Neuser

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
Mr.Bassement
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 00:43
Ort: Eskilstuna

Neuser

Inlägg av Mr.Bassement »

Jag äger en Neuser Courage 5:a o tänkte kolla om det är nån mer som har eller har ägt eller bara testat en Neuser bas, de verkar inte så vanliga.

Själv tycker jag att de funkar bra, lite mulligt ljud i B-strängen men annars så är den ganska slick. Vore intressant o veta vad andra har för erfarenheter om dom.

/Mr.Bassement
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Neuser

Inlägg av Jan Hellman »

Mr.Bassement skrev:Jag äger en Neuser Courage 5:a o tänkte kolla om det är nån mer som har eller har ägt eller bara testat en Neuser bas, de verkar inte så vanliga.

Själv tycker jag att de funkar bra, lite mulligt ljud i B-strängen men annars så är den ganska slick. Vore intressant o veta vad andra har för erfarenheter om dom.

/Mr.Bassement
Jag fick en Clawbass som sponsorbas för en massa år sedan precis när dom började tillverka dom. Tror att modellen heter "Claudia" nu för tiden. Jag använder den inte så himla ofta men den är rejält skojjig. Bartolini PU och EBS elektronik.

Bild

Pianomekanik. 5 tangenter på så det far upp små klubbor och bonkar till strängen underifrån. Sen kan man ju spela som vanligt också.

Det roliga med Neuser är att dom vågar kliva utanför lådan ibland och tillverka konstigheter som t.ex. Clawbass eller det bandlösa stallet som dom har plockat fram. Bra byggen över lag MEN deras egna mickar gillar jag inte alls. Sen tycker jag att dom DEFINITIVT borde ändra intromusiken på websidan. Det är inte 1987 i LA längre. Tror att dom skrämmer bort folk med cool tum-hiss-slick-basmusik...... :wink:

//J
Användarvisningsbild
Mr.Bassement
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 00:43
Ort: Eskilstuna

Re: Neuser

Inlägg av Mr.Bassement »

Hellboy skrev:
Mr.Bassement skrev:Jag äger en Neuser Courage 5:a o tänkte kolla om det är nån mer som har eller har ägt eller bara testat en Neuser bas, de verkar inte så vanliga.

Själv tycker jag att de funkar bra, lite mulligt ljud i B-strängen men annars så är den ganska slick. Vore intressant o veta vad andra har för erfarenheter om dom.

/Mr.Bassement
Jag fick en Clawbass som sponsorbas för en massa år sedan precis när dom började tillverka dom. Tror att modellen heter "Claudia" nu för tiden. Jag använder den inte så himla ofta men den är rejält skojjig. Bartolini PU och EBS elektronik.

Bild

Pianomekanik. 5 tangenter på så det far upp små klubbor och bonkar till strängen underifrån. Sen kan man ju spela som vanligt också.

Det roliga med Neuser är att dom vågar kliva utanför lådan ibland och tillverka konstigheter som t.ex. Clawbass eller det bandlösa stallet som dom har plockat fram. Bra byggen över lag MEN deras egna mickar gillar jag inte alls. Sen tycker jag att dom DEFINITIVT borde ändra intromusiken på websidan. Det är inte 1987 i LA längre. Tror att dom skrämmer bort folk med cool tum-hiss-slick-basmusik...... :wink:

//J
Det var en cool bas. Men blir det pianosound när klubborna slår då lr?
Hur är B-strängen på din, funkar den bra lr blir den mullig?

Håller med om deras mickar, låter inte så roligt. Har Bartolini på min o de funkar skitbra.

Sen är ju lite slick LA-musik aldrig fel 8)
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Jag har provspelat ett antal Neuser-basar, dock alltid utan förstärkare, och har gillat alla. Särskilt de med genomgående hals har fallit mig på läppen. Riktigt välbyggda instrument.

Har förresten hört ett rykte om att Neuser gått under, vet du om det stämmer?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

peter_s skrev:Har förresten hört ett rykte om att Neuser gått under, vet du om det stämmer?
VA? Oj..... Det känns som att det vore lite tråkigt..... Har inte hört ett dyft om detta själv. Länka gärna om du hittar info.

MVH//Jan
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Neuser

Inlägg av Jan Hellman »

Mr.Bassement skrev:Det var en cool bas. Men blir det pianosound när klubborna slår då lr?
Hur är B-strängen på din, funkar den bra lr blir den mullig?

Håller med om deras mickar, låter inte så roligt. Har Bartolini på min o de funkar skitbra.

Sen är ju lite slick LA-musik aldrig fel 8)
Definitivt mer ett pianobasljud med klubborna. Inga problem med B-strängen även om jag kanske tycker att jag har några andra basar med bättre B-strängar.... Den jag har är nog en prototyp tror jag. Fick en annan först där halsen vred på sig så pass att det bara var att slänga den på elden. Gick inte att reparera. Sen fick jag en annan och den har det inte varit några problem med över huvudet taget. Bra på alla sätt. Tung som attans dock. Vilket nog är en anledning till att jag inte använder den så mycket. Har spelat in den en del dock. Aldrig använt den live av vad jag minns. Halsmicken sitter under "plektrumskyddet", som är i trä, vilket kan te sig lite underligt men det funkar.......nästan...... Hade nog varit bättre att fräsa upp ett hål men då hade det nog inte varit så mycket kvar av plektrumskyddet. Nog funnits risk för sprickor eller att det blivit för skört.....

Annars är det en skojjig bas. Och rejält udda.....

//J
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

Hellboy skrev:VA? Oj..... Det känns som att det vore lite tråkigt..... Har inte hört ett dyft om detta själv. Länka gärna om du hittar info.

MVH//Jan
Jag läste det i en tråd på Talkbass, och vill minnas att jag bad om att få det verifierat, utan att få det. Alltså är det troligen, och förhoppningsvis, bara ett rykte.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

peter_s skrev:
Hellboy skrev:VA? Oj..... Det känns som att det vore lite tråkigt..... Har inte hört ett dyft om detta själv. Länka gärna om du hittar info.

MVH//Jan
Jag läste det i en tråd på Talkbass, och vill minnas att jag bad om att få det verifierat, utan att få det. Alltså är det troligen, och förhoppningsvis, bara ett rykte.
Hoppas på det. Måste kunna få mekaniken lagad på Clawbass:en om den skulle pajja...... :oops:

//J
Användarvisningsbild
Mr.Bassement
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: tor 09 okt 2008, 00:43
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Mr.Bassement »

peter_s skrev:
Hellboy skrev:VA? Oj..... Det känns som att det vore lite tråkigt..... Har inte hört ett dyft om detta själv. Länka gärna om du hittar info.

MVH//Jan
Jag läste det i en tråd på Talkbass, och vill minnas att jag bad om att få det verifierat, utan att få det. Alltså är det troligen, och förhoppningsvis, bara ett rykte.
Ja jag hoppas oxå att det är ett rykte, inte för att jag planerar på o köpa nån ny men att dom är så pass bra så att dom borde finnas kvar.
Men jag vet inte om folk köper dom längre, känns lite som dom lämnar ut massa sponsor basar men knappt säljer några. Den känslan har jag fått, rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Inlägg av Jan Hellman »

Mr.Bassement skrev:
peter_s skrev:
Hellboy skrev:VA? Oj..... Det känns som att det vore lite tråkigt..... Har inte hört ett dyft om detta själv. Länka gärna om du hittar info.

MVH//Jan
Jag läste det i en tråd på Talkbass, och vill minnas att jag bad om att få det verifierat, utan att få det. Alltså är det troligen, och förhoppningsvis, bara ett rykte.
Ja jag hoppas oxå att det är ett rykte, inte för att jag planerar på o köpa nån ny men att dom är så pass bra så att dom borde finnas kvar.
Men jag vet inte om folk köper dom längre, känns lite som dom lämnar ut massa sponsor basar men knappt säljer några. Den känslan har jag fått, rätta mig om jag har fel.
Jag har haft min i 10 år snart och då försökte dom få ut namnet rejält men jag tror att dom lugnat sig sedan dess. Basarna i sig är bra men jag önskar att dom kunde skita i att använda sina egentillverkade mikrofoner. Dom äldre satt det oftast Bartolini på och det funkar men jag har otroligt svårt för deras egna mickar. Vilket jag tror att jag faktiskt inte riktigt är ensam om. Säkert en anledning till att deras prylar inte fäster på ordentligt........ Kanske.....

//J
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Neuser

Inlägg av Bastappe »

Mr.Bassement skrev:Jag äger en Neuser Courage 5:a o tänkte kolla om det är nån mer som har eller har ägt eller bara testat en Neuser bas, de verkar inte så vanliga.

Själv tycker jag att de funkar bra, lite mulligt ljud i B-strängen men annars så är den ganska slick. Vore intressant o veta vad andra har för erfarenheter om dom.

/Mr.Bassement
Jag hade en Neuser från tidigt 90-tal (custommodell). Det var en 5:a. En riktigt bra bas i mitt tycke. Bartolinimickar och bartolinielektronik.

Bild
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Neuser

Inlägg av Jan Hellman »

Bastappe skrev:
Mr.Bassement skrev:Jag äger en Neuser Courage 5:a o tänkte kolla om det är nån mer som har eller har ägt eller bara testat en Neuser bas, de verkar inte så vanliga.

Själv tycker jag att de funkar bra, lite mulligt ljud i B-strängen men annars så är den ganska slick. Vore intressant o veta vad andra har för erfarenheter om dom.

/Mr.Bassement
Jag hade en Neuser från tidigt 90-tal (custommodell). Det var en 5:a. En riktigt bra bas i mitt tycke. Bartolinimickar och bartolinielektronik.

Bild
Den där var ju ball. Ser ut som en blandning av en Lado och en Wal.... :D

//J
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+
Inlägg: 1373
Blev medlem: ons 05 mar 2008, 20:45
Ort: Alingsås

Re: Neuser

Inlägg av Bastappe »

Hellboy skrev:
Bastappe skrev:
Mr.Bassement skrev:Jag äger en Neuser Courage 5:a o tänkte kolla om det är nån mer som har eller har ägt eller bara testat en Neuser bas, de verkar inte så vanliga.

Själv tycker jag att de funkar bra, lite mulligt ljud i B-strängen men annars så är den ganska slick. Vore intressant o veta vad andra har för erfarenheter om dom.

/Mr.Bassement
Jag hade en Neuser från tidigt 90-tal (custommodell). Det var en 5:a. En riktigt bra bas i mitt tycke. Bartolinimickar och bartolinielektronik.

Bild
Den där var ju ball. Ser ut som en blandning av en Lado och en Wal.... :D

//J
Så här ser huvudet ut.


Bild
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Neuser

Inlägg av Jan Hellman »

Bastappe skrev:
Hellboy skrev:
Bastappe skrev:
Mr.Bassement skrev:Jag äger en Neuser Courage 5:a o tänkte kolla om det är nån mer som har eller har ägt eller bara testat en Neuser bas, de verkar inte så vanliga.

Själv tycker jag att de funkar bra, lite mulligt ljud i B-strängen men annars så är den ganska slick. Vore intressant o veta vad andra har för erfarenheter om dom.

/Mr.Bassement
Jag hade en Neuser från tidigt 90-tal (custommodell). Det var en 5:a. En riktigt bra bas i mitt tycke. Bartolinimickar och bartolinielektronik.

Bild
Den där var ju ball. Ser ut som en blandning av en Lado och en Wal.... :D

//J
Så här ser huvudet ut.


Bild
Bild

Bild

Vad var det jag sa!! :)

//J
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Neuser

Inlägg av Eagle Hazze »

Bastappe skrev:
Hellboy skrev:
Bastappe skrev:
Mr.Bassement skrev:Jag äger en Neuser Courage 5:a o tänkte kolla om det är nån mer som har eller har ägt eller bara testat en Neuser bas, de verkar inte så vanliga.

Själv tycker jag att de funkar bra, lite mulligt ljud i B-strängen men annars så är den ganska slick. Vore intressant o veta vad andra har för erfarenheter om dom.

/Mr.Bassement
Jag hade en Neuser från tidigt 90-tal (custommodell). Det var en 5:a. En riktigt bra bas i mitt tycke. Bartolinimickar och bartolinielektronik.

Bild
Den där var ju ball. Ser ut som en blandning av en Lado och en Wal.... :D

//J
Så här ser huvudet ut.


Bild
Vd kul att se dessa bilder med lite info, har precis köpt en likadan Neuser och har inte hittat så mycket info om år osv om denna modell. Har inte basen än men dyker kanske upp i veckan.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Neuser

Inlägg av Eagle Hazze »

Bastappe jag äger idag den Neuser som du lade upp här, antar att det bara finna ett ex av den.
Det vore trevligt om du hade lite bakgrundsfakta, var du första ägaren?
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Neuser

Inlägg av Eagle Hazze »

Då tar vi upp tråden igen.
Här är basen, den till höger, den till vänster är också en Neuser men bortbytt för några år sedan.

Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar