Fräsa jazzmick i en p-bas

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Fräsa jazzmick i en p-bas

Inlägg av Busta B »

Är det som att svära i kyrkan här? =)

Testade en sån bas, och det lät göött. Har en orginal squire p-bas -82. Fint skick. Vad bör man tänka på vid ett sådant ingrepp? Vad går "förlorat"? Har hört om lundgrens p/j sats, att den skall vara bra. Annars bara en passande j-mick?

Feedback?

//johan
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
gäst

Inlägg av gäst »

Synd att börja skära i en -82 Squire Precision. Sälj den till mig i stället...
Jag har haft en Fender Hot Rodded P-bas, dvs en vanlig Precision med en extra mick vid stallet, det var ett enormt bra instrument som kvalar in som Top 3 på listan över instrument jag ångrar att jag sålt. Hittar du en sådan så rekommenderar jag den varmt. Kanske den bästa allroundbasen man kan ha. Alla P-basens fördelar och dessutom en klockrent Jazz Bass-sound när man sparkar igång extramicken.
Bild
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Kanske inte lika cleant som en original P-bas men som Johannes säger grymt allround.

Så man förlorar lite mojo men gainar nya ljudmöjligheter. :)
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Lyssna på Johannes nu och ge fan i Squiern!! :lol:

Vill du ha ett objekt att fräsa i så kan vi byta. min fender mex mot din squier :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Har en sådan Hot Rodded P-bas fast i Sunset Orange Transparent finish och RW-bräda. Som sagt, en stallmick ger extra bett och kan vara användbart även om jag ofta använt bara P-micken. Bestämde mig för en ny P-bas och eftersom jag gillade finishen (som var exklusiv för modellen) så tyckte jag att en extra mick knappast skadar. Nya Squiers är ofta inte kattskit, så du kan ju testa en P-bass Special för att rädda 82:an från fräsen. IOFS Jazz-hals då om du har svårt för den. Det är väl kanske inte totalt helgerån att fräsa upp '82:an, men möjligtvis onödigt när det finns tänkbara alternativ?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Danne skrev:Har en sådan Hot Rodded P-bas fast i Sunset Orange Transparent finish och RW-bräda. Som sagt, en stallmick ger extra bett och kan vara användbart även om jag ofta använt bara P-micken. Bestämde mig för en ny P-bas och eftersom jag gillade finishen (som var exklusiv för modellen) så tyckte jag att en extra mick knappast skadar. Nya Squiers är ofta inte kattskit, så du kan ju testa en P-bass Special för att rädda 82:an från fräsen. IOFS Jazz-hals då om du har svårt för den. Det är väl kanske inte totalt helgerån att fräsa upp '82:an, men möjligtvis onödigt när det finns tänkbara alternativ?
+++
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Danne skrev:Har en sådan Hot Rodded P-bas fast i Sunset Orange Transparent finish och RW-bräda. Som sagt, en stallmick ger extra bett och kan vara användbart även om jag ofta använt bara P-micken. Bestämde mig för en ny P-bas och eftersom jag gillade finishen (som var exklusiv för modellen) så tyckte jag att en extra mick knappast skadar. Nya Squiers är ofta inte kattskit, så du kan ju testa en P-bass Special för att rädda 82:an från fräsen. IOFS Jazz-hals då om du har svårt för den. Det är väl kanske inte totalt helgerån att fräsa upp '82:an, men möjligtvis onödigt när det finns tänkbara alternativ?
Den orangea är riktigt fin!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Hitta jazzmicken på den här bilden:

Bild

Enough said?

:)
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Synd att börja skära i en -82 Squire Precision. Sälj den till mig i stället...
Jag har haft en Fender Hot Rodded P-bas, dvs en vanlig Precision med en extra mick vid stallet, det var ett enormt bra instrument som kvalar in som Top 3 på listan över instrument jag ångrar att jag sålt. Hittar du en sådan så rekommenderar jag den varmt. Kanske den bästa allroundbasen man kan ha. Alla P-basens fördelar och dessutom en klockrent Jazz Bass-sound när man sparkar igång extramicken.
Jag är fortfarande riktigt deppig över att en kille inte sålde sin sån där Hot Rodded till mig... Vänsterhänt, sunburst, ett extra set Lundgren Hot-mickar till den och han tänkte sälja den för 6000 spänn! :shock: Bara mickarna kostade ju för fan 2000 nya, och basen kostade 15.... :cry:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Sålde han till någon annan eller kom han på hur billigt det var och drog tillbaka försäljningen helt? Jag gav 16' för min ny, men då var det lite extra påslag för den finishen (listade för 18495).
gäst

Inlägg av gäst »

6.000? Jisses...
Tror jag gav 10.000 för min begagnad och sålde den för samma pengar. Är sugen på att köpa en igen.
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:Hitta jazzmicken på den här bilden:

Bild

Enough said?

:)
Den basen skulle du inte vilja ha som bruksinstrument. Den blev tydligen helt ospelbar med åren. I vilket fall som helst, jag spelar nästan uteslutande på traditionell P-bas med EN mick. Dock så är en P/J-Precision ett väldigt bra val om man bara har en bas eller som i mitt fall, en P-bas och en P/J-bas. Det finns ju faktiskt tillfällen när man vill ha Jazz Bass-soundet även om det i mitt fall är ganska sällsynt. Nu har jag i alla fall ersatt P/J-basen med en Thunderbird som ju också har två mickar.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Danne skrev:Sålde han till någon annan eller kom han på hur billigt det var och drog tillbaka försäljningen helt? Jag gav 16' för min ny, men då var det lite extra påslag för den finishen (listade för 18495).
Han ville ha en femma och bytte den mot något i Göteborg tror jag...
Johannes skrev:6.000? Jisses...
Tror jag gav 10.000 för min begagnad och sålde den för samma pengar. Är sugen på att köpa en igen.
mm, och din är högerhänt! Tänk dig hur sällsynta dom där jävla basarna är... :cry:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Johannes skrev:


Den basen skulle du inte vilja ha som bruksinstrument. Den blev tydligen helt ospelbar med åren.
Jodå jag känner till historien med Jamersons envishet. Det var inte det som var min poäng. Den basen på bilden levererade ju en del hits, och trådförfattaren gillar ju soul. Jag skulle kunnat ha med en bild på Bob Daisley, DeeDee Ramone, Phil Lynnot, Pino Palladino, Paul Simonon, Raphael Saadiq mfl. Alla basister som hittade en p-bas och stayed with it. Oberoende av musikstil. Vill man ha jazzbasljud borde man inte FÖRSTÖRA en p-bas, utan skaffa en jazzbas.

Det är mina obetydliga fem öre...
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

P65 Jag håller med... :oops:
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Hehe, varför den rodnande smileyn? Intelligens är inget att skämmas över :wink:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Gäst

Inlägg av Gäst »

precision65 skrev:Jag skulle kunnat ha med en bild på Bob Daisley, DeeDee Ramone, Phil Lynnot, Pino Palladino, Paul Simonon, Raphael Saadiq mfl. Alla basister som hittade en p-bas och stayed with it. Oberoende av musikstil.
Menar du att ovanstående bara spelade p-bas eller att de lät bli att fräsa för stallmik i sina p-basar?
gäst

Inlägg av gäst »

precision65 skrev:Vill man ha jazzbasljud borde man inte FÖRSTÖRA en p-bas, utan skaffa en jazzbas.

Det är mina obetydliga fem öre...
Tanken är kanske att han vill ha en P-bas med Jazz Bass-sound. Själv så gillar jag inte jazzens smala hals så för mig passade en P/J-bas bra. Man kan ju dessutom välja i det läget, man får ju både ett pra P OCH J-sound i en P/J-bas men med en Jazz så får man ju tyvärr inte ett bra P-sound genom att vrida av stallmicken. Dessutom så förstör man väl inte en bas genom att sätta i en extra mick? Förändra kanske är rätt ord. Sedan kan det ju vara korkat att operera på en 25 år gammal bas men om han hittar en beggad 10 år gammal American Standard-Precision t ex så finns det väl inget som hindrar att han slänger i en mick till. Vill killen ha en P/J så finns det väl inte så mycket att göra om han inte hittar t ex en Hot Rodded och de är inte helt vanliga tyvärr.

Ironiskt att jag som spelat Precision sedan 80-talet försvarar P/J-basen. Dock så är det ju en strålande bra idé med den mickuppsättningen så varför inte. Bara för att min Precision är fantastisk så betyder ju inte det att alla andra basar är kass.
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

GrafZeppelin skrev:
precision65 skrev:Jag skulle kunnat ha med en bild på Bob Daisley, DeeDee Ramone, Phil Lynnot, Pino Palladino, Paul Simonon, Raphael Saadiq mfl. Alla basister som hittade en p-bas och stayed with it. Oberoende av musikstil.
Menar du att ovanstående bara spelade p-bas eller att de lät bli att fräsa för stallmik i sina p-basar?
Jag menar att p-bas UTAN stallmick var deras mainbasar. Jag har sett bilder på Lynnot med en Ibanez :cry:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
precision65
VIP medlem
Inlägg: 1998
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 16:12
Ort: Åkersberga

Inlägg av precision65 »

Min åsikt(som ingen behöver lyda)är att man FÖRSTÖR en jv 82:a om man gräver ett hål i den. Man kan väl gräva i nåt annat om man vill "hybrida" en bas.

Jag har sett rätt många ångerfulla miner på vintagemässorna genom åren. Folk som "hottat" upp sina p-basar genom att strippa färgen och hugga i dimarziomick vid stallet. Trist. Då(70-talet) fanns ju inget alternativ, så det kan man kanske ha lite förståelse för, men nu :?:
______________________________________
http://www.heavyduty.se

AIK!


Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+
Inlägg: 1126
Blev medlem: lör 29 jul 2006, 15:54
Ort: Göteborg

Inlägg av Busta B »

Tack basbröder för ert engagemang.. tanken med tråden var att få igång ett resonemang i frågan. Detta verkar ju ha lyckats. Blir ingen stallmick i den squiern iallafall. Kanske ngn annan bas. Så länge växlar jag till G&L´n om det behövs mer knörr. I vilket fall är P/J kombinationen oslagbar. I rätt instrument.
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Skriv svar