Fender...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Bason
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: ons 26 sep 2007, 07:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Fender...

Inlägg av Bason »

Har en Fender P-bass signature modell av Steve Harris som jag köpte på skoj för ca fyra år sedan..
Priset på den rackarn var ca 10000 spänn. Inte så intressant kanske men för den pengen hade jag ärligt hoppats på bättre ljudbild än vad det är.

På den tiden hade jag en Carvin RL1000 rigg och fick då för mig att kanske det var det stacket som inte fixade till ljudet såvidare bra.. Hade dock iofs andra basar som det lät mkt bra i denna stack.

Har idag en Warwick rigg sedan ett par år och tametusan när jag väl testade denna bas på den "nya" riggen så lät det....Skit.. Får f-n inte till något vettigt ljud.
Har naturligtvis funderat starkt på byta mickar och ska så göra men..Då kommer frågan..
Finns en uppsjö av mickar..
Jag vill ha botten men ändå lite klang för att försöka kunna beskriva det.
Någon som har ett bra tips på mickar till denna annars så speltrevliga bas...??
/ M
Sällan hostar hackspetten!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Kontakta Lundgren, han har det du behöver!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

men samtidigt.. en pbas låter ju som en pbas..
vad är det du saknar i ljudbilden som du egentligen velat ha?
Användarvisningsbild
Bason
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: ons 26 sep 2007, 07:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Inlägg av Bason »

macahan skrev:men samtidigt.. en pbas låter ju som en pbas..
vad är det du saknar i ljudbilden som du egentligen velat ha?
Alltså.. Ljudet i denna bas är rent ut sagt kasst.. Har flera olika basar och denna är i princip omöjlig att lira på. Vad jag är ute efter är en bra, fyllig botten samt att det krispar lite..Svårt igentligen skriva ner hur man vill ha ljudet... :)
Sällan hostar hackspetten!!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Vad har du för andra basar som du kör i Warwick riggen?

Har själv haft likande rigg (kanske rent av min gamla du har.)..
Just Fender basar fick jag inte nåt bra ljud i, eller ja egentligen alla Passiva basar lät skit i Warwick riggen. Klen botten och ingen Punch..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag tror att du inte gillar P-bas, för som Macahan säger, P-bas låter ju P-bas, den har sitt speciell sound.
Personligen tycker jag det inte är mycket tryck och botten i en P-bas, men där tror jag åsikterna går isär en del här på forumet.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Har också försökt spela P-bas i Warwickrigg utan att lyckas!
Ljudet blir liksom bara... fult.
Kan annars rekommendera DiMarzio P om du ska spela hårdrock på den!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

I rätt typ av rigg låter en pbas asbra, i fel typ av rigg låter det sådär.. samma sak med de flesta basar.
För att hitta en bra matching behöver man ha rigg och bas som strävar åt samma ideal, vintagetyp och passiv eller modern typ och aktiv bas. Det är olika typer av ljud helt enkelt.
Samma sak med lådor och toppar, jag provade en orange genom en warwicklåda en gång och det lät allt annat än bra.
Genom en annan låda så var det som natt och dag, hur bra som helst lät det då istället.

Det där är fråga om tycke och smak, men vill man ha en "modernt" ljud ur en pbas får man byta mick till något hetare.. delano kanske?
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Finns INGET bättre ROCK ljud än en P-bas genom en SVT Classic och 8x10" tycker ja.

Egentligen behöver man ju MINST två riggar ifall man har fler än 2 basar. Om det inte är två P-basar eller två Thunderbirds. Fast vem e så dum så man har två Thunderbirds!:)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

danne... :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

marcbass skrev:Finns INGET bättre ROCK ljud än en P-bas genom en SVT Classic och 8x10" tycker ja.

Egentligen behöver man ju MINST två riggar ifall man har fler än 2 basar. Om det inte är två P-basar eller två Thunderbirds. Fast vem e så dum så man har två Thunderbirds!:)

Jag tycker det beror helt på vilken typ av rock man lirar....
Rock är ju ganska brett nuförtiden....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Steve Harris-modellen har väl redan heta mickar? SD Basslines Quarter Pounder skall väl vara hyfsat heta? Som sagt det beror mycket på riggen. Tycker inte heller att Fender P är särskilt basig (rättare sagt ofta klent lågt mellanregister) så man får kräma på ordentligt på stärkaren. Är man van vid basar med inbyggda preamps så kan det nog kännas klent med passiv P-bas beroende på rigg.

Och ja, jag är nog tokig så man kanske skall bortse ifrån mitt inlägg.
Användarvisningsbild
Bason
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: ons 26 sep 2007, 07:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Inlägg av Bason »

Danne skrev:Steve Harris-modellen har väl redan heta mickar? SD Basslines Quarter Pounder skall väl vara hyfsat heta? Som sagt det beror mycket på riggen. Tycker inte heller att Fender P är särskilt basig (rättare sagt ofta klent lågt mellanregister) så man får kräma på ordentligt på stärkaren. Är man van vid basar med inbyggda preamps så kan det nog kännas klent med passiv P-bas beroende på rigg.

Och ja, jag är nog tokig så man kanske skall bortse ifrån mitt inlägg.
Tokig är du knappast..:)

Läste igenom lite här nu och jag har en Warwick rigg..En 4x10 och en 4x15 samt en rörtopp som heter Quad IV på 1000 fina watt.
En bra rigg kan man säga som funkar till många basses men tydligen inte denna.
Har en Thunderbird, en Warwick Vampyre en Spector och samtliga är trevligt ljud i. Spectorn och Vamyren är aktiva men inte Gibsonbasen..
Ska testa byta mickar på fendern iaf sen får man se om man behålelr den eller inte
Sällan hostar hackspetten!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

haha, grymt bandnamn!!
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Bason skrev:Läste igenom lite här nu och jag har en Warwick rigg..En 4x10 och en 4x15 samt en rörtopp som heter Quad IV på 1000 fina watt.
Quad IV är ingen rörtopp. Den har rör i försteget men slutsteget är transistorbaserat.
Användarvisningsbild
Bason
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: ons 26 sep 2007, 07:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Inlägg av Bason »

fredrikr skrev:
Bason skrev:Läste igenom lite här nu och jag har en Warwick rigg..En 4x10 och en 4x15 samt en rörtopp som heter Quad IV på 1000 fina watt.
Quad IV är ingen rörtopp. Den har rör i försteget men slutsteget är transistorbaserat.
Fel av mig.. Det är en Quad VI och den är inte på 1000w utan 600..
Sällan hostar hackspetten!!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Danne skrev:Steve Harris-modellen har väl redan heta mickar? SD Basslines Quarter Pounder skall väl vara hyfsat heta?
Ja där e väl bra krut i mickarna som är på den basen? Men P-bas-ljudet är inte för alla och den låter ju inte så likt dom andra basarna du har.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++
Inlägg: 2892
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 01:39
Ort: Västerås

Re: Fender...

Inlägg av Simon Andersson »

Bason skrev:P-bass signature modell av Steve Harris ... hoppats på bättre ljudbild än vad det är.
hur tänkte du nu? :wink:


ja ok. jag avskyr verkligen iron maiden. flåt =)
Användarvisningsbild
patrik
Medlem
Inlägg: 299
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:59
Ort: Stockholm

Inlägg av patrik »

TDHP skrev:Kan annars rekommendera DiMarzio P om du ska spela hårdrock på den!
Jäpp! Jag har DiMarzio P i min (+ en DiMarzio J) och dessutom en aktiv EQ i min "moddningsmisshandlade" P-bas. Låter grymt fett och bra.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

SD QP = hög output = inte lika med bra ljud.
Håller med om att Pbas inte alltid låter bra i alla lägen, det gäller att matcha basen med riggen. Jag skulle tro att Pbas helt enkelt inte låter bra på din Warwick-rigg. Jag valde J-bas före P-bas bl.a. för att få tajtare och growligare sound.
Tyvärr har jag hört lite negativa saker om Warwick-riggar, men det borde vara mest skitsnack tror jag. En av mina favvo-basister lirar på Warwick (John Peña), och han har kanonljud, men det med Warwick-basar.
Men du har ju andra basar som låter bra på din rigg så...
Men, personligen gillar jag Bartolini P-mickar!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Det kan ju faktiskt vara din bas som är kass. Hur låter den akustiskt? Jag tycker att en P ska låta varmt men "öppet". En traditionell P-mick förstärker det på ett trevligt sätt, men ger ett lite ihåligt ljud. Perfekt för lätt distat plektrumspel, men kanske inte så kul om man vill ha ett tajt och knorrigt ljud.
SD Quarter Pounder tycker jag personligen låter riktigt bra. En bra kompromiss mellan en klassisk vintagemick och modern med hög utsignal. Den ger ett mycket bredare register än en traditionell mick, utan att egentligen försaka mellanregistret. Men, jag föredrar ändå en traditionell mick eftersom de är mjukare i ljudet.

Tillägg: Med en traditionell mick kan man alltså höja lite istället och därmed höras bättre i mixen. Det brukar vara botten som sätter gränsen för hur högt man "får" spela i en bandsituation.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17239
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag började leta efter ett inlägg som jag skrev tidigare eftersom Makten uttryckte precis det som jag var ute efter, men jag kunde inte hitta det. Se'n insåg jag att jag letade i fel tråd...

I den finns mer tips och åsikter om P-basmikar.

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=3599
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Bason
Medlem
Inlägg: 250
Blev medlem: ons 26 sep 2007, 07:04
Ort: Trosa
Kontakt:

Inlägg av Bason »

Jag lär få återkomma efter ett mickbyte helt enkelt :)
Kan bara bli bättre...
/ M
Sällan hostar hackspetten!!
Skriv svar