På tal om "bättre förr"...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

På tal om "bättre förr"...

Inlägg av mikkejohansson »

Jag fick en liten knäpp och började kolla in gamla 60-tals basar häromdagen, och fastnade för den här EKO-modellen;

http://www.fetishguitars.com/html/eko/5 ... d1962.html

(fler varianter på; http://www.fetishguitars.com/html/eko/5 ... hrono.html)

Tycker kroppsformen var skitsnygg, lagom jazzmaster/jaguar och lite Reverend sådär...me likey.

Vore spännande att bygga sig en sån där, men med moderna val av material och hardware typ...kanske longscale med lipstickmikar. Hmmm....får höra av mig till BBQV kanske :D
Matte
VIP medlem
Inlägg: 4147
Blev medlem: sön 13 aug 2006, 13:30
Ort: Nora

Re: På tal om "bättre förr"...

Inlägg av Matte »

Har provat en sådan som var avbandad från 12:e band och upp. Lät lite lagom plonkigt. Snygga, men inget man köper för att det är e bra ljudande bas.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag tänker mig en kombination av en sån där och typ en sån här; http://www.bassexchange.com/catalog/ima ... JSgold.jpg


Mmmm.....kanske med utfrästa tonkammare...hmmm....klart annorlunda :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Den där Eko'n var stilig. Kroppsformen påminner mycket om Epiphones solida instrument från 60-talet, Embassy, Newport. Med urfrästa tonkammare blir det väl topp på antar jag och då är ju en kantlist runt denna mumma.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

NAJS! Är de dyra? Varför bygga när RIKTIG VINTAGE ALLTID UTAN UNDANTAG ÄR BÄST! :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag tror hellre på att hitta en byggare med rätt inställning :), är mycket jag skulle vilja ha annorlunda. Men det är ju en skitcool modell att utgå från!

..eller, kanske hitta ett original med för att jämföra :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Såna här EKO basar och såna plast basar påminner mig om en Duke bas jag hade.. Den va HELT ospelbar så efter ett försök att få den att "funka" gick ja ut och slog den i marken tills den sprack.. Det va skoj..

De hade jag dock inte gjort med en 60 tals Fender. :D
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Italienska EKO....

Deras instrument vet jag inte mycket om, men ryktet är tvivelaktigt minst sagt...hehe

De har dock producerat en del rätt coola effektpedaler, framförallt under sena 60- och tidiga 70-talet.

Vår gitarrist hittade en gammal jädrans "multi-pedal" (tremolo mm) i gömmorna, som nu lämnats in för renoveringsförsök. Skall bli kul att höra resultatet.....om den nu går att fixa till.
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Haha! A trip down memory lane!

Min första bas var en EKO Condor och jag kan definitivt säga att vintage inte alltid är bra. :D

Jag har fortfarande den kvar och den har inte blivit bättre med åren heller, snarare tvärt om. :lol:

Sikta hellre på ett custombygge. Jag tror inte det går att få de där bra hur man än värmer och vrider på dem. :wink:
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Den här var ju stenhård!

http://cgi.ebay.it/1963-EKO-985-vintage ... dZViewItem

Både Les Claypool och Justin Meldal-Johnsen kör ju på EKO, så helt kass kan det ju inte vara? De har ju liksom möjlighet at välja...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

marcbass skrev:Den va HELT ospelbar så efter ett försök att få den att "funka" gick ja ut och slog den i marken tills den sprack.. Det va skoj..
Varför har du inte tagit upp det i din tråd om rockstjärnemanér? Viktig info! :D
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Inlägg av peppe »

mikkejohansson skrev:Jag tror hellre på att hitta en byggare med rätt inställning :), är mycket jag skulle vilja ha annorlunda. Men det är ju en skitcool modell att utgå från!

..eller, kanske hitta ett original med för att jämföra :D
Det finns en byggare med "rätt" inställning i Norsjö :wink:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

The thought did cross my mind.....ska slänga ihop en mer konkret idé först så får vi se om jag tar steget att ta kontakt :D
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

marcbass skrev:Såna här EKO basar och såna plast basar påminner mig om en Duke bas jag hade.. Den va HELT ospelbar så efter ett försök att få den att "funka" gick ja ut och slog den i marken tills den sprack.. Det va skoj..

De hade jag dock inte gjort med en 60 tals Fender. :D
Neeej men, men, men! Har inte vi kommit överens för länge sedan att det inte finns ospelbara basar :roll: :?:. Lite konsekvens tack :twisted: :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

calif de funk skrev:
marcbass skrev:Såna här EKO basar och såna plast basar påminner mig om en Duke bas jag hade.. Den va HELT ospelbar så efter ett försök att få den att "funka" gick ja ut och slog den i marken tills den sprack.. Det va skoj..

De hade jag dock inte gjort med en 60 tals Fender. :D
Neeej men, men, men! Har inte vi kommit överens för länge sedan att det inte finns ospelbara basar :roll: :?:. Lite konsekvens tack :twisted: :wink:
En bas är aldrig ospelbar. Marcbass Duke var ospelbar. Alltså var det ingen bas utan ett missfoster. På det viset kan vi behålla konsekvensen. 8)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:
calif de funk skrev:
marcbass skrev:Såna här EKO basar och såna plast basar påminner mig om en Duke bas jag hade.. Den va HELT ospelbar så efter ett försök att få den att "funka" gick ja ut och slog den i marken tills den sprack.. Det va skoj..

De hade jag dock inte gjort med en 60 tals Fender. :D
Neeej men, men, men! Har inte vi kommit överens för länge sedan att det inte finns ospelbara basar :roll: :?:. Lite konsekvens tack :twisted: :wink:
En bas är aldrig ospelbar. Marcbass Duke var ospelbar. Alltså var det ingen bas utan ett missfoster. På det viset kan vi behålla konsekvensen. 8)
:lol: :lol: :lol: Helt rätt! Najs också! Marcbass, no hard feelings man :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Inlägg: 3502
Blev medlem: mån 28 aug 2006, 09:48
Ort: Stockholm, Solna
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

Här är en bild på min EKO. Den uppmärksamma åskådaren lägger märke till att halsen är böjd "åt höger" i bilden.
Det är inte en synvilla.

Kvalitet! :wink: :lol:

Bild
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Vart mer peppad på det här nu, kolla färgerna och greppbrädesinläggen på denna;

http://www.fetishguitars.com/img/eko/ek ... lack02.jpg

Gitarrerna och basarna i 500-serien (basen hette 1100) verkar haft exakt samma kroppar...



Ja, kanske blir en Penn/EKO-bas vad tiden lider :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Skriv svar