Ibanez BTB

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Jonke
VIP medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:19
Ort: Sundsvall

Ibanez BTB

Inlägg av Jonke »

Jag köpte en (in my opinion) väldigt vacker Ibanez BTB405HS förra veckan.

Jag upplever basen som väldigt stor då jag spelat jazzbas i drytgt tio år (35" och nästan 2 cm mellan strängarna).

Vad tycker övriga basister på forumet om BTB-basarna?

Ljud? Spelbarhet? Etc?

/Jonke
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har tre st. som jag har hade som huvudbasar i flera år. Gillar framförallt halsprofilen som är i det närmaste perfekt för mig. Sen är dom väldigt flexibla ljudmässigt och bra att dista.
Vad jag inte gillar är att dom inte har mycket till avfasning för högerarmen.

Snygga är dom också!
Användarvisningsbild
Jonke
VIP medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 02 maj 2007, 13:19
Ort: Sundsvall

Inlägg av Jonke »

Ja, fasningen för högerarmen är nog det enda som saknas. Det var halsen jag föll för först. Att den bara kostade 5 500 (sedan jag hostat "Thomann" på Musikbörsen) gör ju inte saken sämre. Känns som om det är en väldigt prisvärd bas.

Någon som A/B-testat Ibanez egna mickar mot modeller med Bartolini?
bobster
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 29 nov 2006, 16:34
Ort: Stockholm

Re: Ibanez BTB

Inlägg av bobster »

Hade en BTB till nyligen. Den var nog från 2000 eller något liknande. Gillade halsen och kroppsformen. Tyckte den såg rätt elegant ut. Spelar nu på Music man och det känns som det är mer tryck i den. MM har också "silk neck" vilket är riktigt skönt. Tycker inte om lackerade halsar.

Mvh Bobster
Jonke38 skrev:Jag köpte en (in my opinion) väldigt vacker Ibanez BTB405HS förra veckan.

Jag upplever basen som väldigt stor då jag spelat jazzbas i drytgt tio år (35" och nästan 2 cm mellan strängarna).

Vad tycker övriga basister på forumet om BTB-basarna?

Ljud? Spelbarhet? Etc?

/Jonke
Varför köpa dyrt när du kan köpa billigt? www.bobster.se eller www.musicimport.weebly.com Importtips på nätet
Skriv svar