Mina Basar.

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
gorhan
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 20:43
Ort: Jämtland

Mina Basar.

Inlägg av gorhan »

Hej Alla Baslirare!
Skickar en bild på mina två basar.
Fender Precision -64, med orginal case.
Eagle Stella, kontra med ShallerPickup.
Bild
Bild
Senast redigerad av gorhan den sön 18 mar 2007, 18:08, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Hej och välkommen! Kul med fler vintagefendrar tycker jag. Gillar de där casearna, blond tolex med chokladbruna läderskoningar. Mmmm...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
gorhan
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 20:43
Ort: Jämtland

Inlägg av gorhan »

Hmm.... Vintage???
Om du trodde att det var en nytillverkad kopia av en -64, så trodde du fel! :D
Basen är en orginal -64, förutom mickarna (DiMarzio, 270 kronor på Hagströms musik i Östersund) som jag monterade nån gång på -70 talet. Lade till bilden med plåten bak.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Vintage betyder väl att den är gammal?

Blanda inte ihop med "reissue" :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jo, de var det jag menade! Med det serienumret så är det inget modernt påfund. Caset ser ut som mitt från -65.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
gorhan
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 20:43
Ort: Jämtland

Inlägg av gorhan »

Jo, men om du kollar in Fenders hemsida så kallar dom sina nytillverkade kopior för: American Vintage, så jag blev lite osäker på vad BarbequeVillage menade, därför lade jag in ett förtydligande. Ha´re så länge. (Och tack Mikke, för hjälpen när jag skulle lägga in bilderna). // Hasse.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

gorhan skrev:Jo, men om du kollar in Fenders hemsida så kallar dom sina nytillverkade kopior för: American Vintage, så jag blev lite osäker på vad BarbequeVillage menade, därför lade jag in ett förtydligande. Ha´re så länge. (Och tack Mikke, för hjälpen när jag skulle lägga in bilderna). // Hasse.
Inte American Vintage - bara American Vintage Reissue vännen :roll:. Välkommen förresten. :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
gorhan
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 20:43
Ort: Jämtland

Inlägg av gorhan »

Hej, det är vännen din :D

Jo, jag menade American Vintage, kolla här:
http://www.fender.com/products/search.p ... canvintage

Däremot vet jag inte vad du menar med: American Vintage Reissue :roll:

Men hur som hellst, tack för ditt välkomnande!!!

Vilken underbar hemmsida//Hasse.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fender byter namn på sina utgåvor varenda år, finns inte en chans att hänga med längre...

Hursomhelst, jag säger bara "medlemspresentationer"! :)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Hej Gorhan,

Kul att du gillar forumet. Den ÄR bra!

Med Am Vint. Reissue menar man att det är en ny utgåva av basar från pre Cbs perioden (fram till 1965 men även senare som tex. ´75). Dessa är tillverkade enligt ursprungliga specifikationer dito betäckningen. Fender var tvungen att ta tillbaka de marknadsandelar man tappat pga mycket sämmre kvalitet under CBS eran, särskilt under 70-talet. Svaret var "de gammla goda basarna" från de gammla goda tiderna. Man startade tillverkningen 1982 och det blev en omedelbar succé.

Uppenbarligen har Fender döpt om denna serie till ett enklare begrepp (länge sen jag var inne på deras website). Men du, ingen trodde väl att din bas var en sådan ändå :D.

mvh
Califen
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Välkommen! Då finns det i alla fall en till på det här forumet som bara äger två basar, en el och en kontra :lol: Dom flesta verkar ha 48 basar ungefär... Lirar du i nåt band?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Välkommen!

Gillar din Fender trots att den är modifierad vilket jag kan tycka e en ren synd :wink:

Ansluter mig också till klubben med endast två basar vilket i mitt fall innebär två gamla Fender häckar. 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
gorhan
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 20:43
Ort: Jämtland

Inlägg av gorhan »

Tack alla för välkomnandet.

Aha Califen, det förklarar ju saken, med "Am. Vint. Reissue".

Jorå Svensson, jag spelade i ett band, i slutet på -70 början -80 talet, men sen blev det ett uppehåll på ca 25 år, varvid det blev hemvändarfest och vi beslutade oss för att spela där. Nu planerar vi att träffas till sommaren då vi ska ha 30års klassfest. problemet är bara att vi är utspridda i sverige, så det är inte så lätt att träna ilag :D .

Jag spelar även med i ett sk. spelmanslag för jag ville träna att spela på gehör, det var så roligt att jag köpte mig en kontra. Så nu har jag varit med där i ett år, och det är verkligen skitkul, fast det inte är direkt den musiken jag lyssnar på :P

Jo, Groovyjr, man kan ju tycka att det är synd att jag monterade dit en extra mick, fast... jag har aldrig ångrat det, och skillnad på ljudet blev det ju, och jag är ju inte direkt tänkt att sälja den så mig gör det inget :P

Vi Höres // Hasse.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Svensson skrev:Välkommen! Då finns det i alla fall en till på det här forumet som bara äger två basar, en el och en kontra :lol: Dom flesta verkar ha 48 basar ungefär... Lirar du i nåt band?
Också tvåbasägare :D !!!








(några dar till, sen får jag en Warwick)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Svensson skrev:Välkommen! Då finns det i alla fall en till på det här forumet som bara äger två basar, en el och en kontra :lol: Dom flesta verkar ha 48 basar ungefär... Lirar du i nåt band?
Jag hade en bas i flera år... Sen köpte jag en till :D Sen fick jag en halv som jag var tvungen att färdigställa... Och nu har jag en halv till som jag måste fixa... och sen måste jag ju ha en till bas som backup, och en för lite större gig... Och en för mindre gig, en för rockgig, en för att sitta hemma, en akustisk, en för syns skull, en JÄTTEdyr som jag aldrig kommer spela på, en JÄTTEbillig som jag inte VILL spela på, en ful, en snygg, en dugligt bra, en arbetshäst, en fender, en warwick, en gibson...

Vafan, det vart visst några stycken iaf :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Snygg P-bas..


Ja har också bara nån enstacka bas.. :wink: :wink:
Användarvisningsbild
gorhan
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 20:43
Ort: Jämtland

Inlägg av gorhan »

Tjena Svarte_Jack.
Är det dig som ni sjunger om i Balladen om Svarte Jack???
Du vet väl att det är farligt att leka med knivar :twisted:
Lycka till med Warwicken, lite avis är jag nog :D

Jag undrar om en sak FreCKo.
Du som verkar ha en bas för alla tillfällen,
Vad spelar du på för bas när du sitter på muggen?
Är det den ensträngade ståfelan som du lirar mest på då? :oops:

Var in på din hemsida marcbass och lyssnade lite på Jojje´s Band.
Bra tryck i låtarna, duktig gitarrist och sångare..... Jo, jo du var
duktig du också :wink:
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Det var jag som skrev låten :P (delvis)

Måste erkänna att det är en fuskwarwick. Deras billiga basar Rockbass. Men det funkar fint i alla fall.
Användarvisningsbild
gorhan
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 20:43
Ort: Jämtland

Inlägg av gorhan »

Fuskwarwick :?:
Många gånger handlar det mest om att de billigare basarna/gitarrerna inte är injusterade riktigt, bara fabriks/tillverknings justerad när man köper dom. Justeringen gör man ju ändå helst själv, så det blir riktigt gjort! 8)

(Mycket justering var det på kontran innan jag fick till den perfekt, äkta kinatillverkning säger väl allt).
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

gorhan skrev:
Jag undrar om en sak FreCKo.
Du som verkar ha en bas för alla tillfällen,
Vad spelar du på för bas när du sitter på muggen?
Är det den ensträngade ståfelan som du lirar mest på då? :oops:
I och för sig TVÅ strängar, men jag skulle kunna tänka mig en sån här på toan; http://www.longbowbass.com/ :)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

mikkejohansson skrev:
gorhan skrev:
Jag undrar om en sak FreCKo.
Du som verkar ha en bas för alla tillfällen,
Vad spelar du på för bas när du sitter på muggen?
Är det den ensträngade ståfelan som du lirar mest på då? :oops:
I och för sig TVÅ strängar, men jag skulle kunna tänka mig en sån här på toan; http://www.longbowbass.com/ :)
Kul pryl, fast det kunde lika gärna varit 4-strängat :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

gorhan skrev:Var in på din hemsida marcbass och lyssnade lite på Jojje´s Band.
Bra tryck i låtarna, duktig gitarrist och sångare..... Jo, jo du var
duktig du också :wink:

tackar tackar!
Användarvisningsbild
gorhan
Nykomling
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 20:43
Ort: Jämtland

Inlägg av gorhan »

Hmm...LongBowBass? Lite udda är den ju, bred hals för bara två strängar, men, men ganska frän i alla fall.

Köpte själv strängar nyss från USA, RotoSound (RS 66LD Nickel), genom eBay.com, funkade perfekt. Vilket underbart ljud. Ägde även 66,or förut, men råkade spela av E-strängen mitt i ett gigg :shock:
Publiken jublade!!! :P

Men nu skulle jag behöva nya strängar till kontran som funkar bra till en magnetpickup (SchallerPickup), Kanske du Svennson har nått förslag, såg någonstans att du var på G att köpa en Schaller, (såg även på din hemsida att du hade nått liknande P-bas mickar monterat på din kontra, stämmer det?).
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

gorhan skrev:Hmm...LongBowBass? Lite udda är den ju, bred hals för bara två strängar, men, men ganska frän i alla fall.

Köpte själv strängar nyss från USA, RotoSound (RS 66LD Nickel), genom eBay.com, funkade perfekt. Vilket underbart ljud. Ägde även 66,or förut, men råkade spela av E-strängen mitt i ett gigg :shock:
Publiken jublade!!! :P

Men nu skulle jag behöva nya strängar till kontran som funkar bra till en magnetpickup (SchallerPickup), Kanske du Svennson har nått förslag, såg någonstans att du var på G att köpa en Schaller, (såg även på din hemsida att du hade nått liknande P-bas mickar monterat på din kontra, stämmer det?).
Jag har köpt en schaller och haft den på ett par gig. De strängar jag kör med heter Eurosonic Ultra Light, dom säljs i Europa under namnet Presto. Finns i olika tjocklekar varav Ultra Light är dom tunnaste, dock olika benämningar beroende på om det är Eurosonic eller Presto (snurrigt?). Det är en nylonsträng med stålkärna och funkar fin fint med Schallern. Lättspelade strängar men med bra "stuns" i. Mr Dereborn kör även han med såna nu och verkar nöjd. Kolla in reklamvideo med Jack Hanlon:
http://www.youtube.com/watch?v=lwu32hkI9C0
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

gorhan skrev:Jag undrar om en sak FreCKo.
Du som verkar ha en bas för alla tillfällen,
Vad spelar du på för bas när du sitter på muggen?
Är det den ensträngade ståfelan som du lirar mest på då? :oops:
Brukar lämna musikinstrumenten utanför dasset faktiskt, har ju inget trådlöst system och det är inte lika kul att spela unplugged :evil: Får skaffa en akustisk bas att ha på dass...

Skämt åsido så har jag två basar som är fabriksklara, köpta färdiga liksom, sen en som är nästan klar och sen har jag en baskropp jag ska börja bygga lite på... Så fyra basar :lol: Och ändå vill jag ha en p-bas... :?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar