Ny bas på G! Och så önskas lite hjälp.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ricky Rock
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 02:55
Ort: Stockholm

Ny bas på G! Och så önskas lite hjälp.

Inlägg av Ricky Rock »

Far min drar till staterna om ett par veckor. Jag har skummat igenom ebay dagligen ett tag för att hitta nåt kul han kan ta med sig hem. Och det blev den här till slut:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... &rd=1&rd=1

Hade tänkt hitta nåt vintage, men det här kändes lite mindre risky...

Nån som har nå bra tips på hur man minimerar riskerna runt klimatomställningen?

Mvh Rikard
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

en halv potatis i hardcaset ska tydligen vara bra för luftfuktigheten :shock: Har inte provat dock...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Potatisen fungerar ju som en luftfuktare. Så om du inte vill ha en massa potatis i caset rekommenderar jag att du skaffar dig nån form av luftfuktare. Det kör jag med. Halsen sitter ju kvar och är rak så jag antar att det funkar :D
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Skaffa några sådana där små påsar med ris (eller vad det nu är) som brukar ligga i casen när man köper en ny bas.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

De som konserverar blommor använder sånt...vad det nu heter.
Så det måste gå att få tag på i större kvantiteter.

Rim och reson....ser jag så här i efterhand!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Nu har du fått förslag både på hur du kan öka och minska luftfuktigheten något i ditt case. Har du funderat på vad det är du vill åstadkomma och varför?
Jag antar att du tänker på flygresan. Buden om vad man ska göra är lite olika. Många hävdar till exempel att man ska släppa efter på strängarna .
Min uppfattning är att du inte behöver göra något alls... :oops:
Det enda som kan påverka är allt för snabba förändringar. Och det som kanske är störst risk vid en extrem väderförändring är att lacken krackelerar.
När det blir kallare blir det oftast torrare, men när det senare blir varmare igen finns det risk för kondens=fukt men inte mer än ett kvalitetsinstrument tål.
När det blir kallare drar de flesta material ihop sig, metall lite mer än trä. Det påverkar inte strängarna mer än om du stämmer upp basen lite. Å andra sidan är det förmodligen större risk för halsen (men fortfarande liten) om den naturliga spänningen som den är byggd för försvinner under en längre period i skiftande klimat.
Summa summarum efter denna komplett onödigt långa utläggningen är att om du har ett bra case men du ändå vill vara extrem försiktig. Så stäm ner basen högst ett tonsteg och vänta ett tag med att öppna caset om du kommit från stark kyla till rumstemperatur.

Jag vill gärna ha mothugg för det är ju bra om vi en gång för alla kommer fram till vad som är "rätt".

:wink:
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag tror Peter har alldeles rätt.
Det där med extrema försiktighetsåtgärder kan vara lite överdrivet vid ENSTAKA flygresor. Skall man t ex ut på längre turné och flyga typ var o varannan dag blir det viktigare.
Men att stämma ner ett steg eller två tar varken lång tid eller är speciellt jobbigt, så varför inte... Better be safe than sorry :)
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har inte heller nåt att säga emot. Jag har flugit transatlantiskt med mina basar så många gånger utan att det hänt nåt pga kyla eller luftfuktighet. Solida instrument tål väldigt mycket.
Surra några varv tejp runt caset så det inte öppnas av misstag and you're good to go.

*edit* Sen är naturligtvis det bästa alternativet att investera i ett flightcase men jag antar att det inte är aktuellt i det här fallet.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jag delar Peters uppfattning. Det som är mest kritiskt är snabba extrema växlingar i temperatur/luftfuktighet. Tex att förvara basen i 20-, gå in i 20+ och öppna caset direkt. En bas klarar båda dessa temperaturer, men måste få vänja sig långsamt vid den nya temperaturen. Den största boven historiskt när det gäller skeva halsar ligger nog hos tillverkarna själva. Om de stressat fram instrument och använt trä som inte torkat ordentligt kan fuktigheten i halsen skilja såpass att den vrider sig illa. De flesta större tillverkare har nog koll på detta nuförtiden så faran är väl inte så stor nu som på 70-talet.

Att använda luftfuktare i case är väl bra vid längre förvaring, men vad händer när man tar ut instrumentet ur caset nu på vintern när det är väldigt torrt? Antar att det inte är någon fara med ett par timmars spelande. Jag använder inte luftfuktare utan justerar dragstången utefter årets växlingar istället vilket borde ge halsen en långsam acklimatisering. Rätt eller fel? Synpunkter?
Användarvisningsbild
Ricky Rock
Medlem
Inlägg: 86
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 02:55
Ort: Stockholm

Inlägg av Ricky Rock »

Tack för svar och funderingar! Anledningen att jag är lite orolig är att en polare som köpte en customshop tele i staterna fick problem. Halsen vred sig efter resan hem, troligtvis hade den väl inte torkat tillräckligt. Nu har ju den bas jag köpt ett par år på nacken, så det är ju en annan historia.
Jag har aldrig tänkt på detta tidigare. Har rest med instrument flera gånger och köpt från staterna tidigare ett par gånger. Aldrig nåt problem.
Skriv svar