Lekstuga

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25809
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

Alla smileysar på rad 2 i mitt inlägg är en enda smiley vid namn "Band".
Vem är egentligen vi att lägga oss i hur de fördelar instrumenten sinsemellan - vill basisten spela piccologitarr så låt honom göra det tycker jag (även fast vi innerst inne egentligen vet att DET låter skit). :D

(Nu var det en ironi-smiley)

/Ff
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Here we go again…hihihi…
Makten, jag förstår vad du pratar om men du har fel när du kallar allt som är ihoplimmat för plywood! Plywood är korslimmat faner som innebär att varannan lager av trämaterial som limmas ihop är vriden för 90 grader och det är det som skiljer plywood från laminerade, säg bashalsar. Alltså det är konstruktionen och inte materialval som avgör om det är plywood eller nåt annat!
Jag tycker inte heller att du ska betrakta den som kompositmaterial för att det är den inte.

Ta en öl till innan du svarar :wink: Skål!

Makten skrev:Plywood är helt klart oftast ett billighetsalternativ, men det finns många fall då det är att föredra framför solitt trä. Det är som du skrev mycket mer formfast och starkare i förhållande till dimensionen. Jag tycker att man ska betrakta det som ett kompositmaterial precis som kolfiber, glasfiber och kevlar.
Om vi återgår till basarna så kan man ju tänka sig att det som i fallet Manne kan vara fördelaktigt att använda kompositer i halsen för bättre formstabilitet. Frågan är om det är att betrakta som "plywood". Jag tycker nog det eftersom det som skiljer bara är kvaliteten, inte konstruktionen som sådan.
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

EA skrev:Here we go again…hihihi…
Makten, jag förstår vad du pratar om men du har fel när du kallar allt som är ihoplimmat för plywood! Plywood är korslimmat faner som innebär att varannan lager av trämaterial som limmas ihop är vriden för 90 grader och det är det som skiljer plywood från laminerade, säg bashalsar. Alltså det är konstruktionen och inte materialval som avgör om det är plywood eller nåt annat!
Jag tycker inte heller att du ska betrakta den som kompositmaterial för att det är den inte.

Ta en öl till innan du svarar :wink: Skål!
Amen to that!
Helst två eller flera! :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

blackparkas skrev: Trots att det mesta KAN vara bra för någon, så finns det ändå saker som är genuint dåliga. Vilket man måste kunna säga utan att visa en blueprint på vad den svaga länken är.

Tror t.ex. Harmonys intrument är ett exempel.
Jag har aldrig lagt mig i tramsdiskussionerna mellan Makten, blackparkas och Johannes just av den anledningen att jag tycker ingen har fel, alla har rätt förutom när det angrips till höger och vänster. Citatet ovan tex är ett lysande exempel. Enligt din erfarenhet blackparkas så tror du Harmony är genuint dåliga. Det har du all rätt att tro eller tycka. Jag blir däremot inte förvånad om någon bemöter det med mothugg. Försök tex förklara det för snubben som tillägnat denna hemsida till framförallt de U.S.A-byggda Harmony som tillverkades i ca 85 år innan de blev uppköpta av Asiater.

http://www.broadwaymusicco.com/HARMONY.htm

Maktens sätt att framföra mothugg känns säkert som rena provokationer (ja jag har läst det mesta här) eftersom hans faktabaserade inlägg lätt uppfattas som idiotförklarande och besserwissiga. Där skär det sig ju lätt helt klart.

Jag tycker alla här tillför mycket till forumet just pga olika tycken, smak och kunskaper.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Danne skrev:
blackparkas skrev: Trots att det mesta KAN vara bra för någon, så finns det ändå saker som är genuint dåliga. Vilket man måste kunna säga utan att visa en blueprint på vad den svaga länken är.

Tror t.ex. Harmonys intrument är ett exempel.
Jag har aldrig lagt mig i tramsdiskussionerna mellan Makten, blackparkas och Johannes just av den anledningen att jag tycker ingen har fel, alla har rätt förutom när det angrips till höger och vänster. Citatet ovan tex är ett lysande exempel. Enligt din erfarenhet blackparkas så tror du Harmony är genuint dåliga. Det har du all rätt att tro eller tycka. Jag blir däremot inte förvånad om någon bemöter det med mothugg. Försök tex förklara det för snubben som tillägnat denna hemsida till framförallt de U.S.A-byggda Harmony som tillverkades i ca 85 år innan de blev uppköpta av Asiater.

http://www.broadwaymusicco.com/HARMONY.htm

Maktens sätt att framföra mothugg känns säkert som rena provokationer (ja jag har läst det mesta här) eftersom hans faktabaserade inlägg lätt uppfattas som idiotförklarande och besserwissiga. Där skär det sig ju lätt helt klart.

Jag tycker alla här tillför mycket till forumet just pga olika tycken, smak och kunskaper.
Min Harmony P 70-talare!
Ett utmärkt instrument!


Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Oj, tio sidor..
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

anar en sarkasm i trådnamnsbytet..

edit: viss borttaget
Senast redigerad av Diesel den sön 21 okt 2007, 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Diesel skrev:anar en viss sarkasm i trådnamnsbytet..
Stryk viss! :twisted:
Skriv svar