Pyssel

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Pyssel

Inlägg av Johan_ »

Har funderat på o plocka ihop en egen bas av lite delar, typ till en jazzbasmodell, Men är lite ny på det och undrar vad som passar bra ihop, märken, träslag osv.
Och vart man kan hitta bra delar.

Behöver lite tips för att komma igång, lite ny på sånt. :)
Användarvisningsbild
PH
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 12:33
Ort: skurup

Re: Pyssel

Inlägg av PH »

Johan_ skrev:Har funderat på o plocka ihop en egen bas av lite delar, typ till en jazzbasmodell, Men är lite ny på det och undrar vad som passar bra ihop, märken, träslag osv.
Och vart man kan hitta bra delar.

Behöver lite tips för att komma igång, lite ny på sånt. :)
va du ska ha för träslag och mickar och sånt beror ju på vad du vill ha för ljud. angående vart du kan hitta delar kan du alltid kolla på http://www.gmf.se/ (titta i skrotlådan, där kan man göra riktiga fynd ibland) eller så kan du beställa från http://www.warmoth.com/, dom har även träslags beskrivningar som kan hjälpa dej att välja träslag.
it's all in your hands...
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Warmoth

Inlägg av Johan_ »

Någon som har erfarenhet av delar från Warmoth, Verkar ju vara bra grejer.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Visst har Warmoth bra grejor. Deras halsar är dock skittunga. Dom lägger in metall i dom för att de skall bli stadigare. De Warmothbasar jag testat har haft väldigt dålig balans - framtunga. Kan ju hända att man kan specialbeställa en hals utan dessa metalldelar?
Jag har lite prylar såsom stall o mickar att ev. sälja om du e intresserad.
Lycka till.
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

Inlägg av Johan_ »

basnalle skrev:Visst har Warmoth bra grejor. Deras halsar är dock skittunga. Dom lägger in metall i dom för att de skall bli stadigare. De Warmothbasar jag testat har haft väldigt dålig balans - framtunga. Kan ju hända att man kan specialbeställa en hals utan dessa metalldelar?
Jag har lite prylar såsom stall o mickar att ev. sälja om du e intresserad.
Lycka till.
Jag är intresserad, Vad har du att erbjuda?
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Jag äger en Valenti jazzbas som är tillverkad av Warmothprodukter. När jag sitter är halsen aningen framtung men balanserar perfekt när jag står. Vikten kan jag nog dock hålla med om att de väger lite mer än vanliga fenders. Min bas väger 4,5 kg men det är ganska normalt för en Swamp Ash bas med Lönnhals.
Musik är oändlig
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Har en Warmoth/Allparts Jazzbass med aktiva EMG mickar och aktiv EMG preamp..
Rätt tung hela basen.. typ 5,5 tror ja..
Men låter kanon bra!!

Har satt ihop allting själv. Sålde den typ 2-3 år efter att ja bygde den. Sen såg ja den på annons igen typ 2 år senare så då köpte ja tibax den..

Bild
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Det roliga med ask basar är att dem låter bättre ju tyngre dem är pga av tätare fibrer i virket som ger mycket bättre resonans/sustain. Har sett 70-tals Jazzbasar som vägde runt 8 kilo; tråkigt för livespelning men vilken dröm för studiojobb...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Undrar hur en bas i sten skulle låta :roll:
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Vet icke men den skulle definitivt vara kall som Alperna i Januari :) . Har läst på nätet om en snubbe som tänk bygga en just i sten!
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

E väl nåt Italienskt företag som bygger Marmor basar eller va de e.. Sten e de iallafall..
Ser sjuka ut..
Lät dock rätt plonkigt..
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Kan tänka mig att det låter sådär halvtråkigt faktiskt Marcbass! Sten är ju trots allt inte trä och har andra akustiska egenskaper... Men jag tror en sån bas bör ha en inbyggd värmeslinga iallafall :) .
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Vi basister verkar inte kunna komma undan lika billigt som gitarristerna. Tex GMF säljer Japanhalsar som är helt ok, men inte till bas vad jag har sett iaf. Om man inte vill ha den tunga Warmoth-halsen så tycker jag Allparts halsar är bra också. Köpte en Jazz-hals och de är gjorda mera traditionsenligt och väger inte så mycket. Har haft den i över två år och inga problem.

Träslag är ju helt en smaksak. Al brukar ha lite varmare ljud (mera mellanregister) än ask som istället har mera attack och bett. Hade en Fender Precision Special som var gjord i ask och ganska tung. Den var mera fokuserad i bas och diskant. Jag har själv funderingar på att bygga Allpartshalsen med en mahognykropp vilket jag tror skulle funka fint för mig..
Användarvisningsbild
Johan_
Medlem
Inlägg: 312
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 17:00
Ort: Solna

..

Inlägg av Johan_ »

Om nån har delar till salu så är jag intresserad. Gamla fenderdelar skulle vara kul att få tag på.
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Johan, kolla under utrustning säljes.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Danne> GMF säljer visst det japantillverkade halsar. jag har en själv som jag köpt nyligen och den funkar utmärkt. bra kvalle är det också och halsen var förvånande nog i ett stycke lönn. hittade den i skrotlådan hyfsat billigt.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar