Hur är det nu med statistiken....

Prata om allt som har med elbasar att göra

Vad gillar du?

Jag gillar möbler!
6
10%
Jag gillar vintage!
24
39%
Jag gillar typ Yamaha BB, ESP och nya Fenders o sånt, alltså sånt som e nytt fast inte möbel, typ... Nu har ju iuförsej ESP lite möbler, men... Äh skitsamma....
4
7%
Jag smådiggar allt!
26
43%
Jag gillar allt förutom möbler!
1
2%
Jag gillar inget av ovanstående!
0
Inga röster
 
Antal röster: 61

Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Ingen bas jag skulle skaffa, men det hindrar ju inte att jag tycker den är fräck ändå!
35-36 tums mensur är jag lite sugen på att testa.
Hade varit intressant att höra om det är mer däng i strängarna i allmänhet och B-strängen i synnerhet samt hur man klarar räckvidden.
Najs bygge!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

macahan skrev:borde inte alla sunbursts kvalificera som möbel också för den delen?
Nää, dom har ju ändå lite solidlack i bursten. Men jag brukar bara säga vad som är möbelbas på känsla, alltså tycker jag något ser möbligt ut så är det möbel för mej! Det måste inte vara nån överdådig grej med supermega träslag eller nåt heller, jag kallar typ allt som ser träigt ut för möbel! Tillochmed min egen bas som har en lagom oexotisk ådring.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

daionsavage skrev:
Makten skrev:
Scuba skrev:Hmm.. Vad exakt definierar en möbelbas? En bas där trät syns?
Tja, det är väl en bas som har många fina/dyra träslag, utsökt hantverk och ofta då i kombination med en "modern" formgivning. Genomgående halsar, laminerade kroppar av olika träslag, hi tech-mekanik och liknande är vanligt. En riktig möbelbas såsom jag ser den har aldrig täckande lack. Själva träarbetet och träslagen utgör en stor del av instrumentets karaktär, och bör därför synas.
som min senaste möbel då?

Bild

Jag när en lätt nördig fantasy-ådra, och äntligen fick jag förena den med mitt basspelande! :D

Vackert och harmoniskt! Trots allt.. Riktigt snyggt! Grattis!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

the_great_alfonzo skrev:
macahan skrev:borde inte alla sunbursts kvalificera som möbel också för den delen?
Nää, dom har ju ändå lite solidlack i bursten. Men jag brukar bara säga vad som är möbelbas på känsla, alltså tycker jag något ser möbligt ut så är det möbel för mej! Det måste inte vara nån överdådig grej med supermega träslag eller nåt heller, jag kallar typ allt som ser träigt ut för möbel! Tillochmed min egen bas som har en lagom oexotisk ådring.
Det kanske inte framgick, men det var en skätsam spinoff på kommentaren om rickenbacker...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

daionsavage skrev:
Makten skrev:
Scuba skrev:Hmm.. Vad exakt definierar en möbelbas? En bas där trät syns?
Tja, det är väl en bas som har många fina/dyra träslag, utsökt hantverk och ofta då i kombination med en "modern" formgivning. Genomgående halsar, laminerade kroppar av olika träslag, hi tech-mekanik och liknande är vanligt. En riktig möbelbas såsom jag ser den har aldrig täckande lack. Själva träarbetet och träslagen utgör en stor del av instrumentets karaktär, och bör därför synas.
som min senaste möbel då?

Bild

Jag när en lätt nördig fantasy-ådra, och äntligen fick jag förena den med mitt basspelande! :D

Hm... hur länge har du haft den nu?
Har inte sett dig presentera den i någon annan tråd?!
Skämmes!


Läcker bas!
Det är så man blir sugen på att dra till med något riktigt "möbligt" för att använda ett bonzo-uttryck.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

daionsavage skrev:
Makten skrev:
Scuba skrev:Hmm.. Vad exakt definierar en möbelbas? En bas där trät syns?
Tja, det är väl en bas som har många fina/dyra träslag, utsökt hantverk och ofta då i kombination med en "modern" formgivning. Genomgående halsar, laminerade kroppar av olika träslag, hi tech-mekanik och liknande är vanligt. En riktig möbelbas såsom jag ser den har aldrig täckande lack. Själva träarbetet och träslagen utgör en stor del av instrumentets karaktär, och bör därför synas.
som min senaste möbel då?

Bild

Jag när en lätt nördig fantasy-ådra, och äntligen fick jag förena den med mitt basspelande! :D
För att den ser ut som en blödande orch?








Förlåt, men det var öppet mål:o Rätt cool!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Intressant att vi har en vintagemaffia som överträffar allätarmaffian. Imponerande!
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Alternativet att man gillar bara Vintage och Möbler finns inte med? Vad väljer jag då? Smådiggar allt gör jag verkligen inte..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det är bara att tacksamt konstatera att vi trots allt inte går att stoppa in i fyrkantiga fack och att vi inte är så enkelspåriga som det kan verka ibland.

:hmm:


eller?
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Smådiggar väl allt. Går ju mellan Nadjalin custombygge till Fender P i samlingen, så jag vågar nog inte skriva mig i något speciellt läger.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Liten skrev:Alternativet att man gillar bara Vintage och Möbler finns inte med? Vad väljer jag då? Smådiggar allt gör jag verkligen inte..
Enkelt! Du bara röstar på möbel och struntar i vintage :lol: , vi behöver lite mer folk på möbelsidan....
Förresten, jag är lagom förvånad över att det inte är nån som röstat på gillar allt utom möbel!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

the_great_alfonzo skrev:Förresten, jag är lagom förvånad över att det inte är nån som röstat på gillar allt utom möbel!
Då fick du den där! ;)
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Skriv svar