föredrar ni nya grejer eller beggade?

Prata om allt som har med elbasar att göra
Skriv svar
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

föredrar ni nya grejer eller beggade?

Inlägg av hosse »

jag föredrar helt klart att köpa begagnade instrument m.m. i början köpte jag allt nytt, men efter ett tag tyckte jag att begagnade, och därmed inspelade, instrument var så oerhört mycket trevligare och skönare. det är möjligt att detta bara är någon personlig nisch, men vad tycker ni?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Beror helt på vad det e..
Men nog köper man helst beggade grejer om man hittar det till rätt pris...
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Jag får nog hålla med om att jag hellre köper ett begagnat väl inspelat instrument då de oftast låter och känns bättre. :)

För mig är det något visst med att instrumentet har en historia men givetvis är det som är viktigast att det känns rätt. Har även haft en del helt nya prylar som jag själv spelat in från grunden så att säga och det är ju en viss charm i det med. :wink:
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
dereborn

Inlägg av dereborn »

"Har du svårt att bestämma dej?"
"- både ja och nej"...

Håller med groovyjr, det är ju ett stort värde i nåt med själ, historia etc.

...men...

Det är också rätt skön känsla när man har slitit in ett instrument själv!

Vilket är godast - äpplen eller päron?
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Begagnade... Har inget val, då de basar jag är intresserad av är ofta 20-40 gamla typ.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

det man gillar :D hittar man en asgrym ny fabrikstillverkad gitarr/bas så tar man den, hittar man en 30 år gammal inspelad gitarr/bas som man gillar så tar man den... Allt beror på tid, plats och situation :wink:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

FreCKo skrev:det man gillar :D hittar man en asgrym ny fabrikstillverkad gitarr/bas så tar man den, hittar man en 30 år gammal inspelad gitarr/bas som man gillar så tar man den... Allt beror på tid, plats och situation :wink:
Helt min inställning också. Tex vissa modeller kanske bara tillverkades under fem år på 60-talet. Ett gammalt instrument brukar som sagt kännas bra, men det finns en charm med att öppna caset till en språjtans ny också.
Saad
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 14:47

Inlägg av Saad »

Begagnat om priset är det rätta.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag köpte mycket nytt när jag var yngre. Nu är jag snålare och väntar tills rätt pryl dyker upp till rätt pris. Fast egentligen borde det vara tvärt om, som student hade man ju inte så mycket pengar...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Gäst

Inlägg av Gäst »

Beror lite på vad det är , köper helst begagnat när det gäller elektronik , förstärkare , effekter osv .. Men är det en större basinvestering köper jag hellst nytt , en begagnad bas kan se hur fin som helst ut , men man vet aldrig vad den varit med om ..
Användarvisningsbild
Basjonas
Medlem+
Inlägg: 608
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 14:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Basjonas »

Resonerar precis tvärtom.

Köper helst nytt när det gäller förstärkare och elektronik, pga garanti, service, support mm

Instrument däremot får gärna vara väl inspelade.
Användarvisningsbild
RobinoZombie
Medlem+
Inlägg: 1798
Blev medlem: ons 30 aug 2006, 20:02
Ort: Kristinehamn

Inlägg av RobinoZombie »

har köpt två fenderbasar nya, en jazz 60s reissue och en precision 60anniversary P bas. två underbara instrument. 60anni är verkligen en riktigt härlig player.
har köpt lite basar beggat. har ju kvar dem, men ingenting jag spelar på direkt. mest står underställda.
bara jag?
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

FreCKo skrev:det man gillar :D hittar man en asgrym ny fabrikstillverkad gitarr/bas så tar man den, hittar man en 30 år gammal inspelad gitarr/bas som man gillar så tar man den... Allt beror på tid, plats och situation :wink:
... och pengar så klart, särskilt om man skall ha en 30 gammal Fender eller nåt annat kul och vintage 8)
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3415
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Inlägg av maxoges »

Jag köper både beggat och nytt. Det är alltid trevligt när man hittar ett beggat fynd! Det krävs dock lite mer av köparen, man vill ju inte bli lurad.

Jag har köpt tre Fernandesbasar begagnade. Riktiga fynd allihop!
Jag köpte en Höfnerbas anno 1968 för några år sen. Jag insåg senare att det inte passade min spelstil, så den fick gå.
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Det finns en viss skönhet hos nya instrument som äldre inte har.
Begagnat är trevligt på sitt sätt men nya instrument är också spännande, då är man instrumentets "sanna" ägare 8)
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
41HZ
Medlem+
Inlägg: 1760
Blev medlem: mån 11 sep 2006, 19:49
Ort: Mölndal

Inlägg av 41HZ »

BarbequeVillage skrev:Jag köpte mycket nytt när jag var yngre. Nu är jag snålare och väntar tills rätt pryl dyker upp till rätt pris. Fast egentligen borde det vara tvärt om, som student hade man ju inte så mycket pengar...
Känner igen det där.
Kan det bero på att man oftast inte har så stor koll när man börjar spela, å följdaktligen köper det man får serverat i butiken.
Idag kan man ju dessutom dela upp det mesta på avbetalning i all evinerlighet. = Ännu enklare att köpa nytt.

Föredrar själv för det mesta beggat pga inspelat å inslitet samt att man oftast får så mycket mer för pengarna.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

RobinoZombie skrev:har köpt två fenderbasar nya, en jazz 60s reissue och en precision 60anniversary P bas. två underbara instrument. 60anni är verkligen en riktigt härlig player.
har köpt lite basar beggat. har ju kvar dem, men ingenting jag spelar på direkt. mest står underställda.
bara jag?
inget roligt till salu? :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Semborg skrev:Det finns en viss skönhet hos nya instrument som äldre inte har.
Begagnat är trevligt på sitt sätt men nya instrument är också spännande, då är man instrumentets "sanna" ägare 8)
Tja Semborg! Det var ett politiskt sett väldigt korrekt inlägg du hade. Jag har en ´77 Jazz Bass och fasten jag inte är basens första ägare så känner jag mig som inget mindre än den "sanna" ägaren till den. Men det är mindre viktigt för mig. Det är däremot härligt om man "äger" sin bas musikaliskt... ja... du vet, när man kan få den att vråla tungt eller också gråta med när det så känns. Ibland händer det att jag äger min bas. Det är helt fantastiskt skönt ibland, som sagt...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Visserligen är det coolare att slita sina grejer själv, men när man ser sån't här är det något som lockar ändå... :)

http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=2100
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
pn
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: mån 14 aug 2006, 07:38

Inlägg av pn »

Bean skrev:Visserligen är det coolare att slita sina grejer själv, men när man ser sån't här är det något som lockar ändå... :)

http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=2100
*dreglar* Det där var nog banne mig bland det vackraste jag set... Nu är den ju såld, men råkar någon veta vad den gick för?
gäst

Inlägg av gäst »

Nästan allt jag äger har jag köpt nytt. Det är en ganska cool känsla när en bas som såg helt dansbandsny ut när man köpte den äntligen börjar se krigsskadad ut.
A_Warning
Medlem+
Inlägg: 1250
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:38
Ort: Stockholom

Re: föredrar ni nya grejer eller beggade?

Inlägg av A_Warning »

JAg köper typ bara beggade prylar och gärna till bra pris :wink: Jag menar, gillar man inte basen efter ett tag(händer ganska ofta efter ett år eller så) är det bara att sälja utan att få ångest över att man förlorar så mycket pengar.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Johannes skrev:Nästan allt jag äger har jag köpt nytt. Det är en ganska cool känsla när en bas som såg helt dansbandsny ut när man köpte den äntligen börjar se krigsskadad ut.

Börjar få lite samma känsla faktiskt. Om jag inte kommer över något JÄTTETUFFT beggat så blir det oftast nytt... Man kan ju få bättre priser beggat, men att slita ner det till träet själv är ju faktiskt jäkligt mysigt :P
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Skriv svar