Scale-tension förhållande?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Scale-tension förhållande?

Inlägg av Billy »

Jo, jag undrar bara hur det är med det här med shortscale-basar, är det så att det blir högre tension på strängarna på dom än på longscale-basar?

Håller på att planera ett basbygge att ha som projektarbete i skolan, och vill uppnå så mycket tension som möjligt. Några tips?

En annan fråga; bandar man olika för olika skalor? Alltså, kan man bygga en shortscale-bas med en longscalehals?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det blir lägre tension med kort skala. Mao hög tension = lång skala. Kanske skulle satsa på 35" om du vill ha hög tension. Sedan beror det på strängtjocklek och även fabrikat på strängar. Ju tjockare strängar desto högre tension.

För att stämma sitter banden tätare på en kortskalig bas.
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Okey!

Jo, det där med strängtjocklek vet jag ju...
Vet att Rotosound är kända för hög tension, finns det mer att välja på?
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

En D'Addairo 50 G-sträng får strängspänningen 18,87Kg för 30" skala och 24,22Kg för 34" skala
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker nämnda D'Addario har ganska hög spänning på sina. Gäller såväl nickel rounds, halfrounds och flatwounds.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

LaBella strängarna jag köpte av Basstudio var värre, men LaBella anger inte några värden på sina strängar
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Billy
Medlem+
Inlägg: 1109
Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
Ort: Stockholm

Inlägg av Billy »

Tack för hjälpen, återkommer förhoppningsvis med en projekttråd senare...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

ferm skrev:LaBella strängarna jag köpte av Basstudio var värre, men LaBella anger inte några värden på sina strängar
Hur är dom där LaBella-strängarna? Har kollat lite på deras oslipade strängar som verkar sjyssta i pris och kvalitet, men inte hört någon "riktig" recension av dom...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Har du kollat BGRA.net frecko? Kan finnas nåt där.
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »


ferm skrev:
LaBella strängarna jag köpte av Basstudio var värre, men LaBella anger inte några värden på sina strängar


Hur är dom där LaBella-strängarna? Har kollat lite på deras oslipade strängar som verkar sjyssta i pris och kvalitet, men inte hört någon "riktig" recension av dom...
Det jag köpte var ett slipat "Jamerson set" 52- 73-95-110. De är väldigt hårda och tungspelade, så det lär ta ett tag innan jag tränat upp vänsterhanden
Det var med en katalog över deras sortiment och de har ett sätt som heter M70 gjort för D tuning 54 - 75 - 90 - 111 det borde vara nått för dig att banka på
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

ferm skrev:

ferm skrev:
LaBella strängarna jag köpte av Basstudio var värre, men LaBella anger inte några värden på sina strängar


Hur är dom där LaBella-strängarna? Har kollat lite på deras oslipade strängar som verkar sjyssta i pris och kvalitet, men inte hört någon "riktig" recension av dom...
Det jag köpte var ett slipat "Jamerson set" 52- 73-95-110. De är väldigt hårda och tungspelade, så det lär ta ett tag innan jag tränat upp vänsterhanden
Det var med en katalog över deras sortiment och de har ett sätt som heter M70 gjort för D tuning 54 - 75 - 90 - 111 det borde vara nått för dig att banka på
D-tuning? Jag tycker att .130-strängar är på gränsen till sladdriga på min fyrsträngare, .111 lär inte göra saken bättre :D
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++
Inlägg: 4050
Blev medlem: tis 02 jan 2007, 09:28
Ort: Täby

Inlägg av ferm »

Med eller utan stämapparat?
För många basar är inte nog
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

FreCKo skrev:
ferm skrev:

ferm skrev:
LaBella strängarna jag köpte av Basstudio var värre, men LaBella anger inte några värden på sina strängar


Hur är dom där LaBella-strängarna? Har kollat lite på deras oslipade strängar som verkar sjyssta i pris och kvalitet, men inte hört någon "riktig" recension av dom...
Det jag köpte var ett slipat "Jamerson set" 52- 73-95-110. De är väldigt hårda och tungspelade, så det lär ta ett tag innan jag tränat upp vänsterhanden
Det var med en katalog över deras sortiment och de har ett sätt som heter M70 gjort för D tuning 54 - 75 - 90 - 111 det borde vara nått för dig att banka på
D-tuning? Jag tycker att .130-strängar är på gränsen till sladdriga på min fyrsträngare, .111 lär inte göra saken bättre :D
.135 då kanske? Köp hem ett warwick black label set från thomann och prova. Fast dom är ju inte slipade om det är det du är ute efter.
Skriv svar