Eaglebasar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Eaglebasar

Inlägg av Backlund »

Någon som lirar på eller har provat nån eaglebas? Vad tycker ni isf? Tänkte skaffa mig en skapligt billig elbas och då såg jag att eagle har gjort kopior på rickenbackers. Har inte hunnit in på affären och provat någon än dock. Åsikter! :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Jag tror det är skilnad på Eagle och Eagle.
Jag tror det är ett helt annat märke som gör Rickenbackerkopiorna.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

Okej okej. Men jag är säker på att Eagle gör kopior på såna. Finns väl flera som gör det också.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Backlund skrev:Okej okej. Men jag är säker på att Eagle gör kopior på såna. Finns väl flera som gör det också.
Jag tror att Geddy menar att Eagles olika basar kommer från olika fabriker. Märket är sällan lika med fabriken.

Man kan ha tur och hitta en Eagle som är bra men sannolikheten är inte jättestor. Ska du leta lågbudget så tror jag Shine är ett något säkrare kort.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag citerar mig själv från den andra Rickenbackertråden.

Tillägg: Detta gäller alltså Rickenbackerkopiorna, inte övriga Eaglebasar.
Makten skrev:Jag provade just ett par såna där Eagle-basar. Ingen aning om vad det var för träslag, men inte var det lönn i alla fall. Ändå lät det väldigt mycket Rickenbacker. Kanske på grund av att kroppen är så tunn?
Byggkvaliteten var väl som Epifån ungefär, det vill säga helt okej. Enda undantaget var stämmisarna som är exakt samma sort som satt på min Squier i original, och de är inte så kul även om de funkar.
Inkopplat lät de riktigt bra! Särskilt halsmicken. Jag jämförde med en Fender American series P, och inte lät den "bättre" direkt med avseende på mickar. Dock helt annorlunda karaktärsmässigt.
Nån längre skallängd märkte jag inte, men halsen var lite väl bred och skum. Antagligen är det 34", och Rickenbacker har ju 33,25" vilket är en oerhörd skillnad på 2 cm. :wink:

Prova!
Makten skrev:
Noelredding skrev:Skulle vilja men då köper jag bara en sån istället för en riktig, och det vill vi väl inte eller hur!?
Sparar ju bara 10 000...
Tja, en riktig är tveklöst ett bättre byggt instrument, men jag är faktiskt ytterst tveksam till att en Rick låter bättre. Nu är det förstås en fråga om smak, och de flesta vill nog att den ska låta just så. Men jag är mycket positivt överraskad av ljudet må jag säga. Den fina Framus Soulman (en "Warwick" i Jazzbas-tappning kan man säga) som jag ibland rekommenderat lät rent muddigt i jämförelse. :shock:
Enda frågetecknet är egentligen om den är värd 6000:-. Det tycker jag nog, med tanke på att det är svårt att hitta något liknande för samma pengar. Jag har ännu inte provat Shine-kopiorna, så dem kan jag inte uttala mig om.

Är man inte så petig med finliret så är det en originell och bra bas till ett skapligt pris, helt enkelt. Stallet är tveklöst bättre än original, och står man ut med att huvudet är vinklat bakåt så är den mycket lik originalet.
Märkesbögarna opponerar sig givetvis och säger att de är ren skit, men det får stå för dem. Hatar man ett instrument redan innan man provat det så kommer man antagligen inte ändra sig när man provat. :roll:
Senast redigerad av Makten den lör 13 okt 2007, 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++
Inlägg: 4015
Blev medlem: ons 07 mar 2007, 22:33
Ort: Sandviken

Inlägg av Backlund »

200071 skrev:
Backlund skrev:Okej okej. Men jag är säker på att Eagle gör kopior på såna. Finns väl flera som gör det också.
Jag tror att Geddy menar att Eagles olika basar kommer från olika fabriker. Märket är sällan lika med fabriken.

Man kan ha tur och hitta en Eagle som är bra men sannolikheten är inte jättestor. Ska du leta lågbudget så tror jag Shine är ett något säkrare kort.

Ja jag fattade nog det där lite fel :wink:
Jag är inte ute efter de dyra sakerna, men jag vill ju ändå att det ska vara hyggligt bra grejor. Får väl preova mig fram helt enkelt :wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Backlund skrev:
200071 skrev:
Backlund skrev:Okej okej. Men jag är säker på att Eagle gör kopior på såna. Finns väl flera som gör det också.
Jag tror att Geddy menar att Eagles olika basar kommer från olika fabriker. Märket är sällan lika med fabriken.

Man kan ha tur och hitta en Eagle som är bra men sannolikheten är inte jättestor. Ska du leta lågbudget så tror jag Shine är ett något säkrare kort.

Ja jag fattade nog det där lite fel :wink:
Jag är inte ute efter de dyra sakerna, men jag vill ju ändå att det ska vara hyggligt bra grejor. Får väl preova mig fram helt enkelt :wink:
Precis det är det enda rätta. Testa och testa känns det bra och låter så ÄR det bra.
gäst

Inlägg av gäst »

Makten skrev:Jag citerar mig själv från den andra Rickenbackertråden.

Tillägg: Detta gäller alltså Rickenbackerkopiorna, inte övriga Eaglebasar.
Makten skrev:Jag provade just ett par såna där Eagle-basar. Ingen aning om vad det var för träslag, men inte var det lönn i alla fall. Ändå lät det väldigt mycket Rickenbacker. Kanske på grund av att kroppen är så tunn?
Byggkvaliteten var väl som Epifån ungefär, det vill säga helt okej. Enda undantaget var stämmisarna som är exakt samma sort som satt på min Squier i original, och de är inte så kul även om de funkar.
Inkopplat lät de riktigt bra! Särskilt halsmicken. Jag jämförde med en Fender American series P, och inte lät den "bättre" direkt med avseende på mickar. Dock helt annorlunda karaktärsmässigt.
Nån längre skallängd märkte jag inte, men halsen var lite väl bred och skum. Antagligen är det 34", och Rickenbacker har ju 33,25" vilket är en oerhörd skillnad på 2 cm. :wink:

Prova!
Makten skrev:
Noelredding skrev:Skulle vilja men då köper jag bara en sån istället för en riktig, och det vill vi väl inte eller hur!?
Sparar ju bara 10 000...
Tja, en riktig är tveklöst ett bättre byggt instrument, men jag är faktiskt ytterst tveksam till att en Rick låter bättre. Nu är det förstås en fråga om smak, och de flesta vill nog att den ska låta just så. Men jag är mycket positivt överraskad av ljudet må jag säga. Den fina Framus Soulman (en "Warwick" i Jazzbas-tappning kan man säga) som jag ibland rekommenderat lät rent muddigt i jämförelse. :shock:
Enda frågetecknet är egentligen om den är värd 6000:-. Det tycker jag nog, med tanke på att det är svårt att hitta något liknande för samma pengar. Jag har ännu inte provat Shine-kopiorna, så dem kan jag inte uttala mig om.

Är man inte så petig med finliret så är det en originell och bra bas till ett skapligt pris, helt enkelt. Stallet är tveklöst bättre än original, och står man ut med att huvudet är vinklat bakåt så är den mycket lik originalet.
Märkesbögarna opponerar sig givetvis och säger att de är ren skit, men det får stå för dem. Hatar man ett instrument redan innan man provat det så kommer man antagligen inte ändra sig när man provat. :roll:
Korståget!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Johannes skrev:Korståget!
Bättre kan du, din gamla profet. :roll:

Det är inget korståg eftersom jag inte förespråkar något. Jag uppmanar egentligen bara till eftertänksamhet. Hur mycket pengar är "kvalitet" värt? Vad ÄR "kvalitet"? Hur bra måste nånting vara för att duga? Är det du som basist som sätter gränsen, eller är det gängse ideal?

Använd huvudet. Där har du mitt korståg.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Eaglebasar

Inlägg av blackparkas »

Backlund skrev:Någon som lirar på eller har provat nån eaglebas? Vad tycker ni isf? Tänkte skaffa mig en skapligt billig elbas och då såg jag att eagle har gjort kopior på rickenbackers. Har inte hunnit in på affären och provat någon än dock. Åsikter! :)

Jag testade Eagles Rick-kopia igår.
Pluggade dock aldrig in den.

Bara av att klämma lite på den och torrspela den så tyckte jag att 6000 spänn var väldigt mycket pengar.
En del Squier, Mex-Fender, OLP känns vansinnigt mycket mer gedigna och mindre plastiga än dessa basar.
Plektrumskyddet såg ut som en nedsmält pizzasalladsburk ungefär...
Skitsträngar satt det på (enligt mig).

Nej, jag tycker det är en kul yxa, som jag skulle överväga att köpa om den kostade runt 3000 spänn.
6000 för något dylikt, det är dyrt. Tycker jag.
Så, om jag letade en "skapligt billig bas" skulle jag leta efter något annat.
Finns billigare basar som känns mer stabila än de där...

Maktens jämförelse med Epiphone är inte så tokig, även om jag tycker den kanske hamnade snäppet under ändå... och då kostar många Epiphones hälften av vad denna gör..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar