Dingwall NG2, äntligen!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
fieldflower skrev:Sprit, kanske en tusenlapp.
Elektronikprylar byts när de går sönder eller inte är kompatibla längre.
Beggade bilen för 150 blinkades det en hel del vid inköp.

Kanske du bara har så stor omsättning på pengar att 20-30 inte känns så mycket. Det har inte jag.
Skulle gärna ha en bas för 20-30, men det medför en hel massa sparande och gnetande (eller säljande, men jag gillar de prylar jag har).

Nästa bas på vill-ha-listan är nog en Bängvägg, men det lär dröja tills det blir en sån.

Njaej.
Jag vet bara att om JAG lyckas ha basar som kostar 25 papp så måste alla andra kunna ha det, eftersom jag tjänar förmodligen mindre än hälften av de flesta.
Å andra sidan så har man ju byggt upp kapital under många år i prylar.
Exakt, det uppbyggda kapitalet och en vilja att byta prylar är ju också kapital.
Jag köper det jag vill ha och har kvar det.

Man FÅR vara olika..:D
blackparkas skrev:Och ska du försöka inbilla mig att medelsvensson lägger 1000 spänn per år på sprit så kan du ju försöka det med någon annan... :D
Nejnej, jag svarade för mig själv.
Medelsvensson finns inte (förlåt, Svensson) utan är ett genomsnitt av alla som gör olika..;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Lex
Medlem+
Inlägg: 1388
Blev medlem: tor 22 jul 2010, 22:34
Ort: Ystad

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Lex »

blackparkas skrev:Är egentligen 20-30 papp för en "handbyggd" bas särskilt dyrt?

Visst, det är ju rätt mycket pengar.
Men samtidigt.... Jag vet inte.
Jag tycker egentligen inte det är dyrt alls.
De flesta, nästan alla, skulle ha råd att köpa en om man verkligen ville, då tycker inte jag det är dyrt...
Nä du har rätt, jag uttryckte mig fel. Det är säkerligen inte dyrt för vad man får. Det är bara en svårmotiverad investering för mig med tanke på att det ska bli bröllop och förhoppningsvis husköp under nästa år :)

Förresten så såg jag på Bassdirect's FB-sida att de nu fått in en beggad 5-strängad LILA dingis med wengehals ;)
Bara att köpa!
Maruszczyk Elwood, Rickenbacker 4003 Snow Glo, Fender Precision AM Std, Aria Pro II Primary bass
Mesa M9 Carbine, EBS Classic 450, Ampeg Micro-VR, 2 x tks 212, 1 x tks 112
Korg Pitchblack+, MXR M80, EHX Micro Qtron, Boss CE-3
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av blackparkas »

Lex skrev: Förresten så såg jag på Bassdirect's FB-sida att de nu fått in en beggad 5-strängad LILA dingis med wengehals ;)
Bara att köpa!

Köper nästan hellre en ny iom att den väl "bara" kostar 10 papp mer? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
blackparkas skrev:
fieldflower skrev:Sprit, kanske en tusenlapp.
Elektronikprylar byts när de går sönder eller inte är kompatibla längre.
Beggade bilen för 150 blinkades det en hel del vid inköp.

Kanske du bara har så stor omsättning på pengar att 20-30 inte känns så mycket. Det har inte jag.
Skulle gärna ha en bas för 20-30, men det medför en hel massa sparande och gnetande (eller säljande, men jag gillar de prylar jag har).

Nästa bas på vill-ha-listan är nog en Bängvägg, men det lär dröja tills det blir en sån.

Njaej.
Jag vet bara att om JAG lyckas ha basar som kostar 25 papp så måste alla andra kunna ha det, eftersom jag tjänar förmodligen mindre än hälften av de flesta.
Å andra sidan så har man ju byggt upp kapital under många år i prylar.
Exakt, det uppbyggda kapitalet och en vilja att byta prylar är ju också kapital.
Jag köper det jag vill ha och har kvar det.

Man FÅR vara olika..:D
blackparkas skrev:Och ska du försöka inbilla mig att medelsvensson lägger 1000 spänn per år på sprit så kan du ju försöka det med någon annan... :D
Nejnej, jag svarade för mig själv.
Medelsvensson finns inte (förlåt, Svensson) utan är ett genomsnitt av alla som gör olika..;)

Jag köper också det jag vill ha - och har kvar det oftast.
Iaf de dyra prylarna...
Det är väl det billiga som byts ibland, även om det de senaste åren blivit mindre byteskaruseller...

Ang. sprit så köper jag nästan ingen alls.
Men jag skulle ändå tro att medelinköpet av sprit/öl snarare ligger mellan 500-1000 spänn i MÅNADEN.

Men jag anser ändå att de flesta som har en anställning skulle ha råd att köpa ett instrument för 20-30 papp.
Ta t.ex. det faktum att genomsnittet på antal basar på forumet är väl typ 4-5 st?
Genomsnittsvärdet har jag ingen aning om dock, det är ju många som äger 7 st 2000-kronorsbasar t.ex.
Men skulle man sälja dem för att köpa EN bas, är man ju inte långt ifrån 20000 t.ex...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5322
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev: Ta t.ex. det faktum att genomsnittet på antal basar på forumet är väl typ 4-5 st?
Genomsnittsvärdet har jag ingen aning om dock, det är ju många som äger 7 st 2000-kronorsbasar t.ex.
Men skulle man sälja dem för att köpa EN bas, är man ju inte långt ifrån 20000 t.ex...
Intressant!

Jag skulle vilja påstå att medelantalet basar hos forummedlemmar ligger på 3-4 st någonstans. 2013 var medianvärdet drygt 3 både här på Pratabas och på Talkbass. På Talkbass hade medianvärdet ökat från knappt tre basar till drygt tre stycken mellan 2002 och 2005. Sen höll det sig i princip tills 2013. Hur det är nu tre år senare kan jag bara spekulera om, men med tanke på att medlemmar kommer och går så borde det vara nästan detsamma. Men å andra sidan säljs det säkert fler basar än antalet nyrekryterade basister.

Men medelvärdet hos basarna ute i stugorna var ju en helt ny dimension i frågan. Och då vore ju både inköpspriset för ägaren vara mest intressant, men också nypriset på beggade instrument.

https://basgitarr.wordpress.com/2014/02 ... asspelare/" onclick="window.open(this.href);return false;

/MrBaloo
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:Men jag anser ändå att de flesta som har en anställning skulle ha råd att köpa ett instrument för 20-30 papp.
Ta t.ex. det faktum att genomsnittet på antal basar på forumet är väl typ 4-5 st?
Genomsnittsvärdet har jag ingen aning om dock, det är ju många som äger 7 st 2000-kronorsbasar t.ex.
Men skulle man sälja dem för att köpa EN bas, är man ju inte långt ifrån 20000 t.ex...
Beror nog lite på hur man prioriterar med kringsaker.
Jag lägger t.ex. ytterst sällan hushållspengar på leksaker, och dit räknas instrument för mig.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Roger Hedin »

Bild
£1999 på Bass Direct. Begagnad! Fin som snus!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av blackparkas »

fieldflower skrev:
blackparkas skrev:Men jag anser ändå att de flesta som har en anställning skulle ha råd att köpa ett instrument för 20-30 papp.
Ta t.ex. det faktum att genomsnittet på antal basar på forumet är väl typ 4-5 st?
Genomsnittsvärdet har jag ingen aning om dock, det är ju många som äger 7 st 2000-kronorsbasar t.ex.
Men skulle man sälja dem för att köpa EN bas, är man ju inte långt ifrån 20000 t.ex...
Beror nog lite på hur man prioriterar med kringsaker.
Jag lägger t.ex. ytterst sällan hushållspengar på leksaker, och dit räknas instrument för mig.

Klart det handlar om prioriteringar, det är ju det jag pratar om... :)
Jag säger ju bara att en medelsvensson med normal lön i de flesta fall skulle ha råd med ett instrument (eller skoter, eller golfset, eller osv..) för 30 papp om man verkligen ville och har möjlighet att prioritera det.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Manlybearded
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 10 nov 2016, 08:03

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Manlybearded »

Ser riktigt riktigt fin ut! Får man fråga vad du köpte den för och vart? Beställde du direkt ifrån Dingwall?

(du kanske har skrivit exakt den här informationen, men jobbdatorn är så slö att uppringt internet a la 90 tal vore gudomligt bra idag)
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Shezay »

Manlybearded skrev:Ser riktigt riktigt fin ut! Får man fråga vad du köpte den för och vart? Beställde du direkt ifrån Dingwall?

(du kanske har skrivit exakt den här informationen, men jobbdatorn är så slö att uppringt internet a la 90 tal vore gudomligt bra idag)

Köpte den för 1300 pund via Bassdirect. Tror dock att dom har har höjt till 1400 pund nu om jag inte missminner mig.
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av bjelkeman »

Just nu verkar de inte ha några NG2. Undrar om det är något nytt på gång.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Jellew
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 16:24

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Jellew »

bjelkeman skrev:Just nu verkar de inte ha några NG2. Undrar om det är något nytt på gång.
Något nytt på gång hos bassdirect eller Dingwall? På basdirects hemsida kan du iaf klicka dig hit: http://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... order.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av bjelkeman »

Jellew skrev:
bjelkeman skrev:Just nu verkar de inte ha några NG2. Undrar om det är något nytt på gång.
Något nytt på gång hos bassdirect eller Dingwall? På basdirects hemsida kan du iaf klicka dig hit: http://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... order.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Aha! Trevligt. Precis vad jag letade efter. Tack.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Shezay »

bjelkeman skrev:
Jellew skrev:
bjelkeman skrev:Just nu verkar de inte ha några NG2. Undrar om det är något nytt på gång.
Något nytt på gång hos bassdirect eller Dingwall? På basdirects hemsida kan du iaf klicka dig hit: http://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... order.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Aha! Trevligt. Precis vad jag letade efter. Tack.

Det är inte ofta det finns några hemma, dom flesta blir ju köpta/tingade redan innan Bassdirect har fått hem dom. Man måste lägga 20% av totalsumman för att få en bas tingad, alt betala hela summan. Det är ju upp till en själv hur man vill göra.
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av blackparkas »

Bassdirect har en beggad Zon Sonus-femma som jag måste säga känns rätt överkomlig prismässigt...
Om den bara inte varit naken...

http://www.bassdirect.co.uk/bass_guitar ... s_5_2.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Roger Hedin »

En av Dingwalls NAMM-basar 2017...
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Per »

Bananglass med chokladsås - yummy!
På en bas - hmm...
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av fieldflower »

Jo, det är ju så synd att alla bara gör variationer av P Och J hela tiden...:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av archisland »

Varför klickade jag på den där sabla länken? Nu såg jag att det fanns svarta, framträngande NG2 kvar att tinga. Helvete. Jag behöver ju ingen till bas :P

(Men fan så snygga de är!)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Shezay »

archisland skrev:Varför klickade jag på den där sabla länken? Nu såg jag att det fanns svarta, framträngande NG2 kvar att tinga. Helvete. Jag behöver ju ingen till bas :P

(Men fan så snygga de är!)
Klart du behöver en bas till, den kallar ju på dig :tummenupp:
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av fieldflower »

Shezay skrev:
archisland skrev:Varför klickade jag på den där sabla länken? Nu såg jag att det fanns svarta, framträngande NG2 kvar att tinga. Helvete. Jag behöver ju ingen till bas :P

(Men fan så snygga de är!)
Klart du behöver en bas till, den kallar ju på dig :tummenupp:
Man får lite lätta knarkarvibbar på PB.
"Äh, fan jag måste sluta."
"Nej, du vet ju att du vill. Kör på nu bara!"
:lol:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Shezay
Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 19 jun 2016, 12:42
Ort: Norrköping

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Shezay »

fieldflower skrev:
Shezay skrev:
archisland skrev:Varför klickade jag på den där sabla länken? Nu såg jag att det fanns svarta, framträngande NG2 kvar att tinga. Helvete. Jag behöver ju ingen till bas :P

(Men fan så snygga de är!)
Klart du behöver en bas till, den kallar ju på dig :tummenupp:
Man får lite lätta knarkarvibbar på PB.
"Äh, fan jag måste sluta."
"Nej, du vet ju att du vill. Kör på nu bara!"
:lol:
Hahaha, ja lite så är det ju. Kanske skulle börja droga lite på heltid, det lär ju bli billigare än och hålla på med detta :lol:
Marshall VBA 400|Marshall VBC810
Darkglass
Dingwall NG2|Warwick Thumb

Spelar bas i SIBERIAN
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25730
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av fieldflower »

Shezay skrev:
fieldflower skrev:
Shezay skrev:
archisland skrev:Varför klickade jag på den där sabla länken? Nu såg jag att det fanns svarta, framträngande NG2 kvar att tinga. Helvete. Jag behöver ju ingen till bas :P

(Men fan så snygga de är!)
Klart du behöver en bas till, den kallar ju på dig :tummenupp:
Man får lite lätta knarkarvibbar på PB.
"Äh, fan jag måste sluta."
"Nej, du vet ju att du vill. Kör på nu bara!"
:lol:
Hahaha, ja lite så är det ju. Kanske skulle börja droga lite på heltid, det lär ju bli billigare än och hålla på med detta :lol:
Mja, nu har man ju iaf kvar visst bundet men lättflyktigt kapital...;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av gthyni »

En fundering kan spara en massa pengar: är det inte nördigt att spela på konstiga basar?

;)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Dingwall NG2, äntligen!

Inlägg av Roger Hedin »

gthyni skrev:En fundering kan spara en massa pengar: är det inte nördigt att spela på konstiga basar?

;)
Jo! Förbannat nördigt! Köp en till ännu konstigare! Låtsas att du blir lycklig!
Jag skrev ju fel; det ska inte vara en av Dingwalls NAMM-basar - det ska vara en av Dingwalls NAMM-NAMM-basar...
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar