Dekaltrimning

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bootsy skrev:Tvärtom! Tycker att det är enormt häftigt att det finns människor som så konsekvent vägrar logotyper. Du vet vad jag arbetar med och jag tycker att folk som du är enormt häftiga.

Även om jag fortfarande hävdar att ni är precis lika irrationella konsumenter som alla andra.

All respekt.
Ah, nu minns jag. Jodå, min hjärna är nog lika irrationell som alla andras. Skillnaden är möjligen att jag vet om det och försöker motverka det. :wink: Ibland går det, ibland går det inte.

Angående logotyper så vill jag inte ha produkter där man förknippar deras egenskaper med logotypen. Är det så, så tar jag bort loggan helt enkelt. Är det ett helt okänt märke med snygg logga så får den vara. Jag "luras" gärna också genom att ta bort loggan på billiga kläder som är identiska med dyra, där endast loggan kan visa om det är ett dyrt eller billigt plagg. Ingen kan se skillnad på en klassisk pullover från Ralph Lauren mot en från H&M om man tar bort loggan. Möjligen kan man känna skillnad i kvaliteten, men det har ju inget med utseendet att göra.

Ojoj, det här kan leda till samma diskussion som i NOS vs. MIM-tråden. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev: Ah, nu minns jag. Jodå, min hjärna är nog lika irrationell som alla andras. Skillnaden är möjligen att jag vet om det och försöker motverka det. :wink: Ibland går det, ibland går det inte.

Angående logotyper så vill jag inte ha produkter där man förknippar deras egenskaper med logotypen. Är det så, så tar jag bort loggan helt enkelt. Är det ett helt okänt märke med snygg logga så får den vara. Jag "luras" gärna också genom att ta bort loggan på billiga kläder som är identiska med dyra, där endast loggan kan visa om det är ett dyrt eller billigt plagg. Ingen kan se skillnad på en klassisk pullover från Ralph Lauren mot en från H&M om man tar bort loggan. Möjligen kan man känna skillnad i kvaliteten, men det har ju inget med utseendet att göra.

Ojoj, det här kan leda till samma diskussion som i NOS vs. MIM-tråden. :lol:
Jo detta är riktigt kul.

Jag hade ett ex som jobbade som designer på HM:s herravdelning. Hon lärde mig att det var flera kostymer de sålde på HM för 1900:- som syddes i samma fabrik som Bosskostymerna för 6500:-. Vad lärde jag mig av det? Att hålla koll på kvalitet och hopsömnad av plaggen istället för att kolla på märket. Med facit i hand sitter jag idag på ett par ganska dyra kostymer som valts utifrån snitt och passform istället för etikett. Och så har jag en enkel blazer som jag köpt i Frankrike för 700:- som sitter som gjuten.

Jag skiter kort sagt i vilka märken som sitter på kläderna nuförtiden. Jag kollar efter kvalitet.

Vad det gäller MIM mot NOS tycker jag att det hela är avslutat och avgjort. Såvida du inte är sugen på att bråka lite till?
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bootsy skrev:Jag skiter kort sagt i vilka märken som sitter på kläderna nuförtiden. Jag kollar efter kvalitet.
Samma här. Anser du verkligen att det är lika irrationellt som det mönster som de flesta konsumenter går efter? :wink:

Tillägg: Det är ju precis det jag gör med instrument också för den delen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev:
bootsy skrev:Jag skiter kort sagt i vilka märken som sitter på kläderna nuförtiden. Jag kollar efter kvalitet.
Samma här. Anser du verkligen att det är lika irrationellt som det mönster som de flesta konsumenter går efter? :wink:
Jepp, du (precis som jag) kollar efter en känsla du gillar - den är fortfarande inte speciellt rationell. Valde vi kläder rationellt skulle ju allt bara vara praktiskt och billigt, eller hur?

Sedan är du garanterat intelligentare och mer svårpåverkad än konsumenten i gemen. Men det innebär inte att du inte skulle vara i stort sett lika irrationell som de flesta.

Det gäller naturligtvis även mig.

Tillägg: Och så väljer vi basar efter hur de känns. Visst, det är mindre nervöst och korkat än de som köper efter etiketten, men det är fortfarande irrationellt. Den bas du känner mest för är fortfarande den du tar hem, alternativt ligger och drömmer om.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:
bootsy skrev:Jag skiter kort sagt i vilka märken som sitter på kläderna nuförtiden. Jag kollar efter kvalitet.
Samma här. Anser du verkligen att det är lika irrationellt som det mönster som de flesta konsumenter går efter? :wink:

Tillägg: Det är ju precis det jag gör med instrument också för den delen.
Men inte med kameror förstås :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:
calif de funk skrev:Jag viste att det var nåt i den stilen :lol:
Pja, nån som har mått på lite olika Fenderhuvuden? Jag tror inte det skiljer så fasligt.
Noppe, inte jag. Har tre stycken Fenduror och alla tre har lika stor huvud, så det kvittar :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

brukar inte Pre-CBS skilja lite? har för mig att jag har läst det nånstans. lite olika mått beroende på vem som hade snidat basen. huvud, p-skydd m.m.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

hosse skrev:brukar inte Pre-CBS skilja lite? har för mig att jag har läst det nånstans. lite olika mått beroende på vem som hade snidat basen. huvud, p-skydd m.m.
Gäller Stratocaster. Annars kan tjokleken variera.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bootsy skrev:Jepp, du (precis som jag) kollar efter en känsla du gillar - den är fortfarande inte speciellt rationell. Valde vi kläder rationellt skulle ju allt bara vara praktiskt och billigt, eller hur?

Sedan är du garanterat intelligentare och mer svårpåverkad än konsumenten i gemen. Men det innebär inte att du inte skulle vara i stort sett lika irrationell som de flesta.

Det gäller naturligtvis även mig.
Hmm, det var en mycket intressant vinkel! Det har jag inte tänkt på förut.
Tillägg: Och så väljer vi basar efter hur de känns. Visst, det är mindre nervöst och korkat än de som köper efter etiketten, men det är fortfarande irrationellt. Den bas du känner mest för är fortfarande den du tar hem, alternativt ligger och drömmer om.
Ja, men vafan, i så fall vore det ju omöjligt att vara rationell om man ska köpa en bas? :roll:
Jag är irrationell i det att jag föredrar ett visst utseende, nämligen exempelvis Precision. Det finns bekvämare basar. Men just den modellen är "min". Den har allt jag vill ha i sin enkelhet. Men visst, en annan huvudform ser "fel" ut, vilket är irrationellt. Det påverkar ju inte basens egenskaper (inte på ett sätt som jag kan förutspå till det sämre i alla fall).
calif de funk skrev:Men inte med kameror förstås :wink:
Nej, där får jag erkänna att jag är betydligt mindre rationell. Vare sig det rör sig om instrument eller kamera så vill jag ha en viss känsla. Hos instrument finner jag den även i lågprissegmenten, men när det gäller moderna kameror så gör jag det inte.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Makten skrev:
bootsy skrev:Jepp, du (precis som jag) kollar efter en känsla du gillar - den är fortfarande inte speciellt rationell. Valde vi kläder rationellt skulle ju allt bara vara praktiskt och billigt, eller hur?

Sedan är du garanterat intelligentare och mer svårpåverkad än konsumenten i gemen. Men det innebär inte att du inte skulle vara i stort sett lika irrationell som de flesta.

Det gäller naturligtvis även mig.
Hmm, det var en mycket intressant vinkel! Det har jag inte tänkt på förut.
Tillägg: Och så väljer vi basar efter hur de känns. Visst, det är mindre nervöst och korkat än de som köper efter etiketten, men det är fortfarande irrationellt. Den bas du känner mest för är fortfarande den du tar hem, alternativt ligger och drömmer om.
Ja, men vafan, i så fall vore det ju omöjligt att vara rationell om man ska köpa en bas? :roll:
Jag är irrationell i det att jag föredrar ett visst utseende, nämligen exempelvis Precision. Det finns bekvämare basar. Men just den modellen är "min". Den har allt jag vill ha i sin enkelhet. Men visst, en annan huvudform ser "fel" ut, vilket är irrationellt. Det påverkar ju inte basens egenskaper (inte på ett sätt som jag kan förutspå till det sämre i alla fall).
calif de funk skrev:Men inte med kameror förstås :wink:
Nej, där får jag erkänna att jag är betydligt mindre rationell. Vare sig det rör sig om instrument eller kamera så vill jag ha en viss känsla. Hos instrument finner jag den även i lågprissegmenten, men när det gäller moderna kameror så gör jag det inte.
Men är det inte lika bra att erkänna att du är lika svängd som resten av oss? :D
Vi har bara olika sätt att uttrycka det på? :wink: :wink:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Klopper skrev:Men är det inte lika bra att erkänna att du är lika svängd som resten av oss? :D
Vi har bara olika sätt att uttrycka det på? :wink: :wink:
Nej, jag bryr ju nämligen inte om märken. Däremot påverkas jag av trender rent estetiskt. Men jag är fullständigt ointresserad av om det är Skoda eller Ferrari som gjort den bil jag tycker är vacker, eller om det är Fender eller J&D som gjort den bas jag tycker är vacker. I det senare fallet ser de ju likadana ut, så då går jag efter prisvärdheten, inget annat. Visst, Fenderloggan är vacker och på sitt sätt en del av instrumentets formgivning, men jag är inte beredd att betala extra för den. Det är uppenbarligen de flesta andra däremot.

Tillägg: Alla människor har något behov av att hävda sig. En del gör det genom att köpa saker som ger dem trygghet, jag gör det genom att häva ur mig en massa åsikter på internet. :roll:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Makten skrev: Tillägg: Alla människor har något behov av att hävda sig. En del gör det genom att köpa saker som ger dem trygghet, jag gör det genom att häva ur mig en massa åsikter på internet. :roll:
:)
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Makten skrev:
Klopper skrev:Men är det inte lika bra att erkänna att du är lika svängd som resten av oss? :D
Vi har bara olika sätt att uttrycka det på? :wink: :wink:
Nej, jag bryr ju nämligen inte om märken. Däremot påverkas jag av trender rent estetiskt. Men jag är fullständigt ointresserad av om det är Skoda eller Ferrari som gjort den bil jag tycker är vacker, eller om det är Fender eller J&D som gjort den bas jag tycker är vacker. I det senare fallet ser de ju likadana ut, så då går jag efter prisvärdheten, inget annat. Visst, Fenderloggan är vacker och på sitt sätt en del av instrumentets formgivning, men jag är inte beredd att betala extra för den. Det är uppenbarligen de flesta andra däremot.

Tillägg: Alla människor har något behov av att hävda sig. En del gör det genom att köpa saker som ger dem trygghet, jag gör det genom att häva ur mig en massa åsikter på internet. :roll:
Det var mer eller mindre det jag menade.
Vi påverkas alla på det ena eller det andra sättet och ger respons utefter personlighet.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Klopper skrev:Det var mer eller mindre det jag menade.
Vi påverkas alla på det ena eller det andra sättet och ger respons utefter personlighet.
Javisst. Jag föredrar att visa mina ställningstaganden verbalt eller skriftligt framför att köpa saker. Det är ju inte jag som tillverkat dem, så det är ett alltför enkelt sätt att uttrycka en åsikt. Man blir inte rik för att man har rosa skjorta liksom. Man förtjänar inte uppmärksamhet på grund av en produkt som man bara betalat för. Av någon underlig anledning så funkar det ändå så. Man kan ha dyra fälgar på bilen så blir vissa "imponerade". Frågan är varför de inte blir imponerade av bilen istället för av ägaren. Det blir jag.

Nä, jag föredrar att med resonemang, kunskap och åsikter bygga en bild av mig själv.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Makten skrev: Nä, jag föredrar att med resonemang, kunskap och åsikter bygga en bild av mig själv.
Ett klassiskt varumärkesbygge, således.

Mycket genomtänkt - men nog visar du lite vem du är genom att konsekvent INTE välja att sammankopplas med vissa varumärken också?


För övrigt tycker jag att du borde kolla upp boken No Logo av Naomi Klein om du inte redan gjort det.
Du hittar garanterat en massa resonemang och analyser som intresserar dig där.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

bootsy skrev:Ett klassiskt varumärkesbygge, således.
Varumärket Makten? :lol: Tja, kanske det. Att vara sitt eget märke istället för att välja andras...
Mycket genomtänkt - men nog visar du lite vem du är genom att konsekvent INTE välja att sammankopplas med vissa varumärken också?
Jo, självklart. Det är ju en del av vad jag står för.
För övrigt tycker jag att du borde kolla upp boken No Logo av Naomi Klein om du inte redan gjort det.
Du hittar garanterat en massa resonemang och analyser som intresserar dig där.
Det ska jag göra!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar