Mike Dirnt squier någon?

Prata om allt som har med elbasar att göra
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev:jag gillar också dirnt på dookie skivan.. framförallt hans baslir på longview är en låt som alla "nybörjare" på plektrumspel borde ta sig an och planka.. riktigt vettigt var det på den tiden.. men jag tycker verkligen inte om hans basljud däremot.
Oj, jag tyckte det var coolt bassound på just den plattan. Annorlunda. Han körde Gibson på den tiden, en Grabber eller något liknande. Om han hade den på plattan vet jag inte.
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:
Johannes skrev:
the_great_alfonzo skrev:Nissen i Green Day, i mina ögon tillhör han den näst värsta sortens basister... Har inte kommit på nån förklaring för den sorten, jag gillar den bara inte... Den sorts basist jag hatar mest är killen i Manowar.


Jag hatar hela Manowar......





Dom e jättefjantiga tycker jag.......
Jag gillar Dirnt, särskillt på Dookie. Den enda plattan jag hört med Green Day iofs. Manowar- basisten är bedrövlig men man får ändå inte missa Manowar, det är ju stor humor!
Han använde 12 stycken Kitty Hawk rör slutsteg á 120W live 8)
Man kan aldrig ha för många Kitty Hawk-steg...
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Re: Mike Dirnt squier någon?

Inlägg av hosse »

Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:
Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:blev dock aldrig mer än en idé som de flesta andra av mina tankar.
Hur gick det med den röda J-bas drömmen?
Jag frågade faktiskt musikfröken på en skola i Eskilstuna om hon kunde tänka sig ett byte med skolans röda Squire-Jazz. Hon lät inte omöjlig.
den är för tillfället lagd på is. dock den idén som ligger bäst till att startas upp igen. måste bara kränga bort min Bach och kaaaanske min vita p-bas. sen förstärkaren som bara står och ser ensam ut.
Vad är det för ensam förstärkare?
kolla "förstärkare säljes".
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
calif de funk skrev:
Johannes skrev:
the_great_alfonzo skrev:Nissen i Green Day, i mina ögon tillhör han den näst värsta sortens basister... Har inte kommit på nån förklaring för den sorten, jag gillar den bara inte... Den sorts basist jag hatar mest är killen i Manowar.


Jag hatar hela Manowar......





Dom e jättefjantiga tycker jag.......
Jag gillar Dirnt, särskillt på Dookie. Den enda plattan jag hört med Green Day iofs. Manowar- basisten är bedrövlig men man får ändå inte missa Manowar, det är ju stor humor!
Han använde 12 stycken Kitty Hawk rör slutsteg á 120W live 8)
Man kan aldrig ha för många Kitty Hawk-steg...
De gamla byggda i Tyskland är det rätta virket.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
MrHahn
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 21:09
Ort: Malmö

Inlägg av MrHahn »

Geddy_Lee skrev:Det har ju kommit en till kompis i Vintage modified serien,
om vi ska återgår till det ursprungliga ämnet.
Och om vi ska dra lite paraleller ifrån de övriga Squire Vintage-instrumenten
så torde väl denna inte vara ett dumt alternativ:

Bild


den är absolut väldigt snygg, får fundera lite på detta, men jag gillar vitt, och stjärnor så den är nästan klippt och skuren för mig, dirnten!
Användarvisningsbild
MrHahn
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 21:09
Ort: Malmö

Inlägg av MrHahn »

the_great_alfonzo skrev:Nissen i Green Day, i mina ögon tillhör han den näst värsta sortens basister... Har inte kommit på nån förklaring för den sorten, jag gillar den bara inte... Den sorts basist jag hatar mest är killen i Manowar.


Jag hatar hela Manowar......





Dom e jättefjantiga tycker jag.......

ja skojar du! jag har tillochmed sett skräpet live i min ungdom, vad kallar dom sig? kings of metal?


vill nog sträcka mig till kungar av folie som max.. eller kanske gladpack
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

Jag kör på en svart dirnt bas och jag är jävlilgt nöjd, lite justeringar så blev den perfa fast nu blir den nog tvåa för jag köpte mej en vit p-bas i förrgår.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

trigger skrev:Jag kör på en svart dirnt bas och jag är jävlilgt nöjd, lite justeringar så blev den perfa fast nu blir den nog tvåa för jag köpte mej en vit p-bas i förrgår.
ooooh, nu fick du mitt intresse. bild?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

tyvärr ingen bild på någon av dom men det kanske kan ordnas i helgen.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

vad är det för nån då?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Re: Mike Dirnt squier någon?

Inlägg av hosse »

Geddy_Lee skrev:
hosse skrev:blev dock aldrig mer än en idé som de flesta andra av mina tankar.
Hur gick det med den röda J-bas drömmen?
Jag frågade faktiskt musikfröken på en skola i Eskilstuna om hon kunde tänka sig ett byte med skolans röda Squire-Jazz. Hon lät inte omöjlig.
pressa henne hårdare :lol:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

den nya är en mexico p-bas standard lite gräddvit med ett vitt p-skydd som ska bytas mot en röd turtle när pengar finnes, dirnten är svart med en vit stjärna.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

trevlig färgkombination på mexaren. funderat på svart p-skydd också?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

funderade på det en väldigt kort stund men tror det blir snyggare med en röd, hittade iofs lite roliga p-skydd på ebay, röda med pinupor på så slipper man leta efter ett trevlilgt klistermärke också :twisted:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Dirnt använde en Gibson G-3 på Dookie-plattan och ett tag efter tills den blev pensionerad efter typ 3:e halsbrottet. Tycker han har ett skönt lir som passar genren utmärkt. Frank Bello spelar fortfarande i Anthrax såvitt jag vet även om bandet har haft det lite struligt till och från med medlemmarna (tror Frank hoppade av ett tag för några år sedan).
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+
Inlägg: 1254
Blev medlem: tis 02 okt 2007, 22:18
Ort: Stockholm

Inlägg av maltjik »

Geddy_Lee skrev:Det har ju kommit en till kompis i Vintage modified serien,
om vi ska återgår till det ursprungliga ämnet.
Och om vi ska dra lite paraleller ifrån de övriga Squire Vintage-instrumenten
så torde väl denna inte vara ett dumt alternativ:

Bild
den där är riktigt snygg! den skulle jag vilja testa.
...sen är jag jevvligt sugen på en bach '51 p-bas
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

den är ganska trevlig! står en på MB i kristianstad. micken är väl sådär, men base känns gedigen.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

hosse skrev:den är ganska trevlig! står en på MB i kristianstad. micken är väl sådär, men base känns gedigen.
Antar att en 60-tals Gibson Mudbucker passar där så då är det problemet löst. :twisted:
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Danne skrev:Antar att en 60-tals Gibson Mudbucker passar där så då är det problemet löst. :twisted:
Jag skulle tro att de flesta tycker att en sådan låter just "sådär", så det kanske inte är nåt fel på Squiermicken. :roll:

Synd att Leo hade hjärnsläpp när han ritade huvudet, för den är ju riktigt snygg i övrigt.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Bello är förövrigt en cool basist. I alla fall i Anthrax på 80-talet, jag har ingen aning om vad han sysslat med efter det.
Han är kvar i Anthrax, dom stack ut på en sån där återföreningsturné med hela orginaluppsättningen från 80-talet... Sen hoppade Bello av 2004 men kom tillbaka 2005. Jag gillar dock Anthrax mer under 90-talet med gamla Armored Saint-sångaren, speciellt när Dimebag gästspelar på gitarr!
the_great_alfonzo skrev:Nissen i Green Day, i mina ögon tillhör han den näst värsta sortens basister... Har inte kommit på nån förklaring för den sorten, jag gillar den bara inte... Den sorts basist jag hatar mest är killen i Manowar.
Jag hatar hela Manowar......
Dom e jättefjantiga tycker jag.......
Mike Dirnt är riktigt tuff i mina ögon, har alltid haft bra basgångar (förutom på senaste plattan) och han har influerat HELA "poppunk"-svängen från början av 90-talet och framåt.
Geddy_Lee skrev:Det har ju kommit en till kompis i Vintage modified serien,
om vi ska återgår till det ursprungliga ämnet.
Och om vi ska dra lite paraleller ifrån de övriga Squire Vintage-instrumenten
så torde väl denna inte vara ett dumt alternativ:

Bild
Provade den där på Dlx i söndags. Kändes gedigen och rätt okej, dock jäääävligt mycket bas i ljudet, skulle passa perfekt för fingerspel, men för mig som spelar med plektrum och vill ha det där lite "punkiga" ljudet funkade den inte.

Men jag gillar verkligen utseendet!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Makten skrev:
Danne skrev:Antar att en 60-tals Gibson Mudbucker passar där så då är det problemet löst. :twisted:
Jag skulle tro att de flesta tycker att en sådan låter just "sådär", så det kanske inte är nåt fel på Squiermicken. :roll:

Synd att Leo hade hjärnsläpp när han ritade huvudet, för den är ju riktigt snygg i övrigt.
nja, på den i Kristianstad så brummade micken rätt rejält och kändes i största allmänhet svag. spelade genom en ampeg-combo. men det kan ju ha varit specifikt för det exemplaret.

huvudet kan man leva med att titta på en kort stund, men jag skulle inte vilja ha det hemma :?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
Danne skrev:Antar att en 60-tals Gibson Mudbucker passar där så då är det problemet löst. :twisted:
Jag skulle tro att de flesta tycker att en sådan låter just "sådär", så det kanske inte är nåt fel på Squiermicken. :roll:

Synd att Leo hade hjärnsläpp när han ritade huvudet, för den är ju riktigt snygg i övrigt.
Hörru.... huvet är ju det snyggaste Fenderhuvet som finns!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev:
Makten skrev:
Danne skrev:Antar att en 60-tals Gibson Mudbucker passar där så då är det problemet löst. :twisted:
Jag skulle tro att de flesta tycker att en sådan låter just "sådär", så det kanske inte är nåt fel på Squiermicken. :roll:

Synd att Leo hade hjärnsläpp när han ritade huvudet, för den är ju riktigt snygg i övrigt.
Hörru.... huvet är ju det snyggaste Fenderhuvet som finns!
Nej
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MrHahn
Medlem
Inlägg: 60
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 21:09
Ort: Malmö

Inlägg av MrHahn »

blackparkas skrev:
Makten skrev:
Danne skrev:Antar att en 60-tals Gibson Mudbucker passar där så då är det problemet löst. :twisted:
Jag skulle tro att de flesta tycker att en sådan låter just "sådär", så det kanske inte är nåt fel på Squiermicken. :roll:

Synd att Leo hade hjärnsläpp när han ritade huvudet, för den är ju riktigt snygg i övrigt.
Hörru.... huvet är ju det snyggaste Fenderhuvet som finns!
Jag tycker att det passar kroppen otroligt bra, men jag har inte alltid gillat telebasarna, men jag har gas på dom nu, allt handlar om vilken fas man är i tror jag!
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

blackparkas skrev:Hörru.... huvet är ju det snyggaste Fenderhuvet som finns!
Nej det huvudet är verkligen inte snyggt.

Och Mike Dirnt e faktiskt en ganska bra rock-bassist. Han spelar bas som jag vill att en bassist spelar i ett rock band, inte nåt överdrivet eller på andra hållet hellre. Bra driv helt enkelt!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Skriv svar