Nybörjarbas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
peter
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 20:17

Nybörjarbas

Inlägg av peter »

Vad tror ni om en japan fender jazz bass som nybörjarbas? De mesta musik jag är intresserad av ser ut som de kör med jazz modellen. Så någon jazz blir det nog. Jag vill inte ha någon onödigt dyrt, men inte heller vilket skräp som helst heller. Jag lirar lite gitarr så jag har i alla fall koll på skillnaden för gitarrer. Speciellt banden brukar vara lite väl fuskat på de allt för billiga modellerna. Vad är det man spar på när det gäller basar?
Flod
Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:09
Ort: Skellefteå/Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Flod »

Det är nog samma som på gitarrer skulle jag gissa... Träslag, mickar, potentiometrar, finish, bandarbete... osv. Sen finns det vissa som är bättre än andra för pengarna.

Jag brukar rekomendera en Dean Edge som förstabas, men andra håller säkert inte med.

Du kan ju egentligen inte gå fel med en Jazz, se bara till att försöka hitta en med bra band!
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

När man köper bas är det viktigt att provspela. Basen skall kännas skön att spela på, och givetvis också låta bra.

Jag har aldrig provspelat en SX-bas men jag har hört extremt många positiva recensioner om dem. De är dessutom väldigt billiga. Jag tror JAM har dem tillgängliga.

http://www.rondomusic.net/
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Finns ju så kallade "nybörjarpaket" att köpa. I dessa ingår, förutom en elbas, en liten övningsförstärkare, axelband och lite smått och gott. Kolla in på http://www.jam.se och se efter vad dom har att erbjuda.

Om inte annat kan en Fender Jazz Bass Standarmodell vara kanon!
Silverspoon
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:53

Inlägg av Silverspoon »

enligt vad jag har hört så ska vissa av squiers jazzbasar låta lite vassare än fenders. ett lite råare sound på något sätt. kan inte uttala mig om det själv däremot utan har bara hört det ryktas. sen kan jag ju säga en bas som är grymt skön att spela på är cort curbow. finns begagnade ut på vendolin och blocket lite då och då. brukar gå på 2000 ungefärBild
guns don't kill people, people kill people!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Semborg skrev:När man köper bas är det viktigt att provspela. Basen skall kännas skön att spela på, och givetvis också låta bra.

Jag har aldrig provspelat en SX-bas men jag har hört extremt många positiva recensioner om dem. De är dessutom väldigt billiga. Jag tror JAM har dem tillgängliga.

http://www.rondomusic.net/
JAg har provat ett par SX basar och dom känns helt ok! Jag tycker också att J&D basarna är värda pengarna. Men både J&D basarna och SX basarna brukar vara så dåligt inställda Met tokhög stränghöjd, vassa band och banan hallsar så om du ska prova så be personalen fixa ordning en åt dig!
Sen så skadar det ju inte om man byter mickar på dom... Men orkar man det så får man en bas för typ 3000 som är riktigt bra!!!
Bör kolla på hallsarna också så dom inte är helt sneda.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Silverspoon skrev:enligt vad jag har hört så ska vissa av squiers jazzbasar låta lite vassare än fenders. ett lite råare sound på något sätt. kan inte uttala mig om det själv däremot utan har bara hört det ryktas. sen kan jag ju säga en bas som är grymt skön att spela på är cort curbow. finns begagnade ut på vendolin och blocket lite då och då. brukar gå på 2000 ungefärBild
Hittar man en Japan Vintage Squire Jazz Bass så får man en riktigt skön instrument som faktiskt pisskar de flesta amerikanare från samma period. Japan Vintage serien tillverkades mellan 1982-1984. Man ser de inte ofta på annonser och när de väl är utannonserade så brukar de liga runt 6000:- om de är i bra skick. Mycket fina instrument!
Senast redigerad av calif de funk den lör 22 jul 2006, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Här min Japan Vintage Jazz Bass.
Bilagor
jazz bass.JPG
jazz bass.JPG (71.66 KiB) Visad 3619 gånger
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
bilden?

Inlägg av bilden? »

calif de funk skrev:Här min Japan Vintage Jazz Bass.
var är bilden?
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

bilden? skrev:
calif de funk skrev:Här min Japan Vintage Jazz Bass.
var är bilden?
Man måste vara inloggad för att kunna se attachments.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Silverspoon skrev:enligt vad jag har hört så ska vissa av squiers jazzbasar låta lite vassare än fenders. ett lite råare sound på något sätt. kan inte uttala mig om det själv däremot utan har bara hört det ryktas. sen kan jag ju säga en bas som är grymt skön att spela på är cort curbow. finns begagnade ut på vendolin och blocket lite då och då. brukar gå på 2000 ungefärBild
den där corten är jääävligt lustig, många gitarrister som gillar den för att den är mindre osv, men ljudet? Njae, jag skulle satsa på något annat. Brorsan hade en sån och jag var aldrig imponerad...

SX-basar är mitt förslag, eller Squier. Tycker att Squier är sjukt mycket mer prisvärda än Fender Mexico Standard-serien, nästan lika bra instrument för halva priset mer eller mindre... Vill man ha något som det står fender på tycker jag att man ska spara ihop liiite till för att ta sig över mexico standard-serien, eller kolla efter specialerbjudanden. Musikbörsen brukar ha såna, när dom köper in ett gäng japan-basar och säljer dom billigt (ofta billigare än mexico, och japan-basarna håller mycket bättre kvalité).

Det här är förstås bara min åsikt, men jag har provat ett gäng mexico standard-jazz basar och ett gäng squier-basar och alltid gillat squiern mer... Är mickarna dåliga = BYT!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Instrument från Fender Japan brukar i allmänhet vara mycket bra, och passar alla, nybörjare såväl som rutinerade.
peter
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 20:17

Inlägg av peter »

Ser ut som det får bli en Fender från Japan då ingen tycks såga dem.
timrat
Medlem
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 01:10
Ort: timrå

Inlägg av timrat »

tycker inte att man skall glömma yamaha basarna finns en hel del bra basar för liten peng
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

peter_s skrev:Instrument från Fender Japan brukar i allmänhet vara mycket bra, och passar alla, nybörjare såväl som rutinerade.
Definitivt. Jag tycker även den Mexicotillverkade Classic serien är rätt bra överlag.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

OLP

Inlägg av Geddan »

Jag köpte en beggad OLP, alltså Ernie Balls "Kinatillverkade" MusicMan kopia.
Tänkte ha den som reservbas på scen.
Jag gav 1´700 för den på Vendolin.
(hade en annan på gång för 1´500, men den var bökig att hämta)

Det är ruskigt mycket bas för pengarna.
Det jag gjorde som första åtgärd var att sätta på en Seymour Duncan Bassline på den. Jag kan säga att den låter betydligt bättre än den Fender Jazz jag körde på innan, så nu blev den reserv istället.

Hade en Squire Jazz för ett par år se´n och den hade så taskigt trä i halsen att jag fick lov att justera den varannan vecka för den började slamra.
peter
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 20:17

Inlägg av peter »

Jaha. Då har jag den i mina händer. En Fender Jazz CIJ. Den intonerar i alla fall perfekt och känns bra, vad det nu är värt som uttalande för en nybörjare.Och finishen är fantastisk, så när som på bandslipningen. Jag skulle nog vilja lite rundare ytterkanter. Men det slits väl ner om man spelar flitigt i 20 år eller så. Vad kvaliteten anbelangar så är det väl bara att vänta och se.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Juste! Glöm bara inte att ta en liten kort paus i spelandet för att posta bilder av det nya kapet. Ha det så kul.
peter
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 20:17

Inlägg av peter »

peter_s skrev:Juste! Glöm bara inte att ta en liten kort paus i spelandet för att posta bilder av det nya kapet. Ha det så kul.
Inte mycket att se. Men här är några bilder.
Bild

Och en jämförelse mellan bandslipningar. Min US strata (några år)
Bild

Och japan basen.

Bild

Man ser ganska tydligt stratans avfasning, vilket gör att den känns mjukare. Båda är bas sidan på tredjebandet.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Visst ser din Jazzbas ut som alla andra Jazzbasar, men att påstå att den inte är mycket att se är väl hårt. Jag tycker den är snygg.

Och förresten, om du inte gillar ändarna på banden ska du genast ta basen till en gittartekniker som kan fixa till dem. Varför vänta tjugo år, och lida under tiden, när du kan få banden som du vill ha dem på bara några timmar?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vita Jazzbasar är snygga. Grattis!
peter
Nykomling
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 20:17

Inlägg av peter »

Visst är vitt snyggt. Men det borde vara mer rött i plektrumskyddet. Visst kan man slipa ner kanterna lite. Men jag ventar nog ett litet tag med det. Det är inte direkt störande. Det kanske till och med är bra att man känner banden ordentligt.
Skriv svar