Relic, bra eller rôtet?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:När sonen skulle ha Neville P-basen var jag tvungen att göra bakvänd relic.
Laga det avskavda på kanterna med plastiskt trä och svart nagellack.
Inga repor på Williams bas inte.
Våra kidz vill inte ha relic-instrument. Det räcker att de har relic-pappor 8)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:När sonen skulle ha Neville P-basen var jag tvungen att göra bakvänd relic.
Laga det avskavda på kanterna med plastiskt trä och svart nagellack.
Inga repor på Williams bas inte.
Våra kidz vill inte ha relic-instrument. Det räcker att de har relic-pappor 8)
Hur relicerar man en människa? Sprit, droger, cigg och solarium?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:När sonen skulle ha Neville P-basen var jag tvungen att göra bakvänd relic.
Laga det avskavda på kanterna med plastiskt trä och svart nagellack.
Inga repor på Williams bas inte.
Våra kidz vill inte ha relic-instrument. Det räcker att de har relic-pappor 8)
Hur relicerar man en människa? Sprit, droger, cigg och solarium?
Menade snarare Naturally Worn and Faded :lol:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:
Johannes skrev:
calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:När sonen skulle ha Neville P-basen var jag tvungen att göra bakvänd relic.
Laga det avskavda på kanterna med plastiskt trä och svart nagellack.
Inga repor på Williams bas inte.
Våra kidz vill inte ha relic-instrument. Det räcker att de har relic-pappor 8)
Hur relicerar man en människa? Sprit, droger, cigg och solarium?
Menade snarare Naturally Worn and Faded :lol:
Inte N.O.S eller Closet Classic då alltså?
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4149
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Inlägg av Matte »

Johannes skrev: Inte N.O.S eller Closet Classic då alltså?
Closet classic. Är de personer som stått länge i garderoben?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag tycker inte slitaget på Relic är helt trovärdigt. Dessutom brukar jag själv vara aktsam om mina basar. Inte överdrivet, men jag försöker undvika att dinga till dem om det går. Däremot har jag inget direkt emot slitna instrument så länge spelbarheten inte påverkas och det kan rent av vara snyggt också.

Mao skulle jag inte lägga till pengar för att få ett instrument som ser slitet ut. Har bara känt på en Fender Relic och den var väldigt bra men det är väl ändå en vanlig Custom Shop som ser (icke alltid helt trovärdigt) sliten ut.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Jag är kluven. Visst ger det en trevligare känsla, men känslan av fånighet överväger nog. Jag har själv åldrat mekanik för att jag tycker att det är fult med väldigt blanka metallpryttlar på instrument, men det har ju inte med känsla att göra. Att åldra lacken tycker jag också är helt okej, eftersom det inte heller rör sig om slitage.
Ett väl inspelat instrument är vackert också, men det vackra sitter ju på något sätt i att man vet att det varit med om en del. En relic har ju inte det. För min del är det inte nån annans skavmärken som är snyggt, utan den patina som instrumentet skulle ha fått även om det stått i stort sett ospelat. Motsvarande Fenders "Closet Classic" alltså. Men det känns ändå fånigt att betala extra för det.
Jag måste erkänna att jag varit nära att börja relica några instrument jag haft, men lyckligtvis har känslan av pinsamhet hindrat mig.

Tillägg: Sen håller jag med Danne ovan om att relics sällan är särskilt trovärdiga. Jag menar, hur ofta råkar man dänga en nyckelknippa upprepade gånger mitt på framsidan av kroppen? :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
calif de funk skrev:
Johannes skrev:
calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:När sonen skulle ha Neville P-basen var jag tvungen att göra bakvänd relic.
Laga det avskavda på kanterna med plastiskt trä och svart nagellack.
Inga repor på Williams bas inte.
Våra kidz vill inte ha relic-instrument. Det räcker att de har relic-pappor 8)
Hur relicerar man en människa? Sprit, droger, cigg och solarium?
Menade snarare Naturally Worn and Faded :lol:
Inte N.O.S eller Closet Classic då alltså?
Kan bara svara för mig själv :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
Klopper skrev:
Geddy_Lee skrev:När sonen skulle ha Neville P-basen var jag tvungen att göra bakvänd relic.
Laga det avskavda på kanterna med plastiskt trä och svart nagellack.
Inga repor på Williams bas inte.
Du har en sympatiskt son! :D
Tror det har lite med ålder att göra.
Barn är lite rain-man. Om jag ställer en stol snett, för att det ska vara så, när jag ska fotografera på ett dagis så rättar alltid ngt barn till den.
Det kan vara ett barn på 3 år.
Ordning å reda!

Hohooooo!!!
Rain-man!!
HAHAAA!!



Kan inte påstå att det stämmer in på våra ungar men.... de kanske inte kommit in i autist-åldern än :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

Jag tror inte att jag någon gång kommer att köpa en relic. Dom är snygga men jag föredrar nog att ha ett vanligt standard instrument och låta det slitas naturligt med tiden.

Om man köper en relic-bas idag, hur ser den då ut om 30-40 år?
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Inlägg: 1098
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 10:05
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Steve skrev:Jag tror inte att jag någon gång kommer att köpa en relic. Dom är snygga men jag föredrar nog att ha ett vanligt standard instrument och låta det slitas naturligt med tiden.

Om man köper en relic-bas idag, hur ser den då ut om 30-40 år?
Dom går åt andra hållet så om 30år så är den dansbandsny och har utvecklat en aktiv 18-volt pre samt fått djupare cutaways och exklusivare trä.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Steve skrev:Jag tror inte att jag någon gång kommer att köpa en relic. Dom är snygga men jag föredrar nog att ha ett vanligt standard instrument och låta det slitas naturligt med tiden.

Om man köper en relic-bas idag, hur ser den då ut om 30-40 år?
Ja precis... , och varför? :D
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

fredrikr skrev:
Steve skrev:Jag tror inte att jag någon gång kommer att köpa en relic. Dom är snygga men jag föredrar nog att ha ett vanligt standard instrument och låta det slitas naturligt med tiden.

Om man köper en relic-bas idag, hur ser den då ut om 30-40 år?
Dom går åt andra hållet så om 30år så är den dansbandsny och har utvecklat en aktiv 18-volt pre samt fått djupare cutaways och exklusivare trä.
Så tror jag också.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

basmartin skrev:
fredrikr skrev:
Steve skrev:Jag tror inte att jag någon gång kommer att köpa en relic. Dom är snygga men jag föredrar nog att ha ett vanligt standard instrument och låta det slitas naturligt med tiden.

Om man köper en relic-bas idag, hur ser den då ut om 30-40 år?
Dom går åt andra hållet så om 30år så är den dansbandsny och har utvecklat en aktiv 18-volt pre samt fått djupare cutaways och exklusivare trä.
Så tror jag också.
Och 24 band - minst!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Steve
Medlem
Inlägg: 347
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 13:18
Ort: Oskarshamn

Inlägg av Steve »

fredrikr skrev:
Steve skrev:Jag tror inte att jag någon gång kommer att köpa en relic. Dom är snygga men jag föredrar nog att ha ett vanligt standard instrument och låta det slitas naturligt med tiden.

Om man köper en relic-bas idag, hur ser den då ut om 30-40 år?
Dom går åt andra hållet så om 30år så är den dansbandsny och har utvecklat en aktiv 18-volt pre samt fått djupare cutaways och exklusivare trä.
haha, ja kanske men jag tror inte att man ska hoppas för mycket på det. Risken finns att man blir besviken
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

Jag satt senast igår och borstade rattarna till mitt senaste jazzbas-projekt med stålull för att dom inte skulle se så blanka ut. Jag har även utsatt alla metalldelar på min p-bas för saltsyra så att dom ska se äldre ut. Vissa tycker ju att man är dum i huvudet men jag tycker det ser bättre ut när allt inte är skinande nytt.

Man kan väl kanske dra en parallell till jeans, där det ju finns en mängd olika tvättar som gör att byxorna ser använda och inslitna ut redan från början. Dels är det ju en utseendegrej, och dels så känns dom sköna och inkörda redna från början, vilket lite är grejen med fenders custom shop relics också antar jag.
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

Jag är ägare till en relicerad ESP men det va ju knappast anledningen till att jag köpte den... Jag hade hellre sett att det va "normal" lack på den. Den ser dock snygg ut ändå. Funderar faktist på att lacka om den...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

straightedge79 skrev:Jag är ägare till en relicerad ESP men det va ju knappast anledningen till att jag köpte den... Jag hade hellre sett att det va "normal" lack på den. Den ser dock snygg ut ändå. Funderar faktist på att lacka om den...
Du köpte Knedys?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

blackparkas skrev:Du köpte Knedys?
Nä dom har ju en serie som heter Vintage-4.
Jag hade köpt Knedys om han inte relicerat den...
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

De relicade fenders jag har kännt och spelat på tycker jag har varit helt underbara .. de har känts som riktigt bra exemplar av 60-talare.
Man vet också att man får ett instrument som stämmer perfekt i hals o.s.v. inga brister någonstans. Banden på halsen är ju perfekta oxå. Snyggt och lagom slitna (till skillnad från Sandberg).
Jag skulle definitivt kunna köpa en Relic för 30k.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

lowfreq skrev:Jag skulle definitivt kunna köpa en Relic för 30k.
Eller ännu hellre en begagnad för bra mycket mindre pengar, det är ju inte så att det gör något om dom är lite slitna :)
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

jag har köpt mej en ny p-bas (mim) som jag starkt funderar på att försöka relicera lite grann, vill inte ha den för blank som den är nu men inte för sliten heller däremot skulle jag nog inte betala för att köpa en som är relicerad från fabrik, om jag hade råd så skulle jag gärna köpa en som är inspelad och naturligt sliten även en som är hårt sliten.
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+
Inlägg: 575
Blev medlem: tor 11 okt 2007, 09:31

Inlägg av dexter »

trigger skrev:jag har köpt mej en ny p-bas (mim) som jag starkt funderar på att försöka relicera lite grann, vill inte ha den för blank som den är nu men inte för sliten heller däremot skulle jag nog inte betala för att köpa en som är relicerad från fabrik, om jag hade råd så skulle jag gärna köpa en som är inspelad och naturligt sliten även en som är hårt sliten.
Då borde det räcka med att du mattar ner lacken med riktigt fin stålull, såpass fin att det inte blir synliga repor men själva "blänket" försvinner. Sen kan du ta loss alla metalldelar och utsätta dom för lite saltsyreångor så dom får lite åldrad yta. Det räcker gott för att basen inte ska se fabriksny ut utan att för den sakens skull se ut som en relic. Att börja gå på med sandpapper och skit på ett instrument som inte är lackat med cellulosalack ser oftast riktigt illa ut.
Användarvisningsbild
trigger
Medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: tis 24 jul 2007, 15:57
Ort: Oxelösund

Inlägg av trigger »

ja det blir nog kanske bara det, fint stålull har jag ligger och skräpar i snickarbon, saltsyran vet jag inte hur man fixar (baterrisyra?)
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

dexter skrev:
lowfreq skrev:Jag skulle definitivt kunna köpa en Relic för 30k.
Eller ännu hellre en begagnad för bra mycket mindre pengar, det är ju inte så att det gör något om dom är lite slitna :)
HAHAHA..., jo visst.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar