Min projekt-kontra

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Min projekt-kontra

Inlägg av pn »

I en våldsam attack av spontanitet köpte jag mig en kontra för ett bra tag sedan. Säljaren var en äldre herre som spelat på den på 1930-50 talet och nu var han gammal och orkade inte spela längre. En kontra har man fantiserat om i många år...

Jag fick den billigt och den har tyvärr några mer och mindre allvarliga defekter. Nu har den dock stått nog länge i källaren och antingen fixar jag den eller så säljs den till någon som har den rätta glöden. Ni som har koll på kontra kanske kan tipsa mig om hur man fixar detta?

1. Stallet sprack tydligen för gubben och han tillverkade ett eget. Det ser för jäkla risigt ut... Var kan man köpa ett som inte ser ut som om dagcenter lekt med sticksågen? Följdfrågan blir så klart OM man sätter dit ett nytt stall, hur placerar man det så att bas-rackarn intonerar rätt?

2. "Pinnen" som sitter mellan locket och botten är lös i själva resonanslådan. Hur i fridens tid får man till en sådan sak? Med mina dasslock till händer får jag knappt in lillfingret i f-hålet...

3. Halsen är lös!!! Sen-strängarna som sitter på nu är helt slut och är väldigt, väldigt lågt stämda (pga pinnen mellan lock och botten som är lös). Kan halsen vara lite lös innan strängarna är uppstämda, eller är det ett lika stort "no no" som om det vore en elbas?

Jag bifogar en bild på skönheten, dock ser den mycket finare ut på bild än i verkligheten... Men visst vore det extremt kul att få den spelbar!!!

Jag är evigt tacksam för tips och idéer!!!

Bild
Användarvisningsbild
Tobbe
Medlem
Inlägg: 290
Blev medlem: mån 23 okt 2006, 21:01
Ort: Mölnlycke

Inlägg av Tobbe »

Kul med ny bas. Klart den skall renoveras :-)

Hade jag köpt den, så hade jag lämnat in den till någon som renoverat många basar innan. Jag är tyvärr för feg för att börja slipa och såga själv.

Men här finns både stall och lite tips om hur det skall placeras:
http://www.urbbob.com/faq-bridges.html
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Säg till när du ledsnar på den ;)

Jag har limmat halsen på min också, ska man göra "rätt" så finns det ett speciellt lim man använder, det är ett smältlim som man kan värma lös vid behov. Halsen skall inte sitta löst!

Ett nytt stall med ställskruvar för höjdjustering får man väl strax under 1000 lappen. Stallet ska stå i centrum av f-hålen.

Ljudpinnen föreslår jag att du tillverkar ett verktyg så du kan pillra dit den, den skall stå under vänstra stallfoten, leta på nätet, finns beskrivningar om exakt placering etc.

Gör dig inte av med sensträngarna!

Kolla in här kanske:
http://www.fiolbygg.se/

http://www.thomann.de/ har en del kontraprylar så som stall t.ex.

Så givetvis mitt favvoforum (efter det här förståss)!
http://www.rockabillybass.com
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Tobbe skrev:Kul med ny bas. Klart den skall renoveras :-)

Hade jag köpt den, så hade jag lämnat in den till någon som renoverat många basar innan. Jag är tyvärr för feg för att börja slipa och såga själv.

Men här finns både stall och lite tips om hur det skall placeras:
http://www.urbbob.com/faq-bridges.html
ja, exakt, det beror ju lite på vad det är för bas också. Är det nån billig skräpbas kan man väl mickla på om man är hyfsat händig men jag har en känsla av att det där inte är någon billig skräpbas :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Sen skulle jag släppa strängarna illa kvickt...locket mår INTE bra av att tonpinnen ör borta men ändå stå i "spänn" under strängarna...

Du kommer antagligen bli gladast av att lämna in den till nån som vet vad de gör...dock kostar det ju. Du har ju Niklas Berglunds verkstad mitt inne i stan i Ume (på västra sidan efyran...typ där tv4 låg förut ungefär...), kolla med han!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Tack för era svar!

Självklart ska jag lämna in den för att fixa halsen och ljudpinnen. Men det känns alltid bättre att ventilera med sådana som er innan man går till t ex en fiolbyggare.

Strängarna är väldigt lösa redan pga den avsaknade ljudpinnen. Man kan dra dom många centimeter upp och ner och det är bara G-strängen som ger någon slags ton. Själva strängarna har inte använts sedan 60-talet och är i ett bedrövligt skick. En är också knuten... Så dom lär jag nog få byta antar jag. Tack för tipset om Niklas Berglund!

Basen är ganska härjad, det är rejält skavt här och där. Någon lagad spricka finns också. Ålder har jag ingen aning om. Han som sålde den till mig köpte den av en gubbe i sin tur. Han är avliden sedan länge. Någon logga eller klisterlapp kan jag inte hitta och jag kan själv inget om kontror...

Finns det något sätt att åldersbestämma den på ett ungefär, eller att kunna avgöra från vilket land den kommer?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Det finns en massa tecken som folk kan se, de som kan sånt alltså :). Men jag kan säga att jag sett många svensktillverkade basar (Bjärton, Arvika osv) som ser ut så där. Men vad vet jag....

Tror Niklas kan hjälpa med det mesta, typ göra en "besiktning" av den till att börja med.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

pn skrev:Tack för era svar!

Självklart ska jag lämna in den för att fixa halsen och ljudpinnen. Men det känns alltid bättre att ventilera med sådana som er innan man går till t ex en fiolbyggare.

Strängarna är väldigt lösa redan pga den avsaknade ljudpinnen. Man kan dra dom många centimeter upp och ner och det är bara G-strängen som ger någon slags ton. Själva strängarna har inte använts sedan 60-talet och är i ett bedrövligt skick. En är också knuten... Så dom lär jag nog få byta antar jag. Tack för tipset om Niklas Berglund!

Basen är ganska härjad, det är rejält skavt här och där. Någon lagad spricka finns också. Ålder har jag ingen aning om. Han som sålde den till mig köpte den av en gubbe i sin tur. Han är avliden sedan länge. Någon logga eller klisterlapp kan jag inte hitta och jag kan själv inget om kontror...

Finns det något sätt att åldersbestämma den på ett ungefär, eller att kunna avgöra från vilket land den kommer?
Det kan sitta en etikett på insidan av locket. kolla med spegel på ett skaft...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Det kan sitta en etikett på insidan av locket. kolla med spegel på ett skaft...

Tack för det. Ska bygga mig en anordning i helgen och försöka kika.

Förresten, vet någon vad Niklas Berglunds firma heter?
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Typ Niklas Berglunds Violinatelje eller nåt....


Edit:

http://www.gulex.se/firmainfo/violinmak ... 958912.htm

Vasssego!
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Tackar och bockar!!!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har du fått ordning på Puch Dakotan då?
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Har du fått ordning på Puch Dakotan då?
Självklart! I norrland måste varje man av rang ha minst en dakota. Pluggen är dragen, man behöver lite viktkompensation eftersom en viss viktökning skett sedan 15-års åldern...
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

större förgasare och rensa ljuddämparen på insats och kompensera den högre ljudnivån med en avkapad coca-cola burk :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Intressant, mycket intressant! Trimmandets ädla konst har man inte underhållit de senaste 20 åren.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

jacka kolven och plana toppen är också 2 bonntrimmningar
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Skriv svar