YAMAHA TRB 4P

Prata om allt som har med elbasar att göra
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

YAMAHA TRB 4P

Inlägg av elmelino »

Finns det nån här på forumet som har denna tydligen ganska ovanliga Yamahabas? Kanske en liten recension isåfall?
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag hade en röd/orange TRB5P, den 5-strängade versionen. Den första serien med genomgående hals och piezo mik. Dom som kom senare och hade skruvad hals hade över lag alldeles för mjukt trä i halsen.

Men dom första med genomgående hals var förbannat bra instrument! Otroligt välbyggda! Som bas betraktat är dom helt fantastiska om man bortser från en enda sak. Mikrofonerna och elektroniken. Lite Volvo över mickar och elektronik. Låter bra och funkar men väldigt tråkiga och karaktärslösa. Jag löste det genom att slänga på Bartolini mickar och elektronik. Så för att summera:

Väldigt (!!) bra byggen men tråkiga mickar/elektronik.

//J
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

Vill ha vill ha vill ha........ Jag älskar VOLVO(dvs. tråkigt ljud!!!)
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

Hellboy skrev:Jag hade en röd/orange TRB5P, den 5-strängade versionen. Den första serien med genomgående hals och piezo mik. Dom som kom senare och hade skruvad hals hade över lag alldeles för mjukt trä i halsen.

Men dom första med genomgående hals var förbannat bra instrument! Otroligt välbyggda! Som bas betraktat är dom helt fantastiska om man bortser från en enda sak. Mikrofonerna och elektroniken. Lite Volvo över mickar och elektronik. Låter bra och funkar men väldigt tråkiga och karaktärslösa. Jag löste det genom att slänga på Bartolini mickar och elektronik. Så för att summera:

Väldigt (!!) bra byggen men tråkiga mickar/elektronik.

//J
Skämt åsidå hur funkar (låter) pietzomikarna? Och vad menar du med tråkiga?
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

elmelino skrev:
Hellboy skrev:Jag hade en röd/orange TRB5P, den 5-strängade versionen. Den första serien med genomgående hals och piezo mik. Dom som kom senare och hade skruvad hals hade över lag alldeles för mjukt trä i halsen.

Men dom första med genomgående hals var förbannat bra instrument! Otroligt välbyggda! Som bas betraktat är dom helt fantastiska om man bortser från en enda sak. Mikrofonerna och elektroniken. Lite Volvo över mickar och elektronik. Låter bra och funkar men väldigt tråkiga och karaktärslösa. Jag löste det genom att slänga på Bartolini mickar och elektronik. Så för att summera:

Väldigt (!!) bra byggen men tråkiga mickar/elektronik.

//J
Skämt åsidå hur funkar (låter) pietzomikarna? Och vad menar du med tråkiga?
Jag är ingen stor fan av piezo mickar över lag. Inte ens på ak gitarrer gillar jag dom. Mickar hellre. MÖJLIGTVIS att det funkar på en bandlös bas. Jag testade piezo micksystemet ganska många gånger men tyckte aldrig att det lät som jag ville så jag använde det aldrig i studio eller live. Var inte direkt användbart i mina öron men smaken är ju som baken. Men jag tror att man kan dra en slutsats av att Yamaha skrotat piezo mickar på basar och det finns säkert en anledning till det.

Det där med ljud är ju väldigt subjektivt. Magnet mickarna och elektroniken på en TRB4/5P var i mina öron lite livlösa. Dom funkar egentligen i alla lägen och det finns inte mycket i det stora hela som man kan klaga på men dom saknade karaktär. Dom var lite endimentionella och opersonliga. Som en lite nyare Volvo. Praktisk, går sällan sönder och går den sönder kan man köpa reservdelar på skroten för inga pengar alls. Man är nöjd men inte överlycklig.

Dom är lite för neutrala. Bartolini mickarna som jag slängde på är mer att jämföra med en 9 år gammal diesel Mercedes. Funkar också i alla lägen, är väldigt välbyggd men har lite mer personlighet. Det brummar mer och vibrerar och skinnklädseln är lite sliten och man måste förvärma innan man kan starta men sen kapitulerar man inför charmen och personligheten.....

Jag har svårt för slipade försäljare som stryker en medhårs och ska vara så jävla insmickrande. Men jag gillar lite slitna, halvalkade servitriser som kan ge svar på tal. Jag vill hellre ha en halvalkad mikrofon på min bas. Blir det för insmickrande är jag inte med.... Personlighet, är ledordet.....

Om du förstår..... Jag har full förståelse om du INTE förstår. Jag börjar bli trött och jag svamlar...... :oops:

//J :o
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

Jag förstår dej fullt ut..... och jag tror jag är precis tvärtom! Skulle nog älska den basen ORIGINAL!!!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

elmelino skrev:Jag förstår dej fullt ut..... och jag tror jag är precis tvärtom! Skulle nog älska den basen ORIGINAL!!!
Jag kan rekommendera den å det varmaste. Fantastiskt välbyggd. Och fin att titta på också utan att bli för "möblig", som så många här är rädda för verkar det som...... ;)

Jag var väldigt nöjd med min. Gjorde lugnt 800 spelningar med den innan jag sålde den. Förutom det där med mickarna då men det är därför jag är så noga med att påpeka att ljud är subjektivt. Det som jag gillar kanske någon annan inte alls tycker om och ingen har fel och ingen har rätt. Eller så har alla rätt..... Välj själv.... ;)

//J
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

FAAAN jag vill ha en Yamaha TRB 4P NU!!!!!!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

elmelino skrev:FAAAN jag vill ha en Yamaha TRB 4P NU!!!!!!
Bild

5:orna verkar vara lite vanligare. Dom ser man ibland. Ska hojjta till om jag ser en 4:a.... :)

NU ska jag sova!!

//J
Användarvisningsbild
basist
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: sön 10 feb 2008, 22:35
Ort: Uppland

Inlägg av basist »

Hej.
Jag har en trb 4p som jag är otroligt nöjd med, men dock aldrig kommer sälja.

Jag köpte basen -90 på Mannys i NY, så det är nog en av de första exen. Har spelat väldigt mycket på min, det enda jag har bytt är telejacket.
Jag gillar elektroniken hel skarpt.

Kanske hinner slänga ut en bild under helgen.
Användarvisningsbild
olaojag
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 21:08
Ort: Ö-vik

trb-4p

Inlägg av olaojag »

Tjena!

Jag vill bara tipsa om att musikbörsen i sundsvall har en trb-4p till salu...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: trb-4p

Inlägg av Jan Hellman »

olaojag skrev:Tjena!

Jag vill bara tipsa om att musikbörsen i sundsvall har en trb-4p till salu...
Coolt!

"11.37390 Elbas Yamaha TRB4P genomgående hals, sunburst, piezo stallet orginal 6.495 Kr Sundsvall 060-61 13 99"

Dom har även en bandlös Aria SB-1000 på Musikbörsen fast i Nyköping.....

"19.37517 Elbas Aria SB-1000 Klassisk bandlös elbas,bra skick med hardcase 3.995 Kr Nyköping 0155-21 32 89"

Väldigt bra pris på båda känns det som.....

//J
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

Hellboy skrev: Det där med ljud är ju väldigt subjektivt. Magnet mickarna och elektroniken på en TRB4/5P var i mina öron lite livlösa. Dom funkar egentligen i alla lägen och det finns inte mycket i det stora hela som man kan klaga på men dom saknade karaktär. Dom var lite endimentionella och opersonliga. Som en lite nyare Volvo. Praktisk, går sällan sönder och går den sönder kan man köpa reservdelar på skroten för inga pengar alls. Man är nöjd men inte överlycklig.
Är du riktigt säker på att det inte är en Fender P-bas du beskriver? Ungefär så skulle nog jag beskriva en P-bas, basarnas motsvarighet till en 240, eller 740 om man ska var modernare.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Basare skrev:
Hellboy skrev: Det där med ljud är ju väldigt subjektivt. Magnet mickarna och elektroniken på en TRB4/5P var i mina öron lite livlösa. Dom funkar egentligen i alla lägen och det finns inte mycket i det stora hela som man kan klaga på men dom saknade karaktär. Dom var lite endimentionella och opersonliga. Som en lite nyare Volvo. Praktisk, går sällan sönder och går den sönder kan man köpa reservdelar på skroten för inga pengar alls. Man är nöjd men inte överlycklig.
Är du riktigt säker på att det inte är en Fender P-bas du beskriver? Ungefär så skulle nog jag beskriva en P-bas, basarnas motsvarighet till en 240, eller 740 om man ska var modernare.
Beror på VILKEN P-bas. Finns ju exemplar från vilken tillverkare som helst som kan falla under begreppet "Volvo"..... Typ väldigt bra instrument men lite....tråkiga.....

Min P-65:a är långt ifrån Volvo. Den är väldigt levande. Slår man ann en sträng vibrerar hela kroppen. :)

//J
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

Inlägg av Basare »

Hellboy skrev:
Basare skrev:
Hellboy skrev: Det där med ljud är ju väldigt subjektivt. Magnet mickarna och elektroniken på en TRB4/5P var i mina öron lite livlösa. Dom funkar egentligen i alla lägen och det finns inte mycket i det stora hela som man kan klaga på men dom saknade karaktär. Dom var lite endimentionella och opersonliga. Som en lite nyare Volvo. Praktisk, går sällan sönder och går den sönder kan man köpa reservdelar på skroten för inga pengar alls. Man är nöjd men inte överlycklig.
Är du riktigt säker på att det inte är en Fender P-bas du beskriver? Ungefär så skulle nog jag beskriva en P-bas, basarnas motsvarighet till en 240, eller 740 om man ska var modernare.
Beror på VILKEN P-bas. Finns ju exemplar från vilken tillverkare som helst som kan falla under begreppet "Volvo"..... Typ väldigt bra instrument men lite....tråkiga.....

Min P-65:a är långt ifrån Volvo. Den är väldigt levande. Slår man ann en sträng vibrerar hela kroppen. :)

//J
Precis, de basar som har den där vibrationen i hela instrumentet är speciella. Behöver inte vara en Fender utan vissa instrument har det och vissa inte, gamla som nya.

Så en -65:a är en 142:a eller Amazon kanske? Själv har jag en V70, röd. :D
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Re: trb-4p

Inlägg av Surfin' »

olaojag skrev:Tjena!

Jag vill bara tipsa om att musikbörsen i sundsvall har en trb-4p till salu...
Precis vad jag skulle skriva! :D
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

Har precis äntligen fått tag i en TRB4P en svart från 92 i kanonskick. Och jag är supernöjd lättspelad fantastiska ljudmöjligheter med Pmick, Jmick och pietzostall. Tycker absolut inte inte att det är "tråkiga" mickar det är bra drag i dom, visst det låter ju inte Fender men det har jag ju Fendern till! Grymt nöjd!
Senast redigerad av elmelino den sön 07 jun 2009, 11:06, redigerad totalt 1 gånger.
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

elmelino skrev:Har precis äntligen fått tag i en TRB4P en svart från 91 i kanonskick. Och jag är supernöjd lättspelad fantastiska ljudmöjligheter med Pmick, Jmick och pietzostall. Tycker absolut inte inte att det är "tråkiga" mickar det är bra drag i dom, visst det låter ju inte Fender men det har jag ju Fendern till! Grymt nöjd!
Kul, grattis! :tummenupp:
Bild bild bild... :D
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

Faan jag har ingen bild än! Men ska fixa detta jag lovar.
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Kultivator
Medlem++
Inlägg: 6606
Blev medlem: tor 08 jan 2009, 15:20
Ort: Uppsala

Inlägg av Kultivator »

Hängde en gammal sån här på Second Hand Music ett tag. Tyckte det var en jädrans trevlig bas. Hade inte haft något emot att ha en.
Basar: Två rosa, en ihålig gulrödsvart, en lång bakvänd svartbrun, en kort röd. Förstärkare: En stor blåsvart
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

Här kommer en dålig bild(mobiltelefon) kommer bättre sen!
Bild
Bild
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

elmelino skrev:Här kommer en dålig bild(mobiltelefon) kommer bättre sen!
Bild
Bild
Fy tusan vad läcker, den gav mersmak!! :D
Har mest sett femmor och sexor, men fyrans linjer är ju ännu snyggare - coolt med svart dessutom!
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

Svart ska de va! (kolla min avatar)
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3158
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Inlägg av Surfin' »

Ja vad är det för bas Rutherford har på bilden? :D
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

Inlägg av elmelino »

Det är en exakt likadan som denna tråd handlar om YAMAHA TRB4P!
Bild
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Skriv svar