Lågbudget

Prata om allt som har med elbasar att göra
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Det är båda delar.

Han har sagt att han inte vet hur mycke intresse han har, och jag har sagt att jag då även kommer ta viss hänsyn till vad jag själv känner att jag i så fall vill spela på resten av livet.

Min ursprungliga tanke var precis det, att sikta in mig på nåt som han gilla visuellt, att det skulle räcka. Men det visa sig när han fick höra lite ljud-prov, att han inte alls gilla ljudet av vissa av dom som han tyckte såg bra ut - exempelvis T-bird, SG och JB.

Jag lutar väl mest åt PB (som jag själv inte är alls dragen till), eftersom han verkar gilla både utseende och ljud. Gärna nån kort-skalig. Men jag har nån diffus känsla av att han inte skulle känna att det är riktigt 'hans' instrument. Jag föreställer mig lättare honom med nåt halv-akustiskt, och jag skulle nog ha gjort det även innan jag själv börja uppmärksamma såna.

Tror SG och T-bird skulle kännas ännu mer rätt för honom, men inför det valet skulle han nog välja nåt liknande Viking/ES. Framförallt får jag för mig att han skulle gilla en sån rent spelmässigt. Och jag har även övervägt nåt mer hel-akustiskt.

Men jag känner mig naturligtvis inte det minsta säker på vad som är mest rätt för honom och vad jag själv eventuellt försöker överföra.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lågbudget

Inlägg av blackparkas »

Tänk på att en Hagström är skitstor.

Står säkert nån ålder på grabben någonstans, men en Viking är låååååång.
Det är iofs en Thunderbird också.



"Spela på resten av livet"

Vill du verkligen spela på en tusenkronorsbas resten av livet?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lågbudget

Inlägg av blackparkas »

För övrigt så finns det ju ingen som helst vits med att hålla på och kolla ljudklipp på Rickenbackers, Thunderbirds, Stingrays eller nånting egentligen med den budgeten.


Inget för 1-2000 kronor kommer låta som de basar som nämns.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Nej jag är fullt medveten om det. Jag talar om stereotyper. Jag har pröva exempelvis billiga kopier av JB/PB. Dom låter ju inte lika bra, men det är samma typ av ljud. En halv-akustisk låg-budget skiljer sig från en solid låg-budget med viss förutsägbarhet. Så skiljer den sig på andra sätt från dyrare instrument inom samma kategori - även då med viss förutsägbarhet.

Tanken är väl att börja med nåt skräp som ser okej ut, så kan man med tiden uppgradera bit för bit. Vissa detaljer är jag inställd på att göra själv, framförallt sadel,, stall, sträng-hållare, samt pickup-kåper och plektrum-skydd av mässing. På sikt tror jag att jag skulle kunna få till även nån typ av kropp, fast snarare galvaniserad plåt då. Grepp-bräda av koppar, alltså att man bockar till banden ur själva grepp-brädan.

Så jag tror ju absolut att jag så småningom kommer kunna få till ett instrument som låter betydligt bättre än Fender och Gibson, men det kommer ju ta förskräckligt lång tid.

-

Hagström Viking kommer inte nånsin att bli aktuell. Det är typ fyra gånger min prisklass. Men däremot kommer jag ju hålla utkik efter liknande grejer fast till lägre pris.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Och skulle det vara nån som specifikt har en hals till salu, så är även det av intresse.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Eller bara en grepp-bräda för den delen. Står här och smurfar med mått-bandet nu, och inser att plats finns för åtminstone 760-mensur. Genom att bara flytta stallet en decimeter, på en akustisk gitarr, så skulle den vara skapligt konverterad. Så kommer det behövas en del förstärkning här och där. Naturligtvis.

Nu är ju inte den lösningen riktigt så elegant som jag skulle ha önska, då.... Jag tycker det är snyggt med mycket utrymme bakom stallet, och jag föredrar nog rent ergonomiskt att inte behöva plocka strängarna ända där bak, men... dett känns helt acceptabelt ändå.

(Tanken i så fall är att göra en välvd topp med f-hål. En utmaning, men det känns möjligt. Locket måste av i vilket fall. Fast välvningen kräver ju att halsen är vinklad med. Men jag även där vill jag helst ha bort den, och på nåt vis få till en infästning för skruvning. Som i sin tur måste vara ordentligt förankrad i resten av halsen....

Men det känns hanterbart. Har gjort liknande med en mandolin-hals. Vilket i och för sig resultera i en ihålig hals-klack av plåt, samt en invärtes metall-skena av galvaniserad plåt med U-profil, som i södra änden är hals-klack. Plus halsficka av plåt)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Lågbudget

Inlägg av Geddan »

Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Ja alltså... I princip alla lösningar har jag i nån mån övervägt.

Problemet med just den där varianten, är nog mest att det kräver en färdighets-nivå rätt långt bortom vare sig min eller min sons. Bara en sån sak som att den är bandlös. Hade jag bara vari bekväm med den detaljen, så vore det inge direkt problem att bygga nåt. Det är just grepp-brädan som är det kritiska momentet.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2535
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Lågbudget

Inlägg av Håcke »

Jamen bara köp nåt åt grabben så att han får börja lira!
Vad som helst. Blir han biten av det så kommer han troligtvis köpa och sälja hur många basar som helst som dom flesta här.
Ditt projekt kan ju ta ett tag.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25650
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Lågbudget

Inlägg av fieldflower »

Håcke skrev:Jamen bara köp nåt åt grabben så att han får börja lira!
Vad som helst. Blir han biten av det så kommer han troligtvis köpa och sälja hur många basar som helst som dom flesta här.
Ditt projekt kan ju ta ett tag.
+1
Jakten på perfektion (i vilken prisnivå som helst) kan man hålla på med hela livet sen.
Som med allt annat är det viktiga att börja.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lågbudget

Inlägg av blackparkas »

Ja.

Köp nåt bara.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Hade det gällt mig själv så hade jag antagligen gjort så. Men jag får för mig att det har större betydelse för honom att det ska kännas rätt. Han har haft BETYDLIGT mer bestämda uppfattningar än jag hade kunna föreställa mig. Dom halvakustiska exempelvis är snygga p g a all blank metall, trapets-hållarn och sånt, samt f-hålena, men han gillar inte att dom är så runda i nederkant, eller att dom är så symmetriska. T-bird gilla han på bild, men förkasta när han fick höra ljudet. Massa såna idéer, mycke mer än jag själv skulle ha haft när jag var tolv. Han är likadan när det gäller bilar.

Inte minst tror jag att han uppskattar att jag dels försöker lyssna på vad han är ute efter för grund-stuk, dels att jag gör en seriös ansats att presentera alternativ och att ha vettiga anledningar att eventuellt rekommendera nån viss grej. Om inte annat bara för att han ska kunna förkasta det jag rekommenderar... Jag är inte så jävla ängslig faktiskt. Det är mer att det verkar vara viktigt för honom.

(Ifall det hade gällt tretton-åringen, så hade det redan vari fixat. Hon gillar vanligtvis samma saker som jag. Utseende-mässigt halvakustiska typ Viking/ES. Beträffande ljud föll dock även hon för P och Stingray - plus T-bird och Rickenbacker)

Ska dra upp Epiphone EB-0, som jag tror är det bästa valet med alla aspekter tagna i beaktande. Nappar han inte alls, så lär det bli nån budget-variant av Precision.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

Ok, här kommer ett grymt lågbudgettips:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1366111#p1366111" onclick="window.open(this.href);return false;

1000 kr!
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Den skulle han behöva kämpa en del för att vänja sig vid - men JAG älska den direkt!

Were it not for... bandlös grepp-bräda.

Jag har fundera genom alla olika moment. Stämskruvarna och pickup behöver jag köpa, men det går att hitta billigt. I övrigt skulle jag troligtvis kunna få till en fullt acceptabel Knutsson utan några extrema svårigheter. Bortsett från den enda irriterande detaljen då...

Grepp-brädans utväxling.

Sån där jävla nano-precision gör mig helt ultra-dampig. Man har bestämt en viss mensur och sitter med Stewart McDonalds tabell och smurfar. Gör två band och konstaterar att det inte är rätt mått. Bestämmer sig för något längre eller kortare skala, men då är det nåt annat band som kommer lite fel.

-

Men jag har inte gett mig på den punkten. Jag har vid ett tillfälle lyckadts bocka tiill en mandolin-bräda av koppar-plåt, där alla avstånd stämde, även om bandena blev aningen för låga. Nu har jag inte material kvar för en sån lång bräda, men däremot rätt mycke mässings-plåt. Den är tyvärr rätt tjock och obarmhärtigt hård, så det blir lite att kämpa med. Sen när man har fått till dom, så ska det falsas ner på ömse sider - utan att materialet fjädrar tillbaks som det var innan man bocka.

Skulle vilja göra en press med rätt utväxling. Skulle ju fungera till alla sträng-instrument

Sällan nåt problem att lösa problem. Problemet är bara att problem-lösningen ofta genererar nya problem att lösa. Och det som i slutändan är det stora hindret är inte fantasi, kreativitet eller förmåga att lösa problem, utan att endera få råd att skaffa den utrustning som krävs, eller tid att bygga nåt likvärdigt - även fast man kanske har löst det HUR man ska få till det.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4013
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Lågbudget

Inlägg av AlbinH »

mrbaloo skrev:Ok, här kommer ett grymt lågbudgettips:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1366111#p1366111" onclick="window.open(this.href);return false;

1000 kr!
Du menar inte att denna möbel fortfarande är osåld???????????? :shock:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

AlbinH skrev:
mrbaloo skrev:Ok, här kommer ett grymt lågbudgettips:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1366111#p1366111" onclick="window.open(this.href);return false;

1000 kr!
Du menar inte att denna möbel fortfarande är osåld???????????? :shock:
Jag tror inte den är till salu. Det var 1000 kr i budget för att göra den.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Lågbudget

Inlägg av mrbaloo »

Men vänta nu, igen. Du har ju suttit och youtubat ljud hos olika basar och då kommit fram till favoriter på något vis. Men då har du ju redan tänkt göra greppbräda i mässing. Jag har nog aldrig sett eller hört hur en sån låter.

Kanske skulle du gå lös på en sån här i stället:
http://stashstainlessbass.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Mycket enklare konstruktion och tillverkning.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Lågbudget

Inlägg av BBQV »

Vigier gjorde bandlösa basar med greppbrädor i metall. Kolla dem, det finns klipp på youtube.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Det var en intressant skapelse. Aningen snäv radie på grepp-brädan kanske.

Jag är dessutom rätt konservativ och tråkig beträffande estetiken. Jag gillar ofta sån typisk sextitals-design på instrument. Inga extravaganser men att det tydligt syns att det är nåt annat än Fender/Gibson. Hagström är väl det bästa exemplet, men jag är jävligt såld på såna där Chrustjov-gitarrer som ibland hänger i skyltfönster på mindre musik-affärer. Sovjetiska sjuttitals-grejer som ser ut som dom västeuropeiska sextitals-grejer som aldrig slog...

Beträffande material. Vissa saker vet jag och vissa saker kan jag föreställa mig. Förmågan att föreställa sig är inte alls så ovanlig, men alla har den inte. Folk som inte kan föreställa sig icke-existerande ting, har svårt att föreställa sig att andra kan föreställa sig.

I gengäld har dom nästan alltid mer effektiv koppling mellan tanke och handling. Får saker gjort på ett självklart sätt, så att det blir bra och korrekt. Ifall saker jag gör inte fungerar, så tror dom flesta att det tydligt bevisar att min idé var alltför flippad. Vilket vanligtvis inte är fallet. Det handlar nästan alltid om att jag slarvar för mycke med väsentliga detaljer i själva utförandet. Ofta för att jag redan har börja grunna på nåt annat.

En grepp-bräda av metall-plåt skulle inte skilja sig så extremt från en av hårt trä. Redan nu är ju bandena av mässing. Det finns en massa sätt att styra både ljud och strukturella egenskaper. Bara genom att kul-hamra en yta, gör man tonen kortare och torrare, samt ofta mer komplex - på gott eller ont. Med en fals på ett bestämt ställe kan man låsa stycket i nån form där det har maximal spänning. Då kan 0,1-plåt ringa som en kyrk-klocka.

Jag tror inte att dom stora skillnaderna i ljud handlar om ifall man använder trä, metall eller plast, utan om vilka egenskaper materialet har som går att utnyttja. Skulle tro att koppar-plåt skulle låta rätt likt mahogny, aluminium, zink och galvaniserat järn lite mer övertons-rikt. Rostfritt lite som lönn, mässing kanske lite mer mot rosewood.

Däremot tror jag man ska eftersträva samma vikt oavsett material. Där uppstår vissa utmaningar. Tjock metall ringer, tunnare låter mer sko-kartong, banjo, virvel-trumma.

Samtidigt finns en massa strukturella hänsyn. Man kan exempelvis ha rätt dimension för önskat ljud, men det kanske inte står emot sträng-trycket. När man sen försöker armera kanske man dödar tonen - eller tvärtom gör konstruktionen så styv att den ringer i flera timmar...

Men det finns olika punkter, som man kan 'låsa' för att få den ena eller andra effekten.

Det handlar ju dessutom om ifall man vill få kroppen att bete sig som ett solitt stycke eller som en ihålig. Vill man göra en 'planka' av plåt och luft, så tror jag att det ska göras med resonans-pinnar, som på stråk-instrument.

Jag tror också att det finns tre vitala platser på resonans-locket som man huvudsakligen ska fokusera på. Rakt under höger stall-fot, samt en bit framför och en bit bakom vänster stall-fot. Åskådliggörs bland annat på Nationals Tricone-instrument.

Där tror jag man ska få in upprätt-stående pinnar mellan botten och lock. Så justera tills man är nöjd. Kanske fler pinnar och/eller andra dimensioner. Grövre pinnar, mer solitt ljud, många smala, mer resonant.
Senast redigerad av Svento den sön 18 nov 2018, 18:07, redigerad totalt 1 gånger.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

BBQV skrev:Vigier gjorde bandlösa basar med greppbrädor i metall. Kolla dem, det finns klipp på youtube.

Ja, folk har berätta om dom där. Varje gång har jag tänkt att jag ska kolla upp det, men jag har inte kommi så långt än...

-

Fast det som jag framförallt tyckte var lite kul med att bocka till band av samma stycke som själva brädan, är att det faktiskt har potential att bli ett fullgott budget-alternativ till vanliga av trä med mässings-band.

Min tanke är att ha en lång U-profil, så skruvar på tvären, typ som broar rakt över profilen. Så kul-hamrar man försiktigt plåten mellan skruvarna, tills bandena framträder så mycke som man vill.

Allra enklast är naturligtvis ifall man har även en negativ form. Då skulle man bara behöva lägga på den som ett lock och pressa.

En data-styrd bocknings-maskin, skulle säkert kunna göra hundra under en kaffe-rast.
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

Det blev liksom att jag börja leka lite. 650 Ø rostfri libanesisk picnic-bricka som jag hitta extrem-billigt. Tunn som fan och med ett borstat ring-mönster. Idén är alltså en välvd topp med en cuttaway samt f-hål. Rostfritt är ju en mardröm att forma kallt... Lite förenklat går det inte. Men man kan göra det ändå genom att lura materialet. Rätt mycke har jag faktiskt fått till av välvningen, men än så länge mer 'German carve'.

Fals-tång i all ära, men jag kommer behöva hamra en del också.

När morgon-ståndet står som högst ska jag pröva lite halv-hjärtat att börja bocka till en grepp-bräda av mässing.

Bild
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lågbudget

Inlägg av blackparkas »

Ska vi snacka eller ska vi köpa bas?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
olof42
Medlem
Inlägg: 337
Blev medlem: lör 25 apr 2009, 18:29
Ort: Stockholm

Re: Lågbudget

Inlägg av olof42 »

Bild
Svento
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: fre 13 maj 2011, 10:11
Ort: Norrköping

Re: Lågbudget

Inlägg av Svento »

blackparkas skrev:Ska vi snacka eller ska vi köpa bas?
Beror liksom på vad jag får till. Ifall det här fungerar som jag hoppas, så är det ur mitt perspektiv en ideal-lösning.

Men jag måste säga att bockandet har gått över förväntan. Det går ju inte att driva rostfritt kallt, så för att få locket att hålla formen, så får man göra små små veck. Mjuk koppar-plåt är som att lägga marsipan-lock på en tårta. Rostfritt blir mer som att göra samma med ett papper. Det kommer bli en del knackande, för att få som en konsekvent yta. Nu ser den mer stöt-skadad ut.

Har kommi på ett typ-snitt för f-hål som jag är ivrig att pröva dessutom

Nån typ av hängande svans är ju rätt kvickt ihop-slängt, samt stall typ tune-o-matic. Förutsatt att sträng-höjden motiverar/tillåter det. Över-sadel. Plektrum-skydd. Mässing alltihop.

Nån typ av resonatorer på insidan - eventuellt i form av mässings-rör, som utmynnar i nåt högtalar-liknande.. Ambitionen är full akustisk volym. Så får elektriciteten bli ett senare steg.

Det jag fortfarande kommer behöva införskaffa är hals och stämskruvar.

Så får han själv avgöra, das Schlüngl, ifall han gillar stål-locket. I annat fall spacklar jag med fucking jävla Plastic Paddling och målar. Det är inte för utseendet locket är av plåt. Delvis handlar det om ljud, men framförallt vad jag har en chans att få till rent hantverks-mässigt.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4013
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Lågbudget

Inlägg av AlbinH »

Svento skrev:.

Så får han själv avgöra, das Schlüngl, ifall han gillar stål-locket..
Om slyngeln är ett gossebarn torde det heta der Schlüngl.

:D :lol:

Bild
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar