FENDER NÄ!

Prata om allt som har med elbasar att göra
elmelino
Medlem++
Inlägg: 3288
Blev medlem: lör 09 aug 2008, 16:18
Ort: Karlskrona

FENDER NÄ!

Inlägg av elmelino »

Fan vad tråkigt det börjar bli med alla dessa Fenderbasar i media ALLA spelar på Fenderbasar det enda som skiljer är FÄRG, PLEKTRUMSKYDD. HALSTRÄ. och ev årsmodell men det vet ju bara dom som äger basen!? Man ser dessa duktiga basister i TV men... likförbannat låter det bara BAS tror fan dom kunde spela på vilken skitbas som helst! Jag är bara en gammal hobbybasist(ljudtekniker sen 30år) som spelade bas i min ungdom på 70talet då uteslutande på Gibson och Ibanez med några tillfälliga Fender. Nu på gamla dar blev jag sugen igen... så jag testade allt vi hade på jobbet(länsmusiken) där fanns rätt gott om basar Fender Squier,Fender Mexico och nån Fender USA.... fy fan vad tråkiga och plonkiga precis vad jag tyckte på 70talet!! Jag köpte mej en Yamaha BB3000 här på forumet och OJ!!!!! Jag säger bara oj.Denna bas låter precis som jag en gång trodde att Fenderbasarna SKULLE låta och då snackar vi både Jazz Och Precision! Dessutom tillåter denna bas en väldigt låg stränghöjd UTAN rassel som jag aldrig upplevt med en Fenderbas! Aliasen BB3000 här på forumet sa till mej efter jag köpt denna bas att jag ALDRIG skulle köpe en ny bas som var bättre utan ev. bara snyggare. Jag är faktiskt lite lessen för detta för jag vill ha en snygg Fender!
FENDER,MARUSZCZYK,BAUM,SPECTOR,PHIL JONES,TC-ELECTRONIC.GK.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Hoho!
Stilla dig Raskens lille! :D
Du riskerar att skörda storm.
Att såga? Fenders basar är väl kanske lite att utmana forumet?
Skall en bas inte låta BAS?
Håller med dig att Yamaha:s BB serie (den tidiga med genomgående hals) är mumma. Har själv en BB5000.
Men även J och P-basarna låter i mina öron bra (har en av vardera sorten och några andra yxor).
Det handlar ju om tycke och smak och då har alla rätt och ingen fel.
Skall väl ärligt tala om att stod jag med en bössa i nacken så skulle jag välja BB:n men inte utan sorg över mina Fenderbasar, då särskilt Jazzen som hängt med ett bra tag.
Hur som helst så tycker jag att det är kul att du gillar BB:s. :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem
Inlägg: 3011
Blev medlem: sön 30 dec 2007, 02:38
Ort: Umeå

Inlägg av Valle »

Jag tycker lite tvärt om, tror jag :? Jag en jazzbas och en precisionbas, dock inga äkta fenders, och jag tycker nästan alltid dom låter gött till det jag spelar, ruskigt gött till och med, men ack så tråkiga dom blir när alla har likadana, (med det ej sagt att dom är fula). Nästa bas för mig blir något helt annat, dels för att kunna hitta ett lite annorlunda ljud men framförallt få spela på nått annat än världens alldagligaste basmodeller :oops:
/Johan
Van Zandt, Guild, Aguilar, TKS mm.
Presentation
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Sedan är det förmodligen så att en Fender inte alltid låter som en basist tycker att en Fender skall låta.
Det finns ju en "shit load" med olika konfigurationer av Fenderbasar.
Bara det faktum att diskussionen om huruvida alkropp låter bättre än askkropp får stormen Gudrun ibland att verka vara en mild västanfläkt och blandar man sedan in typ av greppbräda, mim, pim, dim, cij och alla fortkortningar och varianter som kan driva en Fenderägare som slutat ha koll på Fender i början av 80-talet till förvirring, så är risken stor att det blir stimmigt likt kalabaliken i Bender! :roll:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag håller med om att gamla Fenderbasar bara låter bas. Det är därför jag älskar dem! :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Håller med dig, elmelino, att fenders är lite väl tråkiga för det mesta. För mig finns det naturligtvis undantag också, men de allra flesta är inte min kopp té alls. De är så uttjatade på något vis.
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Smaken är som baken. Men jag tycker nog att bas ska låta bas.
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Mr Praline
Medlem+++
Inlägg: 15471
Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
Ort: Stockholm

Inlägg av Mr Praline »

Det här har redan diskuterats otalet gånger, och det enda man kan komma överens om är att alla gillar olika basar...jag personligen är inte mycket för Fenderbasar, dock inte sagt att jag tycker de gör dåliga instrument, bara inte mitt sound.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hehe.. ja, det här är lika roligt varje gång..
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Jag hade ju Mattias (BB3000S på forumet) på besök i veckan och då kollade vi lite på min P-bas, som det nu sitter flatspunnet på. Vi pluggade in den och spelade och efter ett tag tittade vi på varandra och Mattias sa: "Fy faan vad ILLA det låter". Och jag höll med. Det låter verkligen förjävligt för sig själv men i en ljudbild är det hur bra som helst!! Ofta är det ju så att basar som låter bra för sig själva när man sololyssnar ibland inte funkar i en ljudbild. Så är det definitivt med min P-bas med flatspunnet. Bäddar man däremot in den i en ljudbild göttar den in sig och tar fin plats. Det funkar i sammanhanget helt otroligt bra. Det där "plånkiga" gör att den får definition.... Det är bristerna i ljudet som gör att det blir bra. En bas där man hör alla frekvenser och övertoner låter sällan bra i en ljudbild är min uppfattning.

Samma sak med en gammal Neumann/Siemens/Telefunken U47:a. Det är mikrofonens brister som gör den så himla bra! Dom har inte full frekvensomfång, låter ingenting över 13 K, och en puckel i mellanregistret vilket gör att sången smälter in och tar sin plats men man får inte problem med f-, t- och s-ljud som med moderna "finare" mikrofoner. Det är bristerna som skapar perfektionen.....

Likadant med mig. Jag är ful som stryk men har ett fint inre...... :roll:

//J
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Hellboy skrev: Likadant med mig. Jag är ful som stryk men har ett fint inre...... :roll:

//J

haha!! :lol: :lol: :lol:
Indigo
Medlem++
Inlägg: 6221
Blev medlem: tor 14 sep 2006, 17:27
Ort: Örebro

Inlägg av Indigo »

Hellboy skrev:Jag hade ju Mattias (BB3000S på forumet) på besök i veckan och då kollade vi lite på min P-bas, som det nu sitter flatspunnet på. Vi pluggade in den och spelade och efter ett tag tittade vi på varandra och Mattias sa: "Fy faan vad ILLA det låter". Och jag höll med.
Då är min Squier '08 bättre än din Fender '65, för den låter skitbra själv med flats, hihi :wink:
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

:wink:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Inlägg av Fernan »

Klopper skrev:Sedan är det förmodligen så att en Fender inte alltid låter som en basist tycker att en Fender skall låta.
Det finns ju en "shit load" med olika konfigurationer av Fenderbasar.
Bara det faktum att diskussionen om huruvida alkropp låter bättre än askkropp får stormen Gudrun ibland att verka vara en mild västanfläkt och blandar man sedan in typ av greppbräda, mim, pim, dim, cij och alla fortkortningar och varianter som kan driva en Fenderägare som slutat ha koll på Fender i början av 80-talet till förvirring, så är risken stor att det blir stimmigt likt kalabaliken i Bender! :roll:
Kalabaliken i Fender kanske ??? :shock:

Men nog kan man få ett varierat utbud av ljud med P/J konfiguration eller en Jazzbas. Håller med om att Yamahas BB-basar låter gott, speciellt med stallmicken (har en BB5000).
Användarvisningsbild
Frykman
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 17:28

Inlägg av Frykman »

Hellboy skrev:Likadant med mig. Jag är ful som stryk men har ett fint inre...... :roll:

//J

Vi har alltid varit olika du och jag... så även nu på ålderns höst.
Jag kör tvärtom. Snygga basar som låter skit, snyggt yttre och ett fult ondskefullt inre.
Fast... det där med basar tar jag nästan tillbaka.
Äger en amerikansk J-Bas (olympic white) och en mexikansk P-bas (olympic white).
Båda låter underbart.
Dessutom snygga så in i vasken!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Frykman skrev:
Hellboy skrev:Likadant med mig. Jag är ful som stryk men har ett fint inre...... :roll:

//J

Vi har alltid varit olika du och jag... så även nu på ålderns höst.
Jag kör tvärtom. Snygga basar som låter skit, snyggt yttre och ett fult ondskefullt inre.
Fast... det där med basar tar jag nästan tillbaka.
Äger en amerikansk J-Bas (olympic white) och en mexikansk P-bas (olympic white).
Båda låter underbart.
Dessutom snygga så in i vasken!
Med rosewood och tort?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++
Inlägg: 9368
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 15:48
Ort: Lund

Inlägg av Ale »

Har man bara rätt fingrar så kan man få en fender att låta bra :wink:
Fender
Ampeg
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Inlägg av Basmagnus »

Hellboy skrev: Ofta är det ju så att basar som låter bra för sig själva när man sololyssnar ibland inte funkar i en ljudbild. Så är det definitivt med min P-bas med flatspunnet. Bäddar man däremot in den i en ljudbild göttar den in sig och tar fin plats. Det funkar i sammanhanget helt otroligt bra. Det där "plånkiga" gör att den får definition.... Det är bristerna i ljudet som gör att det blir bra. En bas där man hör alla frekvenser och övertoner låter sällan bra i en ljudbild är min uppfattning.
//J
Kunde inte sagt det bättre själv! Håller fullständigt med!
Användarvisningsbild
Frykman
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 17:28

Inlägg av Frykman »

Klopper skrev:
Frykman skrev:
Hellboy skrev:Likadant med mig. Jag är ful som stryk men har ett fint inre...... :roll:

//J

Vi har alltid varit olika du och jag... så även nu på ålderns höst.
Jag kör tvärtom. Snygga basar som låter skit, snyggt yttre och ett fult ondskefullt inre.
Fast... det där med basar tar jag nästan tillbaka.
Äger en amerikansk J-Bas (olympic white) och en mexikansk P-bas (olympic white).
Båda låter underbart.
Dessutom snygga så in i vasken!
Med rosewood och tort?

Båda har rosewood. P-basen helvitt p-skydd (original). J-basen har ett specialbeställt vitt pärlemor p-skydd.
Ja, jag gillar vitt!
Har en vit strata och en vit tele också! :lol:
Samt två outsiders: en blå strata och en tobacco sunburst J45:a.
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Jag har både tjock och tunnstränagde fenders, men även flera andra fabrikat. Visst kan man diskutera sound och trä och mickar och allt möjligt. Men den egentliga skillnaden är att fenders är lite kaxigare. de kräver lite mer och säger till mig "okej, ska det bli något av det här så får du minsann visa vad du går för". Den känslan får jag aldrig med andra märken.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Sorry för OT, men före detta Ugglan, hardu skaffat Fleabas nu??
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Inlägg av Cuba »

Oh well....

eftersom ingen nämnt det..:

Warwick!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Kul att du är så nöjd elmelino!! :D
Bara så jag inte hamnar i onåd - ett litet citat från när elmelino köpte BB'n nedan. Notera den strategiskt placerade smileyn.
BB3000S skrev:elmelino, du har just köpt en bas som kommer att bli så j**la svår att överträffa att du kommer att köpa basar på utseende, märke o möjligen #strängar framöver. Tro mig! :wink: Nej jag bara skojar, BB3000 är ena trötta gamla härkar egentligen! Eller?
Yamahas BB-serie var och är dock otroligt bra basar, där BB3000 och BB5000 var flaggskeppen. Eftersom de är "P/J"-basar blir de dessutom väääldigt allround - jag klarade mig ifrån att "behöva" både P- och J-bas i ca 15 år genom att köra BB'n enligt P-bas = ensam halsmick, J-bas = blend 60/40 till stallmickens fördel. Inte rätt kanske, men det funkade för mig.

Sen tycker jag nog att det är just i en mix som BB'n kommer allra bäst till sin rätt. P-micken gör att den låter fylligt och trevligt, J-micken gör att den låter tajt o trevligt, och den genomgående halsen gör att tonerna bara klingar och klingar...

Jag lutar nog åt att en BB låter Bra Bas, till skillnad från tex en P som låter P, J som låter J, och MM som låter MM. Lite tråkigt kanske, men väldigt användbart - det finns en anledning att BB3/5000 fortfarande är mycket uppskattade (om jag inte missuppfattat saken) basar i många studiosammanhang förutom de klassiska Fender, MM osv basarna.

Sorry elmelino, men det finns absolut anledning att även införskaffa trevliga ex av Fender P och J, MM Stringray, Warwick, och säkert många fler. Tro mig. :wink: Dock håller jag benhårt fast vid att BB3000 är en otroligt bra bas med en enorm byggkvalitet.

När jag läser min gamla post i citatet igen undrar jag faktiskt lite hur jag tänkte - vadå överträffa. Det handlar ju om GAS - looks är en anledning, eget sound en annan, kanondeal en tredje, drömbas en fjärde, osv... Det går nog att hitta gott om anledningar att köpa fler basar även som BB-ägare. Däremot kommer min BB aldrig att ersättas av någon annan bas. Tror jag.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Inlägg av alexon »

Yamaha BB är riktigt snygga och sköna basar. Men jag skulle vilja veta mer om olika varianter. Försökte starta en tråd. Fyll gärna på om ni vet något. Jag är riktigt sugen på att skaffa en BB, men vill veta mer.


http://pratabas.se/viewtopic.php?t=11899
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Inlägg av BB3000S »

Hellboy skrev:Jag hade ju Mattias (BB3000S på forumet) på besök i veckan och då kollade vi lite på min P-bas, som det nu sitter flatspunnet på. Vi pluggade in den och spelade och efter ett tag tittade vi på varandra och Mattias sa: "Fy faan vad ILLA det låter". Och jag höll med. Det låter verkligen förjävligt för sig själv men i en ljudbild är det hur bra som helst!! Ofta är det ju så att basar som låter bra för sig själva när man sololyssnar ibland inte funkar i en ljudbild. Så är det definitivt med min P-bas med flatspunnet. Bäddar man däremot in den i en ljudbild göttar den in sig och tar fin plats. Det funkar i sammanhanget helt otroligt bra. Det där "plånkiga" gör att den får definition.... Det är bristerna i ljudet som gör att det blir bra. En bas där man hör alla frekvenser och övertoner låter sällan bra i en ljudbild är min uppfattning.

[cut]mikrofon-text[/cut]

Likadant med mig. Jag är ful som stryk men har ett fint inre...... :roll:
Ytterligare en förtydling på sin plats: P-65'an plockades fram efter rejäla studier av allsköns underbara Wal, MM's och Ken Smith basar. Och P-65'an lät verkligen kasst i mina öron... Den lät faktiskt sämre än min p-bas gör hemma - fast den brukar ju förstås aldrig umgås med Hellboys pjäser. :oops: Hemma gillar jag solo-P riktigt bra annars.

Helt klart är det dock att en P-bas i en mix ofta låter kalasbra. Även jag har för övrigt ett fint inre har jag hört sägas. :roll:

Tack för en underbart trevlig kväll Hellboy!! 8) Offentlig rapport kommer när jag återvänt hem till Uppsala från Norrlands vidder under veckan som kommer.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Skriv svar