Shortscale basar

Prata om allt som har med elbasar att göra
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Shortscale basar

Inlägg av anli »

Försöker tubba dottern att fortsätt lira nåt instrument, och närmast till hands är ju bas förstås :)... passar dessutom bra om jag själv är sugen på en Gibson eb3:a.
En epiphone eb0 funkar å andra sidan säkert för lilla damen om det blir aktuellt. Tyvärr hade deras eb3 lång hals märkligt nog.
Men blev lite nyfiken vad allmänt era åsikter är om "shortscale" basar... Har ni några favoriter? Finns ju fler än Gibsons. En del avskyr säkert dom, men själv tycker jag de har sin plats.
Behändiga saker om inte annat.
Så det är fritt fram att spåna om korta mensurer!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Tycker ju på sätt och vis att shortscale=EB3 (ev EB0). Kolla förresten dina meddelanden.
För dig vore det annars kanske läga att leta upp en Rickenbacker (!?) Deras 3000 är ju shortscale. http://www.rickbeat.com/modelslibrary/3000/3000.htm
Danelectro är ju en tredje variant...
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

200071 skrev:Tycker ju på sätt och vis att shortscale=EB3 (ev EB0). Kolla förresten dina meddelanden.
För dig vore det annars kanske läga att leta upp en Rickenbacker (!?) Deras 3000 är ju shortscale. http://www.rickbeat.com/modelslibrary/3000/3000.htm
Danelectro är ju en tredje variant...
Jo klart EB3 ÄR den man tänker på i första hand. En liten vetenskap att lista ut vilken årgång om gäller...
Rics snikmodell 3000 (faktiskt helt missat den) är nog inte lätt att få tag på... men cool 8)
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Jag gillar short scale och har faktiskt funderat på att skaffa en.
En som verkar bra är denna:

http://www.birdsongguitars.com


Sen finns det ju alltid Alembic:s Stanley Clarke modell.....om man har råd... :lol:
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Jo klart EB3 ÄR den man tänker på i första hand. En liten vetenskap att lista ut vilken årgång om gäller...
Har själv en '69:a. Vilken årgång som gäller beror ju lite på preferenser. En generell beskrivning blir: 60-talarna helt byggda i mahogny. Har fet humbucker med riktig sub-bas när man kör Varitone-kontrollen i läge 1. 1969 började de sk 'slotheadsen' komma med urfräsningar på huvudet a'la akustisk gitarr. Fanns även som långskalig (EB3-L). 60-talet och fram till ca '72-'73 tvåpunktsfäst stall varav fram till ca '67 'bar-bridge' (ej individuella sadlar), senare med nylonsadlar. Halsen var iom slotheads i 3 bitar mahogny istället för 1.

ca '71 ändrades kroppen som inte är lika grovt avfasad runt kanterna och halsmicken flyttades lite mer mot stallet. De fick även lönnhals då. Tror även att man försökte tämja micken då när Bill Lawrence började jobba på Gibson. Dessa låter lite lamare med andra ord. Ca 72 kom trepunktsstallet.

Jag skulle själv välja en första erans EB-3:a. Den har smäckrare hals och är en riktig lättviktare + att jag tycker den är snyggare också.

Ett bra alternativ är annars SG Reissue Bass (otroligt korkat namn förresten), som släpptes i fjol. Den har enl Gibson TB Plus mickar dvs baserade på Thunderbirdens mickar. Den har lite vidare hals men det sköna ljudet av mahogny i mer modern form. Många kan tycka att EB-3:an har för mycket vintage-sound och då är SG RI ett bra alternativ. Man får ändå den speciella karaktären i basregistret som den korta skalan brukar föra med sig.

Här är mina:



Bild
Bild

Finns ju även div halvakustiska som EB-2, Epiphone Rivoli, Epiphone Allen Woody.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

60-tals EB-3:an rular!
Variatone-ratten e grym 8)
Vad händer egentligen vid de olika lägena på den?

Är det brukligt att gå upp i strängdimension på short scale förresten?
Lite sladder hör väl till förstås :)
Senast redigerad av anli den ons 23 aug 2006, 22:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Lägena på Varitonen är som följer:

Läge 1: Endast "Mudbuckern" (halsmicken) på fullställ. Akta högtalarna! Det är tillrådligt att sänka volymen något för den är extrem, men jädrar vilket fladder i brallorna.

Läge 2: Stallmicken ensam. Detta läge (precis som på Gibson Ripper) helt oanvändbart för mig. De har satt micken så nära stallet så den blir raka motsatsen till halsmicken.

Läge 3: Hals- och stallmick i serie och då har halsen en "chokefunktion", en spole och konding som filtrerar bort sub-basen. Blir ett ganska middigt ljud här och är väl det som är mest "normalt" av dem. Lyssna på Andy Fraser i Free för det låter som han använde detta läge mest. Jag har dock en fundering på att modda filtret så det släpper igenom lite mera bas.

Läge 4: Endast halsmick med choke. Ganska likt läge 4 fast inte lika frekvensspektrumfyllt (dvs lite ihåligare).

Jag har kört med D'Addario EHR (halfrounds) och EXL (roundwounds) shortscalesträngar med dimensionen 45-100 på min och det är faktiskt inte särskilt sladdrigt- Halfrounds låter klart bäst tycker jag.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Mycket informativt Danne! Vilket underbart forum detta är!
Åhå, det är en EB3 som Andy lirar på live plattan! Borde jag ha förstått iofs!
Coolt med fasta lägen som gör så radikala ljudjusteringar.
Synd att de droppade den idén. Undrar hur diod-disten lät som jag hört talas om... hade Jack en sån på typ Cream lajvarna 1-2?

Fender Mustang då, nån av Fendergänget som har erfarenheter?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Tänkte just föreslå det! Alan Lancaster i Status Quo spelade mycket Mustang. Om man hajar/gillar den grejen så är ju det ett grymt sound! Han förklarade en gång i en intervju varför han använde just mustangen
- och anledningen var typ att
"alla andra basar jag haft såg så långa o stora ut jämfört med dom andras telecasters när vi stod tillsammans och rockade"
...också ett sätt att tänka!

Men allvarligt, en del av dom gamla Status-plattorna har ett ganska morrigt basljud. Värt att kolla! fast jag minns inte när man såg en beg Mustang till salu senast...
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Finns ju de nya Mustangbasarna i Fenders Classic-serie med.

Just Classic-serien, med 60s-jazzen och halvnya 50s-pbasen, har ju gott rykte om kvalitet...

http://www.fender.com/products/search.p ... 0253900540

...dryga 8.000 på JAM, säkert billigare t ex från Ishibashi;

http://www.ishibashi.co.jp/webshop/guit ... 9870sd.htm

Bild
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Kan ev fixa en gammal Musicmaster (babyblå). Fast den är ju inte riktigt i klass med Mustangen...
dereborn

Inlägg av dereborn »

oj, visste inte att dom fortfarande gjoreds!

...och en babyblå musicmaster har väl ingen dött av!
Prisläge?

Om inte nån annan är intresserad, så kanske jag är.... Har också barn som spelar.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Min grabb är 8 månader...tror ni det är för tidigt att börja för honom :)


Kanske skulle skaffa en Ashbory bass till honom....
dereborn

Inlägg av dereborn »

visst! eller försöka stränga en fender-pin?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

:D
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Jag ska kolla upp den ljusblå Musicmastern. Jag råkar veta var det finns en som inte borde vara där den är nu... Återkommer i frågan.

..och jag råkar ha en Ashbury med :oops: fast den behöver nya strängar
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

200071 skrev:..och jag råkar ha en Ashbury med :oops: fast den behöver nya strängar
Jag har visserligen lovat mig själv att inte köpa fler basar på ett tag, men en Ashbury kanske kan klassas som nå't annat :lol:

Hur mycket kostar det att skilja dig från den?
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

På min prislapp står det 3200:-. Så drar vi av 200:- för att du måste köpa nya strängar. Så drar vi av 300:- för att det är så jobbigt för dig att sätta på dem. Så bjuder jag på frakten bara för att det är så kul att träffa alla trevliga människor här på prata basforumet. Men tala inte om för någon att du fick den så billigt! 8)
Den är vackert blå för övrigt
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Undrar hur diod-disten lät som jag hört talas om... hade Jack en sån på typ Cream lajvarna 1-2?
Förmodligen är det den. Han hade tydligen ett par, tre EB-3:or men den som var huvudbas hade Varitonen ersatt med trelägesswitch och dioden. Detta är något som jag läst om och jag har för mig att Jack själv har lite dåligt minne exakt (eller så var han ointresserad av teknik på den tiden huvudsaken kanske att han var nöjd). Har för mig att det var hans tekniker från den tiden som givit informationen.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Danne skrev:
Undrar hur diod-disten lät som jag hört talas om... hade Jack en sån på typ Cream lajvarna 1-2?
Förmodligen är det den. Han hade tydligen ett par, tre EB-3:or men den som var huvudbas hade Varitonen ersatt med trelägesswitch och dioden. Detta är något som jag läst om och jag har för mig att Jack själv har lite dåligt minne exakt (eller så var han ointresserad av teknik på den tiden huvudsaken kanske att han var nöjd). Har för mig att det var hans tekniker från den tiden som givit informationen.
Ok, läste precis att EB0F -63 hade en inbyggd "fuzztone"! En på/av switch med reglerbar effekt. UBERCOOL eller hur 8)
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Har inte fått något besked om Musicmastern ännu, Men här finns en annan shortscale http://www.blocket.se/vi/8390302.htm?ca=15_s
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16195
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=4662889
Förmodligen lite fräst för att få i vanliga p-mickar om jag förstod annonsen rätt
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Tack vare lite lite peppning och info från Danne via pm, så slog jag till och beställde en Gibson SG reissue bas cherry a' nästan 10 lök i dag!
Var på promenix nyss på stan (Musikverkstaden 4sound Uppsala) efter lite snack så skulle de ta hem en till nästa vecka. Helt ok pris, likadan fast lätt begagnad är väl typ 9 på blocket.
Mycket trevligt komplement till Ric:en, och med lite tur får jag med dottern i lirandet :)

Kanske skall ta och testa med DAddario halfrounds på SG:n, funkar kanske bättre än på ric?
Har ju ett set hemma men av fel längd.. kan funka ändå.
groove
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 10:13

Inlägg av groove »

Hade en tidig 70-tals Mustang för massor av år sedan. Lättspelad och bra ljud, men kändes lite plottrig. Förutom de som nämnts tidigare är ju Danelectro longhorn en shortscalebas. Lite bredare register (dubbla mickar) än Mustangen. De nytillverkas och kostar väl uppåt 5 papp eller så.
Skriv svar