Mitt vintageifieringsprojekt!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Mitt vintageifieringsprojekt!

Inlägg av knedy »

Den började såhär på 80talet antar jag:
Bild
Sen åkte den bak 20år och förvandlades lite:
Bild
Nu 40år av spelande senare:
Bild

Eller så köpte jag den för nån vecka sen, bytte lite delar och låg igårkväll och gnuggade den med stålull och autosol... mitt minne är inte det bästa nu för tiden. ;)

Mic-kåpa ska på, tumstöd också. Sen blir det kanske en pinuppa-dekal. Vars kan den få plats och där det är snyggast?

Posta gärna bilder på andra relics jag kan efterapa, jag vill förstöra lacken lite mer. Den kommer få lite fler omgångar med nyckelknippan också. 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Skitkul! Och på bild så ser slitningarna riktigt bra ut. Keep us posted!

(Jag har hört ryktas om att kraftig nedkylning med påföljande hastig upphettning ska krackelera lacken... inga garantier)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

GrafZeppelin skrev:Skitkul! Och på bild så ser slitningarna riktigt bra ut. Keep us posted!

(Jag har hört ryktas om att kraftig nedkylning med påföljande hastig upphettning ska krackelera lacken... inga garantier)
Det kan väl paja träet?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Ja, antar att det är krympning/svällande av trä´t som gör att lacken krackelerar.
Men nog vore det fränt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

GrafZeppelin skrev:Skitkul! Och på bild så ser slitningarna riktigt bra ut. Keep us posted!

(Jag har hört ryktas om att kraftig nedkylning med påföljande hastig upphettning ska krackelera lacken... inga garantier)
Måste det inte vara finlack för det?
Gäst

Inlägg av Gäst »

A_Warning skrev:
GrafZeppelin skrev:Skitkul! Och på bild så ser slitningarna riktigt bra ut. Keep us posted!

(Jag har hört ryktas om att kraftig nedkylning med påföljande hastig upphettning ska krackelera lacken... inga garantier)
Måste det inte vara finlack för det?
Som sagt, inga garantier. Men jag har en sjuttiotals Fender Jazz med tjock polyesterlack på och den har krackat snyggt.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Stoppa kroppen i frysen, sätt ugnen på 100 grader, stoppa in roppen i ugnen -med luckan öppen så fukten drar ut! krickelikrackeli... TA AV HALSEN FÖRST!!!

Ett annat intressant ugns-experiment är att ta av lacken på en kropp o stoppa in den i ugnen på 50-70 grader en längre tid, över natten eller ett dygn. Luckan öppen eller på glänt. En gitarristkompis gjorde så med en stratakropp, den tappade över 25% av sin vikt och krympte såpass i storlek att inga skruvhål till plektrumskyddet passade. Klangen som blev i den nu torra kroppen var GRYM!

Tasta det, ni hemmapulare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

dereborn skrev:Stoppa kroppen i frysen, sätt ugnen på 100 grader, stoppa in roppen i ugnen -med luckan öppen så fukten drar ut! krickelikrackeli... TA AV HALSEN FÖRST!!!
Och gärna hardware och plektrumskydd!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

...och mikarna, fast dom kanske räknas som hardware...
dereborn

Inlägg av dereborn »

Byta stall, va? En vikt plåtbit ger väldigt mycket mer vintage - feel tror jag!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Det där ser schysst ut!!!

Här kommer en länk på tips och trix:
http://home.flash.net/~guitars/Stewsdaphne.html
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2787
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Kan bli riktigt snyggt det där!
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

riktigt snyggt! slitningarna ser skitbra ut!

Byt stall och hals så är du hemma! har aldrig gillat ESP-huvudena.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: Mitt vintageifieringsprojekt!

Inlägg av A_Warning »

knedy skrev:Den började såhär på 80talet antar jag:
Bild
Sen åkte den bak 20år och förvandlades lite:
Bild
Nu 40år av spelande senare:
Bild

Eller så köpte jag den för nån vecka sen, bytte lite delar och låg igårkväll och gnuggade den med stålull och autosol... mitt minne är inte det bästa nu för tiden. ;)

Mic-kåpa ska på, tumstöd också. Sen blir det kanske en pinuppa-dekal. Vars kan den få plats och där det är snyggast?

Posta gärna bilder på andra relics jag kan efterapa, jag vill förstöra lacken lite mer. Den kommer få lite fler omgångar med nyckelknippan också. 8)
Om du byter halsen så kan jag köpa ESP halsen=)
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tycker du ska behålla halsen jag...låt den ha en egen karaktär :)

Sen tycker jag, till skillnad från ovanstående talare, att just ESP har en skön egen "spinn" på den traditionella fender-looken...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Halsen ska vara kvar såklart, skitskön med lite mer jazzbasig-profil än standard P och huvudet är smidigt och snyggt. Ska bli en klassisk ciggbränning på den när jag har tid och cigg är det tänkt! ;)

Annars har jag misshandlat kroppen vidare, lägger upp bilder imorrn när det är bättre ljus. Blir najs vet ni, den har redan fått många komplimanger och lustfyllda blickar. :P

Sen micbyte ska det bli ja. Funderar mer och mer på att fräsa om och sätta en MM-pickup i stall-läge, ev. en till i halsläge á la Geddys jazzbasmonster.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

knedy skrev:Halsen ska vara kvar såklart, skitskön med lite mer jazzbasig-profil än standard P och huvudet är smidigt och snyggt. Ska bli en klassisk ciggbränning på den när jag har tid och cigg är det tänkt! ;)

Annars har jag misshandlat kroppen vidare, lägger upp bilder imorrn när det är bättre ljus. Blir najs vet ni, den har redan fått många komplimanger och lustfyllda blickar. :P

Sen micbyte ska det bli ja. Funderar mer och mer på att fräsa om och sätta en MM-pickup i stall-läge, ev. en till i halsläge á la Geddys jazzbasmonster.
Fast han har precis tagit bort halsmicen pga att den inte lät någe kul med båda micarna inkopplade...
så mitt tips är; inte! :wink:
Däremot i stalläge..... :pelvic_thrust2:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Geddy_Lee skrev:
Fast han har precis tagit bort halsmicen pga att den inte lät någe kul med båda micarna inkopplade...
så mitt tips är; inte! :wink:
Däremot i stalläge..... :pelvic_thrust2:
Det är utseendet och attityden jag är ute efter, bra ljud kommer i andra hand ;) 8) 8) 8) Men vill ju ha kåpa över halsmicen och tvivlar på att den får plats över MM-micen så ja ev. låter jag P-micen vara kvar.

Jag behöver ett fucking axelband kom jag på idag också, har nåt plastiga-straplocks-bekvämt-inbyggt-aktigt nylon Planetwaves med en kudde för bättre support och har tydligen också en pushup-effekt för att framhäva ens kvinnliga former - Sminkväska säljes separat. <<<< Läs: Saknar attityd.

Måste hitta nån sleten läderbit till axelband och tejpa lite gaffa som straplocks-substitut tror jag.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Ett sånt här!
Bild
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Nä, ingen MM-mik! Det är ju ÄNNU värre än jazzmiken som är illa nog :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
dereborn

Inlägg av dereborn »

A Warning säljer ett stall för hundra spänn här på forumet!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

knedy skrev:Måste hitta nån sleten läderbit till axelband och tejpa lite gaffa som straplocks-substitut tror jag.
Jag kör med ett sånt här axelband:
Bild¨
Det svart/blåa då... Funkar skitbra ser snyggt ut och fyller sin funktion :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Du måste ju ha ett sånt här som äkta Lapplänning, Knedy;

http://www.blocket.se/vi/11238749.htm?ca=2_s

..billigt var det också.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Gäst

Inlägg av Gäst »

knedy skrev: Måste hitta nån sleten läderbit till axelband och tejpa lite gaffa som straplocks-substitut tror jag.
Gaffakladd is the new relic!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

FreCKo skrev:
knedy skrev:Måste hitta nån sleten läderbit till axelband och tejpa lite gaffa som straplocks-substitut tror jag.
Jag kör med ett sånt här axelband:
http://www.mooresmusicemporium.com/images/12657.jpg
Det svart/blåa då... Funkar skitbra ser snyggt ut och fyller sin funktion :wink:
Snyggt, men säkert dyrt? :oops: Lika bra att köpa en nytt och slita ut det själv, läder är rätt lätt att åldra.... antar jag 8)


GrafZeppelin: Har redan använt gaffa på basen, en bit snurrat runt E/A-strängarna för att dämpa vibrationer som går upp över sadeln som gör att den kan skorra om man spelar hårt på A-strängen. Ett tips till er som har samma problem men inte vill borra fast ett extra strängtryck btw! ;)
Skriv svar