det är svårt att...

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

det är svårt att...

Inlägg av hosse »

hitta billiga basar med greppbräda i lönn. varför är det så? med billiga menar jag billigare än fender. det verkar ju inte finnas många fenderkopior som gör basar med lönnhals utan verkar istället föredra rosewood. och inte heller är beggatmarknaden särskilt stor. varför är det såhär? är det på något sätt dyrare att tillverka halsar med lönnbräda?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Ja har en Warmoth Jazzbass med Lönn bräda som är till salu..

Bättre än Fender helt klart..

Bild
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tja Marcbass!

När man pratar om 70-tals Jazz Bass-ar är det ganska subjektivt att generalisera dem med tanken på den stora kvalitets skillnaden som kännetecknar just under 70-talet 8) . Därför blir det svårt att referera till en jämförelse av en Fender och din Warmoth om det är en 70-talare du hänvisar till i din jämförelse. Själv har jag en helt original ´77 Jazz Bass i ask med lönn greppbreda och du... , det är en KILLER PLAYER 8) . Dessutom väger den bara 4,65kg :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Okej.. Ändrar mig.. Bättre än MÅNGA 70 talare! :lol:

Ja har haft 5-6 70 tals Jazzbasar och denna Warmoth basen är helt klart "bättre" och spela på än alla dom.. Sen låter den ju inte så mycke 70 tal pga mina aktiva EMG mickar dock.. Men de går ju och byta till aktiva SUPER monster bartolinis eller nåt annat trevlig så man slipper det där 70 tals bruset. 8)

Det va ju nån som nallade ett set Delano mickar framför ögonen på mig.. Dom skulle åkt på denna..
Calif........ arrrghhh vill ha recension av dig om dom mickarna ifall ja kanske ska köpa ett set av MR Årnes..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

fortfarande ingen som har besvarat frågorna 8) .
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

marcbass skrev:Okej.. Ändrar mig.. Bättre än MÅNGA 70 talare! :lol:

Ja har haft 5-6 70 tals Jazzbasar och denna Warmoth basen är helt klart "bättre" och spela på än alla dom.. Sen låter den ju inte så mycke 70 tal pga mina aktiva EMG mickar dock.. Men de går ju och byta till aktiva SUPER monster bartolinis eller nåt annat trevlig så man slipper det där 70 tals bruset. 8)

Det va ju nån som nallade ett set Delano mickar framför ögonen på mig.. Dom skulle åkt på denna..
Calif........ arrrghhh vill ha recension av dig om dom mickarna ifall ja kanske ska köpa ett set av MR Årnes..
Tja Marcbass och ni andra basbröder och systrar :wink: ! Har precis kommit hem efter tvådagars segling i Gtb norra skärgård-Marstrand mm och är lite mör 8) . Skall sätta igång med testandet snart, fast det faktum att jag valt att ha Delano kvar säger rätt mycket ändå eller hur :D :!: :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

hosse skrev:fortfarande ingen som har besvarat frågorna 8) .
Hej Hosse :D !

Både OLP och SX har basar med lönn greppbräda till humana priser. Jag rekommenderar varmt att du testar dessa. Inta tokiga basar alls. Dem kunde lätt kosta det dubbla priset och lite till :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

calif de funk skrev:
hosse skrev:fortfarande ingen som har besvarat frågorna 8) .
Hej Hosse :D !

Både OLP och SX har basar med lönn greppbräda till humana priser. Jag rekommenderar varmt att du testar dessa. Inta tokiga basar alls. Dem kunde lätt kosta det dubbla priset och lite till :wink:
jag har endast sett en SX i sverige med lönnbräda och den finns på jam för ett inte så lockande pris för en SX när jag har andra prios. dessutom är den ful. har du några andra tips? OLP har jag provspelat och det fanns absolut ingen kemi mellan mig och dom basarna :)
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

hosse skrev:
calif de funk skrev:
hosse skrev:fortfarande ingen som har besvarat frågorna 8) .
Hej Hosse :D !

Både OLP och SX har basar med lönn greppbräda till humana priser. Jag rekommenderar varmt att du testar dessa. Inta tokiga basar alls. Dem kunde lätt kosta det dubbla priset och lite till :wink:
jag har endast sett en SX i sverige med lönnbräda och den finns på jam för ett inte så lockande pris för en SX när jag har andra prios. dessutom är den ful. har du några andra tips? OLP har jag provspelat och det fanns absolut ingen kemi mellan mig och dom basarna :)
Tja! Det är tyvärr så att både SX och OLP säljes med rätt dåligt set up och då kan man inte tycka om någon bas heller :roll: . Själv har jag spelat på båda. På Jam i Gtb fick jag justera och intonera SX basen själv, men efter det så tyckte jag basen var mera än helt OK. Listpriset strax över 3000 kr är rimligt. Sen vet jag att man kan få den för under 3000 kr. Ful eller snygg, så är det en Jazz Bass kopia med guldmekanik (inte så roligt) som får klart godkänd från mig. Vill du ha något mera än det får du vara beredd att betala lite mera är jag rädd. Annars får man kompromissa om detaljerna. För en sak är säker: är man kräsen så kostar det 8) :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

calif de funk skrev:
hosse skrev:
calif de funk skrev:
hosse skrev:fortfarande ingen som har besvarat frågorna 8) .
Hej Hosse :D !

Både OLP och SX har basar med lönn greppbräda till humana priser. Jag rekommenderar varmt att du testar dessa. Inta tokiga basar alls. Dem kunde lätt kosta det dubbla priset och lite till :wink:
jag har endast sett en SX i sverige med lönnbräda och den finns på jam för ett inte så lockande pris för en SX när jag har andra prios. dessutom är den ful. har du några andra tips? OLP har jag provspelat och det fanns absolut ingen kemi mellan mig och dom basarna :)
Tja! Det är tyvärr så att både SX och OLP säljes med rätt dåligt set up och då kan man inte tycka om någon bas heller :roll: . Själv har jag spelat på båda. På Jam i Gtb fick jag justera och intonera SX basen själv, men efter det så tyckte jag basen var mera än helt OK. Listpriset strax över 3000 kr är rimligt. Sen vet jag att man kan få den för under 3000 kr. Ful eller snygg, så är det en Jazz Bass kopia med guldmekanik (inte så roligt) som får klart godkänd från mig. Vill du ha något mera än det får du vara beredd att betala lite mera är jag rädd. Annars får man kompromissa om detaljerna. För en sak är säker: är man kräsen så kostar det 8) :wink:

nej, jag är rädd att du har rätt. men det är ju lika bra att fråga så har man det gjort :lol: . ja, det är just den där förbenade guldmekaniken som förstör helhetsintrycket. tycker även det gör att hela basen ser guldigt på nåt vis.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Håller med dig :wink: . Guldmekanik är bara motbjudande :roll: .
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev:
Tja! Det är tyvärr så att både SX och OLP säljes med rätt dåligt set up och då kan man inte tycka om någon bas heller :roll: . Själv har jag spelat på båda. På Jam i Gtb fick jag justera och intonera SX basen själv, men efter det så tyckte jag basen var mera än helt OK. Listpriset strax över 3000 kr är rimligt. Sen vet jag att man kan få den för under 3000 kr. Ful eller snygg, så är det en Jazz Bass kopia med guldmekanik (inte så roligt) som får klart godkänd från mig. Vill du ha något mera än det får du vara beredd att betala lite mera är jag rädd. Annars får man kompromissa om detaljerna. För en sak är säker: är man kräsen så kostar det 8) :wink:

Precis så är det!
Det som är det roliga med att fynda en riktigt billig bas.
Huvudsaken är att man trvis med den givetvis.
Men låter den bra akustiskt, som t.ex. OLP gör, så är det ju bara en fråga om att byta micar för att det ska låta bra i förstärkare.
Stall, stämskruvar av kvalité...och vips har man ett instrument som kostar hälften av vad motsvarande bas skulle göra.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Skriv svar