Bra Miljöval eller den KRAV märkta basen!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Bra Miljöval eller den KRAV märkta basen!

Inlägg av Gröna Lyktan »

Varje gång jag har varit på G att köpa en ny bas, så har jag slagits av samma tanke, nämligen vilka träslag är "okej" att avverka ur miljösynpunkt? Jag försöker vara miljömedveten när det gäller mina inköp, men när det gäller mina basar så har jag noll koll på vilka träslag som är ok att avverka. Träslag som wenge, bubinga, koa m.m låter ju häftigt och ser vackra ut, men jag vill ju utrota en hel art av något stackars djur bara mitt höga nöjes skull.

Är någon insatt (kanske basbyggare BBQV?)
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Kolla här:
http://www.exotichardwoods-africa.com/
Lite svåröverskådligt men det mesta finns, även miljödata i vissa fall
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Svaret på din fråga är nog: det beror på.

Det bästa ur miljösynpunkt torde ju vara om tillverkaren använder träslag som finns i närheten, för att så långt som möjligt undvika långa transporter. Al, ask, och lönn är nog ur miljösynpunkt lämpliga material om instrumentet tillverkas i exempelvis Nordamerika, där dessa träslag är lättillgängliga.

Den som gillar exotiska träslag från sydligt belägna länder bör, tycker jag, definitivt undvika trä som huggits ned i regnskogsmiljö. Särskilt som det finns en hel del plantager som odlar träd på miljömedvetet sätt, med sustainability (har tappat det svenska ordet, sorry) i åtanke. Jag vill exempelvis minnas att Warwick köper lejonparten av det trä de använder från sådana företag.

Annars är det såklart alltid ett bra miljöval att köpa begagnat istället för nytt.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Och inga animaliska produkter i våra basar heller. Kött är också människor :lol:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Som peter_s säger så är det flera faktorer som spelar in. Avverkning av regnskog är naturligtvis inte bra, men långa transporter är en stor miljöbov som man inte tänker på.

Jag bygger i möjligaste mån av svenska träslag, dels av patriotiska skäl, men också av miljöhänsyn. Många puritaner hävdar att amerikansk lönn och al är bättre än svensk, men få kan säga på vilket sätt det är bättre...

Min uppfattning är att det är svårt att höra nå'n skillnad, men svenska träslag är oftast tyngre än sina amerikanska släktingar. Det beror på att de växer långsammare p.g.a. klimatet. Det ger, enligt mina öron, ett bättre ljud men tyngre instrument.

De träslag som är OK att importera är mahogny, ebenholts och rosewood. Det finns inga riktigt bra svenska alternativ till dem, men då ska man givetvis kolla att det är avverkat under kontrollerade former.

Läs mer under Träslag och Svenska träslag på min hemsida!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Bra Miljöval eller den KRAV märkta basen!

Inlägg av A_Warning »

Gröna Lyktan skrev:Varje gång jag har varit på G att köpa en ny bas, så har jag slagits av samma tanke, nämligen vilka träslag är "okej" att avverka ur miljösynpunkt? Jag försöker vara miljömedveten när det gäller mina inköp, men när det gäller mina basar så har jag noll koll på vilka träslag som är ok att avverka. Träslag som wenge, bubinga, koa m.m låter ju häftigt och ser vackra ut, men jag vill ju utrota en hel art av något stackars djur bara mitt höga nöjes skull.

Är någon insatt (kanske basbyggare BBQV?)
Jag tänker också som du och kommer följa denna tråd med intresse=)
Gröna Lyktan
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 16:15
Ort: Göteborg

Inlägg av Gröna Lyktan »

Självklart är långa transporter ett problem, intressant att så många kommer med synpunkter.
Kolla här:
http://www.exotichardwoods-africa.com/
Lite svåröverskådligt men det mesta finns, även miljödata i vissa fall
Bra sida, jag blir lite rädd när rosenträ verkar vara hotat i Sydamerika, är det inte därifrån träet till de de flesta greppbrädor kommer?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

calif de funk skrev:Och inga animaliska produkter i våra basar heller. Kött är också människor :lol:
Så sensträngar till kontran är ett definitivt no-no?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Gröna Lyktan skrev:Bra sida, jag blir lite rädd när rosenträ verkar vara hotat i Sydamerika, är det inte därifrån träet till de de flesta greppbrädor kommer?
Ganska mycket rosewood kommer från Indien, där träden används för att ge skugga åt téplantager, men träet därifrån anses vara av sämre kvalitet än t.ex. den brasilianska motsvarigheten som användes av Fender för länge sedan och nu är väldigt sällsynt.

En sympatisk inställning till basbyggeri och träval har Matt Schmill, mannen bakom FBB Custom och klassikern Bass Gear Review Page. Kolla in hans webbplats: http://www.fbbcustom.com/ och klicka på länken "Smartwood".

Kom att tänka på en sak till, om man nu vill ha en så miljövänlig bas som möjligt, vilken finish bör man välja? Jag gissar att en metallicfärg inkapslad av högglansklarlack är mindre miljövänlig än en vax- eller oljefinish. Kan det stämma?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:
calif de funk skrev:Och inga animaliska produkter i våra basar heller. Kött är också människor :lol:
Så sensträngar till kontran är ett definitivt no-no?
Me I´m only kidding pall
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Träet i en bas är en sak men hur är det med elektroniken.
Inom EU finns det ett RoHs directiv som styr över vilka material man får använda vid elektroniktillverkning. Bland de förbjudna substanserna finns bly. Amerikanska företag brukar ge fullständigt fan i blyförbudet om de inte ser en affärsfara i att använda blylod. Vad jag har sett finns det ingen bas som möter RoHsdirektivet. För om så vore fallet skulle det säkert stå med stora bokstäver
För många basar är inte nog
Skriv svar