Relic, bra eller rôtet?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

dexter skrev:Då borde det räcka med att du mattar ner lacken med riktigt fin stålull, såpass fin att det inte blir synliga repor men själva "blänket" försvinner. Sen kan du ta loss alla metalldelar och utsätta dom för lite saltsyreångor så dom får lite åldrad yta. Det räcker gott för att basen inte ska se fabriksny ut utan att för den sakens skull se ut som en relic. Att börja gå på med sandpapper och skit på ett instrument som inte är lackat med cellulosalack ser oftast riktigt illa ut.
Det där låter förnuftigt!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Relic förknippar jag med vintage, och därmed .... Guess what?
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

Kolla in den här skönheten den kommer från...
http://www.station-music.de/


Bild

stor "vill ha" fakter....
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Danko_Jim skrev:Kolla in den här skönheten den kommer från...
http://www.station-music.de/


Bild

stor "vill ha" fakter....
En Noname "70s wannabe" med pre CBS-aktiga stämmskruvar? Men faktern kvarstår :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

the_great_alfonzo skrev:Relic förknippar jag med vintage, och därmed .... Guess what?
Your dream come true bas of course :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

trigger skrev:ja det blir nog kanske bara det, fint stålull har jag ligger och skräpar i snickarbon, saltsyran vet jag inte hur man fixar (baterrisyra?)
Nej, batterisyra är svavelsyra. Saltsyra köper man antagligen hos färghandlaren eller i järnaffären.
Själva syrabehandlingen blir nog bäst om man låter ångorna göra jobbet, alltså att man hänger det som ska åldras ovanför en burk med saltsyra. Lägger du ner prylarna i syran så blir det nog inget kvar.
Lämpligtvis håller man sig utanför hemmet med detta, kanske i ett ventilerat garage eller liknande. Klorgas är inte så nyttigt.

OBS! Viktigt om spädning av syror: http://sv.wikipedia.org/wiki/SIV-regeln

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saltsyra
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

the_great_alfonzo skrev:Relic förknippar jag med vintage, och därmed .... Guess what?
Det e ganska stor humor att du är så mkt emot vintagebasar när du bara har spelat på typ 2 olika basar i hela ditt liv och aldrig tagit en ton utanför morsans sovrum. Men starka åsikter är bra. Jag är ungefär lika mkt emot möbelbasar som du är emot vintagebasar.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

*fniss*
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++
Inlägg: 3100
Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
Ort: Stockholm

Inlägg av Noelredding »

*muller ~2Hz*
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Haha!

DANG! Där satt den!!

Men du Straightedge, har du några fakta att det faktiskt är så?
Men kan ju inte bara säga något högt och genom lösa antaganden dra en slutsats av något, utan att ha kolla Wikipedia först...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Kollar alltid Wikipedia först så klart!

Mina fakta är baserat på ca 500 inlägg av personen i fråga.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Detta är givetvis lite på skämt och inte menat att någon ska ta illa upp även om det inte har funnits med några smileysar.

Men det fatta ni?
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

Makten skrev:
trigger skrev:ja det blir nog kanske bara det, fint stålull har jag ligger och skräpar i snickarbon, saltsyran vet jag inte hur man fixar (baterrisyra?)
Nej, batterisyra är svavelsyra. Saltsyra köper man antagligen hos färghandlaren eller i järnaffären.
Själva syrabehandlingen blir nog bäst om man låter ångorna göra jobbet, alltså att man hänger det som ska åldras ovanför en burk med saltsyra. Lägger du ner prylarna i syran så blir det nog inget kvar.
Lämpligtvis håller man sig utanför hemmet med detta, kanske i ett ventilerat garage eller liknande. Klorgas är inte så nyttigt.

OBS! Viktigt om spädning av syror: http://sv.wikipedia.org/wiki/SIV-regeln

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saltsyra
ja efter lite letande så fick jag fram att det var fel syra i batterier men var man skulle få tag i saltsyra hade jag ingen aning om och blandningsregeln hade man ju glömt till skola och fått helt om bakfoten (vis trodde jag men ack vad man bedrog sig), får väl hålla till utanför snickarboden med syran eventuellt ställa sakerna i storgrillen så att de är skyddade mot regn och sånt.
gäst

Inlägg av gäst »

straightedge79 skrev:Detta är givetvis lite på skämt och inte menat att någon ska ta illa upp även om det inte har funnits med några smileysar.

Men det fatta ni?
Word!
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

trigger skrev:...får väl hålla till utanför snickarboden med syran eventuellt ställa sakerna i storgrillen så att de är skyddade mot regn och sånt.
Gör för fasen inte det om det är en fin grill! Då relicar du ju den också. :lol: Saltsyreångor kan nog ta kål på det mesta.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

:) Fattar väl att det är lite på skämt, men fattar ändå vad du menar :wink: Så jag vill bara återigen påpeka att alla mina åsikter för nuvarande vad gäller basar och förstärkare är fullt utseendemässigt baserade :) !!!!
'




Och att vintage är fult är sant.... Läste jag på google.
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

hehehe det är en murad grill så den borde klara det och speciellt fin är den inte heller för tanten lyckades välta delar av den så vi fick försöka lappa ihop den och gömma de värsta skavankerna med färg :lol:
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Makten skrev: Själva syrabehandlingen blir nog bäst om man låter ångorna göra jobbet, alltså att man hänger det som ska åldras ovanför en burk med saltsyra. Lägger du ner prylarna i syran så blir det nog inget kvar.
Ja det är nog bästa metoden. Jag har tagit en plastlåda, gjort lite hål i locket och sen lagt delarna ovanpå. Funkar bra.
Makten skrev: Lämpligtvis håller man sig utanför hemmet med detta, kanske i ett ventilerat garage eller liknande. Klorgas är inte så nyttigt.
Jag gjorde så att jag la in allt i en svart sopsäck och knöt ihop så det sluter tätt, lite ångor känner man ju lukten av när man häller upp och så men så länge börjar andas djupt med nyllet ovanför flaskan så tror jag inte det är så farligt.
Skriv svar