Stingray vs Sabre

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Stingray vs Sabre

Inlägg av John_D »

Vet inte om detta har frågats innan men. Är det någon större skillnad förutom antal humbuckers och pris?

Varför är Sabre billigare?
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Sabre har en lite mindre kropp, lite tunnare hals och är snyggare!! Tanken var väl att den skulle bli Farbror Leos flaggskepp när den togs fram, kom väl lite fel i tiden dock. Togs väl ur produktionen i början av 80-talet för att lite senare få en ny chans. Jag gillar väl inte eg. aktiva basar, men min kommer jag mer och mer överrens med. Man kan få den att låta riktigt old school om man vill. Bra bas med självspelande hals 8)
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av funkys**t »

John_D skrev:Vet inte om detta har frågats innan men. Är det någon större skillnad förutom antal humbuckers och pris?

Varför är Sabre billigare?
Antagligen för att Sabre inte är lika eftertraktad. Klart underskattat instrument. Får du tag i en kan du skatta dig lycklig.

Skillnaden är ju utseendet förstås, men också att halsen är lite nättare. Nånstans mitt i mellan jazz- och p-bas. Ljudet med tanke på dubbla humbuckers. Har man bara stallmicken på låterden som en stingray. Det finns säkert fler skillnader, kommer inte på mer...
- Hellboy! :louder:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

KAlas!!! Bra att få lite info om detta har funderat på det rätt länge.
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Inlägg av kmo »

Har du bägge mickarna på och rullar av lite diskant låter den som en p-bas!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Har alltid velat prova en sabre, de är väldigt tilltalande må jag säga. :)
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Inlägg av John_D »

Ja, Jag har haft funderingar kring denna bas i några år. Dock avsaknad av pengar när man ser någon ute på marknaden.
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Masayo
Medlem++
Inlägg: 4117
Blev medlem: tor 28 feb 2008, 15:22
Ort: Eksjö

Inlägg av Masayo »

Min favoritbas ur MM-familjen.
Fender Jazz Bass - 1966 / Fender Classic Series 70's Jazz Bass - 2008 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Squier SSQ Precision Bass - 2000 / Ibanez Musician MC824 - 1980 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av M i Gbg »

Väcker en gammal tråd. Sugen på en Stingray (har egentligen varit det sedan -91 men varit för dum för att förstå det) och nu dök det upp en Sabre i närheten. Är inte så haj på Stingrays så jag skulle nog inte kunna jämföra så bra i huvudet mot en Stingray om jag åkte och testade den, så jag vill gärna ha era åsikter. Frågan är:

Om jag länge suktat efter ett Stingray-sound, missar jag mycket av det med en Sabre? Och hur mycket vinner jag på att en Sabre har lite mer möjligheter?

Jag är en sucker för det hårda tidiga RHCP och tokkomprimerade Justice-basar, men vill också kunna spela mer old school r´n´b och funk med den.

Denna är det jag har span på. Snygg som attan men jäkligt dyr dock, eller?
https://vend.se/340187-musicman-sabre-b ... t?ref=vend
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av kmo »

Jäkligt dyr, du kan få min för 10K mindre.. Är du ute efter Stingraysoundet ska du dock inte ha en Sabre. Visst med solad stallmick kommer du kanske i närheten, men ändå inte.. En Sabre låter dock asbra och riktigt old school om man vill.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av John_D »

En vacker dag kommer jag att äga en Sabre. även om jag inte jkommer att ha en rigg att spela den på så kommer jag äga en Sabre.
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av M i Gbg »

kmo skrev:Är du ute efter Stingraysoundet ska du dock inte ha en Sabre. Visst med solad stallmick kommer du kanske i närheten, men ändå inte..
Vad tycker du saknas hos en Sabre som en Stingray har? Och är det nåt en endast hör om en är van vid Stingray (läs: basnörd ;) ) eller t det en tydlig skillnad även för enkla spelemän :roll:

Vissa verkar tycka att den fixar Stingray-soundet rätt nära.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av flagg »

"Rätt nära" är inte tillräckligt bra om du vill uppfylla en så där gammal dröm, tycker jag. Köp en Stingray! Och ingen knasig HH eller HS-variant heller för den delen, en klassisk en-pickupare är väl det du du vill ha!? :vinkar:
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av funkys**t »

EB-Sabre ska låta som en Stingray när endast stallmicken är på. Iaf enligt broschyren jag fick med när jag köpte min EB-Stingray 1990.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av blackparkas »

Och HH-varianten med solad stallmick låter definitivt Stingray....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Enbasist
Medlem
Inlägg: 466
Blev medlem: fre 07 sep 2012, 00:24

Stingray vs Sabre

Inlägg av Enbasist »

Hade en Sabre kring -81. Var en bra bas vill jag minnas. Skillnaden i tonkarraktär ligger väl mest i det att dom dubbla HB sitter i mer traditionellt jazzbas läge så jämfört med Stingray får du tunnare mer stallbaserat ljud ur stallmicken enbart. Stingray har ju ngn sorts 'sweet spot' placering av sin enda mick och blir därför mer som en P-bas begränsad i ljudvariation fast å andra sidan är det där man vill ha micken så blir det ju optimalt.
Sabren kan alltså ge dig fylligare ton men sen är det ju det där med om man gillar dubbla HBs som ev har en tendens att släcka ut varandras ljudkarraktärer med fullt på båda.
Massa andra varianter dock och en bra bas som du blir relativt ensam om att äga och det kan ju skapa originalitet och vara kul i sig. Lättspelad minns jag... och välbyggd.
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av M i Gbg »

flagg skrev:"Rätt nära" är inte tillräckligt bra om du vill uppfylla en så där gammal dröm, tycker jag. Köp en Stingray! Och ingen knasig HH eller HS-variant heller för den delen, en klassisk en-pickupare är väl det du du vill ha!? :vinkar:
Ja, det ligget nåt i det. Att köra på det fullt ut. Å andra sidan vet jag ju inte om jag kommer känna mig för begränsad av den. Troligen kommer detta vara den enda basen som jag kommer att ha. Och då kanske det är ett bättre val med en Sabre som har lite mer bredd. Jösses, vilket svårt val!
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av M i Gbg »

Enbasist skrev:Hade en Sabre kring -81. Var en bra bas vill jag minnas. Skillnaden i tonkarraktär ligger väl mest i det att dom dubbla HB sitter i mer traditionellt jazzbas läge så jämfört med Stingray får du tunnare mer stallbaserat ljud ur stallmicken enbart. Stingray har ju ngn sorts 'sweet spot' placering av sin enda mick och blir därför mer som en P-bas begränsad i ljudvariation fast å andra sidan är det där man vill ha micken så blir det ju optimalt.
Sabren kan alltså ge dig fylligare ton men sen är det ju det där med om man gillar dubbla HBs som ev har en tendens att släcka ut varandras ljudkarraktärer med fullt på båda.
Massa andra varianter dock och en bra bas som du blir relativt ensam om att äga och det kan ju skapa originalitet och vara kul i sig. Lättspelad minns jag... och välbyggd.
Bra förklarat! Tack!
Nu måste jag bara fundera på vad som passar mig bäst, och som troligen kommer att göra det några år framöver.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av flagg »

blackparkas skrev:Och HH-varianten med solad stallmick låter definitivt Stingray....
Tänker mer känslomässigt här... vet att jag ångrat mig själv flera gånger när man viljat ha nåt länge och så köper man "nästan rätt". Men alla är olika...
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av M i Gbg »

flagg skrev:
blackparkas skrev:Och HH-varianten med solad stallmick låter definitivt Stingray....
Tänker mer känslomässigt här... vet att jag ångrat mig själv flera gånger när man viljat ha nåt länge och så köper man "nästan rätt". Men alla är olika...
Förstår precis vad du menar och vill inte göra den resan heller. Kanske bäst att vila på hanen och slå till när en riktigt schysst Stingray uppenbarar sig. Det vuxna beslutet alltså. Nån gång ska en ju ta det :roll:
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
flagg
Medlem+
Inlägg: 915
Blev medlem: tis 29 dec 2009, 23:33
Ort: Linköping

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av flagg »

M i Gbg skrev:
flagg skrev:
blackparkas skrev:Och HH-varianten med solad stallmick låter definitivt Stingray....
Tänker mer känslomässigt här... vet att jag ångrat mig själv flera gånger när man viljat ha nåt länge och så köper man "nästan rätt". Men alla är olika...
Förstår precis vad du menar och vill inte göra den resan heller. Kanske bäst att vila på hanen och slå till när en riktigt schysst Stingray uppenbarar sig. Det vuxna beslutet alltså. Nån gång ska en ju ta det :roll:
:tummenupp:

Dessutom... HH-Stingrays (eller Sabre) är inte lika coola visuellt, tycker jag :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av blackparkas »

Nä, en helt vanlig Stingray är ju helt klart coolast!

Men måste säga att jag uppskattar ljudmöjligheterna i HH-modellen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av BBQV »

Dessutom är Stingrays oförskämt billiga nuförtiden!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av blackparkas »

Bara en sån sak....!



Förmodligen därför man ser så få till salu nu...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 495
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av boby »

japp annars kan man tycka att både sabren och sterlingen är lite bättre och snyggare. mest för att röra till det för dig.
försökt komma ifrån dom, men är inne på min fjärde sterling, så tror inte du ångrar dig vad du än väljer.
provade en ny sabre på mug för nåt halvår sen.var groteskt bra, och jag kan ha lite svårt ibland med helt nya instrument i butik.( setup och strängar mm)
Skriv svar