Råd & Tips vid köp av bas

Prata om allt som har med elbasar att göra

Råd & Tips vid köp av bas

Inläggav RedCheer » sön 28 okt 2018, 11:15

Hej!

Detta är inte en tråd för dem som vill ha hjälp att välja bas beroende på genre, ålder eller storlek på händerna.
Detta är en tråd för oss som vet vilken bas vi ska ha och vill veta om det är något som ska tänkas på vid provspelning och kontroll av basen. Vi kan inte veta allt om alla basar och därför tycker jag att detta kan bli både en lärorik och spännande tråd där vi delar med oss av vår kunskap om våra favoriter och hjälper varandra att hitta nästa yxa! :tummenupp:

Jag börjar:

Jag har sålt min Gibson SG vilket var mitt första val av bas som till slut blev enda val av bas i flera år. Nu är det Fender P som jag ska skaffa mig. Jag har haft en Squier Jazz tidigare och det är så nära jag kommer en Fender och P-bas för den delen!
Vad ska jag tänka på minuterna innan jag slår till? Ser allting bra ut och låter det bra - är det bara att slå till, eller behöver kontrollera något extra noga? Jag har en budget på ca 6000:- och kommer endast att kika på andrahandsmarknaden och vill inte stöta på några problem just på grund av att jag inte hade "the know how" när jag tog hem den.

Tack på förhand och kom gärna med åsikter om denna tråd! :vinkar:
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem

Re: Råd & Tips vid köp av bas

Inläggav BBQV » sön 28 okt 2018, 13:24

P-basen är väldigt enkel till konstruktionen så om allt funkar som det ska så är den troligen okej. Det som kan strula, och är svårt att se, är dragstången. Kolla böjen på halsen och be att få testa att skruva på den. Dessutom kan halsen ha en liten puckel eller uppåtböj i slutet av greppbrädan, runt 15:e band.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inläggav Riboe » sön 28 okt 2018, 14:05

CITES-status
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inläggav bjelkeman » sön 28 okt 2018, 16:35

Det som varit problem för mig har varit:

- dragstången (kan vara knepigt, som BBQV sa)
- elektroniken (ganska enkelt att fixa på en passiv bas, eller modern aktiv)
- krokig ojämn hals (svårt att fixa)
- stämskruvar som är dåliga invärtes (knepigt att hitta bra ersättare på ovanliga modeller)
Ibanez (ett dussin) & Warwick, Darkglass, TKS. Mina besök hos Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++

Inläggav hitman » mån 29 okt 2018, 10:08

Fender håller i mina ögon inte alltid högsta kvalitet och som BBQV påpekat är dragstången en detalj som måste kontrolleras.

Kolla med låg stränghöjd att du inte får bandrassel nånstans kring 4:e och 14:e band. Då kan basen ha drabbats av den ökända S-kurvan: Fender slarvade under många år när de fräste ut spåret för dragstången och i värsta fall är enda sättet att fixa att ta bort greppbrädan, ta bort dragstången, limma i nytt trä och fräsa i en modernare dubbelverkande dragstång, limma dit en ny greppbräda, banda om.

Då har du spräckt budget.

Annars är det inte mycket som kan paja på en P-bas, den är ju synnerligen enkel i sin konstruktion och utbytesdelar finns i överflöd till billig peng.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas med Warmoth-hals, Bjärton kontra från 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375 moddad till passiv samt en hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA AMPEG!!! ;-)
hitman
Medlem++

Inläggav RedCheer » tor 01 nov 2018, 16:20

Vilken bra start! :)
Gäller detta samtliga Fender P eller är det ett fenomen på äldre basar med dragstången? Har spanat in en på blocket som har 4 år på nacken och den ser fräsch ut: https://mobil.blocket.se/annons/stockho ... o/81062566 . Ska nog kolla med honom redan ikväll - lönnbräda och allt! :)
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem

Inläggav maxoges » tor 01 nov 2018, 21:36

Gammal bas kan betyda slitna band. Kolla att de inte är allt för slitna. En bandslip lär ju också spräcka budgeten.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++

Inläggav RedCheer » fre 02 nov 2018, 12:19

Okej, får kika på det! Hur märks det förresten, är de ojämna?
Användarvisningsbild
RedCheer
Medlem

Inläggav gthyni » tor 08 nov 2018, 21:27

gropar under strängarna
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher 1980
G&L L-1000 "Wunkay" 1985
Fender American Professional Jazz Bass
Fender Dual Showman 100W topp 1974 + Marshall DBS 7410 låda
TC BH500 + hembyggd 1*12" låda