Liten Basförstärkare

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Patrikano
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 17:27

Liten Basförstärkare

Inlägg av Patrikano »

Hej jag tänkte införskaffa en enkel liten basförstärkare för övingsbruk och som inte tar upp så mycket plats. Alltså behöver jag ingen monsterrigg med 1miljon watt utan bara något litet men som ändå låter bra.

Har blivigt väldigt sugen på "Orange Crush CR20B bascombo" är det ett vettigt alternativ. Finns på jam.

Någon som har några andra vettiga förslag.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Om du inte skall gigga med den så kolla in Rolands gammla Cube 60.. underbar övningsburk.. köpte min för 1300:- för ca 8 år sedan.. Älskar den lilla krabaten..

Om du ska gigga med den kan du driva en extern 8ohms låda med den.. dock behöver den lite extra kylning om du skall köra på fullt! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Ja, Roland Cube är bra (kanske inte 15"-modellerna). GK-comboförstärkarna är också bra, och den "nya" modellen borde gå att få tag på begagnad någorlunda billigt.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Liten Basförstärkare

Inlägg av calif de funk »

Patrikano skrev:Hej jag tänkte införskaffa en enkel liten basförstärkare för övingsbruk och som inte tar upp så mycket plats. Alltså behöver jag ingen monsterrigg med 1miljon watt utan bara något litet men som ändå låter bra.

Har blivigt väldigt sugen på "Orange Crush CR20B bascombo" är det ett vettigt alternativ. Finns på jam.

Någon som har några andra vettiga förslag.
Låter 80W, 16kg USA tillverkat SWR combo som en alternativ så kan du skicka en PM med tel. nr. om du vill snacka. Pris? Äsch, småpengar...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

hade jag varit som dig har jag även tittat på Ashdown-combosen. har en sån rigg och den låter mumma och är prisvärd. be dock inte Geddy att jämföra Behringer och Ashdown.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

hosse skrev:hade jag varit som dig har jag även tittat på Ashdown-combosen. har en sån rigg och den låter mumma och är prisvärd. be dock inte Geddy att jämföra Behringer och Ashdown.
Till Gäddans försvar så måste jag erkänna att behringer toppen hans inte lät fiskigt alls... :shock:
Dock inte att jämföra med hans Ampeg preamp + steg.. DET lät RIKTIGT bra! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Härligt Liten! :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

haha! jag var tvungen att pika lite, inget illa menat.

jag har ingen erfarenhet av hur Behringers stärkeri låter så jag ska inte uttala mig. däremot vet jag bara att deras instrumentet låter unken fis.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

hosse skrev:haha! jag var tvungen att pika lite, inget illa menat.

jag har ingen erfarenhet av hur Behringers stärkeri låter så jag ska inte uttala mig. däremot vet jag bara att deras instrumentet låter unken fis.
För att inte tala om deras pedaler!

:shock:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Grafen har en liten och ganska smidig förstärkare:

Bild
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:Grafen har en liten och ganska smidig förstärkare:

Bild
Med en på tok för lång patchkabel mellan modem och första jacket.... (om man får tro bredbandsbolagets support) :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Du får min Ibanez SW35 för 1000kr om kan hämta den i Stockholm. Den har ett väldigt "nära" ljud.
JAM Göteborg säljer den för 1500kr och thomann för 1615kr exkl frakt.

Bild
Patrikano
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 14 sep 2007, 17:27

Inlägg av Patrikano »

Hej! Tack för svaren allihop.

Bor inte i sthlm så Ibanezförstärkaren är tyvärr inte intressant. Någon nämnde något om Ashdown, fast jag är lite skeptiskt till dem med tanke på hur många som verkar gå sönder enligt recensionerna på harmony-central.

Ingen som testat Orange basförstärkare... tycker om deras gitarrförstärkare så jag tänkte att kvalitéerna från dem kanske smittat av sig på deras basförstärkare också.
Albert Rosenfield
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 08 sep 2007, 03:46

Inlägg av Albert Rosenfield »

Rolandkuberna (som inte alls är kuber) finns dock i en vacker orange färg :-)
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Patrikano skrev:Ingen som testat Orange basförstärkare... tycker om deras gitarrförstärkare så jag tänkte att kvalitéerna från dem kanske smittat av sig på deras basförstärkare också.
Det går inte att jämföra deras rörförstärkare med de där övningshistorierna. De har ingenting förrutom färgen och logan att göra med varandra.
Med det sagt så säger jag inte att det är kass, prova. You might like it!
Skriv svar