Fender 51-reissue

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Luslejon
Medlem
Inlägg: 342
Blev medlem: lör 17 mar 2007, 11:49
Ort: Stockholm

Fender 51-reissue

Inlägg av Luslejon »

Är det någon här som har lirat på en Fender P-bas 51-reissue?

Var och kollade på den idag och fick riktig jävla GAS. Korkat nog så spelade jag inte på den (fråga mig inte varför! :oops: )

Skulle vara trevligt att veta om den är något att rekommendera.

http://www.vintage-guitars.se/1994_Fend ... _Japan.jpg
"I'm in competition with myself and I'm losing"
- Roger Waters
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Fender 51-reissue

Inlägg av bootsy »

Luslejon skrev:Är det någon här som har lirat på en Fender P-bas 51-reissue?

Var och kollade på den idag och fick riktig jävla GAS. Korkat nog så spelade jag inte på den (fråga mig inte varför! :oops: )

Skulle vara trevligt att veta om den är något att rekommendera.

http://www.vintage-guitars.se/1994_Fend ... _Japan.jpg
En av mina favorilbasar, jag har en från första halvan 90-talet (alltså en sådan du länkar till - de var lite snyggare och blekare i färgen på den tiden än de nyare som säljs nu!). Låter mycket fint, speciellt med flats. Distinkt, lite rått anslag, och fet boten med bra sustain. Mit ex är nog den bästa inspelningsbas jag ägt. :-)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Tror vissa basspår på Metallicas St. Anger är inspelade med en sån faktiskt.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

HAHAHAHAHAHAHA!




(..jag antar att det var en referens till en annan tråd med vissa ironiska förtecken?)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

mikkejohansson skrev:HAHAHAHAHAHAHA!




(..jag antar att det var en referens till en annan tråd med vissa ironiska förtecken?)
*pust* Å jag tänkte "here we go again"!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

mikkejohansson skrev:HAHAHAHAHAHAHA!




(..jag antar att det var en referens till en annan tråd med vissa ironiska förtecken?)
Förlåt då! Lovar att jag har sett Bob Rock sittandes med nåt liknande på Some Kind Of Monster-dokumentären...
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Svarte_Jack skrev:
mikkejohansson skrev:HAHAHAHAHAHAHA!




(..jag antar att det var en referens till en annan tråd med vissa ironiska förtecken?)
Förlåt då! Lovar att jag har sett Bob Rock sittandes med nåt liknande på Some Kind Of Monster-dokumentären...
Fast jag tror at Bob Rock sitter och fingrar på en riktig 50-talare i filmen. Och Mikke kan garva hur mycket han vill, singlecoil p-basar låter rått och fett. Kan mycket väl tänka mig en sådan med tillrattat ljud på en metalskiva. Sedan ser den väl inte tillräckligt "trash" ut, men det är väl en annan sak...
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Bob Daisley använde en 1954 Precision på Ozzys No More Tears album titellåten inkluderad. (Det du Geddy :wink: )
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Jag trodde jag skrev ett inlägg här igår trodde jag...skumt.

Bootsy: mitt skrat var inte alls menat så, jag vet mycket väl hur rått och bra en sån bas kan låta. Var bara det att Metallica-basar diskuterades med en dåres envishet i en annan tråd ("Rapport från Frecko?"), och jag kunde inte låta bli att roas av det inlägget...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Danne skrev:Bob Daisley använde en 1954 Precision på Ozzys No More Tears album titellåten inkluderad. (Det du Geddy :wink: )
Så pass?! :roll:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

mikkejohansson skrev:Jag trodde jag skrev ett inlägg här igår trodde jag...skumt.

Bootsy: mitt skrat var inte alls menat så, jag vet mycket väl hur rått och bra en sån bas kan låta. Var bara det att Metallica-basar diskuterades med en dåres envishet i en annan tråd ("Rapport från Frecko?"), och jag kunde inte låta bli att roas av det inlägget...
Trodde väl att det var något annat inblandat i de hela! :-)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Låter som en bra bas till ett vettigt pris! Med lite tur och prut får man den säkert för 5k och då är det grymt bra, tycker jag!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

mikkejohansson skrev:Jag trodde jag skrev ett inlägg här igår trodde jag...skumt.
Det hamnade nog i fel tråd tror jag.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Aha...okej. Har du sett det nånstans?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16205
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

mikkejohansson skrev:Aha...okej. Har du sett det nånstans?
http://pratabas.jconserv.net/viewtopic.php?t=1199
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Tror vissa basspår på Metallicas St. Anger är inspelade med en sån faktiskt.
Så det är DÄRFÖR hela den skivan låter skit?

MUAHAHAHAAAAAAAAAAAAAAAAA..... hehermpf...


:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Min ´68 Telecaster Bass borde ju låta ungefär som P-basen i trådens första inlägg och jag kan intyga att det går alldeles utmärkt att skruva till ett vrålande rocksound på den. Fast det går ju å andra sidan att skruva till ett vrålande rocksound med vilken bas som helst. Klarar man inte det så finns det andra hobbies. Makramé t ex.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Johannes skrev:Min ´68 Telecaster Bass borde ju låta ungefär som P-basen i trådens första inlägg och jag kan intyga att det går alldeles utmärkt att skruva till ett vrålande rocksound på den. Fast det går ju å andra sidan att skruva till ett vrålande rocksound med vilken bas som helst. Klarar man inte det så finns det andra hobbies. Makramé t ex.
Knyppling är också ett alternativ.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Höll faktiskt på att köpa just en -51 reissue.
Det var egentligen inget jag tänkte avslöja såhär offentligt men...
När jag bytte Ibanezen mot Rickenbackern försökte MB:snubbarna i Gävle pracka på mig en.
Detta var typ... -96
Men. fanns det ytterligare varianter av denna vid det årtalet eller kostade den verkligen typ 10 papp ny? Nu är det länge sedan men jag vill minnas att den låg runt 10k
Ric:en kostade 12.

Hade det varit en annan/andra puppor än just den det är på den där basen så hade det nog blivit Fendern och inte Rickenbackern för jag vill minnas att jag gillade halsen ganska bra. Men det var ju då.. 11 år sedan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Höll faktiskt på att köpa just en -51 reissue.
Det var egentligen inget jag tänkte avslöja såhär offentligt men...
När jag bytte Ibanezen mot Rickenbackern försökte MB:snubbarna i Gävle pracka på mig en.
Detta var typ... -96
Men. fanns det ytterligare varianter av denna vid det årtalet eller kostade den verkligen typ 10 papp ny? Nu är det länge sedan men jag vill minnas att den låg runt 10k
Ric:en kostade 12.

Hade det varit en annan/andra puppor än just den det är på den där basen så hade det nog blivit Fendern och inte Rickenbackern för jag vill minnas att jag gillade halsen ganska bra. Men det var ju då.. 11 år sedan.
Jupp, den kostade ungefär 10 papp på den tiden, det stämmer. Jag köpte min för ungefär 8-9 efter lite rabatt om jag minns rätt.

Och oj vad du hade fått skämmas om du hade köpt urmodellen till alla de hatade Fenderbasarna. Där hade du tur!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:Höll faktiskt på att köpa just en -51 reissue.
Det var egentligen inget jag tänkte avslöja såhär offentligt men...
När jag bytte Ibanezen mot Rickenbackern försökte MB:snubbarna i Gävle pracka på mig en.
Detta var typ... -96
Men. fanns det ytterligare varianter av denna vid det årtalet eller kostade den verkligen typ 10 papp ny? Nu är det länge sedan men jag vill minnas att den låg runt 10k
Ric:en kostade 12.

Hade det varit en annan/andra puppor än just den det är på den där basen så hade det nog blivit Fendern och inte Rickenbackern för jag vill minnas att jag gillade halsen ganska bra. Men det var ju då.. 11 år sedan.
Jupp, den kostade ungefär 10 papp på den tiden, det stämmer. Jag köpte min för ungefär 8-9 efter lite rabatt om jag minns rätt.

Och oj vad du hade fått skämmas om du hade köpt urmodellen till alla de hatade Fenderbasarna. Där hade du tur!
Ja visst hade jag?
Speciellt m tanke på att jag ratat Fender en hel del redan på det här forumet...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
Ja visst hade jag?
Speciellt m tanke på att jag ratat Fender en hel del redan på det här forumet...
Jo, jag har noterat det.

Du har naturligtvis all rätt i världen att tycka fel! ;-)
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Fender är lite som Volvo. Bra och funktionellt. Men likväl kör alla grabbar i min ålder omkring i BMW:s och massa annat. Men sen kommer man fram till att en Volvo inte är så tokig med åren.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Svarte_Jack skrev:Fender är lite som Volvo. Bra och funktionellt. Men likväl kör alla grabbar i min ålder omkring i BMW:s och massa annat. Men sen kommer man fram till att en Volvo inte är så tokig med åren.
Synd att Volvo är världens tråkigaste och fulaste bil då.

bootsy skrev: Jo, jag har noterat det.

Du har naturligtvis all rätt i världen att tycka fel! ;-)
Hm. OK. Tack.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar