Frågor om en Rickenbacker 4001 -75:a

Prata om allt som har med elbasar att göra
RickenbackerCigarro
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 12 jan 2018, 19:44

Frågor om en Rickenbacker 4001 -75:a

Inlägg av RickenbackerCigarro »

Hej Jag har en Rickenbacker 4001 som jag haft i många år, dock ej spelat på mycket länge.

Vad jag har lyckats kolla upp är att den är gjord januari 1975.
Den är Burgandyglo. Inga sprickor edyl.

Min fråga, den är märkt/handskriven 4001-F LC om man kollar i den, vad betyder det?
Hela den handskrivna texten är "Bayola 4001-F LC Dan"

Lite nyfiken på detta om någon i forumet vet?

mvh
Stefan
SmallPic_1
SmallPic_1
Small_1.png (1006.63 KiB) Visad 2167 gånger
SmallPic_5
SmallPic_5
Small_5.png (840.49 KiB) Visad 2167 gånger
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Frågor om en Rickenbacker 4001 -75:a

Inlägg av Danne »

Det där borde vara inspektionssignaturer. Min '74 har också skrivet med blyerts. Dock var det så länge sedan jag hade isär den så jag kommer inte ihåg vad det stod.
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Frågor om en Rickenbacker 4001 -75:a

Inlägg av Falcon »

Danne skrev:Det där borde vara inspektionssignaturer. Min '74 har också skrivet med blyerts. Dock var det så länge sedan jag hade isär den så jag kommer inte ihåg vad det stod.
Håller med om detta. Snygg bas!
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
RickenbackerCigarro
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 12 jan 2018, 19:44

Re: Frågor om en Rickenbacker 4001 -75:a

Inlägg av RickenbackerCigarro »

Ok tack för svar, det var vad jag trodde också, men funderade lite extra just "4001-F" och "LC" om det var en känt av någon här på forumet. Kan det vara ännu en signatur eller tex internt modell namn?

Vad kan ett ca pris på en sådan här vara på säljes sidorna?
Känner att det är lite synd att bara ha den liggandes om någon kan ge den ett aktivt liv igen.

/Stefan
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Frågor om en Rickenbacker 4001 -75:a

Inlägg av Danne »

Svar från en som arbetade på Rickenbacker plockat från Rickresource. Frågan var samma som du har fast gällde en '76:a:
The signatures are from the Paint prep crew and the painters or binding scrapers.

THe wood shop guys signed off on joints that get glues ...never to be seen again .Some of these are funny .Too bad they are covered .

Inside the bridge area on basses ,in the 1970's you find Maria II this is the second coat of paste wood filler .Maria did this for years .Both the first and second coats.Cecilia also did this ,but only if there was more than usual or Maria was gone.

Inside the control cavity you will find 'LC' ...that was Laura Clark .She worked at Rick on and off from the early 1960's.She was the fastest scraper of binding that I have ever seen.She could do a 4001 incredibly fast .She also was the head of the 'wing' buffers.This was the crew of women that finished up all the sections of the instruments that the wide buffing wheels could not be used on .
Her signature means she scraped the binding.

In the prep area the longtime leadman back there was Bob Rader.You will find lots of different sanders names ...there is no way for me to remember all of them.
My name is inside lots of instruments.I was the leadman in this area and performed many tasks of all kinds of things .I was the Quality control guy for a long time .
Dave Florio was the fastest sander we had when I worked there.
There are so many people that worked in that area and time ,but these I do remember;Cery,Siebert,Rader,Florio,Arnquist,Medina,Dan Henry,Chapman,Waterbury,Blier,Arroyo,Valesquez just to name a few."
Mao Laura Clark skrapade kantlisten och Dan slipade på din bas.
Ang pris så brukar det (from ca 1974) fluktuera mellan ca 15000-21000:- beroende på skick, årsmodell, hur original den är och kanske lite beroende på kulör.
RickenbackerCigarro
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: fre 12 jan 2018, 19:44

Re: Frågor om en Rickenbacker 4001 -75:a

Inlägg av RickenbackerCigarro »

Rackarns vilken rolig information Danne :D

Har kollat lite på Rickresource nu.
Undrar om inte min märkning 4001-F är för Fret och en Fretless borde vara märkt 4001-FL?
En tanke då jag scannade alla 4001 register såg då att det fanns F samt FL modeller.
Alla 4001-FL modeller med bilder verkade vara Fretless.

Tack igen alla för er information o input :tummenupp: !
Kommer att lägga upp denna på säljes.

/Stefan
Användarvisningsbild
Falcon
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: mån 31 aug 2015, 13:28
Ort: Stockholm, Hökarängen

Re: Frågor om en Rickenbacker 4001 -75:a

Inlägg av Falcon »

Min fd rick från september 74 hade Florio som märkning.

Bild
| Höfner 182-1961 | Höfner 182-1964 | Höfner 500/1 Cavern CT 2013 | Höfner 500/1 Cavern Ri 2017 | Kent 1963 | Squier Precision TB bass 2007 | Harley Benton BB FL | Harley Benton B-25M | HPD Telecaster Bass | Falcon precision | Audition-65 |
Skriv svar