Varför bara en favvobas?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cee
Medlem
Inlägg: 334
Blev medlem: lör 24 mar 2007, 10:30
Ort: STHLM (från Gunnarskog)

Varför bara en favvobas?

Inlägg av Cee »

Ni som säger att ni gillar bara den eller den modellen, är det riktigt sant?
Jag kan ta P-basen till repan och bli kär. "Wow, vilken spelkänsla och ljud. Så här ska det låta!".
Nästa rep tar jag J-bas och tycker "oj, vad roligt med alla ljud 2 mickar kan ge! Och vad snygg den är!"
Sen tar jag Warwick och spelar plektrum. "Va gött han (basar är maskulinum) låter, perfekt i ljudbilden".
Hade jag en T-bird skulle jag bli kär i den också. Både en Ford och en Gibson.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Tycker mest det är vintage-hyllan som opponerar sig mot detta. Personligen har jag inget problem med andra basar än Warwicken, så länge de faller mig på läppen förstås.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

blackparkas skrev:Tycker mest det är vintage-hyllan som opponerar sig mot detta. Personligen har jag inget problem med andra basar än Warwicken, så länge de faller mig på läppen förstås.
Jag har haft många favoriter genom åren, men det som är ständigt återkommande på alla dem är två saker:

1. Det får inte kännas vasst, skramligt och metalliskt nå'nstans.
2. Det ska kännas i magen när man slår an en sträng, vibrationerna i träet ska vara kraftiga.

En av anledningarna till att jag har ett gott öga till gamla basar är att de uppfyller dessa krav. Alla vassa kanter är bortnötta och träet är ordentligt torrt och inspelat. De exemplar som överlevt 20, 30 och kanske rent av 40 år är bra byggen som tidigare ägare tagit hand om, därför känns och låter de bra.

Se'n finns det bra, nya basar som uppfyller dessa krav. Mojos Allegra Defender som jag klämde lite på i höstas, är ett sån't exempel, en Tobias Growler som hänger på Bålsta Musik har jag varit kär i länge och många Warwickbasar har haft samma egenskaper.

Det som oftast gör att jag inte gillar en bas är att den låter "bara sträng, inget trä". Billiga basar lider ofta av detta. Kombinerat med vassa bandändar och greppbrädeskanter så blir det väldigt avtändande!

Gärna flera favoriter, hellre det än en bas som försöker göra allt!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Jag alternerar mellan dessa:
Ricken: Rounds och mer tjing och rå attack, många olika ljud. Motsvarigheten till jazzbas? Både fingrar och plektrum. Funkar bra med pedaler. Mest metallig.
Jazzbas/Mudbucker hybrid: Flats, fett och mysigt. Extremt.Plektrum i huvudsak. BAAS. Mysigt. Ett lite ljusare ljud möjligt tack vare stallmicken.
Allen Woody Rumblekat: Halfrounds, och en behändig shortscale. Ett ljud med små variationer (nästan p-bas men ändå inte) som funkar fint till oldschool rock inte lika extrem som Mudbuckern. Båe fingrar och plektrum.

Dessa tre har jag lika roligt med, skulle jag tvingas ha bara en blev det Rickenbackern, då den är mest variationsrik. Å andra sidan förstår jag dom som har en bas med ett riktigt bra ljud som funkar till allt, typ p-bas.
Framtida kompletteringar:
P-bas med fet hals: Vore kul med annu en "ett ljuds bas", med mer kärna antagligen.
Bandlös:Alla andra har ju en, och det vore coolt att bemästra.
Möbelbas: varför inte, snyggt på väggen och nya ljud! Aktivt kanske är skoj.
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:Tycker mest det är vintage-hyllan som opponerar sig mot detta.
Roligt att alla, både vintagebasister och möbelbasister, alltid verkar tycka att det är den andra sidan som klagar mest.

Självklart kan man ha flera favoritbasar. Jag har två favoriter och en som inte riktigt passar mig.
gäst

Inlägg av gäst »

anli skrev: P-bas med fet hals: Vore kul med annu en "ett ljuds bas", med mer kärna antagligen.
"Ett ljuds bas"???? Nu håller jag inte riktigt med dig. En mick betyder väl inte ett ljud? Jag kan få massor av olika ljud ur min Precision.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:Tycker mest det är vintage-hyllan som opponerar sig mot detta.
Roligt att alla, både vintagebasister och möbelbasister, alltid verkar tycka att det är den andra sidan som klagar mest.

Självklart kan man ha flera favoritbasar. Jag har två favoriter och en som inte riktigt passar mig.
Hehe, ja, visst är det lustigt?
Personligen har jag inget emot vintagebasar i sig, det är just Fender som jag HAR opponerat mig emot. Som sagt. Inte Vintage-basar i största allmänhet. Men visst. På fender har jag klagat :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:Tycker mest det är vintage-hyllan som opponerar sig mot detta.
Roligt att alla, både vintagebasister och möbelbasister, alltid verkar tycka att det är den andra sidan som klagar mest.

Självklart kan man ha flera favoritbasar. Jag har två favoriter och en som inte riktigt passar mig.
Hehe, ja, visst är det lustigt?
Personligen har jag inget emot vintagebasar i sig, det är just Fender som jag HAR opponerat mig emot. Som sagt. Inte Vintage-basar i största allmänhet. Men visst. På fender har jag klagat :D
fast fender är ju synonymt med vintage :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag har ändrat mig. Alla basar som jag inte har byggt är värdelösa!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

BarbequeVillage skrev:Jag har ändrat mig. Alla basar som jag inte har byggt är värdelösa!
Vilken tur att du ska få bygga halsen till mitt warwick-projekt då :wink: Jag funderar lite på ett warwick-huvud fast med ett stort Fender-F på :lol:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Johannes skrev:
anli skrev: P-bas med fet hals: Vore kul med annu en "ett ljuds bas", med mer kärna antagligen.
"Ett ljuds bas"???? Nu håller jag inte riktigt med dig. En mick betyder väl inte ett ljud? Jag kan få massor av olika ljud ur min Precision.
Mjae... jag utryckte mig nog slarvigt. P-bas har väl ett grundkaraktärljud som man kan variera med spelteknik (fingrarna/plektrum) och omgivande utrustning.
Det håller väl du med om? Ett ljud=karaktärsbas, det var tesen liksom.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

Har som inte råd att ha mer än en favvo-bas :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

FreCKo skrev:
blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:Tycker mest det är vintage-hyllan som opponerar sig mot detta.
Roligt att alla, både vintagebasister och möbelbasister, alltid verkar tycka att det är den andra sidan som klagar mest.

Självklart kan man ha flera favoritbasar. Jag har två favoriter och en som inte riktigt passar mig.
Hehe, ja, visst är det lustigt?
Personligen har jag inget emot vintagebasar i sig, det är just Fender som jag HAR opponerat mig emot. Som sagt. Inte Vintage-basar i största allmänhet. Men visst. På fender har jag klagat :D
fast fender är ju synonymt med vintage :wink:
Kanske det... men det finns en hel del andra basar som är vintage...
När jag hör ordet vintagebas så är det snarare någon gammal Hagström el. dylikt som dyker upp i huvudet. Det första jag tänker på är INTE en Fender.... kanske lite konstigt men..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

FreCKo skrev:
blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:Tycker mest det är vintage-hyllan som opponerar sig mot detta.
Roligt att alla, både vintagebasister och möbelbasister, alltid verkar tycka att det är den andra sidan som klagar mest.

Självklart kan man ha flera favoritbasar. Jag har två favoriter och en som inte riktigt passar mig.
Hehe, ja, visst är det lustigt?
Personligen har jag inget emot vintagebasar i sig, det är just Fender som jag HAR opponerat mig emot. Som sagt. Inte Vintage-basar i största allmänhet. Men visst. På fender har jag klagat :D
fast fender är ju synonymt med vintage :wink:
Eh?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
FreCKo skrev:
blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:Tycker mest det är vintage-hyllan som opponerar sig mot detta.
Roligt att alla, både vintagebasister och möbelbasister, alltid verkar tycka att det är den andra sidan som klagar mest.

Självklart kan man ha flera favoritbasar. Jag har två favoriter och en som inte riktigt passar mig.
Hehe, ja, visst är det lustigt?
Personligen har jag inget emot vintagebasar i sig, det är just Fender som jag HAR opponerat mig emot. Som sagt. Inte Vintage-basar i största allmänhet. Men visst. På fender har jag klagat :D
fast fender är ju synonymt med vintage :wink:
Eh?
Vad nu?
Något du opponerar dig emot Johannes?
:)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar