Basbyggarprojekt ihop med BBQV

Prata om allt som har med elbasar att göra
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

BarbequeVillage skrev:Avvakta Ingos recension först... :D
Måste man invänta Ingos recension? ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

marcbass skrev:
BarbequeVillage skrev:Avvakta Ingos recension först... :D
Måste man invänta Ingos recension? ;)
Nä, men som byggare är man aldrig bättre än sitt senaste bygge. Vissa kanske blir avskräckta av en sågning...

Alla är inte modiga! :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

BarbequeVillage skrev:
marcbass skrev:
BarbequeVillage skrev:Avvakta Ingos recension först... :D
Måste man invänta Ingos recension? ;)
Nä, men som byggare är man aldrig bättre än sitt senaste bygge. Vissa kanske blir avskräckta av en sågning...

Alla är inte modiga! :wink:
Alla är inte LIKA modiga!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

De första signalerna från Götet är positiva, så du kan börja andas ut Marcbass! :lol:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

OK... då har jag hunnit testa basen lite mer i lurar/mixer och genom min GK10001RBII / Aguilar 12” dock ej i bandsituation. (tänkte försöka dra ihop lite folk i replokalen nu på sönd.)
Har även skruvat/justerat och synat lite mer ingående.
(justering hade vi ju redan tidigare gjort upp att jag fixar efter eget huvud. BBQV kollade ju givetvis att dragstång, stallsadlar och intoneringsskruvar funkade som det skulle)

Så...
35” mensuren, placeringen av Delano JC4HE/M2 (http://www.delano.de/english/4-string/jc4hem2.html ) mikarna, som är split coil humbuckers och det faktum att jag stämt basen DGCF (precis som min intension var) gör ju att basen inte låter trad. Jazzbas (vilket ju inte heller var min tanke) utan lite mer “modernt”. Med halsmiken solad låter det dock ganska mycket P bas.(sitter ju i P mik läge)
Humbucker mikarna och det folieskärmade kontrollutrymmer gör basen helt “noiceless”, även framför datorn.
Den hårda trelagers amr.lönn halsen och den tjocka ebenhotzbrädan ger välartikulerade toner med bra bett och lååång sustein över hela halsens 24 band.
Halsprofilen blev kanon och precis som jag ville ha den. (kommer kanske att slipa lite till på vouluten/extraförstärkningen på baksidan halsen, under sadeln. Är ju inte så lätta att kommunicera alla detaljer per mail/tel även om just kommunikationen med BBQV varit MYCKET trevlig och givande)
Kroppen i (mjuk) lind gör sitt för att “värma upp” ljudet. (bra kompensation för den hårda halsen)
Basen väger in på 4.25 kg (vilket väl ändå får anses hyfsat med tanke på den tunga halsen) och har typ Fenderbalans (lite huvud dipp) på knät men hänger perfekt i axelband.

Summa sumarum så är jag mycket nöjd med designen (annars hade jag ju som någon påpekade, fått skylla mig själv), utförandet/jobbet och samarbetet med BBQV.
Gillar verkligen kulören (matt topplack) och tycker att BBQV har lyckats förvånansvärt bra med de knappa resurser han har på just lackerings området (att få en absolut kanonfinish med sprejflaskor och spec. på ett mjukt träslag som lind, är inte det lättaste.)
En mycket prisvärd “custom bas” tillverkad av en mycket trevlig, hjälpsam och lyhörd basbyggare.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

marcbass skrev:
BarbequeVillage skrev:
marcbass skrev:
BarbequeVillage skrev:Avvakta Ingos recension först... :D
Måste man invänta Ingos recension? ;)
Nä, men som byggare är man aldrig bättre än sitt senaste bygge. Vissa kanske blir avskräckta av en sågning...

Alla är inte modiga! :wink:
Alla är inte LIKA modiga!
Andas ut??
Varför de?
Bandsågen e ju redan igång. Hals och stall o grejer har ja precis hämtat.
Ser ut att va ett fint stall..

Med våra goda kunskaper kommer vi lyckas BBQ.
Ses imorrn på Lunchen.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar