Shortscale basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

anli skrev:Tack vare lite lite peppning och info från Danne via pm, så slog jag till och beställde en Gibson SG reissue bas cherry a' nästan 10 lök i dag!
Var på promenix nyss på stan (Musikverkstaden 4sound Uppsala) efter lite snack så skulle de ta hem en till nästa vecka. Helt ok pris, likadan fast lätt begagnad är väl typ 9 på blocket.
Mycket trevligt komplement till Ric:en, och med lite tur får jag med dottern i lirandet :)

Kanske skall ta och testa med DAddario halfrounds på SG:n, funkar kanske bättre än på ric?
Har ju ett set hemma men av fel längd.. kan funka ändå.
Gratulerar! D'Addario half rounds funkar fint på EB3:an i alla fall. Min SG Reissue har fortfarande original roundwounds. Du får gärna meddela om halfrounds funkar fint ifall du hinner testa före mig. På tal om shortscale, den här är förhoppningsvis på väg till mig:

Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

ooh.. den var fin! Vad heter den modellen?
Du lär få din före mig hur som helst, fick besked om att jag fick vara beredd på att vänta en månad eller två på leverans av SG-basen! Skit oxå...
Nåja jag sitter inte i sjön direkt.
(fast hade sett fram mot att få fingra på en plutteliten hals #snyft#)
Mitt övertaliga halfrounds set funkar nog inte vid lite eftertanke. 040 blir för sladdrigt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Ok, nu ser vilken bas det är... Les paul "nånting" bass! Coola knappar, rattar å spakar!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Danne, Danne du får mig att gå från en nivå på avundsjuka till en ny ganska tätt nu.
Det är jättekul tycker jag att det är någon som uppskattar Gibsonbasarna och inte har båda benen i Fenderträsket :wink:
Har du någon gång prövat en Victory?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

ooh.. den var fin! Vad heter den modellen?
Det är en Les Paul Triumph. Enligt säljaren en 73:a men jag misstänker '72, men nåja, man behöver ju inte vara så petig med det.
fick besked om att jag fick vara beredd på att vänta en månad eller två på leverans av SG-basen! Skit oxå...
En del av tjusningen? med Gibson. Jag väntade på min i 6 månader. Å andra sidan beställde jag direkt när de släpptes så de kom nog inte igång förrän de hade en hel drös ordrar. Les Paul Double Cut fick jag vänta i ca 8-9 månader på. Nu är de ju igång så du skall nog inte behöva vänta så länge.
Coola knappar, rattar å spakar!
Den har lågimpedans-mickar med flera spolar och ena switchen är en "coil tap" så man switchar olika spolar för olika ljudvariationer. En kopplar mickarna i- och ur fas med varandra. Mickswitch. Till sist en låg/högimpedans-switch vilket betyder att den har en liten transformator som gör att man får högre impedans. Tanken med den är att lågimpedans ger ett nyansrikare bredare frekvensspektra och lämpar sig fint direkt in i mixerbordet. Med högimpedans funkar det bra in i stärkaren. Det är Les Paul själv som ligger bakom mycket av designen. Han spelar visst fortfarande (kan han vara 90 bast tro?) live med gitarrversionen.

Rattarna är volym + bas och diskantkontroller. Allt detta är passivt.
Danne, Danne du får mig att gå från en nivå på avundsjuka till en ny ganska tätt nu.
Det är jättekul tycker jag att det är någon som uppskattar Gibsonbasarna och inte har båda benen i Fenderträsket Wink
Har du någon gång prövat en Victory?
Inte behöver väl du vara avis med tanke på dina basar. Alltsedan jag fick smak för mahogny så står den sista Fendern jag behållit och skäms (tycker synd om den för Fendrar är egentligen bra instrument men inte för mig). Skall säljas snart. Smaken är ju som baken för att använda ett slitet uttryck.

Victoryn har jag inte testat, men Fenderkonstruktionen gör att jag inte sneglat åt det hållet ännu. Jag är inte så vrålförtjust i aktiva basar längre så Artistmodellen liknar nog den gamla Precision Special jag avyttrade förra året (en gammal trotjänare *snyft*). RD:n fyller nog aktivkvoten just nu. Jag är inte samlare på det viset. Visar det sig att någon bas inte håller måttet så ser jag ingen anledning att behålla den utan det är bättre att någon som gillar den får chansen istället.. Brukar inte göra något förhastat dock.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Riktigt fräsig Les Paul-bas! Mickarna såg lustiga ut dock, men den lär låta riktigt fett :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Är man tillräckligt säker i sin manlighet, så kan man ju beställa en sån här i väntan på gibsonbasen:
http://www.daisyrock.com/products/stard ... H_bass.htm
http://www.daisyrock.com/products/stard ... e_bass.htm
Störtsköna guror ju :D Rena fluffgodiset! Dottern skulle falla för dom direkt!
Undra hur pass seriösa de är?
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

anli skrev:Är man tillräckligt säker i sin manlighet, så kan man ju beställa en sån här i väntan på gibsonbasen:
http://www.daisyrock.com/products/stard ... H_bass.htm
http://www.daisyrock.com/products/stard ... e_bass.htm
Störtsköna guror ju :D Rena fluffgodiset! Dottern skulle falla för dom direkt!
Undra hur pass seriösa de är?
Jag provade den blomformade basen på Musikpunkten här i Sthlm, riktigt fett ljud, blev riktigt imponerad! Skön typ 30"-hals, bra ljud, bra potentiometrar osv... Synd bara att den var högerhänt, annars hade jag nästan köpt den... Om den inte var blomformad :wink:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Den där Retro H-basen såg ju lite intressant ut. De använder tydligen basswood (lind) vilket väl inte är så vanligt i semiakustiska instrument.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Inlägg av A_Warning »

Jag har precis upptäckt att 32" inte är så dumma att köra på! Jag köpte först en

Aria TSB-400 som jag sålde för att kunna köpa en
Bild

Aria pro Cardinal med limmad halls!!

Bild

Och så köpte jag en Ibanez RS-721 av bara farten... Insåg att jag kanske inte behöver den nu när jag är skit pank så om någon vill är det bara att köpa :P

Bild
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tycker DaisyRock grejen är skön, kul att det satsas på lite lättare gitarrer för flickor/kvinnor och grabbar med för den delen. Den där vita retro-H var dessutom snygg!
Funderar tex på att skaffa deras baskursbok för tjejer åt min dotter om hon fastnar för baslirandet.

:D det vore grymt å se Lemmy med en "blombas":D!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Allvarligt? Har de verkligen särskilt material för tjejer? Behövs det?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:Allvarligt? Har de verkligen särskilt material för tjejer? Behövs det?
Har inte forskat så noga på just den produkten, men förpackning, upplägg och låtval kanske kan ha betydelse. Tonårstjejer är ett mysterium hur som helst och det är bara inse det :D
Skriv svar