33"??

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

33"??

Inlägg av Liten »

Fråga till basbyggarna och annat löst folk! ;)

Jag fick för mig att skallängden var måttet mellan sadel och stall?
Att positioneringen av banden avgjordes pga detta?
Kan man bygga ett normalstort instrument och ha en 33" skala på tex?
Dvs tightare mellan banden... och i förlägningen borde man få plats med fler band på halsen?

Väldigt sugen på att testa en 33" bas..
Någon som gjort det?
Eftersom många skippar det då Låga B strängen oftast vill ha en längre skala (35") för att låta bra.. så finns det inte många 33" basar antar jag?..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
mojo

Re: 33"??

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Rickenbacker ligger väl där i närheten i skala. Ett knep för att få mer fräs i b-strängen är ju att sätta stämmskruven längre bak.
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

:( Provade Weines Garybas. Den är ju byggd efter den principen. Den kändes rätt fin den b-strängen.
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Ja, skallängden var måttet mellan sadel och stall och den kan man inte rycka på!
Om du undrar om du kan ha typ standard fenderhals (34”) med en greppbräda som är skalad för 33” och och flera band på, då måste du flytta fram stallet för 1” eller vice versa…
I live and I learn!
mojo

Inlägg av mojo »

--
Senast redigerad av mojo den fre 29 aug 2008, 22:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

EA skrev:Ja, skallängden var måttet mellan sadel och stall och den kan man inte rycka på!
Om du undrar om du kan ha typ standard fenderhals (34”) med en greppbräda som är skalad för 33” och och flera band på, då måste du flytta fram stallet för 1” eller vice versa…
Det var detta jag var ute efter.. Så om jag flyttar fram stallet på en vanlig Jazz tex.. så får jag effektivt fler band?
Hur ter sig detta på bandlöst tex?
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Liten skrev: Så om jag flyttar fram stallet på en vanlig Jazz tex.. så får jag effektivt fler band?
Hur ter sig detta på bandlöst tex?
Ja, men det är frågan om du får plats med mer än ett extra band på 1”
Ingen skillnad på bandlöst…
Vad är du ute efter …?
I live and I learn!
Användarvisningsbild
MALA
Distributör
Inlägg: 5076
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 19:10
Ort: Ljungbyholm / Kalmar

Inlägg av MALA »

Liten skrev:
EA skrev:Ja, skallängden var måttet mellan sadel och stall och den kan man inte rycka på!
Om du undrar om du kan ha typ standard fenderhals (34”) med en greppbräda som är skalad för 33” och och flera band på, då måste du flytta fram stallet för 1” eller vice versa…
Det var detta jag var ute efter.. Så om jag flyttar fram stallet på en vanlig Jazz tex.. så får jag effektivt fler band?
Hur ter sig detta på bandlöst tex?
Kan du inte köra på en längre greppbräda istället? Jag har ju 27 band på min ena Proto och det är 34" mensur. Måtten på Proto 24 är densamma men greppbrädan går inte lika långt
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

EA skrev:
Liten skrev: Så om jag flyttar fram stallet på en vanlig Jazz tex.. så får jag effektivt fler band?
Hur ter sig detta på bandlöst tex?
Ja, men det är frågan om du får plats med mer än ett extra band på 1”
Ingen skillnad på bandlöst…
Vad är du ute efter …?
Jag är ute efter en bas som skall låta bra med fingerspel.
En bas som känns tightare att spela tex ackord på..
En bas som inte ska vara överdrivet lång.. utan ganska standard stor.. men ha en 33" skala..
När man nu får för sig att skaffa en sådan.. (hur det nu skall gå till) så funderar jag på att se om min Bandlösa skulle digga det.. men om ja bara tjänar något band på den så är det inte värt det.. inte på den iallfall..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

MALA skrev:
Liten skrev:
EA skrev:Ja, skallängden var måttet mellan sadel och stall och den kan man inte rycka på!
Om du undrar om du kan ha typ standard fenderhals (34”) med en greppbräda som är skalad för 33” och och flera band på, då måste du flytta fram stallet för 1” eller vice versa…
Det var detta jag var ute efter.. Så om jag flyttar fram stallet på en vanlig Jazz tex.. så får jag effektivt fler band?
Hur ter sig detta på bandlöst tex?
Kan du inte köra på en längre greppbräda istället? Jag har ju 27 band på min ena Proto och det är 34" mensur. Måtten på Proto 24 är densamma men greppbrädan går inte lika långt
Visst.. men ja gvill inte ha ett längre instrument.. så då handlar det om att kapa ut cutaway.. som jag inte tycker passar på en vanlig fenderkropp..
Sen är ju hela iden med 33" att få en annan action.. det låter annorluna också.. men jag är sugen på att testa.. :)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Jag kanske missförstår dig men, basen blir inte längre för att det finns flera band på grepbrädan…det är andra saker som avgör detta…
Man kan också flytta halsen närmare stallet för 1” och då har du en kortare bas oavsett hur lång greppbrädan är och hur många band det finns eller inte fins(menar bandlöst)…
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Köp Magnus Rosenbasen :D 32tumsskala. SKa tydligen vara lättspelad.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

EA skrev:Jag kanske missförstår dig men, basen blir inte längre för att det finns flera band på grepbrädan…det är andra saker som avgör detta…
Man kan också flytta halsen närmare stallet för 1” och då har du en kortare bas oavsett hur lång greppbrädan är och hur många band det finns eller inte fins(menar bandlöst)…
Klart att man kan.. men för att nå de sista banden på halsen behöver cutawayen bättras på.. = nono för min del.. vill ha DEN som den är..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Liten skrev:
EA skrev:Jag kanske missförstår dig men, basen blir inte längre för att det finns flera band på grepbrädan…det är andra saker som avgör detta…
Man kan också flytta halsen närmare stallet för 1” och då har du en kortare bas oavsett hur lång greppbrädan är och hur många band det finns eller inte fins(menar bandlöst)…
Klart att man kan.. men för att nå de sista banden på halsen behöver cutawayen bättras på.. = nono för min del.. vill ha DEN som den är..
Right!
Då har vi räddat en Fender till…
:lol:
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

EA skrev:
Liten skrev:
EA skrev:Jag kanske missförstår dig men, basen blir inte längre för att det finns flera band på grepbrädan…det är andra saker som avgör detta…
Man kan också flytta halsen närmare stallet för 1” och då har du en kortare bas oavsett hur lång greppbrädan är och hur många band det finns eller inte fins(menar bandlöst)…
Klart att man kan.. men för att nå de sista banden på halsen behöver cutawayen bättras på.. = nono för min del.. vill ha DEN som den är..
Right!
Då har vi räddat en Fender till…
:lol:
Hahaha .. typ!
Men seriöst. jag är inte helt avig till hur windmills basar ser ut.. har inte testat någon av dem ännu.. och kan man beställa dem med 33" skala så.. vem vet.. :roll:

Fan jag tror jag har flirtat med alla återförsäljare i sverige vid det här laget.. bah..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Skriv svar