stingray vs jazz deluxe.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

stingray vs jazz deluxe.

Inlägg av albin »

skulle vilja bolla lite med er. sitter i bastankar, och då är det antingen en beggad stingray eller en jazz deluxe som ska inhandlas.
jag är lite småkär i stingrayen, men jazzen ligger också varmt om hjärtat.
har haft en jazz förut, och ångrar som satan att jag sålde den.

vill ha lite synpunkter av er som har erfarenhet av de.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker du ska köpa en P-bas istället!
En American Deluxe för att vara exakt!
Jag vet en till salu!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det beror väldigt mycket på vad du spelar för musik. Stingray har ett väldigt karakteristiskt ljud som inte är lika allround som Jazzen, men om man gillar det så finns det inget bättre! Se'n är det två mycket olika instrument att spela på, Jazzbasen har en smalare hals och känns lite "mjukare" tycker jag, Stingray lockar till hårdare anslag på nå't sätt.

Min känsla säger att om du gillar funk och/eller rock så är Stingrayen att föredra. Men det är jag det...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

blackparkas skrev:Jag tycker du ska köpa en P-bas istället!
En American Deluxe för att vara exakt!
Jag vet en till salu!
den röda? 8) (om jag minns rätt....)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

albinriddlah skrev:
blackparkas skrev:Jag tycker du ska köpa en P-bas istället!
En American Deluxe för att vara exakt!
Jag vet en till salu!
den röda? 8) (om jag minns rätt....)
Japp, den röda...!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Hur många strängar?
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

BarbequeVillage skrev:Det beror väldigt mycket på vad du spelar för musik. Stingray har ett väldigt karakteristiskt ljud som inte är lika allround som Jazzen, men om man gillar det så finns det inget bättre! Se'n är det två mycket olika instrument att spela på, Jazzbasen har en smalare hals och känns lite "mjukare" tycker jag, Stingray lockar till hårdare anslag på nå't sätt.

Min känsla säger att om du gillar funk och/eller rock så är Stingrayen att föredra. Men det är jag det...
lirar mest funk och rock :wink: :roll:

håller med på alla punkter. det är just därför jag är lite spridd.
tycker verkligen om ljudet i stingrayen. det som talar emot den pyttelite är prislappen. har funderat på att kompromissa med en sub, men det var något av det värsta jag spelat på.
jazzen måste absolut inte vara en amerikanare. hade en mexico, och den var jag helnöjd med.

fast det är lite gamble över fendern. bara hört basister som använt den, men aldrig provspelat. :oops:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Du kan testa denna om en vecka:

Bild
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Jag tycker du ska köpa båda!!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Ljudfreak
Medlem+
Inlägg: 555
Blev medlem: fre 03 aug 2007, 15:14
Ort: Stockholm

Inlägg av Ljudfreak »

Jag hade samma fundering. De Stingrays som dykt upp här i Sverige på sistone har antingen varit dyra eller femsträngade. Men jag hittade en på ebay för strax under $900. Frakten gick på 150 till. Det blir totalt ca 7000 svenska. När den ska in i landet så blir det ju mer, men nivån är ändå bättre än vad jag sett i svenska annonser och ibland har man ju tur med tull och sånt. Jag slog till på den.

Det som talar emot det är väl att man gärna vill ha spelat på ett instrument för att veta att det känns rätt i händerna. Jag kan inte så mycket om basar, men Stingrays ska ha en bra jämn kvalitet enligt ryktet. En Les Paul eller en strata skulle jag aldrig köpa på ebay.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Stingray är stans coolaste bas. Det bara är så. Och gillar man inte ljudet får man skaffa en med halsmick också.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

200071 skrev:Hur många strängar?
överväger en femma, men det blir antagligen en fyra.
får se vad som känns bäst.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

funkys**t skrev:Jag tycker du ska köpa båda!!
i sinom tid. :twisted:
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

Ljudfreak skrev:Jag hade samma fundering. De Stingrays som dykt upp här i Sverige på sistone har antingen varit dyra eller femsträngade. Men jag hittade en på ebay för strax under $900. Frakten gick på 150 till. Det blir totalt ca 7000 svenska. När den ska in i landet så blir det ju mer, men nivån är ändå bättre än vad jag sett i svenska annonser och ibland har man ju tur med tull och sånt. Jag slog till på den.

Det som talar emot det är väl att man gärna vill ha spelat på ett instrument för att veta att det känns rätt i händerna. Jag kan inte så mycket om basar, men Stingrays ska ha en bra jämn kvalitet enligt ryktet. En Les Paul eller en strata skulle jag aldrig köpa på ebay.
precis, jag vill gärna ha spelat på basen innan jag slår till. stingrayen vet jag skulle kännas bra, men ovant i början. det knäppa är att jag faktiskt stött på några riktiga skitexemplar, vad gäller hals. det kan ju bero på allt mellan himmel och jord, (jag skulle tippa på dålig service) men det sätter sig i hjärnan :shock:
får kolla runt lite på ebay.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

200071 skrev:Du kan testa denna om en vecka:

Bild
som om jag inte redan är sugen på stärkarn...
den mannebasen ser fräck ut, den får jag ta en titt på!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Mannebasar e coola... Gillar inte glenn hughes basen, men annars, dom andra e grova! Vad för pris ligger dom på? Glenn hughes såväl som icke-glenn hughes?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Glenn Hughes listar på 15900 passiv.
Newportbasarna är lite billigare 14500 för den enklaste. Dyraste är Acoustibassen som kostar 24900.
De här priserna är alltså för 4-strängade handbyggda "bas"varianter. Man kan få dem lite dyrare om man vill ha extrarbeten, speciella toppar eller annat som inte är "standard". Inga stora påslag men ändå.
Priserna är alltså listpriser. För Pratabasare kan jag fixa lite rabatter men tyvärr inte så väldigt mycket. Men det är å andra sidan låga priser redan från början med tanke på att det är fråga om genuint hantverk av hög kvalité
bobster
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:34
Ort: Stockholm

Inlägg av bobster »

Har en stingray5 tillsalu om du är intresserad. Kan dela upp betalningen i 2 eller 3 omgångar om det underlättar. Den är helt ny. Mina kontakter i USA som säljer Music man, Fender custom shop, Gibson m.fl tycker i de flesta fall att Music man är det märke som håller jämnast kvalitet. Efter att ha hjälp till att ta hem en hel del MM basar/gitarrer kan jag brar hålla med. Gibson är tex inte i närheten.

Mvh Bobster

precis, jag vill gärna ha spelat på basen innan jag slår till. stingrayen vet jag skulle kännas bra, men ovant i början. det knäppa är att jag faktiskt stött på några riktiga skitexemplar, vad gäller hals. det kan ju bero på allt mellan himmel och jord, (jag skulle tippa på dålig service) men det sätter sig i hjärnan :shock:
får kolla runt lite på ebay.[/quote]
Varför köpa dyrt när du kan köpa billigt? www.bobster.se eller www.musicimport.weebly.com Importtips på nätet
Användarvisningsbild
albin
Medlem+
Inlägg: 832
Blev medlem: lör 02 sep 2006, 11:55
Ort: Karlstad

Inlägg av albin »

bobster skrev:Har en stingray5 tillsalu om du är intresserad. Kan dela upp betalningen i 2 eller 3 omgångar om det underlättar. Den är helt ny. Mina kontakter i USA som säljer Music man, Fender custom shop, Gibson m.fl tycker i de flesta fall att Music man är det märke som håller jämnast kvalitet. Efter att ha hjälp till att ta hem en hel del MM basar/gitarrer kan jag brar hålla med. Gibson är tex inte i närheten.

Mvh Bobster
jo, sett den. funderat ett tag också, men än sålänge lockar inte en femma så mycket.
tack ändå :P
Skriv svar