av basen och min körsång på inspelningen och då kan jag liksom hemmarepa med bandet. Speciellt bra då det är svårt att få till rep eller inför gig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av blackparkas »

Och jag brukar ändå åka upp till repan när jag ska planka, alt. på affärn så man får planka i fred...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
Svensson skrev:
blackparkas skrev:
Svensson skrev:Småimpad och lite avis på människor som faktiskt tar sig tid till att repa. De få gånger jag själv sitter med basen hemma blir det mest att spela sånt jag redan kan. Skulle aldrig komma på tanken att ta med basen på resa.. :lol:

Samma här, lyfter aldrig basarna hemma...
Iofs plankade jag några låtar inför ett gig förra veckan, men det räknas knappast som att öva...
Det är mest sånt jag gör hemma, planka låtar men sitter nästan mer med gitarr då.
Jag har fått ett litet lyft i hemmaövandet iom att vi spelar in många rep. Då stänger jag av basen och min körsång på inspelningen och då kan jag liksom hemmarepa med bandet. Speciellt bra då det är svårt att få till rep eller inför gig.

Sjukt ambitiöst...
Om man ska spela covers finns ju allt redan att planka till på Spotify!?
Ibland har man ju gig man aldrig repar till.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:
Svensson skrev:
blackparkas skrev:
Svensson skrev:Småimpad och lite avis på människor som faktiskt tar sig tid till att repa. De få gånger jag själv sitter med basen hemma blir det mest att spela sånt jag redan kan. Skulle aldrig komma på tanken att ta med basen på resa.. :lol:

Samma här, lyfter aldrig basarna hemma...
Iofs plankade jag några låtar inför ett gig förra veckan, men det räknas knappast som att öva...
Det är mest sånt jag gör hemma, planka låtar men sitter nästan mer med gitarr då.
Jag har fått ett litet lyft i hemmaövandet iom att vi spelar in många rep. Då stänger jag av basen och min körsång på inspelningen och då kan jag liksom hemmarepa med bandet. Speciellt bra då det är svårt att få till rep eller inför gig.

Sjukt ambitiöst...
Om man ska spela covers finns ju allt redan att planka till på Spotify!?
Ibland har man ju gig man aldrig repar till.
Fast... jag tycker att det är roligt att spela vettu...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av blackparkas »

Låtarna finns ju ändå oftast på spotify tror jag.... :D

Och giggen man aldrig repar till är ju sånna där som det är folk från olika delar av landet, och så lirar man i... Arvika säger vi... åt nån... typ...

Har iofs inte så många sådana gig nuförtiden...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av archisland »

Sitter med basen jämt och ständigt där hemma.. Vilket nog är anledningen till att jag vill ta med mig en på resan också ;) Brukar alltid se till att ha något och spela på när vi åker iväg.. Har en ucke stående i min fasters hus i Frankrike bland annat.

Men en bouzouki blir det nog. Lovar att hålla er uppdaterade om hur ägandet går ;)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Öva på Bröllopsresan?

Inlägg av RolleHarris »

Jag såg nåt annat för mig än att du skulle spela bas på bröllopsresan ;)
Skriv svar