aktiv + passiv bas till samma stärkare

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
stingray73
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 26 feb 2016, 11:58
Ort: visby

aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av stingray73 »

Hej alla!
Passar på att vända mig till detta utomordentliga forum för att få tips på mitt problem.

Alltså följande:
Lirar på två aktiva basar samt även på en passiv j-bas. Vill på ett enkelt sätt kunna byta bas vid livespelningar. De har ju lite olika output så hur gör jag enklast för att få samma output till scenljudet och även till pa-ljudet?
Det optimala vore kanske en enkel aby-pedal med gainkontroll?
Kör också med en Tech-21 sansamp och där finns ju möjlighet till dämpning, men det känns långt från optimalt.

Kom igen med alla tänkbara tips till en glad basamatör.

//Rudi
Sandberg California VM4, edwards j-bas, Fender precision special deluxe, HPD P-bas, Sterling subray 4, Squier P-J, Tech21 sansamp VT, Fender rumble 500.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av mrbaloo »

Du kan bla använda en Boss LS-2 Line Selector till detta ändamål. En verklig schweizisk armékniv i ljudsammanhang.
stingray73
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 26 feb 2016, 11:58
Ort: visby

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av stingray73 »

Jag har kollat på just boss LS pedalen, men blev inte riktigt klok på hur jag skall koppla ihop det hela :roll:
Sandberg California VM4, edwards j-bas, Fender precision special deluxe, HPD P-bas, Sterling subray 4, Squier P-J, Tech21 sansamp VT, Fender rumble 500.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av mrbaloo »

stingray73 skrev:Jag har kollat på just boss LS pedalen, men blev inte riktigt klok på hur jag skall koppla ihop det hela :roll:
Superenkelt!

Ställ in pedalen i A-B-mode och koppla så här:

Bild
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av mrbaloo »

Förresten, jag kom just på att jag kopplar precis så där men i läget A -> B -> Bypass. Då får man tre lägen med fotomkopplaren: A-bas, B-kontra, Bypass - inget. Så då har jag även ett läge där det är helt tyst. Bypass menar att den "normala" input går rakt igenom pedalen och där är ju inget kopplat. Rätt bra att ha så att det blir knäppt tyst i stärken.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av Danne »

Men i den där manualen verkar det ju som man måste ha något inkopplat i Input för att pedalen ska fungera (som brukligt är där ingångsjacket funkar som strömbrytare för jorden)??
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av Roger Hedin »

Bild
http://www.radialeng.com/bigshotio.php" onclick="window.open(this.href);return false;
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av mrbaloo »

Danne skrev:Men i den där manualen verkar det ju som man måste ha något inkopplat i Input för att pedalen ska fungera (som brukligt är där ingångsjacket funkar som strömbrytare för jorden)??
Ja, visst är det lite konstigt. Kanske är det för att jag kör min pedal med strömadapter ock inte batteri. Men det fungerar bra i alla fall.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av Danne »

Ja det torde ju vara en logisk förklaring. :tummenupp:
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av mrbaloo »

Och vill man köra LS -2 på batteri så kan man väl plugga in en sån här i "input" för att starta mackapären.Bild
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av kmo »

Sätt en boost-pedal i kedjan och använd med jazzen.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av Nick »

Du vill alltså växla mellan tre olika basar?

Jag har använt ls2 när jag växlat mellan två olika basar. Tre känns lite mer utmanande.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av hitman »

Jag kör med EBS Microbass II, eftersom jag oftast kör (passiv) elbas och kontra/elkontra på mina gig. Vid något tillfälle har jag dessutom haft en A/B-box innan elbaskanalen, för att även kunna växla snabbat mellan två elbasar.

Men i ditt fall undrar jag om inte det enklaste vore att skaffa en liten mixer med tre-fyra kanaler och sätta den innan stärkaren?

https://www.thomann.de/se/kustom_pa4ex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

För att det inte ska brusa för mycket bör man kanske inte köpa nå´n av de billigaste, men en begagnad kan man säkert komma över till en bra peng?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
stingray73
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 26 feb 2016, 11:58
Ort: visby

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av stingray73 »

Tackar för alla tips. Ska gå igenom alternativen men det lutar nog åt en pedal med gainkontroll.
@Nick, I första hand vill jag växla mellan två basar, en aktiv och en passiv. Men iden med en liten mixer kanske inte var så dum om jag vill utöka antalet. :D
Sandberg California VM4, edwards j-bas, Fender precision special deluxe, HPD P-bas, Sterling subray 4, Squier P-J, Tech21 sansamp VT, Fender rumble 500.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av HirYoshima »

Har du en flerkanalig sansamp så kan du ju ha olika nivåinställningar för att råda bot på problemet via den. På min VT Deluxe finns det dessutom inputjack för två instrument, så där har jag 3 st inställningar för varje instrument.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
stingray73
Nykomling
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 26 feb 2016, 11:58
Ort: visby

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av stingray73 »

Har tyvärr inte den flerkanaliga sansampen, sitter en VT bassDI på mitt bord. Annars hade det varit enkelt.
Sandberg California VM4, edwards j-bas, Fender precision special deluxe, HPD P-bas, Sterling subray 4, Squier P-J, Tech21 sansamp VT, Fender rumble 500.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av Nick »

Om det handlar om två olika basar, så säger jag ls2. Dyker upp begagnad då och då. Inte speciellt dyr, och en bra pedal att ha. Det går ju att göra lite olika saker med den.

Klart mixer funkar. Men det blir mer att släpa på.
Finns ju risk för att det blir fel impendans också. I den bästa av världar borde du kanske ha DI boxar innan mixern, och en reampbox mellan mixern och förstärkare.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: aktiv + passiv bas till samma stärkare

Inlägg av Aslan »

Nick skrev:Om det handlar om två olika basar, så säger jag ls2. Dyker upp begagnad då och då. Inte speciellt dyr, och en bra pedal att ha. Det går ju att göra lite olika saker med den.

Klart mixer funkar. Men det blir mer att släpa på.
Finns ju risk för att det blir fel impendans också. I den bästa av världar borde du kanske ha DI boxar innan mixern, och en reampbox mellan mixern och förstärkare.
Tre basar funkar kalas med LS2an också. Då har du en du inte kan påverka volymen på och två som du kan justera. Väldigt smidigt tycker jag:) (även om jag inte har en just nu...)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Skriv svar