Stingray vs Sabre

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av kmo »

Ska man ha Sabre ska man ju ha pre-EB (imo..). Dock andra mickar och annan elektronik än Stingray. Solad stallmick låter inte Stingray, däremot kan få pruttljud om man vill, men även ett fett, fläskigt ljud. Preampen är bra, man ska dock passa sig för diskanten som är fisslig om man drar på för mycket. Den låter väldigt old school föör att vara aktiv och kan vara dom coolaste, vackraste basar som byggts.
Nu måste jag ha min på gig på lördag :fullband:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av M i Gbg »

Hmm. Svårt beslut. Kan få en vit 70-talare med svart plektrumskydd för 18000. Sugen. Men samtidigt kanske jag är dum som inte kör all in på Stingray-soundet. Gah! Kan inte bestämma mig. En Sabre känns lite mer safe men samtidigt har jag ju alltid suktat efter det där Stingray-soundet. Å andra sidan är det kanske lite för nischat, eller?
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av pn »

Jag har en -79:a Sabre till salu i säljforumet. ;-)
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av M i Gbg »

Testade den vita Sabren idag och den var ju ruggigt skön. Är en riktig sucker också för instrument med svart plektrumskydd, gärna vita. OCH lönnhals. Tror ändå att det passar mig med en lite bredare palett som den kan ge. Kommer nog knappast ha användning/tillfälle för ett all in Flea/Justice-slappande. Däremot en bas som är lite mer allround men ändå kan komma en bit åt det hållet. Nu är det bara en fråga om pris...
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av M i Gbg »

Undrar lite om halsarna på Sabre och Stingray, har inte så mkt erfarenheter här. Sabren jag testade (-78/-79 typ) kändes som en blandning av jazz- o p-bas. Typ en lite bredare och tjockare Rickenbacker. Gillade det. Testade en Stingray -92 idag och den kändes mer platt och bred. Föredrar Sabren där. Men gamla Stingrays ska visst inte vara lika breda o platta eller?
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
M i Gbg
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: tis 08 dec 2009, 10:25

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av M i Gbg »

Det blev en Sabre (som ni ser på profilbilden) och jag är grymt nöjd! Halsen är riktigt skön och jag gillar att ha två pickups att välja mellan och bright-switchen. Kan snabbt ändra karaktär på ljudet när jag t ex byter mellan fingrar o slap. Tillräckligt nära Stingray för att jag ska vara nöjd, och så mycket mer.
MusicMan Sabre -79, Hagström Swede -74, Moogerfoogers (MF-101, MF-103, MF-105 & MF-107)
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Stingray vs Sabre

Inlägg av kmo »

:tummenupp:
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Skriv svar