Vad bör basarna kosta?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Vad bör basarna kosta?

Inlägg av basnalle »

Har hittat två basar som jag diggar. Tänkte kolla me er om ni har ngn prisuppfattning?

Den ena är en jazz från -74 olympic white, allt original förutom lacken som är tunn cellulosa. (Sunburst från början). Huvudet är oxå ommålat nån gång men färgen har sedan skrapats bort. Inte heller original plektrumskydd. Lätt vikt, riktig player o sliten.

Den andra e en Precision ressiue -70 från mitten av 90-talet, japan. Plastlack, medelvikt-medeltung, allt original förutom axelbandsknoppar (strap locks). Spelar oxå bra, bra output, stadig känsla, lättspelad.

Vad bör dessa basar kosta och för enbart nyfikenhetens skull, kommer de att stiga i värde, hur mycket tror ni i sånna fall?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Det är svårt att komma med exakta siffror, men jag skulle säga att Jazzen hamnar nå'nstans mellan 15-20 000 beroende på hur skicket och omlackningen är. Japanaren har jag ingen koll på.

Framtida värde är ännu svårare attt sia om, men båda har sin marknad och kommer att stiga i pris om inget oförutsett inträffar.

Jag skulle köpa Jazzen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Re: Vad bör basarna kosta?

Inlägg av calif de funk »

basnalle skrev:Har hittat två basar som jag diggar. Tänkte kolla me er om ni har ngn prisuppfattning?

Den ena är en jazz från -74 olympic white, allt original förutom lacken som är tunn cellulosa. (Sunburst från början). Huvudet är oxå ommålat nån gång men färgen har sedan skrapats bort. Inte heller original plektrumskydd. Lätt vikt, riktig player o sliten.

Den andra e en Precision ressiue -70 från mitten av 90-talet, japan. Plastlack, medelvikt-medeltung, allt original förutom axelbandsknoppar (strap locks). Spelar oxå bra, bra output, stadig känsla, lättspelad.

Vad bör dessa basar kosta och för enbart nyfikenhetens skull, kommer de att stiga i värde, hur mycket tror ni i sånna fall?
Hade Jazzbasen varit helt original och då även fyrbulltad hade den kunnat kosta typ 20-22.000:- och öka i värde med 5-10% per år.

Är hela basen omlackad då drar man av 45% - inte mycket värdeökning.

Bara omlackad kropp blir ca -30% och kanske 2-3% värdeökning.

Trebultad original ca 15-17:- och värdeökning med kanske 5% per år. Heltomlackad - 40 - 45% - inte mycket värdeökning. Bara omlackad kropp, -25 - 30% och värdeökning med typ 2%.
************************************************************
Precision ressiue -70 från mitten av 90-talet, japan borde vara värd ca 55% av nypriset. Ingen värdeökning.

Observera att detta är min uppskattade värdering som baseras på uppföljning av prisutvecklingen på Fender basar i sista 20 åren och är inget som är 100% exakt. Bara ungefärlig uppskattning som sagt.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
basnalle
Medlem
Inlägg: 499
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:01
Ort: Stockholm

Inlägg av basnalle »

Tack för svaren, kanon!

Jazzen e fyrbultad o prissatt till 22000:-, precision vill han ha 6000:- för (nån som vet nypris?). Är detta överpriser. Jazzen verkar va de riktigt mycket enligt dina uppskattade kalkyleringar, calif. Omlackningen på jazzen e ganska dåligt gjord, det e bara pålagd cellulosa på sliten kropp, man ser gropar o repor under lacken.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag tycker att 22 000 är för mycket, speciellt med en dålig refin. Jag betalade bara något mer för en omlackad 65:a...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker ett mer realistiskt pris vore ca 16000 för Jazzbasen (om inte lackningen är horribel). P-basen max 5000 (nästan så hardcase borde ingå också). Min åsikt alltså. Jag gissar att båda basarna säljs av en musikaffär som ivrigt brukar hjälpa till att trissa upp priserna (läs Tip Top).
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Svårigheten med P-asen är att det kan skilja såpass mycket på kvalitén från de där årgångarna. Är det ett bra ex tyckar jag priset är helt OK, om än inte superbilligt.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

basnalle skrev:Tack för svaren, kanon!

Jazzen e fyrbultad o prissatt till 22000:-, precision vill han ha 6000:- för (nån som vet nypris?). Är detta överpriser. Jazzen verkar va de riktigt mycket enligt dina uppskattade kalkyleringar, calif. Omlackningen på jazzen e ganska dåligt gjord, det e bara pålagd cellulosa på sliten kropp, man ser gropar o repor under lacken.
En såpass dålig refinish bäddar för problem. 22.000 är då helt orealistiskt pris. Är det då denna tidigare nämnda butik i Sthlm som säljer den skulle jag personligen valt att glömma det hela. Vill du absolut köpa den så skulle jag inte rekommendera dig att betala mera än 10.000:- och det bara om halsen inte är omlackad och basen är en player.

En Japan P-bas från mitten av 90-talet kommer jag inte exakt ihåg nypriset på. Däremot har jag en Japan ´62 re Jazz Bass som jag gav 5.900 för. Köpt ny i Jkp, listpris 8.500 på MB, 6.800 på Nya Musik. Säg då att P-basen är lite billigare vilket stämmer, dra av typ 45% och det borde vara en tämligen realistiskt kalkyl.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

200071 skrev:Svårigheten med P-asen är att det kan skilja såpass mycket på kvalitén från de där årgångarna. Är det ett bra ex tyckar jag priset är helt OK, om än inte superbilligt.

"P-asen"? Nog för att jag vet att du inte är Fenderfantast, men det är väl ändå att ta i? :lol: :lol: :wink:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Bean skrev:
200071 skrev:Svårigheten med P-asen är att det kan skilja såpass mycket på kvalitén från de där årgångarna. Är det ett bra ex tyckar jag priset är helt OK, om än inte superbilligt.

"P-asen"? Nog för att jag vet att du inte är Fenderfantast, men det är väl ändå att ta i? :lol: :lol: :wink:
Freudiansk felstavning? :oops:
Skriv svar