Ännu ett J-Bassproject....med framförhållning

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hur defekta då? Är de räddningsbara så är jag intresserad!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

BarbequeVillage skrev:Hur defekta då? Är de räddningsbara så är jag intresserad!
De är räddningsbara och den ena har jag haft i åtanke att skicka till dig för lite magisk handpåläggning. Den behöver radieslipas och bandas + ev lackas i och med att det är en enbits lönnhals som bandats av och slipats ren på lack på greppbrädan. Den andra är lite sämre i skicket. Dragstången har rostat fast och greppbrädan är delvisborttagen, men det går säkerligen att fixa det oxå. Själva halsen utan greppbrädan är i rätt okej skick. Som sagt. Är inte begåvad med digitalkamera så inga bilder för tillfället, men det går att ordna om jag bara får lite tid på mig.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

marcbass skrev:Knarkbass is one fast motherfucker!

Och nä inte för att jävlas Geddy, håller ju själv på med mitt Jazbass projekt o såg att Grafen hade precis de ja sökte. :)
Para schämtar på tej, mannen!
Sms:a upp en bulle sen. Har inget till kaffet.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Du kan få grafens kladdkakerecept.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

TredoX skrev:Jag vill ha en fender utan plektrumskydd.
Inte Fender, men har du sett den här?

Bild

En Framus Soulman. Den är byggd som en Warwick ungefär (Warwick äger väl Framus, eller om det är tvärtom?), men med J-stuk. Rysligt trevlig kombination av hi tech och vintage tycker jag, även om den inte passar mig helt och hållet.

Tillägg: Geddy, vore det inte ball med två J-mickar precis bredvid varandra i stalläge? Då kan du köra bara ena för traditionellt ljud, eller få lite mer knök med båda. Fender har någon artistmodell med den konfigurationen, tillsammans med P-mick har jag för mig. Minns inte vem det var bara.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Ja.....

Det som jag har är följande:
Stämmisar: Ett set 4 i rad med bussningar (15 mm bussning och stolpen 13mm), men inga skruvar. Ser ut som standard Fendermodell, från en Sigma om jag inte minns fel. Krom och funktionella. Hade inga problem med dem när den basen fanns.
Stall: Bottenplatta till ett Musicmantyp av stall (som på din OLP). Tror jag har stallsadlar till det någonstans. Vet att jag har ett mässingstall liggandes, men hittar det inte just nu.

mickar: Ett par jazzmickar märkta AP5 som satt på en femma jag har. Skulle tippa på att det kan vara Ibanez eller Fernandes eller liknande. Hel kåpa och jag har ett set. låter okej. 1 st jazzmick som jg ej vet om den funkar eller om det är hals eller stall. Diverse P-basmickar och en humbucker som är bland det fläskigare jag haft på en bas. Vet inte vad det är eller var den kommer ifån för bas, men det är mycket output och botten i den micken.

halsar: som sagt. en som behöver mycket TLC och en som behöver en uns mindre, men de är inte spelbara som de ser ut idag. Den första är Sigma (passar kenamik och liknande väldit bra) och den andra en JBX.

Har säkert mer ligger på vinden, men där städar jag nog inte förän det blir dåligt väder.
8)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Makten skrev:Tillägg: Geddy, vore det inte ball med två J-mickar precis bredvid varandra i stalläge? Då kan du köra bara ena för traditionellt ljud, eller få lite mer knök med båda. Fender har någon artistmodell med den konfigurationen, tillsammans med P-mick har jag för mig. Minns inte vem det var bara.
Det kan vara en utveckling.
BBQ har byggt en så´n bas. (hmm....det är nog jag som inte fixat bilderna, tror jag)

Fast i första läget vill jag testa den med bara en.

Skulle det utveklas till 2 micar så blir det isf koncentrisk ratt med volym och balans på samma.
Var ett tag inne på att ha en switch och en lampa, som till en förstärkare,
istället för volymratt. På/Av :P
Bild
Bild
Senast redigerad av Geddan den tis 03 jul 2007, 13:03, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Det är coolt!
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Det är lite lockande faktiskt! :)

Jag tar mig friheten att lägga ut en bild på BBQ´s hembygge:
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
TredoX
Medlem+
Inlägg: 2131
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
Ort: Täby

Inlägg av TredoX »

Geddy_Lee skrev:Det är lite lockande faktiskt! :)

Jag tar mig friheten att lägga ut en bild på BBQ´s hembygge:
Bild

En liten OT fråga, ang basen på bilden, varför sitter straplocken högre upp än vanligt? Blir det bättre balans då?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

TredoX skrev:
Geddy_Lee skrev:Det är lite lockande faktiskt! :)

Jag tar mig friheten att lägga ut en bild på BBQ´s hembygge:
Bild

En liten OT fråga, ang basen på bilden, varför sitter straplocken högre upp än vanligt? Blir det bättre balans då?
Det är nog förmodligen så.
Den vägde säkert ner lite i halsen.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Geddy_Lee skrev:
TredoX skrev:
Geddy_Lee skrev:Det är lite lockande faktiskt! :)

Jag tar mig friheten att lägga ut en bild på BBQ´s hembygge:
Bild

En liten OT fråga, ang basen på bilden, varför sitter straplocken högre upp än vanligt? Blir det bättre balans då?
Det är nog förmodligen så.
Den vägde säkert ner lite i halsen.
En bieffekt är faktiskt att den hänger bättre i axelbandet, men den ursprungliga anledningen är att den ska stå stadigare om man ställer ifrån sig basen mot en stärkare e.d. Nu har ju alla ansvarskännande basister stadiga ställ, men OM man nu inte skulle ha det med sig...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Matte skrev:Ja.....

Det som jag har är följande:
Stämmisar: Ett set 4 i rad med bussningar (15 mm bussning och stolpen 13mm), men inga skruvar. Ser ut som standard Fendermodell, från en Sigma om jag inte minns fel. Krom och funktionella. Hade inga problem med dem när den basen fanns.
Stall: Bottenplatta till ett Musicmantyp av stall (som på din OLP). Tror jag har stallsadlar till det någonstans. Vet att jag har ett mässingstall liggandes, men hittar det inte just nu.

mickar: Ett par jazzmickar märkta AP5 som satt på en femma jag har. Skulle tippa på att det kan vara Ibanez eller Fernandes eller liknande. Hel kåpa och jag har ett set. låter okej. 1 st jazzmick som jg ej vet om den funkar eller om det är hals eller stall. Diverse P-basmickar och en humbucker som är bland det fläskigare jag haft på en bas. Vet inte vad det är eller var den kommer ifån för bas, men det är mycket output och botten i den micken.

halsar: som sagt. en som behöver mycket TLC och en som behöver en uns mindre, men de är inte spelbara som de ser ut idag. Den första är Sigma (passar kenamik och liknande väldit bra) och den andra en JBX.

Har säkert mer ligger på vinden, men där städar jag nog inte förän det blir dåligt väder.
8)
Stallet låter ju som perfekt för mig, då jag behöver ett stort stall för att dölja hålet som ska sättas igen.
Micar verkar det ju finnas lite att välja på och stämmisarna givetvis.
Kan du inte hojta till om du ska innåt sta´n nå´t?!
Som sagt så är jag inte i ngn brådska, så det spelar inte så stor roll när det blir.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Geddy_Lee skrev:
Matte skrev:Ja.....
Stallet låter ju som perfekt för mig, då jag behöver ett stort stall för att dölja hålet som ska sättas igen.
Micar verkar det ju finnas lite att välja på och stämmisarna givetvis.
Kan du inte hojta till om du ska innåt sta´n nå´t?!
Som sagt så är jag inte i ngn brådska, så det spelar inte så stor roll när det blir.
Jag hojtar!
Skriv svar