vadå inte dean?!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Tack för svaren :wink: Mitt svar är att jag beställer från Danmark eller Tyskland, och självklart kommer jag kräva ångerrätt... Men jag fick precis reda på att den skulle kosta 6100 i Danmark :? Tycker jag är lite VÄL saftigt, får försöka hitta den från Tyskland eller något...

Annars om någon hittar en billig vänsterhänt bas som inte är Fender Mexico eller Warwick Rockbass så är det bara att hojta till :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Aha, efter lite letande så hittade jag "min" Dean-bas på Musik Produktive i Tyskland, går på lite över 4500 med frakt och hela köret! :D Tyvärr så ingår inte gigbag eller hardcase, så jag tänkte slå till med ett hardcase också, snackade med en kille där som sa att dom lägger ner basen i hardcaset innan dom skickar...

Nu måste jag se över ekonomin bara :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

5500Kr för en Dean Edge 5 i seethrough black och en Rockcase Flightcase någonting, frakt osv för sammanlagt 5500Kr, är det värt det?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det finns bara en person i hela världen som kan avgöra det. Du själv.
Men det finns de som lägger 60000 på en Custom Alembic och andra är helnöjda med en billig Ibanez.
Vissa är nöjda om det står Fender på huvudet, (basens alltså)
För andra räcker det att det ser ut som en Jazzbas.

Ska jag vara ärlig (vilket är min ambition att alltid vara) så är nog den 8-strängade Dean Rhapsody den enda Dean jag testat ordentligt. Den var klart OK till det (relativt låga) priset.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071, du har så rätt, tänkte mer om någon hade några fler invändningar på Dean (förutom då att dom har nakna brudar som marknadsföring)... :D Sitter och funderar fortfarande om jag ska beställa den, fast det kommer nog sluta med att jag gör det :wink:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jeff Berlin kan väl inte ha fel? :wink: :oops:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:Jeff Berlin kan väl inte ha fel? :wink: :oops:
Jeff vem? :oops:
dereborn

Inlägg av dereborn »

Sök på jeff Berlin på google eller nåt så ska du få se! En doldis på sätt o vis, men en betydelsefull basist!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jeff Berlin är kanske inte riktigt din stil Frecko, dessutom är han "gammal" men lyssna gärna på några gamla CD med Bill Bruford eller UK där han är med. Många tycker han är trist men han är lite perfektionist men kul att lyssna på ibland ändå.

Skulle sagt det också att om du hittar, framför allt amerikanska, reklambilder från Dean där det är en lönnfet gubbe istället för halvnakna tjejer så är det förmodligen Jeff Berlin, eller i Markbass annonser...
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

200071 skrev:Jeff Berlin är kanske inte riktigt din stil Frecko, dessutom är han "gammal" men lyssna gärna på några gamla CD med Bill Bruford eller UK där han är med. Många tycker han är trist men han är lite perfektionist men kul att lyssna på ibland ändå.

Skulle sagt det också att om du hittar, framför allt amerikanska, reklambilder från Dean där det är en lönnfet gubbe istället för halvnakna tjejer så är det förmodligen Jeff Berlin, eller i Markbass annonser...

En liten petig rättelse ;) : Jeff Berlin spelade inte i UK, det var John Wetton. Men JB spelade som sagt med Bruford, Allan Holdsworth, Players etc. etc.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jeff Berlin:
Myspace sida:http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... d=70223247

Haha!!! Introt till hans instruktionsvideo. Den e helt sjuk, men ganska kul.
http://www.youtube.com/watch?v=6at4jSG3cUc

till vänster
http://www.youtube.com/watch?v=3Eupr02B ... ed&search=

Live med Bruford - bass solo 4:28
http://www.youtube.com/watch?v=SSM-jMMu ... ed&search=
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Bean skrev:

En liten petig rättelse ;) : Jeff Berlin spelade inte i UK, det var John Wetton. Men JB spelade som sagt med Bruford, Allan Holdsworth, Players etc. etc.
:oops: Det vet jag ju egentligen. Rör ihop de där konstellationerna ibland när jag inte tänker efter.
Men mycket bra musik var det i alla fall! :D
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Inte för att förolämpa varenda person som är äldre än mig på det här forumet (och det tror jag alla är :lol: ), men så speciell var han nog inte tycker jag... Fick ingen direkt wow-känsla som jag fick första gången jag hörde Stu Hamm eller Billy Sheehan :oops:
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

FreCKo skrev:Inte för att förolämpa varenda person som är äldre än mig på det här forumet (och det tror jag alla är :lol: ), men så speciell var han nog inte tycker jag... Fick ingen direkt wow-känsla som jag fick första gången jag hörde Stu Hamm eller Billy Sheehan :oops:
Jag har verkligen försökt gilla Jeff Berlin, men trots det tycker jag han är jättetråkig! Tekniskt sett är han en superbassist! Han kan verkligen göra allt. Problemet är att det blir tråkjazz av allt han gör 8)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

maxoges skrev:
FreCKo skrev:Inte för att förolämpa varenda person som är äldre än mig på det här forumet (och det tror jag alla är :lol: ), men så speciell var han nog inte tycker jag... Fick ingen direkt wow-känsla som jag fick första gången jag hörde Stu Hamm eller Billy Sheehan :oops:
Jag har verkligen försökt gilla Jeff Berlin, men trots det tycker jag han är jättetråkig! Tekniskt sett är han en superbassist! Han kan verkligen göra allt. Problemet är att det blir tråkjazz av allt han gör 8)
Tack, då är du på min sida om dom försöker mörda mig :P
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

FreCKo skrev: Tack, då är du på min sida om dom försöker mörda mig :P
Jag tror du kan vara rätt lugn. 8) Som framkommit lite underförstått så tror jag väldigt få hyllar honom som en hyperkul superbasist. Däremot var han när han dök upp en teknisk, tight och ambitiös basist som imponerade just då, just för det. Det finns någon duett med Jaco P och Jeff B och det är ju två motpoler på nåt vis. Om Jaco skapade unik musik så konstruerade Jeff intressant basspel. Jag är gammal men du behöver inte vara rädd för mig i alla fall...
Fast å andra sidan tycker jag Billy Sheehan är rätt tröttsam också...
Fast basister skulle vi ju diskutera på annan plats. Nu gällde det Dean. Har du slagit till ännu?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:
FreCKo skrev: Tack, då är du på min sida om dom försöker mörda mig :P
Jag tror du kan vara rätt lugn. 8) Som framkommit lite underförstått så tror jag väldigt få hyllar honom som en hyperkul superbasist. Däremot var han när han dök upp en teknisk, tight och ambitiös basist som imponerade just då, just för det. Det finns någon duett med Jaco P och Jeff B och det är ju två motpoler på nåt vis. Om Jaco skapade unik musik så konstruerade Jeff intressant basspel. Jag är gammal men du behöver inte vara rädd för mig i alla fall...
Fast å andra sidan tycker jag Billy Sheehan är rätt tröttsam också...
Fast basister skulle vi ju diskutera på annan plats. Nu gällde det Dean. Har du slagit till ännu?
Så sant, finns ju ett forum för basister :D

Sitter fortfarande och funderar, även fast jag har råd med basen så känns det lite dumt att slänga ut nästan 6000Kr på en bas när jag inte har något jobb... Men samtidigt är det ju en BRA bas för 6000Kr och ett BRA hardcase jag får...

Jag får snacka med farsan och hoppas på spons därifrån :lol: Sen kolla över mina valmöjligheter... Helst av allt vill jag ju ha en femsträngad stingray, spector eller ibanez ATK, men dom två första kostar 20 000Kr och ibanezen finns inte i femsträngat och vänsterhänt... :cry:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:Detta kanske vore nåt?
http://cgi.ebay.com/G-L-L-2500-LEFT-HAN ... dZViewItem
Ännu dyrare tyvärr... Så då har jag nog verkligen inte råd :cry:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

200071 skrev:
FreCKo skrev: Tack, då är du på min sida om dom försöker mörda mig :P
Jag tror du kan vara rätt lugn. 8) Som framkommit lite underförstått så tror jag väldigt få hyllar honom som en hyperkul superbasist. Däremot var han när han dök upp en teknisk, tight och ambitiös basist som imponerade just då, just för det. Det finns någon duett med Jaco P och Jeff B och det är ju två motpoler på nåt vis. Om Jaco skapade unik musik så konstruerade Jeff intressant basspel. Jag är gammal men du behöver inte vara rädd för mig i alla fall...
Fast å andra sidan tycker jag Billy Sheehan är rätt tröttsam också...
Fast basister skulle vi ju diskutera på annan plats. Nu gällde det Dean. Har du slagit till ännu?
Sorry att jag spär på i fel tråd...
Videon du nämner finns på http://www.youtube.com (sök på Jeff Berlin)
Näe, han är inget man höjer på ögonbrynen för idag och jag upplever honom också som allt för steril och könlös. En del kul låtar skall han dock ha credit för, framförallt från Bruford-perioden.
Tekniskt är han fruktansvärt tekniskt driven men blir fort tråkig att lyssna på. Samma känsla får jag när jag hör John Pattitucci....not my cup of tea heller.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bean skrev:Sorry att jag spär på i fel tråd...
Videon du nämner finns på http://www.youtube.com (sök på Jeff Berlin)
Näe, han är inget man höjer på ögonbrynen för idag och jag upplever honom också som allt för steril och könlös. En del kul låtar skall han dock ha credit för, framförallt från Bruford-perioden.
Tekniskt är han fruktansvärt tekniskt driven men blir fort tråkig att lyssna på. Samma känsla får jag när jag hör John Pattitucci....not my cup of tea heller.
Gör inget, bara skoj om man går lite OT ibland :wink:

För mig är en bra basist ingen som kan dra feta solon, men som kan backa upp låten på bästa möjliga sätt... Därför jag gillar Guns n' Roses-basisten Duff McKagan så mycket. Han spelar inget "speciellt", men dom få saker han gör passar så bra att låten tas ett steg högre :D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

FreCKo skrev:
För mig är en bra basist ingen som kan dra feta solon, men som kan backa upp låten på bästa möjliga sätt... Därför jag gillar Guns n' Roses-basisten Duff McKagan så mycket. Han spelar inget "speciellt", men dom få saker han gör passar så bra att låten tas ett steg högre :D
:wink:
Du må höra till de yngre i det här gänget men nog så begåvad/mogen/smart/fattat grejen-typ (välj det som låter mest positivt).
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Bean skrev:
200071 skrev:
FreCKo skrev: Tack, då är du på min sida om dom försöker mörda mig :P
Jag tror du kan vara rätt lugn. 8) Som framkommit lite underförstått så tror jag väldigt få hyllar honom som en hyperkul superbasist. Däremot var han när han dök upp en teknisk, tight och ambitiös basist som imponerade just då, just för det. Det finns någon duett med Jaco P och Jeff B och det är ju två motpoler på nåt vis. Om Jaco skapade unik musik så konstruerade Jeff intressant basspel. Jag är gammal men du behöver inte vara rädd för mig i alla fall...
Fast å andra sidan tycker jag Billy Sheehan är rätt tröttsam också...
Fast basister skulle vi ju diskutera på annan plats. Nu gällde det Dean. Har du slagit till ännu?
Sorry att jag spär på i fel tråd...
Videon du nämner finns på http://www.youtube.com (sök på Jeff Berlin)
Näe, han är inget man höjer på ögonbrynen för idag och jag upplever honom också som allt för steril och könlös. En del kul låtar skall han dock ha credit för, framförallt från Bruford-perioden.
Tekniskt är han fruktansvärt tekniskt driven men blir fort tråkig att lyssna på. Samma känsla får jag när jag hör John Pattitucci....not my cup of tea heller.
Om du kollar andra länken i min post, så finns videon med Jaco där.

http://www.youtube.com/watch?v=3Eupr02B ... ed&search=
dereborn

Inlägg av dereborn »

Instämmer HELT m 200071!

Att haja grejen, det är grejor det!
Eller som den vise Ingemar Stenmark sa:

"Hä gå int föklaar fö en som int begrip"

Väl talat Frecko! (Börjar haja varför ditt namn står på Stor-MESA:n...)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

NUUUUU jävlar har jag beställt min Dean Edge 5!!! :D Beställde den från musik-produktive för i princip två sekunder sen, hoppas att den kommer innan helgen (eller ännu hellre UNDER helgen då jag faktiskt ska börja jobba nu!)...

aah, life is good :headfones:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar