Inspiration till en ny bas... Från ett trumset?!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inspiration till en ny bas... Från ett trumset?!

Inlägg av FreCKo »

Okej, fråga mig inte varför, men jag surfade runt lite och hamnade på Tamas hemsida, och fick en syn på det här trumsetet:

http://www.tama.com/new_product/winter_ ... mer_04.jpg

Helt plötsligt fick jag en urge efter en vit p- eller j-bas med blåa detaljer...

SÅ! Nu funderar jag på att ha ett projekt framöver (vi snackar ett BRA tag framöver... ska fixa iordning jazzbasen och warwicken först) där jag skaffar en vit bas och sen har blåa detaljer :lol: Grejen är att jag inte riktigt vet hur jag ska få dit dom blåa detaljerna... Antingen så slänger jag på ett blått plektrumskydd som är sådär lite halvglansigt, men det kan ändå se "för mycket" ut... Eller så gör jag något sånt här:
Bild

(större bild finns här: http://namm.harmony-central.com/WNAMM03 ... -GT-lg.jpg)

Isf skulle specsen vara något sånt här:

P-bas
vit matt färg
glansig blå racing-stripe (hur fan ska det gå till?)
Smoked hardware (som på telen)
Seymour Duncan Quarter Pounder eller Hot-mick
BadAss II-stall i sån där mörk krom (om möjligt)
Schaller-stämmisar i sån där mörk krom (om möjligt)
En volmkontroll

SÅ! Vad tycker ni? Idéer? Tips? Något jag ska tänka på? Vad är era synpunkter och åsikter? GE MIG!
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

daionsavage skrev:Suomi Hyvä! :twisted:

Hur skulle du göra med plektrumskyddet -blått eller vitt? Och var på kroppen hamnar stripen?
Hum, rött och vitt kanske jag ska göra istället, är ju faktiskt kvartsdansk :lol:

Antingen så kör jag på ett blått i typ metallic, eller inget alls. Stripen hamnar som på bilden på telecastern, två smalare och ett tjockare streck som sträcker sig från slutet av halsen till axelbandsknoppen och sen all the way back.

Den stora frågan nu är hur jag ska få tag på sån där halvsvart hardware (som på telen), och om jag ska köra på svart eller krom om jag INTE får tag på det...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

daionsavage skrev:jag skulle skippa plektrumskyddet helt om det går. Om jag skulle välja mellan svart eller krom så lutar jag åt svart för att inte bryta av den blå linjen med ett ljust stall. Skulle du använda lönn eller rosenträ i greppbrädan?
Jo exakt min tanke, inget plektrumskydd, men jag funderar lite på att ha en competition-stripe som på den här gitarren: http://www.smallclone.com/mustang/vinta ... s/MD11.jpg

problemet då blir ju att då måste jag nästan ha ett plektrumskydd :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

nä för tusan, en p-bas eller j-bas utan plektrumskydd ser ju stympad ut!
behåll plektrumskyddet(eller jag menar, skaffa ett)
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

macahan skrev:nä för tusan, en p-bas eller j-bas utan plektrumskydd ser ju stympad ut!
behåll plektrumskyddet(eller jag menar, skaffa ett)
Säg det till Jaco :wink:

Skämt åsido, jag har inget emot p-basar eller j-basar utan plektrumskydd, det kan bli riktigt snyggt bara man gör det rätt :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Jag tycker den ska istället för svart hårdvara ha kromat, kromad kontrollplatta. sen mässingsadlar och svarta domerattar. Kanske mässingsvredar på stämskruvarna också. Svarta skruvar till allt. Ebenholtzgreppbräda utan inlägg, kanske vita bindings runt halsen.
Men hellre jazzbas då det passar bättre utan plektrumskydd.


...mmmmm yes, det är roligt att fantisera :P
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Börjar fundera på om man ska köra en racing- eller competitionstripe nu... Undrar vad som blir snyggast :?

Knedy: Sådär ska det se ut! Jävligt bra tips, fast oavsett om det blir en P- eller j-bas så blir det P/J-mickar, lite mer variation och så gillar jag P-ljudet mer :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar