Billiga (budget) basar!!!!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
pearldrums
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 11:02
Ort: Lindfors

Billiga (budget) basar!!!!

Inlägg av pearldrums »

Hej hej!
Är ny här på forumet, har spånat runt lite och kommit fram till att detta är ju kanon!!
Är själv ägare till en squire p- bas och en johnson fiol bas!
Inget att skryta med alltså :oops:
är det några fler här som kör med budget metoden?
skulle tex aldrig köpa en äkta gibson...... för dyrt!
men det beror också på min plånbok, hade jag råd så........ :evil:
vad tycker ni om "budget" basar???
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Välkommen Pearldrums! Är du en trummis i botten (din nick)? Hursomhelst, tycker det finns rätt bra budget basar som tex, Squire Vintage Modified, SX Vint. Re, OLP m.m. så det är helt OK.
Senast redigerad av calif de funk den tor 01 mar 2007, 20:08, redigerad totalt 2 gång.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Det finns inte längre någon anledning att titta snett på "budgetbasar". Det finns bra och dåliga basar i alla prisklasser som jag ser det.
Basen är ett verktyg och ska fungera för den som använder det. Vill man förflytta sig mellan Jönköping och Helsingborg går det lika bra med en Skoda som en Ferrari, det är helt andra saker som avgör varför du köper det ena eller det andra.
Väljer du mellan tio budgetbasar och och tio märkesbasar är sannolikheten större att du hittar ett bra exemplar blan märkesbasarna, men du kan likaväl hitta ett kanonexemplar bland budgetbasarna.
Risken med en budgetbas är att den verkar hur fin som helst när den är ny, men att stämskruvar börja glappa, halsen vrider sig och så vidare efter tag.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

budget basar är helt ok om dom är justerade på rätt sätt.. däremot gillar jag inte nya epiphone för dom är ärligt talat äckliga att ta i på något skumt sätt.. Fenders jazz mexico som man väl i det här fallet kan kalla dyr bas gillar jag inte längre pågrund av att halsen är för flat och tunn..

men det är kanske bara jag det...
pearldrums
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 11:02
Ort: Lindfors

Inlägg av pearldrums »

Ha ha....kul att höra!!!! p- basen är nåt alldeles extra, låter kanon men är svårspelad, (mina korta fingrar) har därför en shortscale beatbas också.
ja jag är trummis också.....äger ett trumset från 1978. pearl, något alldeles extra dom också men det hör ju inte hit :wink:
har faktiskt skickat efter en harley benton från tohmann för ......675......kr!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! shortscale.
förstår ju att det inte är något att ha men ja var bara tvungen att prova :oops:
finns mycket fina billiga budget basguror där :)
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Budgetbasar är skitroliga! Man kan byta, köpa, sälja, modifiera och lacka om utan att förlora pensionen. Man måste inte ha värstingprylar (även om det också har sin charm)!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

calif de funk skrev:Välkommen Pearldrums! Är du en trummis i botten (din nick)? Hursomhelst, tycker det finns rätt bra budget basar som tex, Squire Vintage Modified, SX Vint. Re, OLP m.m. så det är helt OK.
Håller med Califen där också.. E du trummis eller? hehehe
Nej men om basarna..

Har ett par stycken basar själv men är rätt sugen på nån sån där Squire Vintage grej..
pearldrums
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 feb 2007, 11:02
Ort: Lindfors

Inlägg av pearldrums »

BarbequeVillage skrev:Budgetbasar är skitroliga! Man kan byta, köpa, sälja, modifiera och lacka om utan att förlora pensionen. Man måste inte ha värstingprylar (även om det också har sin charm)!
mycket bra å klokt sagt!!!! :P
man måste inte ha värsting prylar....det var det jag ville ha fram :wink:
även om jag själv äger en ovation akustisk gura som inte alls är billig!
så finns det budget varianter av allt som duger till såna som inte har råd!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Jag har en OLP. Skitbra grejer. Sen kan du kika lite på Yamahas RBX-serie. Dundergrejer det med. Speciellt RBX 374. Sen finns ju alltid begagnat som ett alternativ. Köpte min femma beggad för 4000 (kostade kring 7-8 när den var ny).
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem
Inlägg: 1783
Blev medlem: lör 13 jan 2007, 14:49
Ort: Göteborg

Inlägg av ingo »

Hittar man en budgetbas som man gillar och om bygget är bra i grunden (finns faktiskt en hel uppsjö av sådana nuförtiden) och dessutom lägger några tusenlappar på t.ex stämmisar. stall och mikar (finns säkert folk här på forumet som kan råda och hjälpa till) så är möjligheten stor att man kan fixa (känns ju som sagt inte så riskfyllt att meka med en budgetbas) sin "drömbas" för 5/6.000.

En beggad budgetbas har ju förutom ändå mer fördelaktigt pris även den fördelen att brister av typen "här har man sparat på kvalliten" redan står i ljusan dager.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, det är märkligt vad mycket bas man får för pengarna idag.

Dean, Olp, Ibanez, Schecter etc.... finns hur mycket som helst.

Har en Deanbas själv och är helt klart nöjd med kvallen på den. Ligger på 6000 spänn hos Thomann. En 10-strängad förvisso men tror inte kvallen på de med 4 el. 5 strängar är sämre.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Hej och välkommen! Budgetbasar idag är så otroligt mycket bättre mot förr och priserna har ändå inte ökat utan har snarare nästan stått still. Som 200071 sade så är det väl först när de börjar bli äldre som det kan märkas skillnad. Kanske kvaliteten skiljer mycket från ex till ex, men jag restade en Squier Jazzbas för ett par år sedan som både lät och och kändes riktigt bra. Håller även med Macahan ang Epiphone. Äger själv en gammal EB-0 ('97:a) och i jämförelse räckte med att titta på den nya för att jag inte skulle vilja ta i den ens.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

daionsavage skrev:Precis som 200071 säger: Jag har en känsla av att det är inte kvalitén i sig som kostar utan kvalitetskontrollen.

Fast jag har aldrig köpt en ny elbas i hela mitt liv (och jag är snart 40!), det finns helt enkelt för mycket billigt godis på begagnatmarknaden :D .
Word! Har man möjligheten så ska man gärna ta sig en kik på det beggade utbudet.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Det är mer sport och mycket roligare att låta bra på en billig bas än en dyr.
Musik är oändlig
Skriv svar