Windmill basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag provade en Clover (ej inkopplad dock) häromdan när Årnes tittade förbi och det verkar vara riktigt bra basar. Till riktigt bra priser också, inte minst.
Skall jag vara helt ärlig tyckte jag faktiskt att Clovern var skönare att hålla i än Mannebasen ;)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Bean skrev:Jag provade en Clover (ej inkopplad dock) häromdan när Årnes tittade förbi och det verkar vara riktigt bra basar. Till riktigt bra priser också, inte minst.
Skall jag vara helt ärlig tyckte jag faktiskt att Clovern var skönare att hålla i än Mannebasen ;)
sluta sukta mig :wink: Ska börja tok-trakassera både 200071 och marcbass när bandet börjar bli mer känt och jag vill ha spons :lol:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Du är välkommen, men mina sponsdealar är mycket snikna :wink:
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

200071 skrev:Du är välkommen, men mina sponsdealar är mycket snikna :wink:
pfft, inget som inte lite hederligt bombhot fixar :lol: Eller ännu värre, repa favoritbasen :twisted: Nä, nu vart jag nästan för taskig :oops:
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16206
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

:D
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

lowfreq skrev:Testade en Windmill Jbass 5, passiv, Brownburst .. på JAM i Sthlm...
Gediget bygge och mycket snygg !!
Men hallå, B-strängen lät INTE bra, den var ostabil och luddig. :(
....det var överraskande, för de leveras väl med en bra setup?
....och vad sitter det för strängar på dem?
Ett par av Windmills basar har inte varit nå vidare justerade när dom landat i Sverige..

Kan lova dig att någon luddig och ostabil Hsträng e där inte efter lite injusteringar...
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Har ett antal Windmill basar som jag släpper till SJUKT BRA PRISER!!

Kontakta mig om du är intresserad..
Mellan 15-25% off på helt nya basar!
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Va o testade den bruna Windmill basen på Jam Sthlm igår. De va inget bra bygge för att vara handbyggt, tycker jag. :shock: Liksom Lowfreq sa, så e B-strängen riktigt dålig, luddig. Justerar dom inte basarna på JAM? Har visserligen svårt o tro att en justering skulle rädda luddigheten hos B-strängen, med lite trolleri kanske? Är dom verkligen handbyggda till 100%, börjar jag undra?
"Proto 27 birdseye" har dock cool design! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hehe , lite aldrig på en bas från JAM.
Allt är snett , feljusterat , oxiderat.
Sist jag var där testade jag 6-7 basar , och ALLA hade böjd hals och massa deadnotes.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

La Contrebasse skrev:Hehe , lite aldrig på en bas från JAM.
Allt är snett , feljusterat , oxiderat.
Sist jag var där testade jag 6-7 basar , och ALLA hade böjd hals och massa deadnotes.
men så är ju Jam också rätt usla i största allmänhet :wink:
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Precis!
Ja har själv inte testat basarna som landat på JAM.
Men ja har pratat med Kimmo om att han får gå över dessa basar..
Och vet av egen erfarenhet att JAM är INTE bra på att justera instrument..

Och att en Windmill har sladdrig Bsträng.. Nja.. Finns fler o testa...
Kimmo har en Blue Burst Jazzbass hemma själv nu.. Be honom ta tillbaks den så du får testa nåt bra..

Windmill har delat in sina basar i två Serier nu.
Groove och Custom..
Alla är 100% handbygda forfarande men Groove serien kommer de finnas basar färdiga som snabbt kan sättas ihop o leveras..
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Jasså de e så de ligger till; Kimmo har basar, som finns ute till försäljning på JAM:s hemsida, hemma hos sig själv. Mkt fult gjort. Åkte dit från Örebro (visserligen i samband me spelning, men ändå...) för att testa en del basar de enligt sidan skulle ha hemma. Icke sa nicke, man va tvungen å ringa först. Anade att de låg nåt lurt bakom detta svar. Vilket jag har fått bevisat för mig nu. Återigen, jäkligt besviken på JAM:s fultricks. :evil:
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

basnalle skrev:Jasså de e så de ligger till; Kimmo har basar, som finns ute till försäljning på JAM:s hemsida, hemma hos sig själv. Mkt fult gjort. Åkte dit från Örebro (visserligen i samband me spelning, men ändå...) för att testa en del basar de enligt sidan skulle ha hemma. Icke sa nicke, man va tvungen å ringa först. Anade att de låg nåt lurt bakom detta svar. Vilket jag har fått bevisat för mig nu. Återigen, jäkligt besviken på JAM:s fultricks. :evil:
Tyckte att det saknades en del ur sortimentet på hemsidan i butiken när jag var där i somras, men hemsidan uppdateras inte direkt varje dag så det var inget som förvånade mig då. Trodde det var sålt. Att det står grejer hemma hos Kimmo är illa. Då kan de plocka bort dem från hemsidan om de inte finns att okulärbesiktiga utan att man ska behöva ringa och berätta att man kommer. :?

Tyvärr för deras del så verar de inte bry sig om att hålla efter instrumenten i buktiken, men det är ett fenomen som man ser åt allt fler handlare. Döda strängar och urselt justerat vilket gör att man knappast blir sugen att köpa. :roll:
Gäst

Inlägg av Gäst »

FreCKo skrev:
La Contrebasse skrev:Hehe , lite aldrig på en bas från JAM.
Allt är snett , feljusterat , oxiderat.
Sist jag var där testade jag 6-7 basar , och ALLA hade böjd hals och massa deadnotes.
men så är ju Jam också rätt usla i största allmänhet :wink:
Ja verkligen ...
Riktigt dålig service .. Var inne i malmö , får ett telefonsamtal om ett jobb på kvällen , pubgig. Har alltid med min bas , men hade ingen D-sträng då jag under dagen smällt denna. Drar in på Jam , säger att jag har lite kaos och saknar en sträng , Svaret jag fick var att av policy vägrade de sälja mig en lös sträng !!!?!?!?!?!?!? :twisted: Så förbaskat löjligt , jag hade hundra spänn och erbjöd t.o.m detta för att få strängen .. men icke.
Har aldirg gillat kedjor , och Jam blir mer o mer som Börsen/4sound..
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

La Contrebasse skrev:
FreCKo skrev:
La Contrebasse skrev:Hehe , lite aldrig på en bas från JAM.
Allt är snett , feljusterat , oxiderat.
Sist jag var där testade jag 6-7 basar , och ALLA hade böjd hals och massa deadnotes.
men så är ju Jam också rätt usla i största allmänhet :wink:
Ja verkligen ...
Riktigt dålig service .. Var inne i malmö , får ett telefonsamtal om ett jobb på kvällen , pubgig. Har alltid med min bas , men hade ingen D-sträng då jag under dagen smällt denna. Drar in på Jam , säger att jag har lite kaos och saknar en sträng , Svaret jag fick var att av policy vägrade de sälja mig en lös sträng !!!?!?!?!?!?!? :twisted: Så förbaskat löjligt , jag hade hundra spänn och erbjöd t.o.m detta för att få strängen .. men icke.
Har aldirg gillat kedjor , och Jam blir mer o mer som Börsen/4sound..
Låter som Jam det! :wink: När det gäller Musikbörsen/4Sound så måste jag bara säga att Musikbörsen Uppsala och gamla Estrad Musik i Sthlm är två affärer anslutna till kedjor som faktiskt håller kvalité... Musikbörsen Uppsala brukar alltid hjälpa mig (även om jag som snorig 16-åring traskat in med en pedal och undrat varför den inte funkar, och det visat sig att batteriet är slut), och Estrad har ett gäng proffsiga anställda... Sen finns det ju halvarslen på båda ställena, men det är sånt man får ta :wink:

Twang i Sthlm är också en riktigt sjysst affär :D
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Roligt att ni håller min Windmill tråd vid liv!
Men eeeehhhh..
Att prata om Jam och hur dåliga dom är +ar ju inte på nånting för mina fina Windmill basar direkt! :D

Finns en hel del nya grymma basar som håller på att byggas inför European Bass Day i slutet av Oktober..

kolla på http://www.windmill-guitars.com



PS: Håller med om det där med dåliga justeringar och kassa strängar.
Ja tycker en musik affär skall byta strängarna på sina basar och gå över dom minst en gång i månaden. Med tanke på hur många som är inne o pillar på dom..
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

marcbass skrev:
PS: Håller med om det där med dåliga justeringar och kassa strängar.
Ja tycker en musik affär skall byta strängarna på sina basar och gå över dom minst en gång i månaden. Med tanke på hur många som är inne o pillar på dom..
Och så kan de höäja priset på basen varje månad så de får igen pengarna för alla strängset som går åt för att hålla alla instrument i bästa skick. Hållbart? Nej.... tror inte det. Dock så hade det varit det bästa för oss kunder när vi vill testa dessa instrument. Alltid roligare att spela på en bas med fräsha strängar än en med gamla döda eländen. Är man spekulant så kan man kolla om de kan tänka sig justera och stränga om instrumentet så man kan få testa det i dess bästa skick. Det borde inte vara helt ogenomförbart. :roll:
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

FreCKo skrev:
La Contrebasse skrev:
FreCKo skrev:
La Contrebasse skrev:Hehe , lite aldrig på en bas från JAM.
Allt är snett , feljusterat , oxiderat.
Sist jag var där testade jag 6-7 basar , och ALLA hade böjd hals och massa deadnotes.
men så är ju Jam också rätt usla i största allmänhet :wink:
Ja verkligen ...
Riktigt dålig service .. Var inne i malmö , får ett telefonsamtal om ett jobb på kvällen , pubgig. Har alltid med min bas , men hade ingen D-sträng då jag under dagen smällt denna. Drar in på Jam , säger att jag har lite kaos och saknar en sträng , Svaret jag fick var att av policy vägrade de sälja mig en lös sträng !!!?!?!?!?!?!? :twisted: Så förbaskat löjligt , jag hade hundra spänn och erbjöd t.o.m detta för att få strängen .. men icke.
Har aldirg gillat kedjor , och Jam blir mer o mer som Börsen/4sound..
Låter som Jam det! :wink: När det gäller Musikbörsen/4Sound så måste jag bara säga att Musikbörsen Uppsala och gamla Estrad Musik i Sthlm är två affärer anslutna till kedjor som faktiskt håller kvalité... Musikbörsen Uppsala brukar alltid hjälpa mig (även om jag som snorig 16-åring traskat in med en pedal och undrat varför den inte funkar, och det visat sig att batteriet är slut), och Estrad har ett gäng proffsiga anställda... Sen finns det ju halvarslen på båda ställena, men det är sånt man får ta :wink:

Twang i Sthlm är också en riktigt sjysst affär :D
Håller inte med om att Musikbörsen i Uppsala håller hög kvalité, inte när det gäller service i alla fall. Får sällan den hjälp man behöver, inga klara svar på frågor heller. Tycker dessutom dom har dåligt utbud när det gäller elbasar, finns inget av intresse.

Kan säga att min 6-strängade Windmill Proto 24 är kanon! Tyckte den var bra justerad när den anlände, bara några små personlinga saker som jag ordnat efteråt.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Butikernas kvalitet kan man ju diskutera hur länge som helst och det är ju ganska personlig smak det där. Självklart gillar jag den butik bättre där jag kanske känner folk och får bättre service/rabatt än grannen... :wink:

Sortimentet är en annan sak dock, kan ju vara aningen svårt att hålla ett sortiment som passar alla med vintage, 4, 5, 6 och fler strängar samt bandlöst m.m. i alla möjliga och omöjliga modeller. Men det hade varit coolt! 8)

Men en sak är säker - det minsta man kan begära är att basarna i alla fall har någon form av standard justering även om inte strängarna är helt nya... Dessutom går strängarna att dra av som förbrukningsvara då och då, så det är heller inget argument för att ha stendöda strängar på allt i butiken.

En bra butik byter säkert till färskvara och justerar säkert efter personligt tycke och smak om man är seriöst intresserad.

Sorry Marcbass för att jag spär på här, kanske läge för en egen tråd om butiker! :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

groovyjr skrev:Butikernas kvalitet kan man ju diskutera hur länge som helst och det är ju ganska personlig smak det där. Självklart gillar jag den butik bättre där jag kanske känner folk och får bättre service/rabatt än grannen... :wink:

Sortimentet är en annan sak dock, kan ju vara aningen svårt att hålla ett sortiment som passar alla med vintage, 4, 5, 6 och fler strängar samt bandlöst m.m. i alla möjliga och omöjliga modeller. Men det hade varit coolt! 8)

Men en sak är säker - det minsta man kan begära är att basarna i alla fall har någon form av standard justering även om inte strängarna är helt nya... Dessutom går strängarna att dra av som förbrukningsvara då och då, så det är heller inget argument för att ha stendöda strängar på allt i butiken.

En bra butik byter säkert till färskvara och justerar säkert efter personligt tycke och smak om man är seriöst intresserad.

Sorry Marcbass för att jag spär på här, kanske läge för en egen tråd om butiker! :wink:
Så sant, men rabatten varierar mellan olika anställda också har jag märkt... Så en anställd på affär A kan ge mer rabatt än en anställd på affär B, medan en annan anställd på affär B ger mer rabatt än alla på affär A:..
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja som sagt , nu blev vi OT , tillbaks till Marcbass tråd :D
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag var inne och provade en Windmill bas på Jam idag. Måste säga att det var ett fint instrument, men jag tycker nog inte att det var den skönaste basen jag spelat på. Jag tycker Musicman håller ungeär samma standard, men det är förstås kul att få välja mickar och sånt själv.

Ljudet lät jättebra genom EBS Dromekombon jag spelade på. Spelade på moderat volym, så riktigt bra uppfattning om ljudet fick jag inte.

Kul att äntligen få klämma på en Windmill, hoppas nästa jag stöter på är fyrsträngad.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Jam i Stockholm SKA ha en 4 strängad PMbass hemma i Sunburst..
Samt 2 stycken 5 strängade Jazzbasar en standard Jazzbass (den som folk inte tycker är justerad) samt en Blue Burst J-Modern 5:a också..

Om inte dessa finns där så säg gärna till Kimmo att ni pratat med mig och att ja sagt att dom skall finnas där.


I Göteborg finns änså länge inte några Windmill basar varken på JAM eller på MUG, Men MUG är på G att köpa in..
Dock bor man i Kungsbacka så är det lättare och kontakta Mats Laveborn direkt..

Här nere i Skåne e de ju lättast och kontakta mig.. Jag har ett par basar så väl 4 och 5 strängat hemma.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

maxoges skrev:
Ljudet lät jättebra genom EBS Dromekombon jag spelade på.
Tyckte just kombinationen Windmill - Dromkombo lät riktigt hemskt. Ännu ett bevis på att man har olika smak.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3420
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

basnalle skrev:
maxoges skrev:
Ljudet lät jättebra genom EBS Dromekombon jag spelade på.
Tyckte just kombinationen Windmill - Dromkombo lät riktigt hemskt. Ännu ett bevis på att man har olika smak.
hehe! Skulle kunna bero på att jag jämförde med en Fender mex jazz.
Jag var inte på Jam för att prova basen, utan för att prova en bassballs pedal.
Skriv svar