Shut up and sing!

Prata om allt som har med elbasar att göra
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:
GrafZeppelin skrev:Leo Fender var t.ex enligt egen utsago tondöv och kunde varken spela gitarr eller bas.
No dude. Leo Fender var inte alls tondöv. Han spelade klarinet. Dessutom höll han på med radioaparater, förstärkare och PA innan han började med gitarrer och basar. Man kan inte vara total tondöv när man gjort det. Tvärtom. Men ha var alltid mycket lyhörd när det gäller musikernas önskemål vilket var en stor anledning till att Fender blev så populär vilket den fortfarande är, trotts svängande kvalitet vilket inte på något sätt är kännetecken för bara Fender.

(tjohoo, jag lyckades klämma in "vilket" 3 gånger i en enda mening, fasten det blev mera "period" en "mening") :wink:
Enligt egen utsago, skrev jag
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:
GrafZeppelin skrev:Leo Fender var t.ex enligt egen utsago tondöv och kunde varken spela gitarr eller bas.
No dude. Leo Fender var inte alls tondöv. Han spelade klarinet. Dessutom höll han på med radioaparater, förstärkare och PA innan han började med gitarrer och basar. Man kan inte vara total tondöv när man gjort det. Tvärtom. Men ha var alltid mycket lyhörd när det gäller musikernas önskemål vilket var en stor anledning till att Fender blev så populär vilket den fortfarande är, trotts svängande kvalitet vilket inte på något sätt är kännetecken för bara Fender.

(tjohoo, jag lyckades klämma in "vilket" 3 gånger i en enda mening, fasten det blev mera "period" en "mening") :wink:
Enligt egen utsago, skrev jag
Jag såg det också Graf :D. Kan även tänka mig att Leo sagt det, men faktum är att han inte var tondöv i allafall... :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:Leo Fender var inte alls tondöv. Han spelade klarinet.
Men hur lät det då? Jag har träffat på en hel del tondöva "musiker" genom åren...
Vem som helst kan väl köpa en klarinett?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Det framgår ju inte om han var bra på klarinett.....

Edit:Johannes hann före.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
calif de funk skrev:Leo Fender var inte alls tondöv. Han spelade klarinet.
Men hur lät det då? Jag har träffat på en hel del tondöva "musiker" genom åren...
Jo det stämmer IOFS :D. Hur det lät kan jag inte veta, men jag tror inte Leo var tondöv. Men det är bara jag :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

Tror inte jag heller egentligen men man vet ju aldrig. Jag jobbar som pianostämmare men kan inte spela piano t ex. Kan ta några ackord för att höra att pianot stämmer bra när jag är klar men spela kan jag egentligen inte.
Innebär detta att jag och Leo har något gemensamt?
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Johannes skrev:Tror inte jag heller egentligen men man vet ju aldrig. Jag jobbar som pianostämmare men kan inte spela piano t ex. Kan ta några ackord för att höra att pianot stämmer bra när jag är klar men spela kan jag egentligen inte.
Innebär detta att jag och Leo har något gemensamt?
det har ni säkert om inte annat ger jag mig katten på att han heller inte gillade smilyes...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ja frågan är, måste Leo ha varit basist eller gitarrist för att inte vara tondöv? Eller måste du vara en tondöv pianostämmare bara för att du inte spelar piano? Mitt svar på båda frågorna är NEJ.

Fan - första ordet skall vara "Ja" istället :wink:
Senast redigerad av calif de funk den fre 13 apr 2007, 17:25, redigerad totalt 1 gånger.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:Jag frågan är, måste Leo ha varit basist eller gitarrist för att inte vara tondöv. Eller måste du vara en tondöv pianostämmare bara för att du inte spelar piano? Mitt svar på båda frågorna är NEJ.
Att vara tondöv som pianostämmare är en omöjlighet, det går bara inte. Att vara tondöv som gitarrbyggare borde väl funka.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Johannes skrev:
calif de funk skrev:Jag frågan är, måste Leo ha varit basist eller gitarrist för att inte vara tondöv. Eller måste du vara en tondöv pianostämmare bara för att du inte spelar piano? Mitt svar på båda frågorna är NEJ.
Att vara tondöv som pianostämmare är en omöjlighet, det går bara inte. Att vara tondöv som gitarrbyggare borde väl funka.
Stämmer igen, fast jag refererar mera till att Leo var sound eng. i slutet på 40-talet och i början på 50-talet, satte upp PA-n för dåtidens band, mikstrade med olika förstårkare och högtalare för att få det ljud som var inne då och han var uppskattad. Har då svårt att tänka mig han var tondöv. Långt ifrån det.

Fast nu när jag tänker tillbaka, det måste väl finnas lika tondöva pianostämmare som instrumentalister (MTP Leos "bra eller dåligt" klarinettspelande) :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
gäst

Inlägg av gäst »

calif de funk skrev:
Johannes skrev:
calif de funk skrev:Jag frågan är, måste Leo ha varit basist eller gitarrist för att inte vara tondöv. Eller måste du vara en tondöv pianostämmare bara för att du inte spelar piano? Mitt svar på båda frågorna är NEJ.
Att vara tondöv som pianostämmare är en omöjlighet, det går bara inte. Att vara tondöv som gitarrbyggare borde väl funka.
Stämmer igen, fast jag refererar mera till att Leo var sound eng. i slutet på 40-talet och i början på 50-talet, satte upp PA-n för dåtidens band, mikstrade med olika förstårkare och högtalare för att få det ljud som var inne då och han var uppskattad. Har då svårt att tänka mig han var tondöv. Långt ifrån det.

Fast nu när jag tänker tillbaka, det måste väl finnas lika tondöva pianostämmare som instrumentalister (MTP Leos "bra eller dåligt" klarinettspelande) :wink:.
Det har du säkert rätt i. Det finns antagligen klåpare som kallar sig pianostämmare men som inte klarar av jobbet, fast om man med tondöv menar att man inte hör skillnad på t ex ett F och ett F# så borde ju stämningen bli så vansinnigt dålig och klagomålen så många så man inte fortsätter efter några försök. En spännande fråga är också om man kan vara duktig ljudtekniker trots att man är tondöv. Kan man ha grym koll på sound och vara duktig på att mixa ett band utan att höra tonerna?

Vill också tillägga att jag INTE tillhör de eventuella tondöva pianostämmarna, intagningsprovet på Musikhögskolan där jag gått består enbart av gehörsprov och de tar bara in tre elever per år.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev: En spännande fråga är också om man kan vara duktig ljudtekniker trots att man är tondöv. Kan man ha grym koll på sound och vara duktig på att mixa ett band utan att höra tonerna?

Är nästan helt övertygad om att det går att vara duktig ljudtekniker även fast man inte kan skilja på f och g.
Är det inte så att den allmänna uppfattningen är att ljudtekniker är egentligen en musiker som är för dålig så han börjar sköta ljud istället?

Nog tror jag att det går att sköta ett mixerbord utan att kunna spela ett instrument. Audiofil kan man absolut vara utan att vara musikalisk.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

blackparkas skrev:
Johannes skrev: En spännande fråga är också om man kan vara duktig ljudtekniker trots att man är tondöv. Kan man ha grym koll på sound och vara duktig på att mixa ett band utan att höra tonerna?

Är nästan helt övertygad om att det går att vara duktig ljudtekniker även fast man inte kan skilja på f och g.
Är det inte så att den allmänna uppfattningen är att ljudtekniker är egentligen en musiker som är för dålig så han börjar sköta ljud istället?

Nog tror jag att det går att sköta ett mixerbord utan att kunna spela ett instrument. Audiofil kan man absolut vara utan att vara musikalisk.
OK. Svårt å säga emot nu också :evil:. Men Leo spelade klarinett också som sagt. Kanske gjorde han det bra, kanske inte... Jag tror IAF inte han var tondöv. Dax för Troll Off tror jag.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Vad kan man säga?

Shut up and sing! he he
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Svensson skrev:Vad kan man säga?

Shut up and sing! he he
But I allready have announced the Troll Off Mr. Svensson :roll: :D See above in order to enclose below :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

calif de funk skrev:
Svensson skrev:Vad kan man säga?

Shut up and sing! he he
But I allready have announced the Troll Off Mr. Svensson :roll: :D See above in order to enclose below :wink:
Nu såg jag, ska jag vara ärlig så orkade jag inte plöja igenom alla mess...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Svensson skrev:
calif de funk skrev:
Svensson skrev:Vad kan man säga?

Shut up and sing! he he
But I allready have announced the Troll Off Mr. Svensson :roll: :D See above in order to enclose below :wink:
Nu såg jag, ska jag vara ärlig så orkade jag inte plöja igenom alla mess...
Excuses, excuses :roll:. Shut up and sing now, boy :evil: :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar